Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Sofakartoflen
Indlæg: 3981
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 443
Likede indlæg: 9523

Re: Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Indlægaf Sofakartoflen » 4. dec 2023, 12:53

Jeg tror, prisen betyder meget for mange. Desværre ikke nødvendigvis, fordi de ellers ikke har råd til mad, men fordi de vil have noget andet OGSÅ.

Vi køber kun økologisk kød, men her hvor vi bor, er det overhovedet ikke muligt at købe økologisk kylling. I de to år vi har boet her, har jeg aldrig set det i køledisken.

Når det er sagt, køber vi mindre kylling, og vi udnytter det også anderledes, fordi det er så dyrt.

Måske ved folk ikke, hvad det reelt handler om? For adskillige år siden, da jeg boede på en lille landejendom, købte vi daggamle kyllinger, og en gang fik vi nogle af de omtalte racer. Selvom de havde adgang til hønsegård og have, og selvom de selv styrede deres fødeindtag, kunne deres ben ikke bære dem, da de fik en vis størrelse. Det var SÅ ubehageligt at se på! De er åbenbart avlet til at være/blive vanskabte. Det er ikke et syn, man glemmer.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5501
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 675
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14194

Re: Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Indlægaf RavenClaw » 4. dec 2023, 13:01

Jeg må indrømme, at jeg går mere op i prisen. Det ændrer sig højst sandsynligt, når jeg får et voksenjob og derfor har mere at gøre med. Jeg spiser hverken okse- eller svinekød og ville nok bruge flere penge på fisk, hvis prisen ikke var eksploderet.

Min far har til gengæld købt nogle kyllinger i sommers, som er ved at være slagteklar nu, så i et stykke tid vil mit købeforbrug af kylling nok blive sat væsentligt ned. Vi har også snakket om, hvor absurd det er med deres slagtealder på fabrikkerne. Vores kunne stadig fint ligge i hånden, da de nåede den alder, man slagter turbokyllinger.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
HappyHippo
Indlæg: 2550
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4404

Re: Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Indlægaf HappyHippo » 8. dec 2023, 07:17

Danskere bruger generelt rigtig få penge på mad. Og med inflationen, bliver folk endnu mere fattige. Synes det giver god mening, den kommer tilbage.

Og nej, jeg køber dem ikke, men nu handler det heller ikke om mig. Udbud og efterspørgsel går hånd i hånd
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2427
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2393

Re: Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Indlægaf Elverpigen » 26. dec 2023, 16:40

Sofakartoflen skrev:(....)
For adskillige år siden, da jeg boede på en lille landejendom, købte vi daggamle kyllinger, og en gang fik vi nogle af de omtalte racer. Selvom de havde adgang til hønsegård og have, og selvom de selv styrede deres fødeindtag, kunne deres ben ikke bære dem, da de fik en vis størrelse. Det var SÅ ubehageligt at se på! De er åbenbart avlet til at være/blive vanskabte. Det er ikke et syn, man glemmer.


Initiativet fra supermakederne kom med en uheldig timing ift. inflation og energipriser, der har presset mange.

Det er en af grundene til, at jeg savner Irma: De tog initiativ til at gå forrest med enkelte trin ad gangen. Udfasning af buræg og skyllemidler m.fl. gode enkelte tiltag.

Jeg køber ikke konventionelle kyllinger under normale omstændigheder, men jeg er ikke mere frelst end, at der ryger noget take-away indenbords en gang i mellem, der oftest er produceret på mange træls måder.

Selv om alle mennesker burde være bedre end de er ;) så mener jeg helt klart, at de værste ting på markedet, så som turbokyllinger burde forbydes af myndighederne. Sofakartoflens observationer understreger, at de ikke kan produceres på forsvarlig vis, og der burde allerede være grebet ind. Det er ligesom de hunderacer, der er så sygt avlet, at nogle lande begynder at forbyde dem. Det er ikke en prioritering, der skal tørres af på ressourcesvage forbrugere. Mit gæt er, at det ikke ville koste regeringen en forsvindende lille brøkdel af de stemmer, som det har kostet dem med Store Bededags movet.

* 90+ % frelst på dette område *
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2126
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1216

Re: Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Indlægaf Dawwty » 26. dec 2023, 17:10

Hos os betyder kvalitet mere, men jeg går ind for det frie valg, så kan ikke se problemet.

Alternativt skulle det forbydes og jeg synes altså ikke vi skal forbyde. .
Senest rettet af Dawwty 26. dec 2023, 18:43, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Billig kylling trumfer velfærd/kvalitet?

Indlægaf kidkomb » 26. dec 2023, 18:21

Jeg er forfærdelig sart, når det kommer til kød. Jeg vil simpelthen ikke lægge penge til tortur af dyr. Og dansk, konventionelt kød er tortur. Ikke næsten. Ikke nogle gange. Hver gang. Selv økologisk og fritgående bliver transporteret og/eller indfanget på virkelig inhumane måder.
Jeg køber mit kød, hvor det bliver slagtet direkte, hvor dyret har levet. Det koster lidt ekstra, men jeg er ligeglad.
Eneste kød jeg køber, som ikke er den slags, er hamburgerryg, som jeg køber øko eller frilands. Og jeg burde lade være, for jeg får lidt ondt i maven hver gang.
Jeg forstår overhovedet ikke at vi ikke strammer lovgivningen for dyrevelfærd og jeg forstår overhovedet ikke at folk vil støtte det svineri der foregår. Jeg prædiker ikke ude IRL, det orker jeg slet ikke. Jeg spiser endda maden på arbejdet uden at kny, men jeg ville gerne at vi som firma gik forrest og lavede mindre kød, med mere fokus på dyrevelfærd.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Mad og drikke"