Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Balletdanserinde
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Balletdanserinde » 19. mar 2019, 12:52

Hej allesammen

Håber der er nogle der evt. har nogle erfaringer mht. emnet.

Sagen er nemlig den, at vi står og kigger på hus, som er super fint, men har en lav energiklasse (F). Det er opvarmet på el og vedlagt i energirapporten, står der at efterisolering af loft, nye vinduer og solceller ville kunne løfte energiklassen.

Vi er helt vilde med det :D :D (og købsprisen er god for vores økonomi), men den skal ned og koste mindre i mdr'ne i forbrug før det bliver sjovt.

Der er en ældre varmepumpe installeret, som vi først tænkte på at supplere med en ny så der var to - og fandt så ud af, at der også er den mulighed, at få installeret en varmepumpe, med op til 5 indedele... det tænker vi umiddelbart er bedst, omend en del dyrere (er ved at undersøge nærmere HVOR dyrt!?).

Vi har haft et familiemedlem ude som er dygtig til hus generelt, som mente det kunne fungere. Men når man sidder og søger på nettet, dukker der stort set kun artikler op om dem i fritidshuse..!? Mener dog også jeg har hørt, at det er mere alm. og udbredt i Sverige i helårshuse?

Så derfor tænkte jeg bare, at spørge herinde - tryghedsdyr som jeg er - man vil jo så gerne høre om andre erfaringer, der ikke kun høre til sommerhus, da det jo er en helt anden situation.

Kh
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. mar 2019, 13:06

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du spørger om :genert:

Vi har 2 i vores sommerhus på 125 m2. og vi boede fast i det i 2,5 år. Vi bruger, og bruger, stort set kun den ene fordi den er så effektiv
0
Balletdanserinde
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Balletdanserinde » 19. mar 2019, 13:35

øhh nej det kan da også godt være jeg er lidt uklar.. men dit svar har allerede gjort mig mere rolig ;D

Er blot nervøs for om luft til luft varmepumpe reelt er en investering, man økonomisk med sikkerhed kan satse på, vil give afkast/besparelser på ens varmeregning (påtænkt at resten af huset er ok isoleret) når det er ens primære hus og ikke bare periodisk?

Men det lyder da som om, det i hvert fald fungerede for jer, selv om I boede fast i sommerhus i 2,5 år?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf DenBruneMunk » 19. mar 2019, 13:49

Med luft til luft varmepumpe , kan få sænket el regningen ved forbrug over 4000kWh, altså spare ca. 80øre/kWh, når l/l pumpe er jeres primære opvarmning som skal stå på BBR. Er de effektive, det kan man jo drøfte, afhængig af isoleringsgrad, så kan varm luft jo hurtigt forsvinde.

Så ved jeg ikke hvad 5 indedele er? Taler i en Luft til Vand varmepumpe med udedel og indedel, og at i kan varme vand til vvb og yderligere sætte radiator på? De helt nye luft til vand pumper kan klare op til 60 grader og har vvb funktion hvis det er hvis søger men sådan en koster jo 60-80.000 kr?

Hvis i kigger på luft til luft, fordi de koster 5000kr, så går i helt galt i byen, da disse slet ikke kan trækker særligt store huse, og har dårlig SCOP værdier, så i vil bruge en masse strøm på varm luft ;(
0
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Lumin » 19. mar 2019, 14:38

Luft til luft er billigere end elradiator. De giver typisk 1:1 hvor nye luft til luft vil give noget mere igen. Kig på scop værdien.
Vi varmer vores hus med en 13 år gammel sag, og det fungerer. Den larmer dog lidt men det er nok modellen/alderen. Den varmer ikke mår udedelen er frossen, igen tror jeg det er dens alder der er skyld i det, da nye modeller reklamerer med at virke til minus x grader.
Man skal være opmærksom på at blæseren altid vil larme lidt og også udemodulet har lidt støj eller vibration.
Jeg har ikke erfaringer med flere enheder på.
Vi supplerer med brændeovn og skifter snart til pilleovn med varmefordeling. Vi regner ikke med at udskifte luft til luften når den ikke kan mere, og vil supplere med elradiatorer i de fjerneste rum istedet til den tid.
Man kan også få luft til luft som ligner alm elradiator og kan placeres ved gulvet i dag. De er I mine øjne noget kønnere end dem der hænger under loftet.

Da vi købte vores hus stod det også til en varmeregning på 16.000 om året. Tilgengæld var det billigere og vi skulle ikke låne nær så meget. I sidste ende ville vi skulle betale det samme om måneden som et andet hus vi så på. Fordelingen var bare anderledes mellem lån og strømregning.
Vi er ved at renovere et rum ad gangen og isolerer naturligvis i den forbindelse. Solceller kan ikke betale sig iflg energi vurderingen fra købet.
Ville I kunne installere en pilleovn i et centralt rum?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf DenBruneMunk » 19. mar 2019, 14:47

Lumin skrev:Man kan også få luft til luft som ligner alm elradiator og kan placeres ved gulvet i dag. De er I mine øjne noget kønnere end dem der hænger under loftet.

Når den er ved gulv, så er varmeudnyttelsen også bedre, som bekendt så stiger varme op, og en l/l varmepumpe i loftet giver ikke særlig høj gevinst selvom man føler det ved arm og hoved og den blæser ned, så er ens fødder altså kolde. De skal sidde i gulvhøjde , hvis man skal have optimal udnyttelse. Det skal man så overveje.

Det med varmefordelingen på pillefyr er en god måde at få varme i flere rum og økonomisk, og husk nogle af disse pilleovne kan vame vand, så en vvb kan tilsluttes hvis nødvendigt.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. mar 2019, 14:55

Balletdanserinde skrev:øhh nej det kan da også godt være jeg er lidt uklar.. men dit svar har allerede gjort mig mere rolig ;D

Er blot nervøs for om luft til luft varmepumpe reelt er en investering, man økonomisk med sikkerhed kan satse på, vil give afkast/besparelser på ens varmeregning (påtænkt at resten af huset er ok isoleret) når det er ens primære hus og ikke bare periodisk?

Men det lyder da som om, det i hvert fald fungerede for jer, selv om I boede fast i sommerhus i 2,5 år?


Ja det gjorde det. Vi har så også en brændeovn og bruger den udelukkende fordi at den er der og der kan spares på elregningen. Halvedelen af vores sommerhus er mega dårligt isoleret, som i virkelig virkelig dårligt. Det er i den del som den vi primært brugte sidder og det har været fint til hele huset.

Økonomisk må jeg sige at jeg ikke ved meget. Jeg synes at vores elregning er høj uanset hvad og jeg er ikke den bedste til at udtale mig om det er et super køb. Men det siger min mand at den er ;) For sommerhuset er det gode at den kan sættes til at køre på de der 8 grader om vinteren når vi ikke er der.
0
HerErJeg
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5069

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf HerErJeg » 19. mar 2019, 19:42

I forhold til elopvarmning er alt bedre end det nuværende.
Risikoen er at det er en nærigpind der har boet i huset og har sparet på alting.
Alene opvarmning af varmt vand trækker hårdt, så elektrisk rumvarme er en uhyggelig ukendt faktor.
Jeg ser luft/luft som en omgang tissen i bukserne, fordi en ordentlig fremtidssikret løsning kan virke urimeligt dyr, men måske er det hele tjent ind på 6-8-10 år?

Vi havde oliefyr i sin tid. Et skift til træpillefyr blev tjent ind på 2,5 år, men hvis vi havde valgt en billigere brændeovn i huset, så ville vi nyde den tilsyneladende billige varme, men på den lange bane ville der blive sparet minimalt.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf DenBruneMunk » 20. mar 2019, 07:03

HerErJeg skrev:Vi havde oliefyr i sin tid. Et skift til træpillefyr blev tjent ind på 2,5 år, men hvis vi havde valgt en billigere brændeovn i huset, så ville vi nyde den tilsyneladende billige varme, men på den lange bane ville der blive sparet minimalt.

Problemet med brændeovn og billig, vs træpillefyr og dyrere, er jo at du kun varmer op 2/3 af dagen med brændeovn men har en konstant jævn temperatur.

Brændeovnen skal fyldes op og når man går i seng, så vil den altså slukke og efter varmen er altså ikke det samme som et pillefyr som giver jævn vare hele døgnet. Og så er der jo også problemet med at brændeovnen kræver du er hjemme og fylde op, den skal jo fyldes på ofte.

Måske betaler man en del bare for at få træpillefyr men har man radiator eller gulvvarme i hele huset , så er det altså bedst. men det er jo et økonomisk dilemma.

Har man ikke radiatorer, så kan man jo få trukket rør og stadig stille en pilleovn op centralt, idag sviner de ikke, så kan man få vand og radiator varme og pillefyrs udstråling udnyttet i et rum også. Det er dog stadig mange penge i forhold til en l/l varmepumpe eller 2 , hvis det er dem til 5000kr man vælger og ikke panasonic til 16.000 stk. pris som virker bedre.
0
Balletdanserinde
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Balletdanserinde » 20. mar 2019, 20:43

Mange tak for input - kan godt høre der er lidt delte meninger om l/l varmepumper, men har kigget lidt nærmere på det og selv om det tidl. lyder til at have været en mere tvivlsom affære, tror jeg at dem i dag er ret gode.

Vi havde tænkt at købe en dyrere omgang, Panasonic med flere indedele, sådan så løsningen er langsigtet og når man engang har teenagebørn, så kan de lukke døren til deres værelser og stadig få varmet ordentligt op. VI tror i hvert fald det blir omk. en 50-60.000 for den slags. Så har de en høj SCOP-værdi samt er ret stille ifht. lyd. Jeg synes også dem der efterligner radiatorer og sidder lavt er pænest, men der er vist en del dyrere end de andre, så det bliver lidt er spørgsmål om HVOR stor en prisforskel der er.

Hvis man skulle have pillefyr og ha trukket rør, er det vel i en helt anden prisskala tænker jeg?

Jordvarmeanlæg er desværre alt for dyrt for vores pengepung...
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf DenBruneMunk » 20. mar 2019, 21:05

Jeg tror du skal adskille vvs arbejde med rør lægning i huset, og så det at få varme installationen.
Mener at pillefyr kan koste 20.000 til 100.000 , så hvis nu får et rør tilbud og bagefter pillefyr tilbud og lægger dem sammen , får du nok et bedre overblik.

Når du talte om flere indedele, så forstod jeg ikke helt men du har helt ret, med varmetransport systemet kan du billigt få trukket varmen rundt, det er dog ikke helt så effektivt som pillefyr vil være men nok heller ikke så dyrt.
Tror til gengæld at pillefyr forbrug og l/l varmepumpe forbrug kan sammenlignes på el, også selvom du kan få rabat på elregning men der skal der nok tages udgangspunkt i noget eksisterende som den ældre pumpe.
0
Balletdanserinde
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Balletdanserinde » 22. mar 2019, 22:25

DenBruneMunk skrev:Jeg tror du skal adskille vvs arbejde med rør lægning i huset, og så det at få varme installationen.
Mener at pillefyr kan koste 20.000 til 100.000 , så hvis nu får et rør tilbud og bagefter pillefyr tilbud og lægger dem sammen , får du nok et bedre overblik.

Når du talte om flere indedele, så forstod jeg ikke helt men du har helt ret, med varmetransport systemet kan du billigt få trukket varmen rundt, det er dog ikke helt så effektivt som pillefyr vil være men nok heller ikke så dyrt.
Tror til gengæld at pillefyr forbrug og l/l varmepumpe forbrug kan sammenlignes på el, også selvom du kan få rabat på elregning men der skal der nok tages udgangspunkt i noget eksisterende som den ældre pumpe.



JA det skal jeg helt klart, er bare utroligt ny til hele den her hus & renoveringsverden, så jeg er glad for al feedback jeg får, så jeg kan blive bedre til at navigere i det ;)

Jeg forstår dog ikke helt formuleringen og meningen med det sidste.. hvordan kan pilelfyr forbrug og l/l varmepumpe sammenlignes PÅ el? HVad betyder det helt præcist? :gruble: selv om vi kan få rabat på elregning... og der er allerede en ældre l/l varmepumpe i huset fra 2011, men vi tænker at vi gerne investerer i noget nyt der lige kan noget mere, som bl.a. at få trukket rundt til flere indedele.. ej sorry jeg tror ikke jeg helt forstår? :genert: :lol2:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf DenBruneMunk » 22. mar 2019, 23:02

Undskyld, der manglede et "ikke",
Tror til gengæld ikke at pillefyr forbrug og l/l varmepumpe forbrug kan sammenlignes på el.

Jeg mener du kan regne forbrug ud på at se på dit eksisterende el årsforbrug, og så se på din gamle l/l varmepumpe og dens COP værdi. tag el forbruget og gang op med det max COP værdi du ser på detaljer for l/l varmepumpe. Så burde du have en max forbrug i KwH i huset. Træpille forbruget kan du så tage beskrivelsen fra på poserne, som nok er ca. 5 KwH , divider det med årsforbrug, så burde du kende ca. antal kilo du skal bruge af træpiller. De antal kilo kan du så gange med ca. 2,4kr som er ca. pris for træpiller/kilo idag i øst-dk.

Eksempel: årsforbrug (6000kWh) * COP (3.0) = 18.000 KwH i årsforbrug.

Træpiller: 18.000 / 5 = 3600 kg * 2,3kr/kg = 8.280kr
El omkostning: 6000 = (4000*2,4=9600kr) + (2000*(2,4kr-0,8kr)=3200kr) 12.800kr

Bliver den nye l/l varmepumpe, så med bedre SCOP værdier (på nye modeller regner de i SCOP værdier).
Så er forbruget teoretisk mindre. Afhængig af familie forhold, så vil mange familier bruge en del el allerede inden de får l/l varmepumpe, så de første 4000kWh bliver brugt på hushold. og resten af elforbrug kan regnes ud med de 80øre i besparelse på l/l pumpe.

Med forbehold for fejl, så håber jeg bare det hjalp en smule. El årsforbrug, pille kilo pris og snit COP værdi er usikre parametre :) Så kun et eksempel her.
1
Balletdanserinde
Indlæg: 52
Tilmeldt: 12. maj 2016, 14:03
Kort karma: 8
Likede indlæg: 45

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Balletdanserinde » 29. mar 2019, 12:39

Lumin skrev:Luft til luft er billigere end elradiator. De giver typisk 1:1 hvor nye luft til luft vil give noget mere igen. Kig på scop værdien.
Vi varmer vores hus med en 13 år gammel sag, og det fungerer. Den larmer dog lidt men det er nok modellen/alderen. Den varmer ikke mår udedelen er frossen, igen tror jeg det er dens alder der er skyld i det, da nye modeller reklamerer med at virke til minus x grader.
Man skal være opmærksom på at blæseren altid vil larme lidt og også udemodulet har lidt støj eller vibration.
Jeg har ikke erfaringer med flere enheder på.
Vi supplerer med brændeovn og skifter snart til pilleovn med varmefordeling. Vi regner ikke med at udskifte luft til luften når den ikke kan mere, og vil supplere med elradiatorer i de fjerneste rum istedet til den tid.
Man kan også få luft til luft som ligner alm elradiator og kan placeres ved gulvet i dag. De er I mine øjne noget kønnere end dem der hænger under loftet.

Da vi købte vores hus stod det også til en varmeregning på 16.000 om året. Tilgengæld var det billigere og vi skulle ikke låne nær så meget. I sidste ende ville vi skulle betale det samme om måneden som et andet hus vi så på. Fordelingen var bare anderledes mellem lån og strømregning.
Vi er ved at renovere et rum ad gangen og isolerer naturligvis i den forbindelse. Solceller kan ikke betale sig iflg energi vurderingen fra købet.
Ville I kunne installere en pilleovn i et centralt rum?



Hej Lumin

Det er faktisk meget det samme med os ifht. huskøb og pris til lån vs. pris i mdr'en ifht. lån og forbrug.

Nå, men lyder interessant med jeres varmepumpe. Men også med jeres pilleovn med varmefordeling. Hvad koster den slags at investere i? Skal der trækkes rør i huset for at det kommer til at fungere?

Læser flere steder at det er bedre for miljøet end brændeovne, men min mand insisterer på at det er sindssygt dårligt for miljøet og jeg er efterhånden lidt forvirret :P hvad er jeres tanker omkring det?
0
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Varmepumpe luft til luft - erfaringer

Indlægaf Lumin » 29. mar 2019, 17:40

Balletdanserinde skrev:
Lumin skrev:Luft til luft er billigere end elradiator. De giver typisk 1:1 hvor nye luft til luft vil give noget mere igen. Kig på scop værdien.
Vi varmer vores hus med en 13 år gammel sag, og det fungerer. Den larmer dog lidt men det er nok modellen/alderen. Den varmer ikke mår udedelen er frossen, igen tror jeg det er dens alder der er skyld i det, da nye modeller reklamerer med at virke til minus x grader.
Man skal være opmærksom på at blæseren altid vil larme lidt og også udemodulet har lidt støj eller vibration.
Jeg har ikke erfaringer med flere enheder på.
Vi supplerer med brændeovn og skifter snart til pilleovn med varmefordeling. Vi regner ikke med at udskifte luft til luften når den ikke kan mere, og vil supplere med elradiatorer i de fjerneste rum istedet til den tid.
Man kan også få luft til luft som ligner alm elradiator og kan placeres ved gulvet i dag. De er I mine øjne noget kønnere end dem der hænger under loftet.

Da vi købte vores hus stod det også til en varmeregning på 16.000 om året. Tilgengæld var det billigere og vi skulle ikke låne nær så meget. I sidste ende ville vi skulle betale det samme om måneden som et andet hus vi så på. Fordelingen var bare anderledes mellem lån og strømregning.
Vi er ved at renovere et rum ad gangen og isolerer naturligvis i den forbindelse. Solceller kan ikke betale sig iflg energi vurderingen fra købet.
Ville I kunne installere en pilleovn i et centralt rum?



Hej Lumin

Det er faktisk meget det samme med os ifht. huskøb og pris til lån vs. pris i mdr'en ifht. lån og forbrug.

Nå, men lyder interessant med jeres varmepumpe. Men også med jeres pilleovn med varmefordeling. Hvad koster den slags at investere i? Skal der trækkes rør i huset for at det kommer til at fungere?

Læser flere steder at det er bedre for miljøet end brændeovne, men min mand insisterer på at det er sindssygt dårligt for miljøet og jeg er efterhånden lidt forvirret :P hvad er jeres tanker omkring det?


Vi skal give 50.000 for at få skiftet to brændeovne ud med pilleovne, og den ene skal have ført et rør til varmeflytning.
Ja de er en miljøbelastning, men dog bedre end gamle brændeovne. Vi får også et lille beløb for at udskifte dem.
Der kan trækkes rør ret langt, vi skal dog kun have et par meter.
0

Tilbage til "Bolig"