Wizzze skrev:Allmost_Famous skrev:Wizze, for pokker... Al respekt for din nysgerrighed, men det er sgu lidt tonedøvt at fyre en masse åndssvage smileys af sted og bede folk i et gravidtetsforum fortælle om de har oplevet at være udsat for vold i deres graviditet.
Mig bekendt er du ikke gravid eller har en gravid partner, og selvom jeg ikke er fortaler for "ingen egne børn = ingen mening om opdragelse"-holdet, så er det her altså lidt upassende for dig at lave underholdning ud af.
Jeg ser det ikke som underholdning, jeg synes det er seriøst skræmmende, at der er så mange observationer på det ene hospital som undersøger for vold. Jeg har ikke tidligere linket at vold og graviditet var en ting, og så prøver jeg at forstå om det ER en ting, eller det er mediehype. Jeg efterlyser ikke nødvendigvis om det er sket for en herinde, det kunne også være at man havde en nabo, bekendt eller kollega hvor det var sket. Nu kan jeg så læse at det er sket for en herinde, og det bekræfter jo at det er en ting, en ting jeg i min naivitet ikke troede skete, jeg er nok meget gammeldags, men i min verden slår man ikke på kvinder, og da slet ikke gravide af slagsen.
Og hvis ikke i dette afsnit, hvor så? Det er jo desværre graviditetsrelateret, og åbenbart i nogen tilfælde udløst af graviditeten?
Det handler vel ikke om at være gammeldags. Vold var endnu mere udbredt i de såkaldte gamle dage, og det giver simpelthen ikke mening at associere "gammeldags" med "imod vold mod kvinder", da modsætningen så må være "moderne" og "for vold mod kvinder".
Langt snarere er det et spørgsmål om generelt at erkende og være opmærksom på, at tingene, på godt og ondt, ofte kan tænkes at foregå på andre måder, end man lige umiddelbart kender fra sig selv, sin egen hverdag og det miljø, man normalt færdes i. Jeg skriver "umiddelbart", fordi netop vold har det med at eksistere i det skjulte, og man derfor måske i realiteten er tættere på, i dette tilfælde, vold mod gravide, end man selv går og tror.
Noget andet er så, som andre allerede har påpeget, at hvis man gerne vil have ny viden baseret på andres personlige erfaringer, og her skal man være opmærksom på, at det også kan være svært bare lige at diske op med en case om overgreb på en bekendt, nabo eller kollega, virker det for det meste distancerende at bruge emojier og formulere sig, som om det drejer sig om et skørt billede i Wtf-tråden.