Lover-Moses skrev:Jeg synes der er en meget stor ubekendt i forhold til el-biler, og det er batteriet. En bil med forbrændingsmotor vil som udgangspunkt kunne køre det den er opgivet til, i hele dens levetid. Ydelsen kan måske forringes med nogle få procent, men forbruget vil være nogenlunde konstant. Sådan forholder det sig ikke til el-bilers batterier. Nu går snakken jo rigtig meget på rækkevidde, og flere og flere kommer med 300km eller mere, men disse biler er nye. Hvordan ser det ud når bilen har kørt 100.000, 150.000 og 300.000km?
Langt hen af vejen slider alder mere på batterier end km og med at bilen bliver brugt. Dog er lynladning hård ved batteriet, sammen med helt afladning.
Mindes en gang at have læst at man skal forvente omkring 30% lavere kapacitet efter 10 år.
Hvor meget det så vil hjælpe at få renoveret batteriet er jeg ikke klar over. For alle celler bliver dårligere, men det som reelt betyder mest er de celler som dør helt. De kan dog nemt skiftes, hvor jeg ved at i feks. Tesla der kan man direkte aflæse i elektronikken hvilken batteripakke og celle der er dårlig.
Men ellers har du helt ret i at man skal se på de batterier midt vejs i en el-bils levetid. Hvis man da ikke vil leve med at den kan køre kortere og kortere.
Omvendt stiger kapaciteten i batterier med 5% om året, mens prisen falder med 15% Så det vil måske ikke være helt så dyrt at skifte den batteripakke efter 8-10 år. Hvor den måske koster 100.000 kr i dag, og hvor man købe en til den tid til 30.000 kr. Men der er jo et men ved alt, og det er at selve elbilen jo heller ikke er ret meget mere værd til den tid. Hvorfor det vil være en stor udgift til en brugt el-bil man feks har købt til 40.000 kr.