Crazy not insane på hbo, en psykiater om dødsdømte

Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Crazy not insane på hbo, en psykiater om dødsdømte

Indlægaf hotlips » 25. nov 2020, 23:30

Den er vist ret ny men jeg håber der er andre der får set den og sige hvad i får ud af den og måske kan gennemskue nogen af de ting jeg ikke kan og jeg sidder vel nærmest tilbage med flere spørgsmål end svar.

Jeg synes noget af den er meget mærkelig , fks hvorfor sidder der en psykiater i 2020 og taler om personlighedsspaltning og so som jeg opfatter det, i fuld alvor. Er det stadig noget der bliver anset for reelt i USA?

Jeg kunne måske forstå det hvis det var med en eller anden ironisk distance eller det blev præsenteret som at det her troede man engang på,som en historisk fortælling.
Og er det hensigten at argumentere imod dødsstraf eller at promovere at personlighedsspaltning eksisterer.

Det er helt sikkert et interessant program hvis man er til serie morder nørderi men det er mærkeligt at selv en son bundy der er undersøgt grundigt af andre psykiatere og siden havde meget og langvarig kontakt med blandt andre keppel, der er aldrig nogen af dem der har nævnt er ord om det.

Jeg kender ikke damen, men jeg tænker om hun har været sådan en psykiater der så folk med flere personliggeder alle vegne, hun er for gammel til at der er specielt meget om hendes karriere på nettet, men måske nogen er stødt på hende i anden sammenhæng.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9702

Re: Crazy not insane på hbo, en psykiater om dødsdømte

Indlægaf Tanten » 26. nov 2020, 00:39

I USA kører de efter et andet diagnosesystem, DSM 5, hvor vi i DK bruger ICD 11.

De to systemer er af blevet mere ens med tiden. F.eks. er diagnosen multiple personality disorder ændret til dissociative identity disorder, som det også hedder i ICD 11.

Man mener, at svære traumer i sjældne tilfælde kan føre til, at offeret Ikke bare "går ud af kropen" og lukker af men spalter en helt anden personlighed fra, der f.eks. er udafreagerende og ikke finder sig i de overgreb, kernepersonligheden var nødt til at udholde. Denne personlighed kan så komme frem, f.eks hvis offeret retraumatiseres.

Læs mere her: https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... -lidelser/

Så ja, det er en ting, også her til lands - dog næppe så udbredt, som man får indtryk af gennem film, serier og div dokumentarer.

Jeg har ikke set det konkrete program og kender ikke til terapeuten.
0

Tilbage til "Film og TV"