Generel job snik-snak og spørgsmål

ajnaM
Indlæg: 10391
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 28372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 29. mar 2024, 17:46

Elverpigen skrev:
Elverpigen skrev:
ajnaM skrev:Altså, du vil ikke have, at din kollega har dit private telefonnummer? :genert:


Jeg vil hverken give kollegaer mit private telefonnummer til arbejdsbrug eller på nogen måde signalere, at det er OK at kontakte mig på mit privatnummer.

Slet ikke en dramaskaber som Nedsmeltende Kollega. Jeg har andet at bruge mit liv til.


I øvrigt er det klokkeklart en lederopgave at holde styr på personale, vagter og eventuelt information i den forbindelse. Derfor er det også en grænsesætning i forhold til en opgaveglidning i medarbejdernes retning, som de alligevel ikke har "hjemmel" til.



Jeg tænker ikke, man er forpligtet til at give sit privatnummer - jeg kan bare ikke se problemet. Men vi har helt klart ikke samme forhold til grænsedragning mellem privat- og arbejdsliv.

Jeg ser det som helt naturligt, at medarbejderne selv koordinerer imellem sig - ikke fordi de skal, men fordi det er meget nemmere (og i mine øjne federe), når alt ikke skal gå gennem chefen. Især med frivillige arrangementer uden for arbejdstiden, som jeg tænker er noget, der kan styrke relationerne mellem medarbejderne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2624
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 103
Likede indlæg: 2573

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Elverpigen » 29. mar 2024, 20:15

ajnaM skrev:
Elverpigen skrev:
Elverpigen skrev:
ajnaM skrev:Altså, du vil ikke have, at din kollega har dit private telefonnummer? :genert:


Jeg vil hverken give kollegaer mit private telefonnummer til arbejdsbrug eller på nogen måde signalere, at det er OK at kontakte mig på mit privatnummer.

Slet ikke en dramaskaber som Nedsmeltende Kollega. Jeg har andet at bruge mit liv til.


I øvrigt er det klokkeklart en lederopgave at holde styr på personale, vagter og eventuelt information i den forbindelse. Derfor er det også en grænsesætning i forhold til en opgaveglidning i medarbejdernes retning, som de alligevel ikke har "hjemmel" til.



Jeg tænker ikke, man er forpligtet til at give sit privatnummer - jeg kan bare ikke se problemet. Men vi har helt klart ikke samme forhold til grænsedragning mellem privat- og arbejdsliv.

Jeg ser det som helt naturligt, at medarbejderne selv koordinerer imellem sig - ikke fordi de skal, men fordi det er meget nemmere (og i mine øjne federe), når alt ikke skal gå gennem chefen. Især med frivillige arrangementer uden for arbejdstiden, som jeg tænker er noget, der kan styrke relationerne mellem medarbejderne.


Læg mærke til, at jeg skrev "til arbejdsbrug". Situationen handler udelukkende om arbejde.

Det er en særdeles ufed situation, hvis en jævnligt adfærdsvanskelig Nedsmeltende Kollega skulle have mine private kontaktinformationer til arbejdsbrug.

Masser af kollegaer på tidligere job har indirekte fået mit privatnummer i forbindelse med f.eks. MobilePay betalinger til gaver o.l., og jeg har endnu ikke oplevet problemer med at det er blevet misbrugt ad den vej. Det er bare ikke god stil, hvis lederen nudger i den retning pga. det magtforhold der er.
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2624
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 103
Likede indlæg: 2573

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Elverpigen » 30. mar 2024, 08:32

Elverpigen skrev:
ajnaM skrev:
Elverpigen skrev:
Elverpigen skrev:
ajnaM skrev:Altså, du vil ikke have, at din kollega har dit private telefonnummer? :genert:


Jeg vil hverken give kollegaer mit private telefonnummer til arbejdsbrug eller på nogen måde signalere, at det er OK at kontakte mig på mit privatnummer.

Slet ikke en dramaskaber som Nedsmeltende Kollega. Jeg har andet at bruge mit liv til.


I øvrigt er det klokkeklart en lederopgave at holde styr på personale, vagter og eventuelt information i den forbindelse. Derfor er det også en grænsesætning i forhold til en opgaveglidning i medarbejdernes retning, som de alligevel ikke har "hjemmel" til.



Jeg tænker ikke, man er forpligtet til at give sit privatnummer - jeg kan bare ikke se problemet. Men vi har helt klart ikke samme forhold til grænsedragning mellem privat- og arbejdsliv.

Jeg ser det som helt naturligt, at medarbejderne selv koordinerer imellem sig - ikke fordi de skal, men fordi det er meget nemmere (og i mine øjne federe), når alt ikke skal gå gennem chefen. Især med frivillige arrangementer uden for arbejdstiden, som jeg tænker er noget, der kan styrke relationerne mellem medarbejderne.


Læg mærke til, at jeg skrev "til arbejdsbrug". Situationen handler udelukkende om arbejde.

Det er en særdeles ufed situation, hvis en jævnligt adfærdsvanskelig Nedsmeltende Kollega skulle have mine private kontaktinformationer til arbejdsbrug.

Masser af kollegaer på tidligere job har indirekte fået mit privatnummer i forbindelse med f.eks. MobilePay betalinger til gaver o.l., og jeg har endnu ikke oplevet problemer med at det er blevet misbrugt ad den vej. Det er bare ikke god stil, hvis lederen nudger i den retning pga. det magtforhold der er.



Der begik jeg en klassisk fejl og lod mig afspore til, om jeg er sådan en, der vil deltage i sociale ting med kollegaer, hvilket er emnet totalt ligegyldigt.

Det handler om, at ledere ikke direkte eller indirekte skal presse medarbejderne til at bruge deres private telefon eller kontaktoplysninger. Som en formulerede det i ]https://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=18&t=24962 - med mindre at der er ringet 112 først.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 6101
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 858
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 15359

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 2. apr 2024, 10:12

Okay, nu bliver jeg faktisk irriteret.

Jeg har været på tour den sidste uge - hvilket har været 24/7 og uden fridage eller mere end 3 timers fritid pr dag. I den “fritid” var jeg stadigvæk til rådighed for spillerne og der var minimum en der kontaktede mig i fritiden de fleste dage.

Min chef sendte mig en email fredag aften kl. 18 om at jeg skulle sende emails ud med info om cardiac screening. Dette var i min “fritid” og skulle gøres ASAP plus han ville have en liste over forældre plus emailadresse til dagen efter. Det betød at min arbejdsdag blev fra kl. 10 til 2 (om natten) uden at jeg reelt fik en pause eller mulighed for at hvile i mellem dagens program og aftenens kamp.

Jeg sendte ham det dokument jeg fik overleveret med alle email adresser i og skrev at jeg havde sendt informationen ud.
Det dokument jeg brugte, er det som jeg fik overleveret af trænerne tidligere i sæsonen til kontaktoplysninger.

Nu har jeg lige fået en email om at han ikke bad om ALLE emails men kun dem vi signer som scholars, samt at der var fejl i nogle af dem og at det overhovedet ikke var ideelt. Og spurgt om jeg overhovedet har sendt informationen ud. Han skrev efterfølgende “FYI this email is wrong on the sheet - it’s janedoe1@gmail.com
Jeg tjekkede dokumentet igen. Den email er skrevet i dokumentet som (hold nu fast!) janedoe1@gmail.com

What the actual fuck?!
Jeg har ikke fået nogle som helst “undeliverable” tilbage fra outlook og han siger at der er fejl i emailadresser og når han så sender den “rigtige”, så er det præcis den samme som der står i det dokument han siger er forkert?!

Derudover, forventer han så at jeg laver et helt nyt dokument på mindre end 30 minutter, når jeg er på et helt andet kontinent og indgår i et helt andet skema også? Jeg prøver ikke på at være besværlig, men jeg arbejdede minimum 12 timers dage når jeg fik mine 3 timers fritid. Dette skete 2 gange ud af 7. Resten af tiden var 14-15 timers arbejdsdage. Jeg sendte de oplysninger han bad om, indenfor den tidsramme han satte.

Jeg synes ærlig talt at det er pisse træls at han skal pege fingre af mig fordi han ikke kan finde ud af at kopiere en emailadresse fra et dokument til Outlook og derudover ikke fik et helt nyt dokument, når jeg havde 30 minutter og der allerede var et eksisterende dokument med alle oplysninger i.
2
Grissebassen
Indlæg: 2025
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3530

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Grissebassen » 3. apr 2024, 16:45

Jeg havde første dag på arbejdet i går efter en længere sygemelding. Stress har ikke været hovedårsagen, men jeg har ikke lagt skjul på, overfor min chef, at det har været medvirkende. Vi havde samtale idag om staus, og jeg følte mig egentlig godt imødegået og det efterlod mig positiv. Men hold nu op, hvor synes jeg stadig det kan være svært at tillade mig selv at være et helt menneske på jobbet. Har kun været fastansat i små tre år og har klart fået rollen som hende, der aldrig gør besvær og altid leverer i top. Det er også fedt og et markant, jeg bestemt bærer med stolthed. Men nogle gange har jeg lyst til at skrige “jeg kan ikke klare alt og jeg har også følelser og dårlige dage”. Det fik jeg sat lidt mere professionelle ord på idag, og selvom det var en lettelse og gør mig mere tryg ved at skulle komme igang på arbejde igen, synes jeg stadig, det er sygt grænseoverskridende at skulle have en så følelsesbetonet og personlig samtale med sin chef.
Er det bare noget, man skal acceptere, at chefen er nødt til at blive inddraget i de følelser?
2
avdotja
Indlæg: 5088
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 544
Likede indlæg: 15187

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf avdotja » 3. apr 2024, 18:25

Jeg har ikke behov for at have den slags samtaler med min chef, men ved der er mange andre der har det, så hvis du føler det hjælper dig, skal du da bare gøre det.

Og hvis du mener du har mere på dit bord end du pt kan overkomme, er du i hvert fald nødt til at have en eller anden form for samtale med chefen om det :)
4
Brugeravatar
Aurelia
Indlæg: 7531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1771
Likede indlæg: 24708

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Aurelia » 3. apr 2024, 18:58

Synes det kommer meget an på chefen. Jeg har haft en del personlige samtaler med min chef, både fordi jeg er ret åben som person og fordi både hun og arbejdspladsen indbyder til det. Jeg har faktisk ikke skænket det en tanke :genert: Men jeg synes også at det er vigtigt at turde åbne bare en smule op, så lederen kan forholde sig til et nogenlunde realistisk billede af hvilke udfordringer man kan have, især efter en sygemelding.

Optimalt set kan man sige at det ikke ville blive et issue, men jeg er klart fortaler for at være upfront, så ens chef (potentielt) kan kuratere/prioritere hvor mange og hvilke opgaver der lander på ens bord. Selvfølgelig kan man sagtens være blevet bedre til at sige fra, men (delvise) stresssygemeldinger skyldes jo ofte en manglende evne til at sige fra, eller et ønske/forventning om at man altid skal præstere 100% og i sådanne tilfælde kan det netop være svært at sige fra. Her mener jeg det er lederens ansvar at sørge for at det ikke bliver nødvendigt. Og for at de kan gøre det bedst muligt, skal man være ærlig.
1
My world 12-10-18 :lun:
Grissebassen
Indlæg: 2025
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3530

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Grissebassen » 3. apr 2024, 19:14

Tak for jeres svar.
Jeg tror måske jeg bare skal prøve at hvile i, at min chef har været lidt længere inden i mine følelser, end jeg er komfortabel med, som den private person, jeg er. Men det altså er helt okay at bede folk om hjælp, når man har det svært. Min chef er også ret indbydende til det, vi har bare ikke altid haft så tæt og god en relation. Jeg har mest forholdt mig distanceret.

Min stress skyldes egentlig ikke præstationspress og manglende evne til at sige fra, men en kombination af fysisk sygdom og en ret par ret uduelige mellemleder, der skaber et miljø, der til tider kan være ret hårdt.
Min chef er heldigvis bevidst om dette, men jeg tror ikke, hun kan stille så meget op overfor det. Og jeg ved jo også godt, at man i sidste ende hellere vil miste mig end to mellemledere. Det har bare været skidesvært for mig at tage hul på den snak med chefen om, at det altså også har påvirket mig i ret høj grad.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 6101
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 858
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 15359

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 4. apr 2024, 00:32

I dag var simpelthen sådan en træls dag. Jeg troede jeg efterlod forholdet med min kollega sådan nogenlunde, da jeg rejste på tour - det kan jeg så konstatere ikke var tilfældet. Hun var simpelthen så fjendsk i dag at jeg endte med at bryde sammen på min chefs kontor og græd i næsten en time.

- Jeg sagde god morgen da jeg kom op til morgenmad i morges. Hun ignorerede mig fuldkommen. Hun sagde hej da jeg kom ned på kontoret bagefter og da jeg så satte mig ned, så tog hun hendes computer og forlod lokalet.
- Hun tog fat i vores deltidsmedarbejder og begyndte at udstede ordre og sende hende afsted inden vi kunne nå at klare et morgenmøde om ansvarsområder for dagen. Deltidspersonalet er MIT ansvar og pga. hun virkede så fjendsk holdt jeg mig bare væk.
- Hun har spurgt om ekstra deltidspersonale i morgen, på trods af at vi er 6 mennesker på arbejde og både hende og migselv er "floaters". Dvs at vi er begge frie til at hjælpe eller tage over, så hvis to personer melder fra, så har vi stadigvæk fuld dækning. Hun har hverken fortalt mig eller min chef hvad det ekstra dækning er til og min chef faldt næsten af stolen da jeg nævnte at der er 6 af os på arbejde allerede. Igen, deltidspersonalet er MIT ansvar, ikke hendes.
- Jeg har absolut INTET, som i absolut INTET, fået overleveret om hvordan det er gået med mine spillere mens jeg har været væk. Hun har heller ikke holdt mig informeret om nye skader, der er opstået mens jeg har været væk i mine aldersgrupper. Så jeg kom hjem uden nogen som helst idé om hvad fanen der var foregået, eller hvad jeg skulle nå på første dag tilbage.
- Hun har set en af mine spillere (kompliceret skade, derfor falder ansvaret hos mig som leder) i går og lige glemt at fortælle at hun har arrangeret at han kommer ind i morgen for at blive set af mig. Havde min chef ikke spurgt under vores møde, så havde hun ikke nævnt noget som helst og han ville bare have stået der i morgen uden at jeg havde vidst noget, haft tid til at forberede noget eller være up to speed med hvor han er nået til. Så jeg sagde bare du har ikke givet en overlevering og du har arrangeret det, ergo kan du stå for den spiller i morgen.

Vi var 3 på arbejde i dag. Vi havde 3 kampe. Vagtplanen har sagt mig på U15, kollega på U14 og deltids på U12 i næsten en måned. I vores fælles kalender står U15 kampen med "TACOM" efter fordi jeg arbejder den. Jeg sendte et dokument til hende, med organisation og hvem der dækker hvad, kick-off og hvor kampene er for Tirs-Fre for denne uge. Eftersom jeg har haft fri Man-Tirs og ikke ville stå tidligt op på min fridag for at sende det ud, bad jeg hende om det. Det er ikke gjort. Men det dokument indeholder også U15 - TACOM og U14 - Kollega. Altså er der 3 forskellige steder som hun jævnligt tjekker, som har kampdækning på for i dag.
Da jeg gik over mod kampen udspillede følgende samtale over vores radioer - som ALLE i klubben med en radio kan lytte til btw.
Kollega: "Der var ikke noget dækning til U14, så jeg er ved den kamp. Men U15 kommer ud om 5 minutter, så kan du ikke komme herover og dække U14?"
TACOM: "Du er skemalagt til at dække U14 kampen, så du kan blive med dem"
Kollega: "Men U15 er MIT match day squad, så giver der ikke mere mening at jeg er med dem?!"
TACOM: "Du har været skemalagt til at dække U14 kampen i lang tid, så du kan blive ved den."

Det var slet skjult i hendes første kommentar at JEG burde have dækket U14 kampen og JEG havde lavet en fejl ved ikke at være der. Jeg svarede og hun prøvede at udfordre min beslutning over radioen. Jeg synes det er pisse upassende at hun (igen!) udfordre min beslutning i fuld offentlighed på en kommunikationsform hvor alle hele vejen op til 1. holdet kan høre det. Jeg synes også hendes tone i hendes svar til mig var ubehøvlet. Sidste gang gjorde hun det i et fuldt rum, hvor spillere og deltidspersonale alle kunne høre at hun 6-7 gange udfordrede min beslutning uden at respektere mit nej, indtil jeg sagde til hende at beslutningen VAR taget og vi ikke ændrede den. Der VAR jeg ubehøvlet, men jeg følte mig fuldkommen skubbet op i et hjørne af hende.
Der er så en anden (jeg er ret sikker på at det er hendes bestie, deltidspersonalet), som har gået til min leder og sagt at jeg var "abrupt" over radioen.

Det har simpelthen stået på så længe og bliver ved med at ske, at jeg bare brød sammen. Jeg sagde at min kæreste har anbefalet mig at gå til HR, fordi det grænser til mobning det hun har gang i og jeg helt reelt føler hun har skabt et usundt, fjendtligt arbejdsmiljø for mig.
Jeg føler mig isoleret fordi folk ikke vil snakke med mig, når hun er der. Når hun er væk, så snakker folk med mig, joker og griner. Når hun er der? Jeg får måske 2-3 ord. Hun har så mange venner på arbejdspladsen, at hun er fuldt ud komfortabel med at bagtale mig til kollegaer i møder eller udenfor vores fælleskontor. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide mit arbejde og fagligt er jeg godt med, plus jeg får støtte til at blive bedre. Jeg elsker mit arbejde og jeg nyder generelt hvad min rolle indeholder, men jeg får ondt i maven når jeg skal på arbejde og min kollega er der.

Min chef spurgte om jeg ville have at han gik til HR og jeg sagde ja. Han sagde at hun er op for et review af hendes tidsbegrænsedekontrakt og at hvis hun får en permanent, så er hun på prøvetid i 6 mdr. Jeg brød helt sammen og sagde at jeg ikke tror, jeg kan komme igennem 6 mdr mere på den her måde.
Hun respekterer mig hverken som menneske eller leder, hvilket jeg tror bliver forstærket af at hendes løgne, dårlige opførsel, manipulation og manglende arbejdsindsats ikke får nogen konsekvens. Det er simpelthen nedbrydende at være i for mig.
Mine traumer og handlingsmønstre fra min barndom spiller også ind og gør at jeg ikke reagerer hensigtmæssigt i situationen. Jeg flygter fra aggressionen og når jeg ikke kan flygte mere, så "langer" jeg ud = bliver virkelig direkte i min kommunikation. Jeg skal lære at sige fra overfor den dårlige opførsel i situationen, på en konstruktiv måde og så holde hende ansvarlig for hendes arbejdsopgaver og mangler, uden at blive triggered og forsøge at undgå konfrontationen. Jeg skal også være bedre til at udstikke rammer for hende at arbejde i, for lige pt. er det også uklart, fordi jeg er bange for at blive verbalt angrebet igen. Og så fortsætter hun som før, fordi jeg så prøver at undgå at provokere hende. Det løser ingenting for nogen af os.

Min chef skulle helt klart været gået ind i det før og med fast hånd. Det har fået lov til at skride ud alt for længe. Den anden side af det er at når jeg ikke kan være i de der "rammesætnings samtaler", så mister jeg også autoriteten som hendes leder, hvilket gør det hele endnu værre. Det skulle have været faciliteret for 3.5 måneder siden og jeg skulle have haft mere støtte, med en fast plan for hvad gør vi i tilfælde x, y og z, så det ikke havde trukket ud. Og ikke var nået til et punkt hvor jeg har brugt en time på at tude på kontoret og så har brugt 3 timer mere på at tude hjemme.

Jeg føler at jeg har fået nogle ting at reflektere over igennem samtalen med min chef her til aften - og nogle punkter, som jeg også kan gøre noget ved. Min chef er nødt til at gå til HR, for situationen er ikke holdbar. ;en jeg er også nødt til at se min egen rolle som (svag, konfliktsky) leder i øjnene og så gøre noget ved det. For det gør absolut intet godt for nogen af os, som situationen er nu. Jeg fik både konstruktiv kritik og ros, hvis jeg ikke handler på det, så bliver jeg ikke bedre - og det gør situationen heller ikke.

Derudover anbefalede min chef terapi igennem arbejdet - fair nok, når en 29 årig kvinde sidder og tuder i over en time. Men at min kollegas opførsel trigger mine problemer, er ikke min kollegas problem. Det er et mig problem. Objektivt set har jeg haft en absolut skod barndom, jeg er pisse dysfunktionel i relationer og ja... Jeg har sgu mange ting i bagagen og jeg har fanme gjort det godt ud fra de forudsætninger jeg har haft, men jeg skal heller ikke lægge hele ansvaret over på min kollega eller min chef - eller mine barndomstraumer. Terapi er nok ikke en dårlig idé og fagligt, som leder, ville det nok være sundt for mig at lære at sætte grænser, sige fra på en konstruktiv måde og få værktøjer til at håndtere og deeskalere situationer hvor jeg bliver presset pga andres aggressioner.

Helt kort - min kollega er stadigvæk uduelig til hendes arbejde. Jeg elsker stadigvæk arbejdet - bare uden min kollega. Min chef har indset hvor betændt en relation det er og at han faktisk er nødt til at træde i karakter. Og det er jeg også.
1
Sorenspige
Indlæg: 7530
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 10218

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Sorenspige » 4. apr 2024, 06:00

På trods af alt det du har fortalt overvejer de at fastansætte hende, eller har jeg misforstået noget?

At hun ikke respektere dig som leder, forstår jeg ikke at terapi skulle hjælpe med.
10
ajnaM
Indlæg: 10391
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 28372

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf ajnaM » 4. apr 2024, 08:22

Så din chefs løsning er at sende dig videre til HR? :forvirret:

Helt ærligt, så kan det jo ikke fortsætte sådan her. Jeg havde forstået situationen sådan, at din chef (og du) bare venter på, at hendes kontrakt udløber - hvilket jeg personligt synes er en meget kujon-agtig tilgang fra ledelsens hold - og derfor ikke er gået nærmere ind i den. Men nu kan jeg forstå, at hun er i betragtning til en permanent stilling? Det lyder helt syret, hvis strategien og aftalen mellem jer har været, at hun stopper lige om lidt.

Derudover er det i mine øjne logisk, at du ikke kan træde i karakter som leder, når du tilsyneladende har et meget lille og/eller udefineret ledelsesrum? Hvad er det helt præcis, dine ledelsesopgaver er? Har man en leder, som ikke har personaleansvar, så er det eddersparkeme vigtigt, at der står en chef lige bagved og sikrer, at der bliver samlet op, når det kører skævt. Ellers smuldrer ledelsesrummet jo mellem hænderne, når en medarbejder finder ud af, at h*n i princippet kan gøre lige, hvad der passer vedkommende.

Lang historie kort: Det her handler ikke om dig. Eller jo, selvfølgelig spiller du en rolle, men det handler i langt højere grad om din chef, der skal have mere r*v i bukserne - og i øvrigt være ærlig over for både dig og din kollega. Når han ikke gør sit arbejde, efterlader han dig i en umulig situation - og i princippet også din kollega. Det er uretfærdigt over for jer alle.

Du skal IKKE lade dig spise af med, at det handler om dig, og at du skal gå i terapi (wtf?). Det er din chef, der skal træde i karakter - og i øvrigt give dig et tydeligt og defineret ledelsesrum.
22
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15743
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1291
Likede indlæg: 26943

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf sigge » 4. apr 2024, 10:00

Altså, hvordan kan den kollega overhovedet overvejes til en fastansættelse, når narrativet hidtil har været, at hun er uduelig, og ledelsen kun venter på, at hendes midlertidige kontrakt udløber, så de kan slippe for hende uden bøvlet ved at sætte en reel fyring i værk? Det kan jeg godt forstå, du blev chokeret over. WTF?

Er der virkelig ikke nogen af jeres deltids-fysios, der er dygtige nok til, at ledelsen kunne forsøge at motivere dem til at søge fuldtidsstillingen?
6
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5175
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 511
Likede indlæg: 10070

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Tilly » 4. apr 2024, 14:26

Der er et par ting der tynger mig arbejdsmæssigt for tiden.

Den første ting er at min fantastisk dygtige afdelingsleder skal skifte til en anden afdeling om 2 måneder :whine:
Ham kommer jeg godt nok til at savne. Udover at han fagligt er meget dygtig til sit arbejde, så er han også et utroligt empatisk menneske. Jeg har til tider været udfordret i min afdeling pga. forskellige omstændigheder, og i den proces har han spillet en vigtig rolle for mig. Selvom han jo bare kunne have refereret mig til min personaleleder, så er det ikke det han har gjort. Han har også lyttet, og hjulpet med at finde en vej for mig, så min trivsel kunne blive bedre. Og det har jeg virkelig sat pris på.

Den afdeling der får ham er virkelig heldig! Jeg kender ikke vores kommende afdelingsleder, men han bliver heldigvis omtalt positivt. Så forhåbentlig bliver han også god for vores afdeling.

Den anden ting der tynger mig, er at der kommer til at ske nogle ændringer i personalesammensætningen i min underafdeling. Og jeg kan mærke på mig selv, at jeg er bange for om jeg kommer til at kunne fungere i den ændrede personalegruppe. Jeg skal selvfølgelig passe på med at tage sorgerne på forskud, men pga. min historik så kommer det bare til at fylde i mine tanker allerede nu. Jeg er bange for at min trivsel igen vil dykke.

Så lige nu flyver der en masse tanker rundt i mit hoved omkring hvorvidt jeg skal se tiden an, eller om jeg skal begynde at se i nye retninger. Jeg kan mærke at jeg skal passe på mig selv, og være opmærksom på at mine tanker ikke kommer til at fylde for meget. Og hvis de gør, skal jeg sørge for at have nogen at tale om dem med.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 2009
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 676
Likede indlæg: 9530

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf englishchannel » 4. apr 2024, 16:48

TACOM: Jeg tilslutter mig fuldt ud ajnaM's indlæg ovenfor.

Derudover forekommer det mig også, at der er en slående mangel på processer og strukturer i jeres daglige drift. Når alt det ævl og kævl om hvem der har ansvaret for hvilke spillere, hvem der har eller ikke har overleveret til hvem, hvorvidt nogle dokumenter er udfyldt eller ej, etc. etc. kan fortsætte måned efter måned har I simpelthen brug for at få etableret et mere professionelt system for at få fulgt systematisk op på de her ting.

Helt lavpraktisk ville jeg indføre en tavle i jeres personalerum, hvor alle jeres vigtigste parametre var opstillet (hvem har ansvaret for hvilke spillere, hvem er skadet, etc.), og så ville jeg som opgaveleder starte hver eneste vagt med at samle alle medarbejdere foran tavlen, opsummere hvem der er ansvarlig for hvad i dag og lade dem give en status en efter en på deres spillere og ansvarsområder. Så bliver det systematiseret og du slipper for, at din kollega kan åle sig udenom at informere dig eller at I ender i en he said/she said, fordi der er vidner på jeres kommunikation.
18
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 6101
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 858
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 15359

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 4. apr 2024, 23:12

Jeg tror ikke jeg bliver sendt videre til HR, men situationen har nået et punkt hvor et eller andet skal gøres. Så min chef vil snakke med HR om hvad der er det bedste at gøre fremadrettet i den her situation. Nok mest fordi at jeg direkte sagde at jeg føler hun skaber et dårligt arbejdsmiljø for mig og at det påvirker mig udenfor arbejdet.

Foreslaget om terapi tror jeg ikke er møntet på denne situation som sådan, men mere fordi at mine handlemønstre til tider er farvet af de oplevelser jeg har med i bagagen. Min chef kender til mit forhold til min mor og lærte flere detaljer i vores snak i går. Jeg tror det måske var lidt kluntet formuleret, men at omtanken var reel i forhold til mit velvære. Generelt tror jeg de fleste ville tænke tanken om at terapi måske var meget godt når en voksen kvinde sidder og tudbrøler over en kollega :stoned: .

Min chef sagde direkte til mig at hun ikke ville være her efter hendes kontrakt udløb. Han snakkede om hvem han havde udset sig som erstatning for hende blandt vores deltidspersonale - i mellemtiden har den person dog fået tilbudt et andet fuldtidsjob i fodbold, så han har i stedet sagt op.
Fra hvad der blev sagt i går, så lød det til at de havde tænkt sig at gå over til en fastansættelse. Hvilket jo er fuldkommen hul i hovedet baseret på historik, arbejdsindsat og det faktum at man har erkendt at hun bevidst skaber problemer og prøver at manipulerer mig. Det kan jeg slet ikke forstå overhovedet er en mulighed og jeg følte mig SÅ svigtet, hvis de vælger at gennemføre en fastansættelse af hende.
Da han snakkede om at hun jo så havde en prøveperiode, der åbnede sluserne for alvor og jeg sagde direkte at jeg simpelthen ikke kan blive ved med at arbejde med hende når det er sådan her.

Derefter snakkede min leder om at jeg skal sætte KPI for hende - og her kan jeg jo være strategisk og prøve at bias’e mod at hun “dumper”. Det synes jeg hverken er okay overfor mig eller hende. Enten skal det være klart at hun er på vej ud og der bliver taget alle de nødvendige skridt for at det kommer til at ske, eller også skal man melde klart ud at hun bliver og så sætte en performance intervention plan i gang for at hæve niveauet. Og så adressere hendes dårlige opførsel. Jeg synes derudover at hvis han har et bestemt formål med de her KPI, så kan han passende sætte dem.

Jeg skrev en besked til min chef i morges og sagde at jeg følte at de her problemer (mangel på kommunikation/mangel på respekt for mine beslutninger/blive ved med at presse på i upassende situationer) var nødt til at blive adresseret og at jeg gerne ville tage den samtale med hende - inkl. at undskylde hvis jeg var abrupt i går, samt at tage ejerskab hvor JEG fejler i forbindelse med vores kommunikation og arbejdsgange.
Han skrev tilbage at det var fint, men den samtale skulle ikke være 1:1 med hende og ham selv eller fysioterapeuten lige under ham (X), skulle være tilstede. Han henviste til at jeg spurgte X, så den samtale kunne ske i dag da min kollega har fri i morgen. Så det gjorde jeg - forklarede kort hvad situationen var og at jeg havde brug for at der var en person mere der.

X sagde at han ikke kendte detaljerne, men vidste at tingene kørte skævt og at folk holdte øje, samt baserede deres holdninger på hvad de oplevede. Jeg blev så forvirret og troede at han troede at jeg ville have den her samtale bare for at kunne pege fingre ad hende og det var jo slet ikke det jeg ville.
Men han ville snakke med vores chef og så kunne vi mødes lidt senere og gå over de punkter jeg ville snakke med hende om.

I det møde forklarede han så at det han mente tidligere, var at jeg står på den “rigtige side” og at jeg har været her i 4 mdr og klaret det godt so far, uden meget “hands on” støtte. Derudover, så er hendes review om 2 uger og han sagde at “it will come to a heads”. Så jeg fik bekræftet at nej, jeg kan ikke læse mellem linjerne for det var slet ikke det jeg troede han mente - jeg troede han mente at jeg var/ville være uretfærdig overfor hende :genert: .

Jeg forklarede kort de nuværende problemstillinger og nævnte tidligere problemer, når de var relevante i samtalen. Det var en HELT anden oplevelse end at tale med vores chef.
Han sagde at lige meget hvad emnet er, hvis hun bliver aggressiv eller prøver at manipulere mig, så skal jeg bare henvise hende til vores chef. Hvis hun ikke lytter til mig, gå til vores chef. Hvis hun på nogen måde prøver at eskalere situationen, henvis til vores chef. Hvis hun er utilfreds med en beslutning, send hende til vores chef. Simpelthen fuldkommen disengagere ligeså snart hun prøver at male udenfor stregerne.
Vores chef har anbefalet den der “kill it with kindness” og anbefalet at jeg prøver at “lede” ud af situationen. Jeg sagde at jeg følte der var uklare grænser for hvad der reelt var mit ansvar i forhold til at lede hende og når jeg prøvede, så angriber hun. X sagde send den til chefen og så er nogle af de her ting altså noget der bør komme fra over dig.

Nævnte problemerne i forhold til U15 kampene. Han spurgte hvem der har sagt at det er hendes match day squad - svarede hende. Min chef har sendt mig en email hvor der direkte står at det er min trup, så jeg kan vælge hvilke kampe jeg vil dække og hvilke jeg uddelegerer til hende. X nævnte at hun havde skabt sig omkring dette med min chef (den email der) og at svaret tilbage havde været skarpt, men at problemet åbenbart stadigvæk er der. Så hans løsning (som han vil fremlægge til vores chef også) er at hun slet ikke arbejder U15 kampe. Når hun skaber så mange problemer omkring det, så bliver hun bare holdt helt udenfor det. Enten dækker jeg, eller også kommer det til at blive vores mere erfarne deltidspersonale.

Han sagde også at han havde sagt til min chef at vi udskyder mødet med min kollega til i næste uge, for så får jeg tid til at komme lidt over hvor råt det hele er lige nu. Også så hun kan få et heads op, så det ikke virker som et bagholdsangreb - hvilket jeg sætter pris på, for det er ikke fordrene for god kommunikation.

Derud fortalte han mig at han skulle være min mentor, men at han lige havde ville lade mig falde til inden det startede. Det ville jeg så ønske han ikke havde gjort - eller måske bare lige forklaret hvorfor han ventede.
Jeg tror dog at min chef kommer til at bytte rundt på os, så min kollega ender med X. Mest fordi han føler X call’er hendes BS og sætter flere grænser end ham min kollega oprindeligt skulle mentores af.

Anyway. Det var en helt, helt anden slags samtale end jeg har haft med min chef og det føltes faktisk som om at der sker noget konkret nu. Plus at hendes handlinger ENDELIG får konsekvenser! Jeg ved at det manglende U15 fodbold kommer til at ramme hende lige i uretfærdighedssansen, men forhåbentlig betyder det også at hun stopper hendes pis.

Jeg har dog lige haft en 2.5 timer lang samtale med en tidligere kollega omkring det hele. Ledelsen omkring det hele, mine refleksioner om min rolle i det her og han har været god til at udfordre mig til at se situationen fra andre vinkler. Jeg har kendt ham i næsten 5 år, vi arbejdede sammen i 2 klubber og sparer fagligt hver måned. Han kender mig godt på et professionelt og personligt plan plus han har et par virksomheder selv, så det er rart at høre hvad processerne burde være og få andre “øjne” på. Bl.a. har jeg lært at en fixed term contract faktisk ikke har en naturlig afslutning. Hvis rollen stadigvæk eksisterer når kontrakten ophører, så skal man kunne give en virkelig god grund til at opsige personen. Ellers bliver den til en rullende kontrakt på almindelige ansættelsesvilkår. Det vidste jeg ikke. Jeg troede at når tidsperioden var ovre, så ophørte ansættelsen.

Når det så er sagt, så mener jeg også at det er en helvedes masse gode grunde til at opsige hende inden kontrakten går over til en rullende. Men hvis ikke processerne er startet som i en regulær disciplinærsag, så kan man åbenbart ikke sige farvel og tak efter kontraktens tidsramme er ovre uden at åbne sig op for juridiske problemer. Så det forklarer vel shiftet fra hun er helt sikkert væk til der er højest sandsynlig en længere ansættelse i det for hende.
1

Tilbage til "Job"