Hvad oplever i af effekt ved vinterbadning?
Forskning viser at der ikke er nogle sundhedsfordele ved vinterbadning.
https://www.femina.dk/sundhed/ny-forskn ... ke-bevises
Men derfor kan man jo godt selv opleve nogle fordele ved det?
Personligt er det mest en social ting for mig, som jeg gør med vennerne.
Men oven på en lang løbetur i weekenden slutter vi normalt med vinterbad, og der oplever jeg at når man har trætte, ømme og stive ben, at kombinationen af det kolde gys og sauna løsner op, og følgende giver en hurtigere restitution.
Som er nok effekt for mig, sammen med hyggen i det.
Fordele ved vinterbadning?
Fordele ved vinterbadning?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Re: Fordele ved vinterbadning?
Jeg gør det ikke fordi der ikke er et sted tæt på mig, men min veninde gør næsten hver morgen. Hun fortæller at det er den bedste måde for hende at starte dagen på. Hun bliver frisk på en hel anden måde end de dage hun ikke lige kan nå det.
1
Aldrig har jeg da skidt så tyndt!
Videnskab.dk er, vanen tro, mere skab end viden. Hvis man følger links'ne, havner man ved den egentlige undersøgelse og dennes resultater.
Konklusionen lyder til dels, at der ikke kan drages egentlige konklusioner grundet en lille sample size til dels at der er en anslået nedsættelse af sygdomstilfælde ved 29%, hvilket må betragtes som noget positivt.
Mht stigning kontra fald i inflammation så vil jeg forholde mig neutralt til resultaterne. Jeg kunne godt forestille mig, at der vil optræde mere lymfe rundt om leddene idet blodet trækker ind i organerne, imens jeg understreger, at det operative ord er "forestille".
Hertil kommer, at der er nogle løsagtige formodninger om nedsat stress og mere velvære. Dette kan i mine øjne dreje sig om fejlslutninger; det kan jo være, at det, at man er aktiv udenfor i sig selv har indflydelse på humøret.
Det, der dog virkelig springer mig i øjnene er, at de har glemt det vigtige.
Når kroppen afkøles, så strømmer blodet mod organerne, hvorimod det bevæger sig mod muskulaturen og hudoverfladen, når man får varmen. Dette sker fordi kroppen søger at beskytte de vitale dele henholdsvis afkøle sig.
Denne vekselvirkning vil jeg påstå er udrensende, netop fordi organerne får ekstra gennemstrømning. Dette harmonerer også ganske godt med den positive effekt, du oplever, hvor mælkesyren bliver opløst hurtigere.
Jeg er ikke forsker, men det er Femina og skab.dk i hvert fald heller ikke, nå!
Vim Hoff-metoden har været populær i de alternative miljøer i nogen tid efterhånden, og folks (anekdotiske) beretninger vidner om mangt og meget hvad fordele angår.
Jeg har aldrig prøvet det selv, skal lige siges. Jeg hopper bare i havnen eller kører koldt brusebad på en varm sommerdag imens jeg bilder mig ind, at det kan være lige så godt, da chokket er det samme.
Videnskab.dk er, vanen tro, mere skab end viden. Hvis man følger links'ne, havner man ved den egentlige undersøgelse og dennes resultater.
Konklusionen lyder til dels, at der ikke kan drages egentlige konklusioner grundet en lille sample size til dels at der er en anslået nedsættelse af sygdomstilfælde ved 29%, hvilket må betragtes som noget positivt.
Mht stigning kontra fald i inflammation så vil jeg forholde mig neutralt til resultaterne. Jeg kunne godt forestille mig, at der vil optræde mere lymfe rundt om leddene idet blodet trækker ind i organerne, imens jeg understreger, at det operative ord er "forestille".
Hertil kommer, at der er nogle løsagtige formodninger om nedsat stress og mere velvære. Dette kan i mine øjne dreje sig om fejlslutninger; det kan jo være, at det, at man er aktiv udenfor i sig selv har indflydelse på humøret.
Det, der dog virkelig springer mig i øjnene er, at de har glemt det vigtige.
Når kroppen afkøles, så strømmer blodet mod organerne, hvorimod det bevæger sig mod muskulaturen og hudoverfladen, når man får varmen. Dette sker fordi kroppen søger at beskytte de vitale dele henholdsvis afkøle sig.
Denne vekselvirkning vil jeg påstå er udrensende, netop fordi organerne får ekstra gennemstrømning. Dette harmonerer også ganske godt med den positive effekt, du oplever, hvor mælkesyren bliver opløst hurtigere.
Jeg er ikke forsker, men det er Femina og skab.dk i hvert fald heller ikke, nå!
Vim Hoff-metoden har været populær i de alternative miljøer i nogen tid efterhånden, og folks (anekdotiske) beretninger vidner om mangt og meget hvad fordele angår.
Jeg har aldrig prøvet det selv, skal lige siges. Jeg hopper bare i havnen eller kører koldt brusebad på en varm sommerdag imens jeg bilder mig ind, at det kan være lige så godt, da chokket er det samme.
2
Well, it's been a long hot road I've been upon
Through the desert of your soul
I've looked high and low for water
But it's not there, no, no
Through the desert of your soul
I've looked high and low for water
But it's not there, no, no
-
DenSkarpeLaks
- Kort karma: 60
- Likede indlæg: 1275
Jeg læste en bog af Susanna Søberg sidste år, om hendes forskning i hvad henholdsvis kulde og varme gør ved kroppen. Den var meget let forståelig, selvom jeg slet ikke vidste noget på forhånd. Jeg kan ikke huske titlen, men det var noget med "kulde, varme og åndedræt". Den fik i hvert fald mig overbevist om vinterbadningens fordele (selvom jeg som den frossenpind jeg er, kun er nået til kolde brusebade..).
0
-
abcd
- Likede indlæg: 82923
Jeg har hørt at det med hurtig restitution er en myte på den måde at det muligvis dæmper ømhed, men i samme ombæring dæmper det også den muskelvækst man ville have opnået på den anden side af restitution. Man kan ikke speede restitutionen op, det tager den tid det tager.
0
- LittleLemon
- Kort karma: 107
- Likede indlæg: 3241
Jeg har en del i omgangskredsen der vinterbader og samstemmende siger at det virker afstressende og de føler sig mere friske når de har badet end når de ikke har.
Personligt har jeg fundet det ubehageligt de gange jeg har prøvet det og har ingen planer om at dyrke vinterbadning fremover på trods af veninder der lokker for at jeg skal være med.
Personligt har jeg fundet det ubehageligt de gange jeg har prøvet det og har ingen planer om at dyrke vinterbadning fremover på trods af veninder der lokker for at jeg skal være med.
0
-
abcd
abcd skrev:Jeg har hørt at det med hurtig restitution er en myte på den måde at det muligvis dæmper ømhed, men i samme ombæring dæmper det også den muskelvækst man ville have opnået på den anden side af restitution. Man kan ikke speede restitutionen op, det tager den tid det tager.
Googlede det lige. F.eks. her: https://www.transparentlabs.com/blogs/a ... QhywvhC8an
"More simply, taking a cold plunge after working out appears counterproductive as it impairs physiological processes that underpin muscle hypertrophy and muscular adaptation.
But what about cold plunging before a workout? Well, this seems to be the better option (in most cases)."
Så lad være med at hoppe i koldt vand efter træning, det forringer med al sandsynlighed effekten af træningen.
0
abcd skrev:abcd skrev:Jeg har hørt at det med hurtig restitution er en myte på den måde at det muligvis dæmper ømhed, men i samme ombæring dæmper det også den muskelvækst man ville have opnået på den anden side af restitution. Man kan ikke speede restitutionen op, det tager den tid det tager.
Googlede det lige. F.eks. her: https://www.transparentlabs.com/blogs/a ... QhywvhC8an
"More simply, taking a cold plunge after working out appears counterproductive as it impairs physiological processes that underpin muscle hypertrophy and muscular adaptation.
But what about cold plunging before a workout? Well, this seems to be the better option (in most cases)."
Så lad være med at hoppe i koldt vand efter træning, det forringer med al sandsynlighed effekten af træningen.
Tror jeg har hørt det meste med fordele og ulemper, hvor det meste jo bare er myter og gode råd, men som ikke er videnskabeligt bevist.
Som også er grunden til at jeg linkede til den artikel der siger at der ikke er nogle sundhedsfordele ved vinterbadning.
Hvor jeg tænker at man bare skal gøre hvad man selv synes er godt, og følgende hvad der på den måde virker for en.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
-
abcd
Artem skrev:abcd skrev:abcd skrev:Jeg har hørt at det med hurtig restitution er en myte på den måde at det muligvis dæmper ømhed, men i samme ombæring dæmper det også den muskelvækst man ville have opnået på den anden side af restitution. Man kan ikke speede restitutionen op, det tager den tid det tager.
Tror jeg har hørt det meste med fordele og ulemper, hvor det meste jo bare er myter og gode råd, men som ikke er videnskabeligt bevist.
Som også er grunden til at jeg linkede til den artikel der siger at der ikke er nogle sundhedsfordele ved vinterbadning.
Hvor jeg tænker at man bare skal gøre hvad man selv synes er godt, og følgende hvad der på den måde virker for en.
Jeg er enig i at der ikke er nogen beviser for sundhedsmæssige fordele. Men der ser ud til at være en vis mængde evidens for negative virkninger af specifikt at gøre det umiddelbart efter træning - det ser ud til at man får en ringere effekt af træningen.
Hvilket vel på sin vis er logisk nok, eftersom det er i tråd med det generelle råd at det bedste man kan gøre efter træning, er at slappe af. Efter den logik er det en dårlig idé at udsætte kroppen for stress når man har trænet. Det er f.eks. også en dårlig idé at løbe en tur efter man har styrketrænet.
0
abcd skrev:Jeg er enig i at der ikke er nogen beviser for sundhedsmæssige fordele. Men der ser ud til at være en vis mængde evidens for negative virkninger af specifikt at gøre det umiddelbart efter træning - det ser ud til at man får en ringere effekt af træningen.
Hvilket vel på sin vis er logisk nok, eftersom det er i tråd med det generelle råd at det bedste man kan gøre efter træning, er at slappe af. Efter den logik er det en dårlig idé at udsætte kroppen for stress når man har trænet. Det er f.eks. også en dårlig idé at løbe en tur efter man har styrketrænet.
Men nu er der jo også forskel på træning og formålet med det.
Det virker mest som om du taler om styrketræning for at øge muskelmasse.
Nu bruger jeg det selv efter løb, hvor mine lange ture handler om at øge udholdenhed, mens jeg har andre korte ture med intervaller osv der handler om at øge kondi.
0
-
abcd
Artem skrev:abcd skrev:Jeg er enig i at der ikke er nogen beviser for sundhedsmæssige fordele. Men der ser ud til at være en vis mængde evidens for negative virkninger af specifikt at gøre det umiddelbart efter træning - det ser ud til at man får en ringere effekt af træningen.
Men nu er der jo også forskel på træning og formålet med det.
Det virker mest som om du taler om styrketræning for at øge muskelmasse.
Nu bruger jeg det selv efter løb, hvor mine lange ture handler om at øge udholdenhed, mens jeg har andre korte ture med intervaller osv der handler om at øge kondi.
Det er både styrke- og udholdenhedstræning. Nedenstående er fra samme artikel:
"Further evidence suggests that cold water immersion after endurance training sessions may interfere with beneficial exercise-induced cellular adaptations"
0
For mig er det en måde at nulstille. Det bedste er sgu at hoppe i havet, hvis jeg har haft en lang nattevagt og gerne vil tænke på noget andet. For i det sekund jeg er i vandet, kan jeg ikke tænke på andet end min vejrtrækning og at skulle ind i saunaen.
Og så bliver jeg glad. Muligvis fordi min krop tror jeg er døden nær, og dernæst overlever.
Det er en luksus for mig, og noget jeg gør for at have indhold i min fritid i dagtimerne, hvor jeg ikke arbejder. Jeg har stort set ingen hobbyer, hvorfor det er blevet ret vigtigt.
Og så bliver jeg glad. Muligvis fordi min krop tror jeg er døden nær, og dernæst overlever.
Det er en luksus for mig, og noget jeg gør for at have indhold i min fritid i dagtimerne, hvor jeg ikke arbejder. Jeg har stort set ingen hobbyer, hvorfor det er blevet ret vigtigt.
4
I sommer.
Ikke "i sommers"... Ffs.
Ikke "i sommers"... Ffs.
Jeg får et dopamin kick som ellers er meget svært for mig at opnå (får det fx ikke efter motion som mange gør).
Det har en gavnlig effekt på mit humør og min følelse af stress.
Det har en gavnlig effekt på mit humør og min følelse af stress.
4
Vinterbadning ændrer mit humør på et splitsekund. Efter en tur i vandet er jeg rolig, afslappet og i godt humør. Og det uanset hvordan humøret var før jeg gik i det kolde vand.
3
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Jeg elsker vinterbadning, særligt kombineret med sauna(gus).
Det påvirker mit humør positivt, tvinger mig til at være bevidst omkring min vejrtrækning og virker enormt afslappende men giver mig samtidigt et energiboost.
Det påvirker mit humør positivt, tvinger mig til at være bevidst omkring min vejrtrækning og virker enormt afslappende men giver mig samtidigt et energiboost.
2