Generel job snik-snak og spørgsmål

Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 1277
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 20773

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 16. feb 2026, 14:03

Lys skrev:Jeg overvejer at gå lidt ned i tid, hvis jeg kan få lov. Umiddelbart tænker jeg at gå 10 % ned og få en fridag hver anden uge.

Men hvordan fungerer det fx i forhold til helligdage? Hvis jeg har fri hver anden mandag og det rammer 2. påskedag eller 2. pinsedag fx. Der vil jeg jo så “miste” en fridag/helligdag. Eller hvad?

Og hvordan beregner man feriedage. Vil jeg så også have 10 % færre, svarende til 22,5 feriedag? Og tilsvarende ved feriefridage?

Og hvad hvis det ikke er en fast fridag, men i stedet en kortere arbejdsdag 5 dage/uge.

Hvordan fungerer det typisk med nedsat tid? Beklager hvis det er dumme spørgsmål - har ikke prøvet at arbejde deltid før.

Jeg er på 30 timer, og de er fordelt ligeligt ud på ugens 5 dage, uanset hvordan min arbejdstid så ligger - også dengang den var fordelt således, at jeg havde en ugentlig fridag. Og også selvom denne skulle rammes af en helligdag. Man får jo heller ikke erstatningsfridage, hvis juledagene falder i weekenden. Og en feriedag tæller en feriedag på din tid - så en feriedag for mig svarer altså til 6 timer, hvor den svarede til 7,4 timer, da jeg var fuldtid.

Et sted man får en bonus ved nedsat tid er de halve fridage. Vi har f.eks. halv fridag på Grundlovsdag, så der skal jeg ifølge min tidsregistrering kun lægge 3 timer, selvom vi egentlig først har fri kl. 12. Resten ryger på flekskontoen.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2550
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 49544

Indlægaf LadyFox » 16. feb 2026, 17:00

Lys skrev:Jeg overvejer at gå lidt ned i tid, hvis jeg kan få lov. Umiddelbart tænker jeg at gå 10 % ned og få en fridag hver anden uge.

Men hvordan fungerer det fx i forhold til helligdage? Hvis jeg har fri hver anden mandag og det rammer 2. påskedag eller 2. pinsedag fx. Der vil jeg jo så “miste” en fridag/helligdag. Eller hvad?

Og hvordan beregner man feriedage. Vil jeg så også have 10 % færre, svarende til 22,5 feriedag? Og tilsvarende ved feriefridage?

Og hvad hvis det ikke er en fast fridag, men i stedet en kortere arbejdsdag 5 dage/uge.

Hvordan fungerer det typisk med nedsat tid? Beklager hvis det er dumme spørgsmål - har ikke prøvet at arbejde deltid før.

Med ferie optjenes ferie udregnes ugerne udefra det antal timer du er ansat til - så hvis du afholder ferier i uger hvor du ikke har en fridag vil du bruge mere end en uges ferie den uge.
Hvis du har kortere dage vil du også have mindre end 5 uger hvis du primært bruger ferie på dage hvor du ikke har kortere dage.
Hvis du går med kortere dage og det planlægges sådan at du arbejer samme antal timer hver uge vil det gå op med at 5 ugers ferie svarer til 5 arbejdsuger.
1
Adios!
avdotja
Kort karma: 579
Likede indlæg: 15883

Indlægaf avdotja » 19. feb 2026, 10:05

Jeg arbejder på nedsat tid, men ligeligt fordelt udover alle ugens dage, så jeg har ikke problemerne med helligdage og ferier. Både arbejds- og feriedage er bare kun på på 6 timer og jeg har normalt fri på helligdage.

Ved desværre ikke hvordan det fungerer, med en enkelt fridag om ugen.
1
Sorenspige
Kort karma: 1076
Likede indlæg: 12279

Indlægaf Sorenspige » 19. feb 2026, 17:57

Jeg har kollegaer, der har en ugentlig fridag, og hvis det rammer en helligdag, er det bare ærgerligt.
1
Sorenspige

Indlægaf Sorenspige » 19. feb 2026, 20:30

I morgen bliver jeg nødt til at skrive til min nærmeste leder, at jeg har brug for at tale med hende. Jeg har en arbejdsopgave, som har vist sig at fylde så meget, at det nu påvirker mit privatliv negativt.

Min leder ved godt, at alt ikke er godt, for vi har talt om det før. Jeg troede selv, at jeg kunne være i det, fordi det har en tidshorisont indtil 1. juli, men i går gik det op for mig, at jeg har undertrykt, hvor meget det påvirker mig. Det kan jeg ikke holde til i 4,5 måned endnu.
1
Sorenspige

Indlægaf Sorenspige » 20. feb 2026, 10:04

Min leder var lydhør og glad for, at jeg kom til hende. Der er nu lagt en plan, som jeg er glad for og lettet over.
18
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1674
Likede indlæg: 24119

Indlægaf Pandesteg » 11. mar 2026, 12:07

Det er sjovt som ting kan ændre sig på kort tid. Lige efter jul var jeg ikke særlig glad for mit job, som jeg startede i 1/6 sidste år. Et job som ellers på papiret burde være et virkelig godt job for mig, søde kolleger, gode opgaver, fin løn, fleksible arbejdsforhold osv. og alligevel følte jeg den bare ikke rigtig. Uden rigtig at kunne sætte finger på hvorfor. Så sad faktisk og sagde til min mand, at jeg havde forliget mig med, at jeg måtte på udkik efter et nyt job i 2026.

Så gik der ikke særlig lang tid, så fik jeg mulighed for at få en ny funktion/rolle, som jeg er virkelig glad for og som passer perfekt til mig (har stadig også mine gamle opgaver, men det bliver 50/50 med de nye opgaver). Samtidig blev der en stilling ledig i naboteamet og en af mine tidligere kolleger, som nu er min gode veninde søgte og fik jobbet. Så ikke nok med, at jeg nu er meget gladere for mit job end jeg har været længe, så skal jeg også til igen at arbejde sammen med en af mine rigtig gode venner. Det er simpelthen så fedt og jeg er virkelig glad for, at jeg ikke skal ud og søge nyt job og starte forfra igen.
15
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Job"