girl_beat skrev:Apropos ferie hos bedsteforældre…
Er jeres børn all in for at komme på overnatning hos andre (her tænker jeg primært familie eller velkendte relationer) eller skal der overtalelse til? Eller sker det slet ikke?
Vores søn er 6,5 og var omkring et år, da corona brød ud, så pasning med overnatning hos andre startede ret sent og har kun været prøvet en håndfuld gange i alt. Det er altid gået godt, når han har været afsted, men alligevel vil han helst ikke sove uden os forældre i nærheden.
Nu står vi med en kommende mini-ferie hos bedsteforældre, og han er ikke meget for at skulle afsted. Jeg synes, balancen mellem at opmuntre/skubbe på og at lytte til hans skepsis og aflyse er temmelig svær…
Her er de kun kommet afsted når de selv har efterspurgt det, eller, mellembarnet overnattede to nætter hos mormor da hun var 2 da begge os forældre var akut på hospitalet, men udover det er det kun sket på deres egen forespørgelse og de har kun efterspurgt at sove hos mormor. De har været afsted med mormor flere gange, de første gange var det 2 nætter, nu er de afsted 4 nætter i år, og kunne egentlig nok godt have taget en nat eller to mere. Det hjælper helt sikkert også at søster er med.
Lillebror er ikke blevet passet, heller ikke i dagstimerne, så der går nok et år eller to før han vil sove ude.
Jeg har tilgangen at man altid kan fortryde, så jeg ville nok opfordre til at prøve men være sikker på at han vidste at der kunne ringes efter jer, ofte hjælper det at vide det er en mulighed. Hvad sagde han da I planlagde det? Glædede han sig dengang eller spurgte I ham ikke der fordi I forventede han ville?