LadyFox skrev:abcd skrev:Bouje skrev:Jeg arbejder i folkeskolen, hvor man er begyndt at tænke i, at rammerne skal ændres, så flere børn kan være i folkeskolen. De voksne skal tilpasse sig børnene, og vi har på vores skole mellemform-klasser, hvor der er 12 almen elever og 4 visiterede. Og tanken er jo fin, at man netop justerer på det ydre fremfor det indre. Men praktisk er det bare virkelig svært. I min klasse er det kun 1 ud af de 4, som reelt kan være i tilbuddet, og hun kunne også være i en almenklasse. Og i de andre mellemform-klasser har der også været flere elever, som alligevel ikke kunne være i det, så det er svært at justere det ydre, så børn med udfordringer kan være i det og mange har brug for, at der bliver justeret virkelig meget, så de ender i specialklasser. Og efter folkeskolen, så justerer verden sig jo ikke. Så selvom ideen er god, så er det bare nødvendigt for de fleste med udfordringer at tilpasse sig den verden, som de lever i, hvis de ønsker at opnå de samme ting, som andre uden udfordringer.
Men hvordan ved man at det er nødvendigt for at børnene senere kan tilpasse sig verden? For 30 år siden var der ingen der talte om ADHD, men menneskene var vel omtrent de samme. Nogle af dem der var børn for 30 år siden, bliver så diagnosticeret med ADHD nu når de er fuldvoksne og har både uddannelse og karriere og har klaret sig fint - har de mennesker brug for medicin for at klare sig?
De bliver næppe diagnosticeret som fuldvoksne hvis de klare sig fint. Det er jo ikke sådan at psykiatrien opsøger tilfældige mennesker og tvinger dem i udredning.
Det kræver jo at disse mennesker selv er opsøgende, og det gør de vel næppe uden grund?
Hvad er grunden? Er den nogle gange bare at konen synes man er dårlig til at passe hus?