Uventet gravid - vælge abort eller ej

Brugeravatar
Moe
Kort karma: 42
Likede indlæg: 1928

Re: Uventet gravid - vælge abort eller ej

Indlægaf Moe » 2. jun 2026, 09:36

TinaW skrev:
Moe skrev:
Aesel82 skrev:
Moe skrev:
Daflo skrev:
Moe skrev:
Jeg læser dit indlæg, og det, der slår mig mest, er ikke usikkerheden omkring forholdet, men at du flere gange beskriver en dyb sorg ved tanken om at få fjernet det barn, du allerede bærer.

Forhold kan ændre sig. Mennesker kan skuffe os. Fremtiden kan være usikker. Men ingen af de ting ændrer på, at der allerede er et lille liv, som er fuldstændig afhængigt af dig.

Når jeg læser dit indlæg, ser jeg ikke en kvinde, der ikke ønsker sit barn. Jeg ser en kvinde, der er bange for fremtiden. Det er to vidt forskellige ting.

Hvis beslutningen primært handler om usikkerheden omkring faren, så spørg dig selv, om det er noget, dit barn bør betale den ultimative pris for. Hvis forholdet holder, har barnet sin mor og far. Hvis forholdet ikke holder, har barnet stadig sit liv.

Du skriver selv, at I har bolig, økonomi, arbejde og familier, der støtter jer. Det betyder, at de fleste af de ting, som ofte gør en graviditet umulig, faktisk ikke er til stede hos dig. Tilbage står frygten for det ukendte.

Mange ting i livet kan vi gøre om. Et job kan skiftes. Et forhold kan genopbygges eller afsluttes. Men når et liv først er taget, er der ingen vej tilbage.

Måske vil du fortryde, hvis du beholder barnet, men barnet fortyrder ikke at være blevet skånet. Men måske vil du også sidde om nogle år og se på din søn og tænke, at du næsten mistede ham på grund af frygt for en fremtid, som aldrig blev, som du forestillede dig.

Før du træffer den endelige beslutning, så spørg dig selv, hvis du om ti år ser tilbage på denne dag, hvilken beslutning vil du have lettest ved at leve med?

Det er ikke forholdet, der er det vigtigste spørgsmål. Det vigtigste spørgsmål er, om du kan leve med at vide, at din lille dreng, som du bærer på lige nu, aldrig fik chancen for at leve sit liv. Han har ingen stemme i denne beslutning. Han kan ikke bede om at få lov at leve. Han er fuldstændig afhængig af, at du beskytter ham.

Måske bliver fremtiden sværere, end du håber. Måske bliver den bedre, end du frygter. Men én ting er sikker. Hvis du vælger aborten, får din søn aldrig muligheden for at opleve noget som helst. Aldrig at grine, lære, elske, drømme eller leve. Alt det ophører, før det overhovedet får lov at begynde.

Derfor ville jeg spørge mig selv, om usikkerheden omkring et forhold virkelig er grund nok til at fratage et andet menneske hele dets fremtid.

Man kan undgå at poste upassende indlæg ved lige at læse hele tråden.

Mit svar er det eneste, og i hvert fald et af de få, som ikke er upassende. Dit svar til mig er derimod upassende.

Stop dig selv.

Du ævler for og imod en abort, selvom TS for længst har overskredet den grænse.

Hvis du nu læste tråden ville du se, at hun er i tredje trimester, og det er overhovedet ikke abort eller ej, det handler om nu.

Du har din holdning; jeg har min og jeg kan svare det, jeg vil til OP.

Hvad skal OP bruge dit indlæg til?
Babyen er valgt til og er her snart.

Om hun kan bruge det eller ej, er op til hende og ikke jer. Hvis hun ikke kan, er der ingen skade sket, så hvor vil du hen med det?

Hvad er pointen med det, jeg siger, i øvrigt? Kan I læse det? Hvilket fokus anbefaler jeg, at hun tager?
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 2031
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 31070

Indlægaf 2SHY » 2. jun 2026, 09:52

Lad nu være med at afspore tråden. Det er den for vigtig til
23
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Dingopop
Kort karma: 9
Likede indlæg: 205

Indlægaf Dingopop » 2. jun 2026, 10:34

Jeg ved ikke, om det allerede er nævnt, men hvis I ikke er gift og ikke deler adresse ved fødslen, så får du automatisk fuld forældremyndighed. Og det tror jeg virkelig vil gavne dig i den her situation.
14
FrkCherry
Kort karma: 28
Likede indlæg: 806

Indlægaf FrkCherry » 2. jun 2026, 10:55

Madam Pomfrey skrev:Jeg har selv været i et forhold med en mand, hvor det udviklede sig til noget meget usundt og selvisk fra hans side, han var dog stadig engageret i vores børn, og tog ansvar for dem, og bidrog til vores fælles liv. Men alligevel har han gjort stor skade på både vores børn, og mig.
Hans adfærd og tilgang til os, til opdragelse, til engangement, det har sat nogle dybe spor, spor der for altid vil sidde i os, noget der altid vil gøre ondt.

Jeg får seriøst kvalme når jeg igen og igen læser hvordan du tager skyklapper på, nøjes, accepterer, bortforklarer.
Det er så fucking usundt, og at vide at du bevidst vælger at blive i noget der er så usundt, det gør mig virkelig virkelig vred. Lidt på ham, men allermest dig. Tag dog dig selv, og især dit barn, seriøst.

Havde jeg vidst hvem du var, havde du f.x. været en kollega, så havde jeg sendt en underretning.

Det her er en skideballe, en kæmpe skideballe, jeg håber virkelig du tager dig sammen nu, tager det her virkelig seriøst, for det er fucking slemt!
Du siger jo ikke engang fra, skælder ud, beder ham om fucking at rette op, du accepterer det bare. Det er fucking sindsygt.

Jeg forstår udmærket din bekymring for barnet og håber det kan berolige at alt jeg skriver omkring vores situation herinde i denne tråd også er noget jeg er fuldt ud transparent omkring overfor min egen læge, jordemor og socialrådgiveren. Jeg forventer derfor også at de reagerer (qua deres underretningspligt) hvis de vurderer det er nødvendigt og at situationen er til skade for barnet. Jeg indrømmer blankt og kan sagtens erkende at jeg måske ikke egner mig til at være mor eller at jeg formår at håndterer hele den her situation godt nok men i det mindste skjuler jeg ikke noget overfor de involverede i sundhedsvæsenet og jeg er allerede i rådgivningsforløb hos Mødrehjælpen og via min private sundhedssikring.
10
Iforbifarten
Kort karma: 73
Likede indlæg: 1726

Indlægaf Iforbifarten » 2. jun 2026, 12:37

Jeg kan selvfølgelig ikke tale på de andres vegne, men jeg har ikke læst noget, jeg har forstået som du ikke egner dig til at være mor.

Det er godt du er åben overfor alle dem du beskriver og har flere rådgivningsforløb. Du er naturligvis ikke forpligtet til at svare, men jeg er oprigtig nysgerrig efter at vide om du ikke i de forløb har fået de samme ting at vide, som du gør her? Jeg er med på formen nok er en anden, men i sin essens?

Med de ting du har beskrevet her er jeg forundret over der ikke allerede er lavet en underretning. Ikke på dine evner som mor, men på farens og dermed det hjem barnet skal være i. Om der så bliver handlet ved jeg også godt er noget andet.

Jeg har virkelig tænkt meget på din situation og noget der vender tilbage er hvad faren gør hvis han bliver presset af et skrigende barn. Går han? Råber han? Forsøger han fysisk at få barnet til at stoppe? Og hvis han gør det sidste, har du så kræfter nok til at stoppe ham?
14
Brugeravatar
LittleLemon
Kort karma: 123
Likede indlæg: 3330

Indlægaf LittleLemon » 2. jun 2026, 12:48

Jeg tvivler ikke på dine evner til at være mor. Men jeg tvivler voldsomt på farens evne til at være far. Jeg vil gå så langt som til at mene han ikke besidder de evner det kræver at tage sig af et barn.

Få ham nu ud af dit hjem og få styr på det liv du og barnet skal have.
11
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1748
Likede indlæg: 30641

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. jun 2026, 13:00

FrkCherry skrev:Jeg forstår udmærket din bekymring for barnet og håber det kan berolige at alt jeg skriver omkring vores situation herinde i denne tråd også er noget jeg er fuldt ud transparent omkring overfor min egen læge, jordemor og socialrådgiveren. Jeg forventer derfor også at de reagerer (qua deres underretningspligt) hvis de vurderer det er nødvendigt og at situationen er til skade for barnet. Jeg indrømmer blankt og kan sagtens erkende at jeg måske ikke egner mig til at være mor eller at jeg formår at håndterer hele den her situation godt nok men i det mindste skjuler jeg ikke noget overfor de involverede i sundhedsvæsenet og jeg er allerede i rådgivningsforløb hos Mødrehjælpen og via min private sundhedssikring.

Jeg siger ikke at du ikke egner dig som mor, - men jeg er voldsomt bekymret over din manglende evne til at sige fra, stille krav, og sætte rammer i din relation til barnets far, at du tilsyneladende bare lader stå til.

Men nej det beroliger mig egentligt ikke at du er transparant overfor div. sundhedsfaglige instanser, og at du nu giver udtryk for at du læner dig op af deres underretningspligt - det synes jeg egentligt bare er ansvarsfralæggelse fra din side. Det er godt at du er transperant, men det fjerner ikke dit ansvar for den situation som du, og snart dit barn, er i. Det beroliger mig ikke at du sammenholder din situation med solomødre, som bouje så pænt lister op, er der alverdens forskel.

Men, gør du så noget ifht. jeres relation den dag der ligger en underretning på kommunen?
Har du sat dig ind i hvad det kan have af konsekvenser for dig, ifht. en underretning og samliv med barnets far.
Selvom man godt kan tænke at man har røven uden for klaskehøjde, fordi man er den der tager ansvar, har styr på det, passer godt på sit barn, så er det virkeligt IKKE sjovt at skulle igennem møllen, du risikerer at skulle observeres, at der skal laves forældre kompetance undersøgelser m.v.
Har du tænkt dig at flytte på krisecenter den dag han taber sutten, fordi barnet hyler og du er max presset fysisk og psykisk oven på fødsel og hormoner?
Som de andre siger, få ham dog til at flytte NU, før dit barn kommer til verden, tag ansvar.
19
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 1257
Likede indlæg: 13043

Indlægaf achillaxedprune » 2. jun 2026, 16:18

..slettet igen. Lytter til anjaM. :)

Held og lykke med det hele, TS. :kram:
Senest rettet af achillaxedprune 3. jun 2026, 19:47, rettet i alt 2 gange.
13
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt. Citat: Ukendt morfar.

Udvis ikke ukritisk solidaritet med “den gode stemning”. Citat: Glenn Bech.
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 475
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 10533

Indlægaf Tanten » 2. jun 2026, 18:58

Dingopop skrev:Jeg ved ikke, om det allerede er nævnt, men hvis I ikke er gift og ikke deler adresse ved fødslen, så får du automatisk fuld forældremyndighed. Og det tror jeg virkelig vil gavne dig i den her situation.

Jeg er usikker på, om det er korrekt - jeg synes, jeg læste et sted, at man automatisk får fælles FM, hvis man har boet sammen indenfor 10 mdr inden fødslen, og det har de jo, selv hvis han flytter ud nu.

Men det ved Mødrehjælpen alt om.
3
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2561
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 50151

Indlægaf LadyFox » 2. jun 2026, 19:51

Tanten skrev:
Dingopop skrev:Jeg ved ikke, om det allerede er nævnt, men hvis I ikke er gift og ikke deler adresse ved fødslen, så får du automatisk fuld forældremyndighed. Og det tror jeg virkelig vil gavne dig i den her situation.

Jeg er usikker på, om det er korrekt - jeg synes, jeg læste et sted, at man automatisk får fælles FM, hvis man har boet sammen indenfor 10 mdr inden fødslen, og det har de jo, selv hvis han flytter ud nu.

Sådan var det i hvert fald i 2021, tænker ikke at det har ændret sig siden.
2
Adios!
Seance
Kort karma: 77
Likede indlæg: 2360

Indlægaf Seance » 3. jun 2026, 05:50

Hvis han skal have barsel så skal han jo være den som er alene med jeres barn. Så er det ham, som skal være klar til at tilsidesætte egne behov og være lydhør og kunne tolke barnets behov.
Det er jeg ærlig talt alvorligt i tvivl om han er i stand til.
Under ingen omstændigheder ville jeg efterlade min nyfødte i hænderne på en mand som den du har beskrevet.
9
Brugeravatar
LittleLemon
Kort karma: 123
Likede indlæg: 3330

Indlægaf LittleLemon » 3. jun 2026, 07:06

Her er reglerne for barsel:

https://www.ast.dk/for-myndigheder/arti ... idspunktet

Hvis I ikke bor sammen, er det den forælder som har barnet boende der får barslen.

Så se at få den mand ud af dit hus, så han ikke skal have barsel, for det vil han ikke være i stand til.
11
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 1967
Likede indlæg: 30728

Indlægaf Aragorn » 3. jun 2026, 09:33

FrkCherry skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg har selv været i et forhold med en mand, hvor det udviklede sig til noget meget usundt og selvisk fra hans side, han var dog stadig engageret i vores børn, og tog ansvar for dem, og bidrog til vores fælles liv. Men alligevel har han gjort stor skade på både vores børn, og mig.
Hans adfærd og tilgang til os, til opdragelse, til engangement, det har sat nogle dybe spor, spor der for altid vil sidde i os, noget der altid vil gøre ondt.

Jeg får seriøst kvalme når jeg igen og igen læser hvordan du tager skyklapper på, nøjes, accepterer, bortforklarer.
Det er så fucking usundt, og at vide at du bevidst vælger at blive i noget der er så usundt, det gør mig virkelig virkelig vred. Lidt på ham, men allermest dig. Tag dog dig selv, og især dit barn, seriøst.

Havde jeg vidst hvem du var, havde du f.x. været en kollega, så havde jeg sendt en underretning.

Det her er en skideballe, en kæmpe skideballe, jeg håber virkelig du tager dig sammen nu, tager det her virkelig seriøst, for det er fucking slemt!
Du siger jo ikke engang fra, skælder ud, beder ham om fucking at rette op, du accepterer det bare. Det er fucking sindsygt.

Jeg forstår udmærket din bekymring for barnet og håber det kan berolige at alt jeg skriver omkring vores situation herinde i denne tråd også er noget jeg er fuldt ud transparent omkring overfor min egen læge, jordemor og socialrådgiveren. Jeg forventer derfor også at de reagerer (qua deres underretningspligt) hvis de vurderer det er nødvendigt og at situationen er til skade for barnet. Jeg indrømmer blankt og kan sagtens erkende at jeg måske ikke egner mig til at være mor eller at jeg formår at håndterer hele den her situation godt nok men i det mindste skjuler jeg ikke noget overfor de involverede i sundhedsvæsenet og jeg er allerede i rådgivningsforløb hos Mødrehjælpen og via min private sundhedssikring.

Så fordi du ikke skjuler at du gør noget åndssvagt så er det OK at du gør noget åndssvagt, vel vidende at du gør noget åndssvagt mens du gør det åndssvage?

Hey jeg laver lige et hjemmerøveri hos dig, jeg ved godt det ikke er OK og regner med du ringer efter politiet bagefter hvis du har behov.

Den holder ikke, vel?

Smid offerrollen.
10

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
I'm going to work in finance because I have always wanted to be a shit head.
ajnaM
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 30305

Indlægaf ajnaM » 3. jun 2026, 18:25

Okay, ro på, I skræmmer hende da fuldkommen væk.

Det er en svær situation, som ingen af os helt kender i bund. Ingen grund til voksenskældud og sort-hvide konklusioner.
12
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 475
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 10533

Indlægaf Tanten » 3. jun 2026, 18:48

LadyFox skrev:
Tanten skrev:

Sådan var det i hvert fald i 2021, tænker ikke at det har ændret sig siden.

"Hvis I aldrig har været gift eller boet sammen, får moren automatisk forældremyndigheden alene over jeres barn. I skal dog være opmærksomme på, at hvis I på noget tidspunkt har haft fælles folkeregisteradresse i løbet af de sidste 10 måneder, inden barnet bliver født, får I automatisk fælles forældremyndighed, når faderskabet er fastslået."

Sakset herfra: https://moedrehjaelpen.dk/viden-og-svar ... bo-sammen/

Her står der noget om samvær, når far ikke bor på adressen, når barnet bliver født. Far skal selv aktivt skal søge om samvær, hvis han får sig taget sammen. Det vil nok være en god idé, at farmor er med, så mor kan trække sig lidt væk. https://moedrehjaelpen.dk/viden-og-svar ... et-sammen/

Her søger du om børnebidrag fra faderen: https://www.borger.dk/Handlingsside?sel ... 60&type=DK

Og her søger man om at få udlagt børnebidrag gennem Udbetaling Danmark, sådan at far ikke skylder mor penge, men derimod de offentlige myndigheder, hvis han ikke betaler: https://www.borger.dk/familie-og-boern/ ... ernebidrag
5

Tilbage til "Graviditet"