Snik-snaktråd for forældre vol.2

Lys
Kort karma: 533
Likede indlæg: 13293

Re: Snik-snaktråd for forældre vol.2

Indlægaf Lys » 14. apr 2026, 04:11

Neenah skrev:
Lys skrev:Er der andre med kreative børn, der producerer tegninger, perleplader og diverse kreationer af skraldepap og pallietter? Hvor gør I af det? Jeg har en udstillingshylde i mit soveværelse til de gaver jeg får. Men meget af det beholder hun selv og det hober sig op på værelset. Findes der en eller anden genial udstillingside eller handler det bare om at have hylder nok :D ?

Og det fungerer dårligt at lade det forsvinde over tid - hun husker virkelig godt og bliver rasende, hvis jeg har smidt det forkerte ud…

Smider det ud. Hun har selv en kurv til det hun vil gemme. Det der ikke kommer deri bliver smidt ud med hård hånd. Hvis jeg skulle gemme det hele, så skulle vi bruge en lagerhal.

Det ville hun simpelthen blive SÅ ked af og vred over, hvis jeg gjorde det konsekvent. Hun har lige spurgt til noget hun lavede i til fastelavn (ikke fastelavnspynt), som jeg faktisk smed ud i forbindelse med en oprydning.
0
didaa
Kort karma: 131
Likede indlæg: 2990

Indlægaf didaa » 14. apr 2026, 05:15

Lys skrev:
Neenah skrev:
Lys skrev:Er der andre med kreative børn, der producerer tegninger, perleplader og diverse kreationer af skraldepap og pallietter? Hvor gør I af det? Jeg har en udstillingshylde i mit soveværelse til de gaver jeg får. Men meget af det beholder hun selv og det hober sig op på værelset. Findes der en eller anden genial udstillingside eller handler det bare om at have hylder nok :D ?

Og det fungerer dårligt at lade det forsvinde over tid - hun husker virkelig godt og bliver rasende, hvis jeg har smidt det forkerte ud…

Smider det ud. Hun har selv en kurv til det hun vil gemme. Det der ikke kommer deri bliver smidt ud med hård hånd. Hvis jeg skulle gemme det hele, så skulle vi bruge en lagerhal.

Det ville hun simpelthen blive SÅ ked af og vred over, hvis jeg gjorde det konsekvent. Hun har lige spurgt til noget hun lavede i til fastelavn (ikke fastelavnspynt), som jeg faktisk smed ud i forbindelse med en oprydning.

Men det lyder jo som om at hun har brug for at du sætter rammen, f.eks. at I kan beholde det der kan være i en kurv, og så kan hun beslutte hvad der skal gemmes deri. Det kan også være at man gemmer 1 ting fra fastelavn, 1 fra påske osv. Det andet handler mere om kontrol og om at ville styre.
2
Lys
Kort karma: 533
Likede indlæg: 13293

Indlægaf Lys » 14. apr 2026, 06:42

didaa skrev:
Lys skrev:
Neenah skrev:

Men det lyder jo som om at hun har brug for at du sætter rammen, f.eks. at I kan beholde det der kan være i en kurv, og så kan hun beslutte hvad der skal gemmes deri. Det kan også være at man gemmer 1 ting fra fastelavn, 1 fra påske osv. Det andet handler mere om kontrol og om at ville styre.

Tak for analysen af mit barn :D For mig handler det også om at respektere, at hun bruger meget energi og hjerteblod i sine kreationer og at det betyder virkelig meget for hende. Selvfølgelig skal der være en balance, men det var ikke rigtigt “du skal sætte grænser for dit barn”-råd, jeg efterspurgte.
6
Computermus521
Kort karma: 7
Likede indlæg: 95

Indlægaf Computermus521 » 14. apr 2026, 07:49

Lige med hensyn til hendes tegninger,så kan jeg huske at min mor,da jeg var barn,lavede et ringbind til alle mine tegninger, så kunne jeg selv bestemme hvor længe jeg ville beholde dem. De skulle bare sættes i ringbindet ,når de ikke skulle være på opslagstavlen længere.
3
Brugeravatar
LittleLemon
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2957

Indlægaf LittleLemon » 14. apr 2026, 15:23

Min datter og hendes veninde kommer hjem fra skole i dag og fortæller at L (en pige fra klassen over) i dag har sagt”
“D’s mor har fortalt min mor at I mobber D”

Min datter og D har et anstrengt forhold til hinanden. Det har været sådan siden de gik i børnehave.
Skolen er klar over problematikken, men mobning har aldrig været på tale hverken den ene eller den anden vej rundt. De kan bare ikke sammen og trykker på hinandens knapper, hvorfor de helst ikke arbejder sammen eller taler sammen.

Hvad ville I gøre i den her situation?
Jeg vakler mellem at trække på skuldrene, ringe/skrive til Ls mor, ringe/skrive til D’s mor eller kontakte skolen.

Mit barn skal absolut ikke mobbe nogen…omvendt skal mit barn heller ikke bagtales.
0
Torn
Kort karma: 194
Likede indlæg: 4637

Indlægaf Torn » 14. apr 2026, 16:56

Vi bruger ringbind til tegninger og deslige. Perleplader kommer i plastiklommer ind i ringbind. Der kan være meget!
2
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 2554
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 49780

Indlægaf LadyFox » 15. apr 2026, 16:24

F skal starte i storegruppen i børnehaven i maj.
Jeg kan slet ikke forstå at hun er blevet så stor allerede. :lun:
12
Adios!
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1461
Likede indlæg: 14235

Indlægaf Rapfisk » 15. apr 2026, 17:27

LadyFox skrev:F skal starte i storegruppen i børnehaven i maj.
Jeg kan slet ikke forstå at hun er blevet så stor allerede. :lun:

Ej, det kan jeg heller ikke få til at passe :lol: :lun:
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 997
Likede indlæg: 12625

Indlægaf Little_Woman » 16. apr 2026, 19:39

Ottos årgang, knap 70 elever, skal på cykeltur til et naturområde 4 km væk. Jeg er imponeret over at lærerteamet overskuer den mængde 7-årige på cykler :lol: Det skal nok gå fint, men jeg er imponeret!
8
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 1280
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 20941

Indlægaf Mi55y » 17. apr 2026, 05:55

Little_Woman skrev:Ottos årgang, knap 70 elever, skal på cykeltur til et naturområde 4 km væk. Jeg er imponeret over at lærerteamet overskuer den mængde 7-årige på cykler :lol: Det skal nok gå fint, men jeg er imponeret!

Her i byen har alle førskole-eleverne fælles cykeluge i maj. De er godt nok delt ud på to uger, men det er så også ca. 60-70 5-6 årige pr uge... Hvoraf nogle ikke kan cykle endnu. Nej tak til det ansvar, siger jeg bare :lol:
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 17. apr 2026, 11:24

Ældstens lærer ringede lige for at gøre status. De ser en optrapning i kravafvisning hos hende, og hun tilbringer mere og mere tid på gangen i undervisningstiden. Så vores håb om, at dårligt syn kunne spille ind, var desværre spildt.

Læreren talte om, at de ville presse på hos PPR, og så kunne vi forhåbentligt komme til lige efter sommerferien.
Hun fortalte osgå, at de ville tage fat i deres ressource-team (tror jeg hun kaldte det), hvor eleven kan tilknyttes for ekstra støttetimer.
Derudover ville de gøre, hvad de kunne for at være lidt mere 1-til-1 med hende, i de timer, hvor de er to voksne.

Af positive ting kunne hun fortælle, at hun breder sig ud mere socialt og har fået gode forbindelser til flere klassekammerater.
Derudover er læreren ikke i tvivl om, at hun er højt begavet - og måske endda meget højt, som måske kunne være grunden til hendes udfordringer.
Læreren er ikke i tvivl om, at hun er på overarbejde, når hun er i skole.

Så rigtig dejligt, at klasse-teamet tager det seriøst. Bare noget skrammel, at der er så lang ventetid på at få noget sat i gang. Vi har det jo allerede på skrift fra kommunen, at hun ikke kan henvises til nogle tilbud, fordi d ikke kan afvises, at der er tale om noget iboende.
Så jeg skal lige have kigget ind i den der paragraf, som man som forældre kan bruge for at sætte skub i tingene.
Og så skal vi overveje, om vi skal have gang i noget privat. Selvom det siges, at kommunen ikke tillægger det vægt, hvis ikke de selv har været inde over. Måske en intelligenstest kunne være noget...
9
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 986
Likede indlæg: 10439

Indlægaf FruKuk » 17. apr 2026, 12:53

Mi55y skrev:Ældstens lærer ringede lige for at gøre status. De ser en optrapning i kravafvisning hos hende, og hun tilbringer mere og mere tid på gangen i undervisningstiden. Så vores håb om, at dårligt syn kunne spille ind, var desværre spildt.

Læreren talte om, at de ville presse på hos PPR, og så kunne vi forhåbentligt komme til lige efter sommerferien.
Hun fortalte osgå, at de ville tage fat i deres ressource-team (tror jeg hun kaldte det), hvor eleven kan tilknyttes for ekstra støttetimer.
Derudover ville de gøre, hvad de kunne for at være lidt mere 1-til-1 med hende, i de timer, hvor de er to voksne.

Af positive ting kunne hun fortælle, at hun breder sig ud mere socialt og har fået gode forbindelser til flere klassekammerater.
Derudover er læreren ikke i tvivl om, at hun er højt begavet - og måske endda meget højt, som måske kunne være grunden til hendes udfordringer.
Læreren er ikke i tvivl om, at hun er på overarbejde, når hun er i skole.

Så rigtig dejligt, at klasse-teamet tager det seriøst. Bare noget skrammel, at der er så lang ventetid på at få noget sat i gang. Vi har det jo allerede på skrift fra kommunen, at hun ikke kan henvises til nogle tilbud, fordi d ikke kan afvises, at der er tale om noget iboende.
Så jeg skal lige have kigget ind i den der paragraf, som man som forældre kan bruge for at sætte skub i tingene.
Og så skal vi overveje, om vi skal have gang i noget privat. Selvom det siges, at kommunen ikke tillægger det vægt, hvis ikke de selv har været inde over. Måske en intelligenstest kunne være noget...

Vi blev af egen læge rådet til, at hvis vi gik den private vej, så ville hun klart anbefale at benytte PP Aleris, da deres udredninger er grundige og med alle “de rigtige” tests og materialer til, at de også bliver anerkendt af PPR, skole, kommune, etc.

Håber i hvert fald, at hun får noget godt hjælp :kys:
2
Sorenspige
Kort karma: 1083
Likede indlæg: 12417

Indlægaf Sorenspige » 17. apr 2026, 14:32

Mi55y skrev:
Little_Woman skrev:Ottos årgang, knap 70 elever, skal på cykeltur til et naturområde 4 km væk. Jeg er imponeret over at lærerteamet overskuer den mængde 7-årige på cykler :lol: Det skal nok gå fint, men jeg er imponeret!

Her i byen har alle førskole-eleverne fælles cykeluge i maj. De er godt nok delt ud på to uger, men det er så også ca. 60-70 5-6 årige pr uge... Hvoraf nogle ikke kan cykle endnu. Nej tak til det ansvar, siger jeg bare :lol:

I min børns børnehave cyklede storegruppen en tur på knap 7 km i september måned det sidste år i børnehaven. Nogle af børnene var jo så ikke engang fyldt 6 år (blandt andet min dreng).

De var begge gange omkring 40 børn, så der var også noget at holde styr på. De øvede i ugerne op til, og børnene var så stolte og glade, da vi kom og hentede dem.

I skolen cykler de også helt fra de små klasser, hvilket giver muligheder for at komme mere på tur, end hvis de var afhængige af bus. På min egen skole begynder mange først at cykle med eleverne i slutningen af mellemtrinnet.
1
Sorenspige
Kort karma: 1083
Likede indlæg: 12417

Indlægaf Sorenspige » 17. apr 2026, 14:34

Mi55y, hvordan oplever I det med krav derhjemme?
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 17. apr 2026, 15:36

Sorenspige skrev:Mi55y, hvordan oplever I det med krav derhjemme?

Vi har ikke de store problemer. Men her er jo også trygt og velkendt, og hverdagene er ret rutineprægede. Hun har altid haft problemer med skift i børnehave og skole, men det er ikke noget, vi rigtig mærker til herhjemme. Hun accepterer uden problemer, når vi siger, at der skal laves lektier, og hun reagerer ikke på f.eks. spontane udflugter eller ændringer i planer.
0

Tilbage til "Forældre"