Snik-snaktråd for forældre vol.2

Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 4143
Likede indlæg: 51296

Re: Snik-snaktråd for forældre vol.2

Indlægaf LaMariposa » 27. jul 2025, 17:24

Sorenspige skrev:
LaMariposa skrev:Min datter er inde i en fase, hvor hun keeeeeeeeder sig, når vi kører i bil. Vi har ikke noget imod, at hun ser tv derhjemme, men ikke lyst til at give hende skærm i bilen.

Vil derfor gerne have nogle dimse-ting i bilen, da det er det, der bedst underholder hende. Har I forslag til, hvad vi kan have?

Kunne en tegnetavle være en mulighed?

Sådan en har hun, og den fungerer også i perioder, men ikke uden, at vi skal aktivere hende, hvilket ikke er muligt, hvis vi sidder bag rattet.

Men nu har jeg købt lidt blandet dims til hende. Forhåbentligt kan det fungere, når det er noget, hun kun ser, når hun er i bilen.
0
:lun: Be brave

Power doesn't tickle.
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 985
Likede indlæg: 12383

Indlægaf Little_Woman » 27. jul 2025, 19:33

Nå, moren skrev fint i formiddags at han meget gerne må, men at de skal holde familiefødselsdsg for storebror. Hvis jeg vurderede at det er ok for Otto, er han velkommen. Og at jeg altid må spørge ved behov. Men det vurderer jeg ikke at det er - det bliver for crazy, de har en stor familie og skal ikke have et lidt sensitivt barn oveni hatten.

Så jeg spørger nabofamilien - og håber på at de kan returnere pasningen nu det er mig der er i knibe.

Edit: de kan godt tage ham. Lettelse herfra!
17
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
godtnavn
Kort karma: 1172
Likede indlæg: 14420

Indlægaf godtnavn » 28. jul 2025, 17:12

Jeg har sendt de store på ferie med mormor (deres mormor, min mor), gal man har meget tid og overskud når man går fra 3 børn til én baby. Det har også været 4 vilde ugers sommerferie så det er lidt rart med 4 dages ro før vi tager afsted på fredag og mormor hjem og vi så overtager den sidste uges ferie på Bornholm.

Min mand har holdt barsel hele sommeren, og synes virkelig tiden er fløjet, han har allerede afholdt 5 af 8 uger og vihar slet ikke nået alt det jeg havde planlagt i hjemmet, måske naivt at tro vi ville nå så meget med 3 børn hjemme :lol: Men vi har hygget med børnene og det er det vigtigste.
4
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 437
Likede indlæg: 5840

Indlægaf girl_beat » 31. jul 2025, 14:40

Apropos ferie hos bedsteforældre…

Er jeres børn all in for at komme på overnatning hos andre (her tænker jeg primært familie eller velkendte relationer) eller skal der overtalelse til? Eller sker det slet ikke?

Vores søn er 6,5 og var omkring et år, da corona brød ud, så pasning med overnatning hos andre startede ret sent og har kun været prøvet en håndfuld gange i alt. Det er altid gået godt, når han har været afsted, men alligevel vil han helst ikke sove uden os forældre i nærheden.

Nu står vi med en kommende mini-ferie hos bedsteforældre, og han er ikke meget for at skulle afsted. Jeg synes, balancen mellem at opmuntre/skubbe på og at lytte til hans skepsis og aflyse er temmelig svær…
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Torn
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4516

Indlægaf Torn » 31. jul 2025, 14:55

Det kan jeg godt forstå. Ved han selv, hvorfor han er tilbageholdende? Min egne børn har alle dage været all in, jeg forsøger at balancere hvor ofte det bør være.
1
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 708
Likede indlæg: 8331

Indlægaf Neenah » 31. jul 2025, 14:57

girl_beat skrev:Apropos ferie hos bedsteforældre…

Er jeres børn all in for at komme på overnatning hos andre (her tænker jeg primært familie eller velkendte relationer) eller skal der overtalelse til? Eller sker det slet ikke?

Vores søn er 6,5 og var omkring et år, da corona brød ud, så pasning med overnatning hos andre startede ret sent og har kun været prøvet en håndfuld gange i alt. Det er altid gået godt, når han har været afsted, men alligevel vil han helst ikke sove uden os forældre i nærheden.

Nu står vi med en kommende mini-ferie hos bedsteforældre, og han er ikke meget for at skulle afsted. Jeg synes, balancen mellem at opmuntre/skubbe på og at lytte til hans skepsis og aflyse er temmelig svær…

Min bliver 7 snart, og hun har ingen problemer med overnatning, hverken koloni med skolen, hos bedsteforældre eller hos venner. Men vi har haft et par veninder på soveaftaler som har trukket i land lige inden sengetid, så det er ikke usædvanligt at det sker tror jeg. Vi har altid kontaktet de andre forældre og ungerne er blevet hentet. Det er en svær balance, men generelt tror jeg på at presse lidt på - det ender som regel godt når vi gør det hos vores pige.
1
Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12917

Indlægaf Lys » 31. jul 2025, 14:58

Min datter på knap 6 år efterspørger ikke selv overnatning hos nogen, så det sker faktisk kun, når det er mit behov, fordi jeg skal noget eller har brug for en pause. Hun overnatter kun hos sine bedsteforældre. Det går altid fint, når det sker. Enkelte gange har det også været flere overnatninger. Siden hun startede SFO i maj har hun dog slet ikke kunnet være uden mig (udover på SFO), så der har jeg ikke sendt hende på overnatning. Jeg synes også balancen mellem at puffe lidt til barnet og lytte til indsigelser er svær. Normalt har det virket for mig at være rolig omkring at hun skulle afsted og tale om alt det hyggelige de skulle lave, men de sidste måneder ville det ikke være proportionalt, fordi jeg ikke har haft behov som sådan. Senere på måneden får hun en overnatning med mormor (dog hjemme) fordi jeg skal på seminar med mit arbejde.
1
Kanga
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4802

Indlægaf Kanga » 31. jul 2025, 16:08

Vores søn er 12 år. Han bliver konsekvent ringet hjem fra lejr, koloni og alt, hvor vi er langt væk. Han har kunne sove på skolen og i spejderhytten, men det er også meget tæt på hjemme, og har kun været en overnatning. Så snart lejr eller koloni er udenfor bygrænsen, bliver vi ringet efter.
Overnatning hos venner eller familie er ikke et problem, heller ikke selvom det er langt væk.

Han er ikke vant til at sove hos bedsteforældre, siden min mor døde for 8 år siden. Så det kan han ikke huske.

Jeg har prøvet at grave i det, og i hvorfor den forskel. Dels er det noget med at vide, hvad man skal, hvad skal man spise, hvem skal man sove med og h ordan er toiletterne. Men også at han nok ikke trives med mange forskellige mennesker at forholde sig til.

Vi presser på den måde, at han kommer afsted, men vi kommer også og henter ham, hvis det ikke går. Nogle gange har det ikke været muligt at hente, og det har vi forberedt ham på forhånd.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1461
Likede indlæg: 14127

Indlægaf Rapfisk » 31. jul 2025, 18:30

Min store på 5,5 er overhovedet ikke interesseret. Eller, det vil sige, her inden for den sidste måned er hun ikke helt afvisende, når vi taler med hende om, at hun måske i fremtiden skal overnatte sammen med lillebror hos Mormor eller Farmor og Farfar. Men når tiden kommer, vil hun helt skkkert gå i baglås.

Vi har kun været på overnatning uden hende én gang, som var i januar i år. Da passede Farmor og Farfar børnene hjemme hos os.

Edit: Hun var også på overnatning i børnehaven, inden de skulle stoppe. Hun var ked af det, inden hun skulle afsted, men der var ingen problemer derovre.
1
Livslinjen: 70 201 201
godtnavn
Kort karma: 1172
Likede indlæg: 14420

Indlægaf godtnavn » 31. jul 2025, 19:33

Her er de kun kommet afsted når de selv har efterspurgt det, eller, mellembarnet overnattede to nætter hos mormor da hun var 2 da begge os forældre var akut på hospitalet, men udover det er det kun sket på deres egen forespørgelse og de har kun efterspurgt at sove hos mormor. De har været afsted med mormor flere gange, de første gange var det 2 nætter, nu er de afsted 4 nætter i år, og kunne egentlig nok godt have taget en nat eller to mere. Det hjælper helt sikkert også at søster er med.

Lillebror er ikke blevet passet, heller ikke i dagstimerne, så der går nok et år eller to før han vil sove ude.

Jeg har tilgangen at man altid kan fortryde, så jeg ville nok opfordre til at prøve men være sikker på at han vidste at der kunne ringes efter jer, ofte hjælper det at vide det er en mulighed. Hvad sagde han da I planlagde det? Glædede han sig dengang eller spurgte I ham ikke der fordi I forventede han ville?
1
Sorenspige
Kort karma: 1062
Likede indlæg: 11869

Indlægaf Sorenspige » 31. jul 2025, 19:43

Hvor mange dage er mini-ferien? Min pige på 9 år har max sovet ude 2 nætter (og første gang var, da hun var 6), og det er kun sket få gange og kun en enkelt gang uden sin storebror.

Selv nu hvor hun er 9 år, vil flere nætter uden en af os være lidt uoverskuelig for hende.
0
Wunder8
Kort karma: 118
Likede indlæg: 1508

Indlægaf Wunder8 » 1. aug 2025, 17:51

Begge vores er blevet passet med overnatning fra de var omkring et år, og det er gået fint begge gange. Vi har fået dem passet, hvis vi selv skulle ud eller havde brug for alenetid som par. Nu er vores ældste 4,5 og han ser uden tvivl begge hold bedsteforældres hjem som et second home. Han stiller aldrig rigtig spørgsmål til det, men glæder sig bare, hvis vi fortæller, han skal på overnatning. Den mindste er stadig for lille til at kunne artikulere sin mening, men han har været glad alle de gange, han har været på overnatning.
1
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 1267
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 20578

Indlægaf Mi55y » 3. aug 2025, 09:49

Sofie kom selvfølgelig ikke på springhold. De er en stor årgang, og fra 1. klasse er springholdet både for dem og årgangen over, så pt. 17 på venteliste - og det er kun efter forhåndstilmeldingen, der er ikke engang åbnet for nye gymnaster.

Så nu er vi på jagt, for det er det eneste, hun vil - hun gider ikke dansehold. Og hun er også god til det. Nabobyen åbner tilmelding i aften, så det får et skud. Og ellers åbner AGF senere på måneden. Sidste udvej bliver ude i Risskov. Der er langt, og det er mere end dobbeltpris. Til gengæld er både session og sæson længere, og det er redskabsspring med bom og barre, så det er en udmærket sidste udvej. Der er nemlig stadig pladser på holdet.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
TomKah
Kort karma: 327
Likede indlæg: 4624

Indlægaf TomKah » 3. aug 2025, 16:22

Jeg tænker at det med overnatning også er afhængigt af hvordan forholdet tik bedsteforældrene er. Mine børn er meget tryghedsøgende og vil gerne sove i ske, men har ikke haft problemer med overnatning hos mormor og morfar da de også sover i smørhullet hos dem. Eller i min brors seng hvis han er med.
De har taget på ferie 1-2 uger med mine forældre siden de var små, men har haft nøjagtig de samme hjemves episoder som andre. Jeg har også hentet på lejrskole- i fucking 6. Klasse fordi min datter ikke kunne falde til ro (hun er lige blevet færdig med 9. Og er velfungerende og sover sagtens uden for hjemmet nu).
1
Lys
Kort karma: 530
Likede indlæg: 12917

Indlægaf Lys » 3. aug 2025, 17:12

TomKah skrev:Jeg tænker at det med overnatning også er afhængigt af hvordan forholdet tik bedsteforældrene er. Mine børn er meget tryghedsøgende og vil gerne sove i ske, men har ikke haft problemer med overnatning hos mormor og morfar da de også sover i smørhullet hos dem. Eller i min brors seng hvis han er med.
De har taget på ferie 1-2 uger med mine forældre siden de var små, men har haft nøjagtig de samme hjemves episoder som andre. Jeg har også hentet på lejrskole- i fucking 6. Klasse fordi min datter ikke kunne falde til ro (hun er lige blevet færdig med 9. Og er velfungerende og sover sagtens uden for hjemmet nu).

Ja, det kan det sikkert være. Min datter har et ret tæt forhold til sine bedsteforældre og sover altid sammen med bedstemor, når hun sover der, men alligevel vil hun pt ikke sove der alene uden mig. Så her har det ikke rigtigt noget at sige - udover at deres relation gør, at jeg kan få mig selv til at gennemtvinge overnatning når det er nødvendigt.
0

Tilbage til "Forældre"