Den store juletråd - 2026

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 1540
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 12191

Den store juletråd - 2026

Indlægaf FrøkenM » 1. aug 2026, 10:57

Så er den her :banan: :banan: :banan:

Den store juletråd for 2026 :klap:

Det kommer sig af at jeg lige har trykket "køb" på det der nok bliver min venindes julegave i år. Men der er jo også under 5 måneder til årets hyggeligste aften, så det er jo helt rettidigt.

Jul løs når I er klar til det :santa2: :deer:
2
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1748
Likede indlæg: 30641

Re: Den store juletråd - 2026

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. aug 2026, 11:21

Jeg tænkte på at oprette tråden i går, for selvom det er sommer og sol, så nærmer det sig jo :klap: :santa2:

Forrige fredag holdt vi jul I juli, desværre ikke hele familien pga ferie, men vi var da 10 stk til julemad, risalamande og pakkeleg. :jule:
Min søster havde pyntet op i spise køkkenet, min kæreste tryllede en god julemiddag, jeg bavde lavet risalamande og en vidunderlig kirsebær sovs af kirsebær fra egen haven.

Og fb er jo begyndt at vælte I reels med nedtælling til jul.
Sønnike havde købt en kirke til vores julelandsby, med hjem som souvenir fra hans ferie i Østrig.

Og vi har allerede lagt lidt planer for årets julepynt :banan-jul:
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 1540
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 12191

Indlægaf FrøkenM » 1. aug 2026, 11:35

I forbindelse med min mors død og min egen flytning kom julekasserne frem fra kælderen i dag.

I næste uge skal jeg have sorteret hendes - og mit eget julepynt for at få det med, jeg gerne vil have. Jeg forudser nogle hårde dage, hvis jeg skal være helt ærlig for meget af det er fyldt med minder.

Men jeg ved også jeg skal opgradere mit julepynt i år, for jeg er gået fra en lille 56 kvm lejlighed til 92 - bedre kendt som: Der skal mere til

Jeg har allerede udset mig de julekopper, der skal tilføjes i årets samling og glæder mig til hyggen, selvom ejg ikke just ser frem til første jul uden min mor.
4
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Kanga
Kort karma: 278
Likede indlæg: 5367

Indlægaf Kanga » 1. aug 2026, 11:57

Jeg er inviteret til København den første weekend i december. Håber, vi når i Tivoli.
4
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 934
Likede indlæg: 25425

Indlægaf Nesnay » 1. aug 2026, 12:19

Jeg har købt de fleste julegaver:
Mor: Kim Larsen hyldestkoncert
Far: Kim Larsen hyldestkoncert
Søster: teaterforestilling SOLO, comedy: Sofie Hagen
Niece 1: Codenames Disney, bog: Pigen der reddede julen
Nevø: bøger: Drengen de kaldte jul, Kalle og Kaptajn Skipper (den nye Ole Lund Kirkegaard-bog)
Niece 2: bøger: Lille Tut og Elefantvasken, Lille Tut og fugleungen
Mormor: sikkert julekurv med blandet godt
Farmor: ditto.
Senest rettet af Nesnay 7. sep 2026, 11:07, rettet i alt 4 gange.
1
Brugeravatar
Nesnay

Indlægaf Nesnay » 1. aug 2026, 12:20

Jeg tager til London i den sidste uge i november. Der plejer jeg at blive tanket godt op på julebelysning mv. - de forstår at pynte op.
3
Kanga

Indlægaf Kanga » 1. aug 2026, 23:55

Kanga skrev:Jeg er inviteret til København den første weekend i december. Håber, vi når i Tivoli.

Det gør vi! Vi skal til en forestilling i Glassalen.
3
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 216
Likede indlæg: 7571

Indlægaf Stars » 19. aug 2026, 04:53

TO, hvis nogen overvejer denne:

IMG_6429.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1359
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 30335

Indlægaf Delfin » 20. aug 2026, 18:42

I er ikke rigtig kloge :lol:

Det eneste juleagtige jeg har lavet er at udfylde ønsker til jule/nytårsplanen på jobbet
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Muddi
Kort karma: 470
Likede indlæg: 2931

Indlægaf Muddi » 21. aug 2026, 20:47

Jeg tænkte på tråden for et par dage siden - at den nok snart kom.

Det eneste jeg har tænkt på jul indtil videre er, at jeg skal afjule mellem jul og nytår og at lyskæderne skal med ned, og ikke blive hængende som de plejer. Skal på højskole 3. januar, så får ikke meget glæde af dem alligevel.
0
Brugeravatar
Nesnay

Indlægaf Nesnay » 23. aug 2026, 14:09

Jeg er gået i gang med at finde pakker til min mormors pakkekalender. Det tager tid at finde på 24, for hun mangler ikke rigtig noget, og nogle af tidligere års hits (fx bøger, fyrfadslys og ingredienser til madlavning) går ikke længere.

Indtil videre har jeg:
Minimyslibarer
Rugkiks med havsalt
Instant chai latte
Fudge med saltkaramel
Pretzelstykker med honning og sennep
Kitkatplade med hasselkrokant
Tørret mango
Toffifee
Toblerone (lilla udgave)
Marabou med nougat
Marabou med nøddefyld
Oreos med hindbær/vanille
Dadler med kanelbollesmag
Solbærsaft
Sæbe med kirsebærblomstduft
Læbepomade
Fodcreme
Fodgel
Håndcreme
Servietter
Senest rettet af Nesnay 15. sep 2026, 17:29, rettet i alt 3 gange.
0
Kanga

Indlægaf Kanga » 24. aug 2026, 13:46

Vi er i gang med at planlægge juleaften. Vi plejer at holde jul hos os, men har i år givet to alternativer. Det ene kræver booking af et sommerhus. Det er bare som om, vi ikke kan få et klart svar.
Tanken er, at alle splitter regningen på at booke et sommerhus. Dels er der ikke forståelse for forslaget; 'vi kan da bare være hos jer.' Man forstår ikke, at vi trænger til noget andet. Deraf virker folk heller ikke så opsatte på at komme med et klart svar. 'Det ser vi på...', 'det kan vi da nok godt finde ud af...' Jeg prøver at lade være med at gå for meget op i det, men det irriterer mig, at man ikke kan komme med at klart svar. Også fordi jeg før har set, hvordan sådan halve udmeldinger/tilkendegivelser, så har endt med, at vi stod med regningen fordi, 'vi troede, det var en invitation.'
På den anden side, hvis vi så ikke når at booke det, vi har udset os, so be it. Så har vi vores eget sommerhus i baghånden.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. aug 2026, 14:24

Kanga skrev:Vi er i gang med at planlægge juleaften. Vi plejer at holde jul hos os, men har i år givet to alternativer. Det ene kræver booking af et sommerhus. Det er bare som om, vi ikke kan få et klart svar.
Tanken er, at alle splitter regningen på at booke et sommerhus. Dels er der ikke forståelse for forslaget; 'vi kan da bare være hos jer.' Man forstår ikke, at vi trænger til noget andet. Deraf virker folk heller ikke så opsatte på at komme med et klart svar. 'Det ser vi på...', 'det kan vi da nok godt finde ud af...' Jeg prøver at lade være med at gå for meget op i det, men det irriterer mig, at man ikke kan komme med at klart svar. Også fordi jeg før har set, hvordan sådan halve udmeldinger/tilkendegivelser, så har endt med, at vi stod med regningen fordi, 'vi troede, det var en invitation.'
På den anden side, hvis vi så ikke når at booke det, vi har udset os, so be it. Så har vi vores eget sommerhus i baghånden.

Kunne det hjælpe dig mentalt, at sætte en deadline for hvornår der skal ligge et konkret svar fra de øvrige, melde dette ud, og hvis ikke der er et tydeligt Ja tak, eller nej tak, og overførte beløb af deres andel inde for 2-3 dage, SÅ går du med plan b ??
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. aug 2026, 14:50

Eftersom sommervejret er lidt sparsomt, og der dukker flere og flere julevidoer op i fb reels, så er julestemningen ved at indfinde sig lige så stille her.

Kæresten har så også hjulpet til. Han ELSKER julelandsbyer, og vi er ikke uenige om at det er hyggeligt.
Vi har nogle høje vitrineskabe, og jeg foreslog ham at vi kunne lave en LEGO julelandsby deroppe, - da han gav mig "home alone" huset i julegave sidste år. Og nu har han givet mig Harry Potter Hogsmead landsbyen i fødselsdagsgave... jeg har kunstig sne, og en LED lysskinne der kan ligge bagved og lyse det op. Jeg tror det bliver virkelig fint. Så må jeg i ungernes legokasser og se om vi kan lave nogle hjemmelavede jule-huse der også kan stå der.

Og jeg har fundet en masse vidoer på DIY julestjerner i forskellige slags papir, som jeg skal i gang med. Sidste år hang jeg en del stjerner op i en gardinstang, foran et vinduesparti, og det tog sig ret godt ud, - så den skal have fuld gas i år.

Og jeg har så småt taget hul på julegaverne, udnyttet nogle gode tilbud, til gaver der med garanti er en sikker vinder.

I år er det stor familie jul, - og vi blev hurtigt enige om at det er hjemme hos min ene søster i år, da de også har plads til os alle, OG der kommer en efterårs-baby, så de synes det vil være rarest at være hjemme ved dem selv, hvilket er helt fair.
Vores mor bliver mere og mere præget af hendes kræftsygdom, om hun stadig er her til jul er svært at sige, men jeg er ikke optimist, - og hvis hun er, så orker hun uanset ikke jul med os alle, så må vi finde en form der giver bedst mulig mening på dagen, og sikre at børnene får en god og hyggelig juleaften. Men det bliver uanset nok en lidt mærkelig jul.

Måske julehygge genet rører lidt ekstra på sig, for at skabe noget kontrast, gøre noget der skaber nogle gode og rare følelser.
Vi har aftalt i familien, at jeg tager plejeorlov og er omkring vores mor i hendes sidste tid, så det bliver også til en del timer i mit barndomshjem, og når hun har brug for søvn og hvile, så kan jeg passende hygge mig med kreaprojekter, julebag og andet.
0
Kanga

Indlægaf Kanga » 24. aug 2026, 15:26

Madam Pomfrey skrev:
Kanga skrev:Vi er i gang med at planlægge juleaften. Vi plejer at holde jul hos os, men har i år givet to alternativer. Det ene kræver booking af et sommerhus. Det er bare som om, vi ikke kan få et klart svar.

Kunne det hjælpe dig mentalt, at sætte en deadline for hvornår der skal ligge et konkret svar fra de øvrige, melde dette ud, og hvis ikke der er et tydeligt Ja tak, eller nej tak, og overførte beløb af deres andel inde for 2-3 dage, SÅ går du med plan b ??

Jeg var mere til at lade tiden gå, og satse på at huset var lejet ud til anden side... mega strengt, men det ville løse alle udfordringer omkring juleaften.
Og så alligevel irriterer det mig, at man ikke kan sige kart ja eller nej, og det pirrer til min følelse af deres tagen ting som en selvfølge og ikke tage mig/os seriøst.
1

Tilbage til "Fest og bryllup"