Hvornår regnes i for at være synlige i trafikken

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
EmoJanice
Kort karma: 17
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 521
Kontakt:

Hvornår regnes i for at være synlige i trafikken

Indlægaf EmoJanice » 13. jan 2025, 13:57

Når jeg er ude på min løbetur om morgenen hvor det stadigt er helt mørkt har jeg en gul vest eller jakke på, kombineret med et led-løbevest og en pandelampe, så jeg kan se hvor jeg løber. Jeg bilder mig ind at jeg er rimelig synlig. De reflekterede dele reagerer på lys, når jeg er ude på min tur.

I weekenden var jeg ude og køre med en ven i Albertslundområdet. Vi kørte ikke så hurtigt og det var heldigt for halvt ude på Trippendalsvej, hvor der ikke er fortov gik to mørkklædte typer. Chaufføren var i stand til at undvige dem og jeg kom til at tænke på den tragiske hændelse i Roskilde. Jeg er ikke ude på victimblaming. Det er tragisk og chaufføren bør altid tage højde for fodgængere. Der er stier ved siden af Trippendalsvej og belysningen er ofte ikke helt fungerende. Optimalt burde fodgængerne gå på stierne istedet i en græsrabat, men det er deres valg.

Tråden handler mere om forespørgsel. Hvad gør I for at være synlige, hvis I skal gå hvor at der ikke er lavet fortov?
0
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 144
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 9943

Re: Hvornår regnes i for at være synlige i trafikken

Indlægaf Raenil » 13. jan 2025, 14:11

Jeg tør godt komme med lidt victimblaming:
Hvis man har mørk tøj på en mørk aften på en mørk vej, har man kamufleret sig for bilister.
Der mener jeg altså at man selv har hovedansvaret.
Og nej, en lille bitte reflex hjælper ingenting i sjap eller regn.
3
Giving a shit is the path to the dark side
-Yoda
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 144
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 9943

Indlægaf Raenil » 13. jan 2025, 14:12

Når når går med hund, har jeg gul vest på. Jeg gider ikke dø for tidligt.
Senest rettet af Raenil 13. jan 2025, 14:13, rettet i alt 1 gang.
0
Giving a shit is the path to the dark side
-Yoda
Brugeravatar
Anne Droid
Kort karma: 159
Likede indlæg: 6104

Indlægaf Anne Droid » 13. jan 2025, 14:13

Jeg bor på landet og i "mit" postnummer er der ingen fortov.
Når jeg er ude at gå med hunden, har jeg refleksvest på. Pandelampen bruger jeg kun når jeg samler lort op.
0
Klimatosse
Brugeravatar
AFK
Kort karma: 98
Likede indlæg: 5868

Indlægaf AFK » 13. jan 2025, 15:40

EmoJanice skrev:Når jeg er ude på min løbetur om morgenen hvor det stadigt er helt mørkt har jeg en gul vest eller jakke på, kombineret med et led-løbevest og en pandelampe, så jeg kan se hvor jeg løber. Jeg bilder mig ind at jeg er rimelig synlig. De reflekterede dele reagerer på lys, når jeg er ude på min tur.

I weekenden var jeg ude og køre med en ven i Albertslundområdet. Vi kørte ikke så hurtigt og det var heldigt for halvt ude på Trippendalsvej, hvor der ikke er fortov gik to mørkklædte typer. Chaufføren var i stand til at undvige dem og jeg kom til at tænke på den tragiske hændelse i Roskilde. Jeg er ikke ude på victimblaming. Det er tragisk og chaufføren bør altid tage højde for fodgængere. Der er stier ved siden af Trippendalsvej og belysningen er ofte ikke helt fungerende. Optimalt burde fodgængerne gå på stierne istedet i en græsrabat, men det er deres valg.

Tråden handler mere om forespørgsel. Hvad gør I for at være synlige, hvis I skal gå hvor at der ikke er lavet fortov?

Langt de fleste steder i min kommune, er der ikke gadelamper, fortov eller cykelstier, så snart man kommer forbi byzone-skiltet. Der er mørk landevej, og nogle få steder er der nogle 2+1 veje. Det er ikke så tit, jeg kommer derude, når det er mørkt. Men når det sker, gør jeg enten ingenting eller også tænder jeg lygten på min mobiltelefon. Jeg går mest i mørkt tøj - både arbejde og fritid.

Men nu er det så heldigt, at bilerne har forlygter på. De forlygter er ofte så kraftige, at andre bilister piver over det. Så når der kommer en bil på en ellers mørk landevej, så er jeg fuldstændig synlig og oplyst i mit mørke tøj.
0
Wholesome, awesome ... and then some...
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 1548
Likede indlæg: 33027

Indlægaf sigge » 13. jan 2025, 16:34

Jeg har faktisk tænkt på, at jeg burde købe et refleksarmbind til mine gåture i (tus)mørke. Jeg går kun inde i byen, hvor der er gadelygter, og på langt det meste af turen går jeg på fortov. Men der er lige 150 m, hvor jeg går langs en vej uden fortov, og der burde jeg for min egen skyld sørge for at være mere synlig.
0
You can't spell awesome without me.
MrMister
Kort karma: 316
Likede indlæg: 8003

Indlægaf MrMister » 13. jan 2025, 17:59

Jeg overvejer at købe en sådan refleks ting til at dække den yngstes taske helt. Jeg har grebet mig selv i at forklare og vise ham, hvor svært det er at se folk, hvis det regner, er mørkt eller der er modkørende, som blænder (tak, Tesla-ejere…).

Af alle dem, jeg møder i bil, er det dem, der har de helt skinnende, refleks-hvide jakker på, jeg aldrig overser.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1340
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 29665

Indlægaf Delfin » 13. jan 2025, 18:58

Refleksvest eller anden reflekterende påklædning er virkelig effektivt for synligheden i mørke og regnvejr.
Gider man ikke refleksvest e.lign., så kan det være værd at skænke farven en tanke, når man står i prøverummet med en ny jakke. Pandelampe i cykelhjelmen øger også synligheden, men kan i nogle tilfælde være en ulempe, idet nogle af dem blænder, fordi de er placeret i højde med bilruder.

Jeg har udover de lovpligtige reflekser også eger-reflekser på cyklen. Handsker med refleks på oversiden, så ses det bedre når jeg rækker hånden ud. Jeg har planer om at købe en reflekshue, de er strikket med en blanding af almindeligt garn og reflekstråde. Fås også som pandebånd https://mybeanie.dk/products/pandeband-gra
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 23583

Indlægaf Misantropen » 13. jan 2025, 22:59

Delfin skrev:Refleksvest eller anden reflekterende påklædning er virkelig effektivt for synligheden i mørke og regnvejr.
Gider man ikke refleksvest e.lign., så kan det være værd at skænke farven en tanke, når man står i prøverummet med en ny jakke. Pandelampe i cykelhjelmen øger også synligheden, men kan i nogle tilfælde være en ulempe, idet nogle af dem blænder, fordi de er placeret i højde med bilruder.

Jeg har udover de lovpligtige reflekser også eger-reflekser på cyklen. Handsker med refleks på oversiden, så ses det bedre når jeg rækker hånden ud. Jeg har planer om at købe en reflekshue, de er strikket med en blanding af almindeligt garn og reflekstråde. Fås også som pandebånd https://mybeanie.dk/products/pandeband-gra

Hvis det er for at øge synligheden kan man overveje et hjelmovertræk der enten er neongult, reflekterende eller begge dele. Så er man synlig fra alle sider og ikke kun der hvor lygten peger hen.

Edit: En reflekterende slap wrap er også en god idé, da den når hele vejen rundt om armen, og derfor kan ses for både foran- og bagvedkørende (i modsætning til en handske med refleks kun på oversiden).
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 591
Likede indlæg: 9182

Indlægaf Artem » 13. jan 2025, 23:40

Når jeg løber og det er mørkt har jeg altid orange eller gul jakke på med reflekser.

Er knap så god på cykel, hvor min jakke er sort, men sørger altid for at have lys på min cykel når det er mørkt, og hvis jeg cykler uden for byen hvor der ikke er gadelys, er det på cykelsti.

Men sådan helt generelt er det bare utroligt vigtigt for at blive set. Går selv i reflekstøj på job når jeg er ude på tilsyn, og har en del viden om fra kursus som Vejen som arbejdsplads. og det er helt vildt så stor forskel det gør om man har helt sort tøj på, eller orange med reflekser.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 3801
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 62464
Kontakt:

Indlægaf Ado » 14. jan 2025, 07:15

Refleksvest, reflekser, pandelygte og LED-halsbånd på hunden. Der er buldermørkt på landet, og som bilist har du ikke en chance for at se mørkklædte refleksløse mennesker.
Jeg er chokeret over at se hvor mange unge mennesker, der er i vores lille naboby, der triller rundt på vejen på deres el-løbehjul - helt mørklagt.
0

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"