Lys skrev:Jeg overvejer at gå lidt ned i tid, hvis jeg kan få lov. Umiddelbart tænker jeg at gå 10 % ned og få en fridag hver anden uge.
Men hvordan fungerer det fx i forhold til helligdage? Hvis jeg har fri hver anden mandag og det rammer 2. påskedag eller 2. pinsedag fx. Der vil jeg jo så “miste” en fridag/helligdag. Eller hvad?
Og hvordan beregner man feriedage. Vil jeg så også have 10 % færre, svarende til 22,5 feriedag? Og tilsvarende ved feriefridage?
Og hvad hvis det ikke er en fast fridag, men i stedet en kortere arbejdsdag 5 dage/uge.
Hvordan fungerer det typisk med nedsat tid? Beklager hvis det er dumme spørgsmål - har ikke prøvet at arbejde deltid før.
Jeg er på 30 timer, og de er fordelt ligeligt ud på ugens 5 dage, uanset hvordan min arbejdstid så ligger - også dengang den var fordelt således, at jeg havde en ugentlig fridag. Og også selvom denne skulle rammes af en helligdag. Man får jo heller ikke erstatningsfridage, hvis juledagene falder i weekenden. Og en feriedag tæller en feriedag på din tid - så en feriedag for mig svarer altså til 6 timer, hvor den svarede til 7,4 timer, da jeg var fuldtid.
Et sted man får en bonus ved nedsat tid er de halve fridage. Vi har f.eks. halv fridag på Grundlovsdag, så der skal jeg ifølge min tidsregistrering kun lægge 3 timer, selvom vi egentlig først har fri kl. 12. Resten ryger på flekskontoen.

.png)