Min søn på 12 blev i søndags hacket via Discord. Han fik trykket på et link i en samtale og derfra gik det stærkt - de var på hans pc og kontrollerede hans headset og kamera.
Vi fik handlet hurtigt - spærrede som det første alle vores dankort, derefter gik vi i gang med at ændre koder alle steder, vi kunne komme i tanker om (har helt sikkert glemt noget...)
Imens vi stod febrilske og fiksede koder, fik vi notifikationer om forsøg på login på alle større platforme (FB, Insta, LinkedIn osv.) Samtidig ringede de med hemmeligt nummer.
Udover ovenstående fik vi koblet både vores og sønnens computer fra nettet for at cutte deres mulighed for at gå på.
Siden søndag har vi holdt vores WiFi slukket. Vi har også fået ændret vores IP adresse via internetudbyder.
De første dage forsøgte de at ringe med hemmeligt nummer en del gange. Vi tog den ikke, udover en enkelt gang, hvor manden i den anden ende straks begyndte at tale om vores søn - på dansk. Jeg smed bare på.
En kammerat har gjort os opmærksom på, at vi muligvis er hacket gennem router, og at den skal rebootes. Vi ender nok med at købe nye routere, bare så paranoian kan lægge sig.
Kan I komme med kloge input? Vi er ved at rydde yderligere op i koder og tjekke mulighed for to-trins godkendelse, hvor det er muligt.
Vi har politianmeldt sagen, men har også fået at vide, at de ikke efterforsker yderligere, hvilket vi har klaget over. Der er forsøgt bestilt tøj og sko på Zalando via fakturakøb og der fremgår en leveringsadresse på den ordre, som vi ikke kender til- det virker slet ikke til, at politiet har forholdt sig hertil.
I det hele taget er vi blevet mødt virkelig dårligt af politiet, som knap har gidet høre en sætning til ende.... jeg er ret rystet over forløbet.