Generel job snik-snak og spørgsmål

Brugeravatar
WorldCat
Kort karma: 3
Likede indlæg: 261

Re: Generel job snik-snak og spørgsmål

Indlægaf WorldCat » 16. apr 2026, 05:56

MissIce skrev:
WorldCat skrev:Det er altså ikke bare, at du har travlt. Det er et ret klassisk mønster, hvor du, fordi du er dygtig og tager ansvar, stille og roligt er blevet den, der samler alt det op, de andre ikke får gjort. Og ja, i starten føles det lidt som ros… men det ender med at spænde ben for dig. Og jeg tror lidt, det er der, du er nu.

Det handler ikke om, at du skal skrue ned for din faglighed eller begynde at være ligeglad. Det handler om, at du skal begynde at styre, hvordan den bliver brugt.

Du sagde jo selv det vigtigste: at du har svært ved at sige fra, fordi du går op i dit arbejde. Og det giver mening. Men problemet er bare, at hver gang du lige ”redder den”, så bliver det også forventet næste gang. Så kommer det bare igen.

Så jeg vil faktisk sige det helt ærligt: overvej seriøst at skifte team, hvis det her ikke ændrer sig. Ikke med dårlig samvittighed eller noget – men fordi det er sund fornuft. Hvis der er et sted med bedre rammer, så er det ikke et nederlag at vælge det. Det er bare dig, der passer på dig selv.

Og noget af det vigtigste du måske lige skal have på plads inde i hovedet er: du er ikke ansat til at få alting til at fungere.
Du er ansat til at løse dine opgaver – inden for nogle rimelige rammer. Det er to vidt forskellige ting.

Du har helt ret - jeg kan helt grundlæggende godt lide mit arbejde. Og derfor sætter jeg en ære i at udføre det efter bedste evne. Og jeg har evnerne til at løse opgaverne grundigt og med høj faglig kvalitet. Og det ser mine kolleger jo. Og derfor er der med tiden blevet sendt flere og flere opgaver i min retning. Både opgaver som jeg gerne vil løse, men også opgaver, som jeg har skullet rede.

Det er en glidebane, og det er svært at sige, hvornår det er gået fra "vi spørger om hun kan og vil løse denne ekstraopgave" til "vi sender den til MissIce, hun skal nok redde kastanjerne ud af ilden".

Men nu er jeg altså nået dertil, at min grænse er tæt på at være nået. Og det har jeg sagt højt, og skal tale med min leder om i morgen tidlig.

Det andet team... det bliver ikke den umiddelbare løsning her og nu. Vi er slet ikke der, hvor vi er klar til at præsentere løsningen for ledelsen. Og vi ser også noget taktisk i, at det ikke falder sammen med at jeg begynder at sige fra. For ideen skal ikke lugte af "flugt".

Jeg suger jeres ord og vinkler til mig - det hjælper mig med at sætte ord på følelsen uden at det bliver for følelsesladet. TAK :blomst:
Det giver rigtig god mening at holde de to ting adskilt. Hvis du begynder at sige fra og samtidig kommer med en idé om at skifte team, så vil det hurtigt blive opfattet som en reaktion på pres – ikke som en gennemtænkt faglig beslutning. Ved at vente lidt med de strukturelle ændringer, beskytter du din troværdighed og undgår, at det ligner, du er på vej væk.

Når det er sagt, så må du heller ikke vente for længe med at sige fra. Det at sætte grænser for opgaver og belastning er ikke et tegn på svaghed – det er faktisk at tage styring og ansvar. Så det handler om at finde balancen: håndtér presset nu, vær tydelig og konsekvent, og gem snakken om teamændring til senere.

Hvis du gør det rigtigt, kan du senere sige: “Jeg har fået styr på situationen og skabt overblik – og på den baggrund giver det faktisk mening at organisere arbejdet anderledes.” Så bliver det en faglig beslutning, ikke noget der lugter af, at du bare vil væk.
2
"Hvis alle tænker ens, så er der nogen, der ikke tænker."
“Det, der er sket, kan ikke ændres; men nuet kan forsvinde, hvis man lever for meget i det, der endnu ikke er sket.”
Brugeravatar
MissIce
Kort karma: 138
Likede indlæg: 1692

Indlægaf MissIce » 16. apr 2026, 10:45

Nu har jeg haft samtalen med min leder.

Hun forstår godt ”skraldespands”-problematikken med specielt én kollega, som er slem til at sende opgaver videre, når hun når til egne begrænsninger. Jeg er tilsyneladende ikke den eneste hun gør det med, og vores leder er allerede i gang med at afsøge løsninger. Jeg fik helt tydeligt carte blanche til at sige fra overfor at få dumpet sager.

Min udfordring med for mange opgaver tog hun også godt imod. og da vi var klar til det, hentede vi planlæggeren ind til mødet, og på min leders initiativ blev vi enige om, at mine prioriteringer i forhold til opgavefordelingen er valid og skal respekteres.

Vi blev også enige om, at teamet skal holde igen med at sende nye opgaver min vej.

Så alt i alt et godt møde, hvor jeg fik luftet mine bekymringer og tanker, og blev mødt med løsninger – både her og nu og også på længere sigt. Og så foregik alt i godt humør, og vi fik også grinet lidt af, at med de forskellige personligheder vi er i teamet, er det ikke underligt, at det giver lidt udfordringer af og til. Den kollega, som jeg har den største knast med, er typen, der gerne vil løfte i flok, mener vi skal støtte hinanden, og gerne ser, at vi løser opgaverne sammen. Jeg er individualist og absolut helst solist!

Nu skal der så gå lidt tid, før vi går videre med teamændringen. Jeg skal lige se hvordan de næste uger spænder af, for at se om dagens aftaler holder i praksis.
9
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 1280
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 20927

Indlægaf Mi55y » 22. apr 2026, 16:08

Jeg er blevet udnævnt til DPO på mit arbejde, og er næsten færdig med uddannelsen også. I dag kom CFO'en lige forbi for at tage en snak om GDPR. Hun insisterer på, at vi skal anmelde lidt til Datatilsynet engang imellem, selvom der ikke er tale om brud, hvor nogens rettigheder er i fare. "For at vise, at vi tager det alvorligt, så de ikke kommer på kontrol". Hun brugte eksemplet med en medarbejder, der for noget tid siden mistede sin computer i toget. IT wipede computeren med det samme, og der er i øvrigt to-faktor login på alt. Derudover er vi en ingeniør-virksomhed, og vader altså ikke i følsomme oplysninger om folk. Det mener hun bestemt er noget, der skulle have været anmeldt. Jeg gjorde det ret klart, at jeg var uenig, og forklarede hvorfor, men hun holdte fast i, at "det skal vi bare!"

Jeg kan jo ikke stoppe hende i at lave anmeldelser om alt muligt ligegyldigt, men jeg tænker, at det netop ville skaffe os tilsynet på nakken. Åh, hun bliver træls at diskutere med, kan jeg mærke. Må have en snak med min leder om det...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2554
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 49767

Indlægaf LadyFox » 23. apr 2026, 16:51

Vi har endelig fået afklaring på de brede rammer omkring ressortændringerne på hjemmeplejeområdet i Københavnskommune nogenlunde kommer til at betyde når Socialforvaltningens hjemmepleje rykker over i Sundhed og omsorgsforvaltningen.
Og selvfølgelig (fristes jeg til at sige) er målet præcis det en stor del af medarbejderne i begge forvaltningerne ikke ønsker. Og som jeg selv overhovedet på ingen måder ønsker.

Jeg har heldigvis god tid til at finde ud af hvad jeg så skal - for det er ikke ligefrem fordi at det flyder med stillinger på social området med rent dagvagt og med færre weekender end hver 3.
Til gengæld er det pisse ærgerligt, jeg er ved at skabe mig et mønster med at søge nye jobs hver 2. År- og jeg ville egentlig gerne bare finde mig et arbejde og så beholde det i årevis.
Jeg er glad for mit nuværende job - jeg føler jeg udvikler mig, jeg føler at jeg får og tager ansvar i det omfang jeg ønsker og som jeg også bliver tilpas anerkendt for. Jeg fungerer rigtig godt socialt. Så jeg gad jo godt at bare at blive der - og kunne gøre det jeg er fagligt drevet af og som jeg også er temmelig god til.
Så det er pisse øv.
1
Adios!
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 1367
Likede indlæg: 16325

Indlægaf Zonta » 24. apr 2026, 07:04

Zonta skrev:Sorry, jeg har slet ikke fået svaret på dit indlæg her.

Jeg var kun sygemeldt én dag - nu er jeg tilbage og har i dag haft møde med min nærmeste leder om hvad forventningerne osv. er. Jeg synes stadig der er nogle ting i advarslen, der er unuancerede og det har jeg også sagt til hende. Nogle af tingene tror jeg godt, at hun kunne se min pointe i. Nu har jeg ligesom besluttet, at jeg gør mit for at forbedre mig og hvis de ikke synes det er godt nok, så må de give mig en fyreseddel. Så må vi jo se, hvordan de i så fald vil klare dét, når nu de siger, at de godt kan mærke jeg mangler, når jeg har været fraværende.

Advarslen gælder i øvrigt i 6 måneder. Så deeeet er lidt pres, synes jeg. Jeg har skrevet en mail med en opsummering/referat, så jeg har tingene på skrift, hvis nu jeg skulle ende i en fyring. Til gengæld har hun sagt, at hun først vil indkalde til opfølgning i uge 19, så det må jo betyde, at de ikke nødvendigvis har i sinde at fyre mig i første omgang, for så ville de nok gøre det inden 1/5.

Jeg følger lige lidt op her :lol: Jeg var til MUS i går og jeg fik rigtig meget ros af min leder. Hun havde mærket en klar forbedring og forandring de sidste to uger, så jeg fornemmer, at det ender et godt sted. Jeg har selvfølgelig også haft fokus på at forbedre mig på de ønskede punkter, men uden at gå på kompromis med mig selv og samtidig ikke sætte barren så højt for mig selv, at jeg ikke kan opretholde den standard jeg leverer lige nu.

Jeg har snakket med mine to nærmeste kollegaer om advarslen fordi jeg gerne vil have, at de ved, at der er noget på spil for mig lige nu. Men altså indtil videre er jeg positiv omend det stadig er super træls at have advarslen liggende i baghovedet.
8
J, juli 2018.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 594
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Artem » 24. apr 2026, 07:36

Vi er flyttet i nybygget administrationsbygning sammen med driften.
Langt hen af vejen en rigtig fin bygning.
Men der er bare så mange små ting som ikke er gennemtænkt, som kunne have været bedre hvis man nu havde lavet noget medarbejder inddragelse. Spurgt mig som har haft stået for vedligehold af kommunale bygninger osv.

Kort sagt handler det om at nogle praktiske rum er for små, mens der er masser af spildplads andre steder i reception osv. Hvor man ikke ved hvad man skal bruge alt det plads til.
Så er der også nogle ting i forhold til materialevalg osv jeg ved der vil give problemer på sigt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
WorldCat
Kort karma: 3
Likede indlæg: 261

Indlægaf WorldCat » 24. apr 2026, 08:15

Artem skrev:Vi er flyttet i nybygget administrationsbygning sammen med driften.
Langt hen af vejen en rigtig fin bygning.
Men der er bare så mange små ting som ikke er gennemtænkt, som kunne have været bedre hvis man nu havde lavet noget medarbejder inddragelse. Spurgt mig som har haft stået for vedligehold af kommunale bygninger osv.

Kort sagt handler det om at nogle praktiske rum er for små, mens der er masser af spildplads andre steder i reception osv. Hvor man ikke ved hvad man skal bruge alt det plads til.
Så er der også nogle ting i forhold til materialevalg osv jeg ved der vil give problemer på sigt.
Jeg tror at grunden til, at medarbejderinddragelse ikke altid bliver brugt så meget, som man måske kunne ønske sig, er at det handler om kompleksitet og styring. Når man bygger en administrativ bygning, er der mange hensyn i spil: arkitektur, budget, brandkrav, arbejdsmiljøregler, sikkerhed, fremtidig fleksibilitet osv. Hvis man åbner for bred medarbejderinddragelse i alle detaljer, kan det hurtigt blive svært at samle trådene og træffe endelige beslutninger. Man risikerer mange forskellige ønsker, som ikke nødvendigvis hænger sammen som helhed.

Og så er der et spørgsmål om repræsentativitet. Én eller få medarbejdere – også selv om de har stor praktisk erfaring som dig – ser naturligt bygningen ud fra deres daglige behov. Det er værdifuldt, men ikke nødvendigvis dækkende for hele organisationens brugsmønster. Arkitekter og rådgivere forsøger (i teorien) at arbejde mere helhedsorienteret og fremtidssikret, netop for at undgå at optimere ét område på bekostning af noget andet.

Man har jo også ofte et tids- og beslutningspres. I mange projekter er processen ret stram, og bygherren ender med at vælge “standardiserede løsninger”, fordi det er det, der kan styres, godkendes og bygges inden for rammerne. Inddragelse tager tid – og tid bliver ofte set som en risiko i stedet for en gevinst. Men det er præcis den type ubalance, der ofte opstår, når den praktiske drift ikke er tæt nok på projekteringen. Been There, Seen That. :)
2
"Hvis alle tænker ens, så er der nogen, der ikke tænker."
“Det, der er sket, kan ikke ændres; men nuet kan forsvinde, hvis man lever for meget i det, der endnu ikke er sket.”
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 594
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Artem » 24. apr 2026, 08:40

WorldCat skrev:Jeg tror at grunden til, at medarbejderinddragelse ikke altid bliver brugt så meget, som man måske kunne ønske sig, er at det handler om kompleksitet og styring. Når man bygger en administrativ bygning, er der mange hensyn i spil: arkitektur, budget, brandkrav, arbejdsmiljøregler, sikkerhed, fremtidig fleksibilitet osv. Hvis man åbner for bred medarbejderinddragelse i alle detaljer, kan det hurtigt blive svært at samle trådene og træffe endelige beslutninger. Man risikerer mange forskellige ønsker, som ikke nødvendigvis hænger sammen som helhed.

Og så er der et spørgsmål om repræsentativitet. Én eller få medarbejdere – også selv om de har stor praktisk erfaring som dig – ser naturligt bygningen ud fra deres daglige behov. Det er værdifuldt, men ikke nødvendigvis dækkende for hele organisationens brugsmønster. Arkitekter og rådgivere forsøger (i teorien) at arbejde mere helhedsorienteret og fremtidssikret, netop for at undgå at optimere ét område på bekostning af noget andet.

Man har jo også ofte et tids- og beslutningspres. I mange projekter er processen ret stram, og bygherren ender med at vælge “standardiserede løsninger”, fordi det er det, der kan styres, godkendes og bygges inden for rammerne. Inddragelse tager tid – og tid bliver ofte set som en risiko i stedet for en gevinst. Men det er præcis den type ubalance, der ofte opstår, når den praktiske drift ikke er tæt nok på projekteringen. Been There, Seen That. :)

Det er netop af de grunde som du er inde på. Som er grunden til at det er endt som det er endt.
Der har også været en smule snak over om jeg skulle ind over, da jeg med min erfaring ville have været den mest oplagte til at styre dette byggeri.
Men er jo ikke det jeg er ansat til her, og ville hurtigt have taget halvdelen af min arbejdstid. Hvor man så manglede en til det jeg er ansat til.

Det er på den måde endt med at det bare er direktøren og ledergruppen som har taget beslutningerne.
Men det er også gået lidt galt ved valg af arkitekt, hvor der er valgt en lille lokal "hus-arkitekt". Som feks slet ikke har forståelse for hvor meget tekniske installationer fylder i sådan et stort kontorbyggeri.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 359
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7712

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 24. apr 2026, 10:15

Jeg har en kollega der har været meget åben omkring sin jobsøgning, og han har både oplyst os i teamet om hans ansøgninger og nævnt det for vores chef (nok mest fordi han havde brug for en anbefaling).
Han har i sær været utilfreds med den manglende lønforhøjelse + han er kommet lidt på kant med nogle kolleger i andre afdelinger.

Anyway, han har nu hele ugen snakket om hvordan han var på vej væk og at det næsten var på plads, og vi i teamet har også snakket åbent omkring det, da det virkede som om det var naturligt. Nu har jeg så lige hørt at han ikke fik jobbet :mellow:

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om den åbenhed. På én måde kan jeg godt forstå hans behov for at ytre sin utilfredshed. Men omvendt så har jeg svært ved at se hvad han vinder på det - især med tanke på at han nu ikke fik jobbet.
Sidste år efter lønforhandlingerne, hvor han heller ikke fik en lønforhøjelse, proklamerede han også at han ville finde noget andet. Det ebbede også ud i ingenting.
Det skaber desværre en del usikkerhed i teamet med en kollega der hele tiden måske/måske ikke forlader os. Især fordi jeg har på fornemmelsen, at de ikke kommer til at erstatte en medarbejder der siger op. Det vil betyde en betydelig større belastning på resten af teamet.

Jeg håber han, ligesom sidst, finder noget ro og afklaring, for vi har det faktisk ret godt her.
2
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 33223

Indlægaf sigge » 13. maj 2026, 08:42

Jeg kan læse, at en tidligere kollega er blevet ansat som afdelingschef i et nyåbnet kontor her i firmaet. I mit tidligere job sad vi også på 2 forskellige lokationer, så jeg har ikke haft så meget med vedkommende at gøre - men nok til at vide, at vores personligheder ikke matcher så at sige. Desuden behandlede vedkommende en tidligere kollega, som jeg holdt meget af, rigtigt dårligt, hvilket ikke har bidraget til at give mig et positivt indtryk. Den eneste trøst er, at vedkommende ikke får personaleansvar i sit nye job her i firmaet, og det tror jeg, er en god ting. Og vi sidder på 2 forskellige lokationer, så jeg kommer ikke til at gå op og ned af vedkommende til daglig. Men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige, hvis jeg bliver spurgt af andre kolleger, om jeg kender vedkommende, fordi de kan se, at vi har arbejdet i samme firma tidligere. Måske er det nok bare at sige, at ja, jeg kender vedkommende. Og så ikke mere end det.
0
You can't spell awesome without me.
Lys
Kort karma: 533
Likede indlæg: 13283

Indlægaf Lys » 13. maj 2026, 09:01

sigge skrev:Jeg kan læse, at en tidligere kollega er blevet ansat som afdelingschef i et nyåbnet kontor her i firmaet. I mit tidligere job sad vi også på 2 forskellige lokationer, så jeg har ikke haft så meget med vedkommende at gøre - men nok til at vide, at vores personligheder ikke matcher så at sige. Desuden behandlede vedkommende en tidligere kollega, som jeg holdt meget af, rigtigt dårligt, hvilket ikke har bidraget til at give mig et positivt indtryk. Den eneste trøst er, at vedkommende ikke får personaleansvar i sit nye job her i firmaet, og det tror jeg, er en god ting. Og vi sidder på 2 forskellige lokationer, så jeg kommer ikke til at gå op og ned af vedkommende til daglig. Men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige, hvis jeg bliver spurgt af andre kolleger, om jeg kender vedkommende, fordi de kan se, at vi har arbejdet i samme firma tidligere. Måske er det nok bare at sige, at ja, jeg kender vedkommende. Og så ikke mere end det.

Øv, det er da lidt træls. Du kan jo netop fremhæve det med at I har siddet på hver sin lokation som forklaring på, hvorfor du ikke kender vedkommende så godt.
2
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 33223

Indlægaf sigge » 13. maj 2026, 09:58

Lys skrev:
sigge skrev:Jeg kan læse, at en tidligere kollega er blevet ansat som afdelingschef i et nyåbnet kontor her i firmaet. I mit tidligere job sad vi også på 2 forskellige lokationer, så jeg har ikke haft så meget med vedkommende at gøre - men nok til at vide, at vores personligheder ikke matcher så at sige. Desuden behandlede vedkommende en tidligere kollega, som jeg holdt meget af, rigtigt dårligt, hvilket ikke har bidraget til at give mig et positivt indtryk. Den eneste trøst er, at vedkommende ikke får personaleansvar i sit nye job her i firmaet, og det tror jeg, er en god ting. Og vi sidder på 2 forskellige lokationer, så jeg kommer ikke til at gå op og ned af vedkommende til daglig. Men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige, hvis jeg bliver spurgt af andre kolleger, om jeg kender vedkommende, fordi de kan se, at vi har arbejdet i samme firma tidligere. Måske er det nok bare at sige, at ja, jeg kender vedkommende. Og så ikke mere end det.

Øv, det er da lidt træls. Du kan jo netop fremhæve det med at I har siddet på hver sin lokation som forklaring på, hvorfor du ikke kender vedkommende så godt.

Ja, det lyder som en god formulering. Bare at sige, at jeg kender til vedkommende, men vi sad forskellige steder.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Job"