I en kommune ikke så langt fra min bor nogle i bekendtskabskredsen. Jeg har været bisidder for en veninde, som bor på et bosted, hvor der er rotter uden for døren. Et bosted hvis bygninger kommunen solgte for nogle årtier siden for få penge, men hvor den private udlejer banker husleje i vejret uden at give dokumentation for det. Man skulle mene at byrådet skulle reagere fordi at de har sat beboerne ind og det er dem som mødes af beboerne med ønske om mere tilskud, så de ikke skal ende på gaden.
Men byrådet er røget så meget i totterne på hinanden at de skal have psykologhjælp udefra. Det er næsten som at se et parlament i Japan eller Knesset i Israel. Håndgemæng er man tæt på. Der ligger videoer af byrådsmøderne online, så man kan græmmes over hvad der foregår i Egedal kommune - noget som sikkert er helt normalt landet over.
Hvad er der galt? Er det Folkestyrets fallit. Et er at Moderaternes administration bestod af medarbejdere som ikke kunne klare mosten i et arbejdsmiljø, som en del af ledelsen i partiet ønskede hvilket man kan udlede af at de udnævnte en chef til minister. Men folkevalgte i et byråd, hvor jeg finder det i orden at sige fra til forlig hvis man er uenig og også fortælle hvorfor man er uenig. Det har sin pris at sætte sig udenfor indflydelse, men behøver forligskredsen der som man ser i landspolitikken består af et flertal, der banker opførelser af monumenter (I dette tilfælde en Multiarena, der ikke skal stå tilbage for hvad man ser inde i København) igennem, brokke sig? De har jo fået det, de gik efter.
Det er bare et job - ikke en fodboldkamp, hvor alt er på spidsen for ens barn. Men det er også et job, hvor nogen kommer til skade, hvis man går efter manden fremfor bolden.
Jeg har snakket med ældre mennesker ude i kommunen, mens jeg hjalp min veninde. Der er selvfølgelig en historie om at en af kommunerne allerede da den hed Stenløse havde et byråd med personkonflikter og Venstre som parti ønskede konfliktens rod ført videre i den nye kommune ved at ekskludere Venstremedlemmer fra en af de andre kommuner. Og ude på landet som jeg betragter alt vest for Ballerup at være, så er der "gamle" familier, som kommunens folk ønsker opgør med for at vise deres nye magt, som da en politiker stod bag søgsmål for ulovligt byggeri mens han selv havde det så rigeligt.
Hvad mener I? Hvor langt skal man gå med at hakke på ens med-politikere når man allerede har fået sin vilje?
Borgmester om mobbe-kultur i byråd: - Vi har brug for hjælp (Sjællandske Nyheder)
Politikers boligfup granskes (Ekstra-Bladet)