Podcasts - hvad er fidusen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Kort karma: 283
Likede indlæg: 8717

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. mar 2024, 19:05

Jeg gider kun de færreste podcasts. For mig er det vigtigt, at personen/personerne er vidende inden for emnet mere end de specifikke emne. Der er også nogle stemmer der irriterer irrationelt meget og der er jeg simpelthen nødt til at droppe podcasten.

Min favorit er Behind the Bastards. Her går værten i dybden med forskellige mere eller mindre kendte ærgerlige typer sammen med en gæst der lytter og kommenterer.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1657
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21498

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 19:13

Det er i øvrigt pudsigt at flere nævner Brinkmanns Briks. Jeg opgiver typisk halvvejs igennem og skipper resten. Nu har jeg droppet den helt. Smag og behag er forskellig :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
MissB
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2538

Indlægaf MissB » 18. mar 2024, 19:16

Måske kunne Ulla Dyrløvs podcast være noget for dig?

Jeg hører selv podcasts om alt muligt, lige nu er det fx meget om planter. Og jeg elsker at høre menneskers personlige historier som en del af et emne.

Jeg hører podcasts når jeg gør mig klar om morgenen, og så til/fra arbejde. Og når jeg laver praktisk ting og er alene hjemme.

Hvis jeg sidder i sofaen, så vil jeg helst læse, men det er ikke altid at jeg kan få ro i hjernen til det, og så hører jeg podcasts mens jeg fx tegner.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1657
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21498

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 20:08

This is actually happening
Terrible, thanks for Asking
Last day
Cilles sidste dag

Kunne også være nogle muligheder. Og så går det lige op for mig at jeg hører en del triste podcasts :lol: Jeg hører bestemt også andet men jeg sætter pris på når folk tør være åbne og sårbare og fortælle en stærk og personlig historie
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Sorenspige
Kort karma: 1005
Likede indlæg: 10218

Indlægaf Sorenspige » 18. mar 2024, 20:09

Jeg hører primært podcasts for at blive klogere fx artikler på Zetland eller Genstart på DR Lyd. Pt hører jeg også en podcast om tyraner på DR Lyd. Jeg dur ikke til “snakke”- programmer, men min mand lytter fx gerne til Anders Matthesen, som virkelig snakker der ud af.

Jeg hører fx podcasts, når jeg laver mad, smører madpakker, rydder op i køkkenet efter aftensmad eller hænger tøj op/lægger tøj sammen - altså praktiske ting. Jeg hører det også af og til, når jeg kører på arbejde.
Jeg kan ikke lytte til podcasts, hvis jeg skal tænke, mens jeg gør det - og heller ikke, hvis jeg sidder helt stille. Så falder jeg enten i staver eller i søvn.

Som barn lyttede jeg virkelig meget til lydbøger, og der kunne jeg lave alt muligt samtidig eller bare sidde og lytte. Men den evne har jeg altså mistet.

For mig er det en form for frirum at kunne godt og lytte til de her spændende udsendelser, mens jeg samtidig får ordnet praktiske ting.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 786
Likede indlæg: 45370

Indlægaf paint » 18. mar 2024, 20:17

Jeg hører podcast, af og til, hvis emnet er interessant. Men jeg hører nok også til dem, der ikke gider at høre for meget af, at andre mennesker bare sidder og pladrer løs om ét eller andet indlysende. Noget af det har nærmest karakter af en slags 'verbal-onani' - mennesker der elsker at høre sig selv udbrede sig om alt mellem himmel og jord.

Måske er det en slags erhvervsskade man har fået, efter i årevis at måtte lægge øre til mennesker der snakker :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Selma156
Kort karma: 413
Likede indlæg: 7121

Indlægaf Selma156 » 18. mar 2024, 21:14

Jeg har aldrig forstået fidusen i podcasts og føler mig udenfor hele den bølge. Mange er overraskede over det, fordi jeg er journalist og dermed "burde" finde den slags medie interessant.

Jeg zoner ud på ingen tid, lige så snart nogen taler i mine ører. Så jeg lytter kun til musik, når jeg er på farten, gør rent eller går en tur. Jeg har kæmpet mig igennem enkelte podcasts, jeg har fået anbefalet, men det meste virker bare som tom snak. Måske har jeg bare ikke hørt de rigtige, men jeg har svært ved at koncentrere mig om lyd - det gælder i øvrigt også radioprogrammer. Jeg foretrækker klart at læse bøger, artikler og nyheder.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 1510
Likede indlæg: 23573

Indlægaf POCKETKITTEN » 18. mar 2024, 21:31

For mig skal der være en dramaturgisk opbygning som i f.eks. Third Ears produktioner - fra “Kvinden med den tunge kuffert” til “Ruths hus”.

Derudover var jeg virkelig vild med “Det levende bevis” og i den mere skæve afdeling “Lottomysteriet” og “Nattens dronning” samt “Undskyld vi roder”.

Det er ikke noget, der har gjort mig klogere som sådan (pånær at messingblæsere angiveligt er de mest kinky inden for det klassiske musikmiljø), men det er lige så god underholdning som en tv-serie.

Hvis det bare er snakkeradio, zoner jeg nemt ud og glemmer at høre efter.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 827
Likede indlæg: 22465

Indlægaf Nesnay » 18. mar 2024, 21:40

Altså, jeg synes primært, det er rart at høre folk tale om noget, der interesserer mig i forvejen.

Så langt det meste af mit podcastforbrug er inden for følgende områder:
Politisk analyse - det interesserer mig meget, og der er oftest fokus på aktuelle situationer, så det er ikke kun folk, der taler om noget, jeg ved i forvejen. Til gengæld går emnerne ofte igen mellem de forskellige podcasts.
Cykelsport - jeg kender ikke mange ude i virkeligheden, der deler min interesse, så jeg får den dækket via Reddit og podcasts.
Musicals - det gør mig i godt humør at høre folk begejstret fortælle om og spille sange fra musicals.

Jeg hører diverse andre podcasrs, fx om nyheder, film, musik eller kommunikation, ind imellem, men ovenstående er mine primære favoritemner. Ellers populære emner som true crime eller længere fortællinger, eller fiktion for den sags skyld, siger mig ikke noget, så det overlader jeg til andre

For mig er podcasts, som for mange andre i tråden, noget, jeg hører, når jeg laver noget andet som min primære aktivitet. I mit tilfælde oftest transport (gang eller cykling) eller husarbejde. Ligesom med lydbøger fungerer det kun for mig, når jeg har gang i noget andet imens. Så jeg oplever ikke rigtig irritationen over hurtigt at kunne læse mig til samme information - for jeg bruger netop podcastmediet i de situationer, hvor jeg ikke kan komme til at læse :)
0
TomKah
Kort karma: 318
Likede indlæg: 4468

Indlægaf TomKah » 18. mar 2024, 21:43

Jeg har droppet tv stort set 100 procent fordi jeg synes alle fortællinger er bygget op så træls med spring og frem og tilbage for effektens skyld. Jeg synes podcast plejer at være mere stramt fortalt.

Jeg er vild med feks Portrætalbum. Feks sådan et afsnit som det med Pernille Rosendal og Jefferson Airplane. Eller det som Line Jensen Illu og Trille. Så fede afsnit - hvor jeg hører en masse ol livet fra en helt anden synsvinkel end min egen.
Her på det sidste har der dog ikke været nogen særlig interessante mennesker med og hvis musikken heller ikke fænger, så bliver det dobbelt nedtur.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 786
Likede indlæg: 45370

Indlægaf paint » 18. mar 2024, 22:16

Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)
Jeg vil gætte på, at 80% af dem jeg ser på vejen, af andre motionscyklister, har lyd i ørerne.
Det har jeg i den grad ikke. Jeg nyder fraværet af snak, og andre lyde. Bare at være 'tom' i hovedet (ingen kvikke bemærkninger, tak :-) ), og kun se, høre og observere, hvad der foregår omkring mig. Kort sagt: når jeg cykler, så cykler jeg – og intet andet. Det er næsten noget Zen-agtigt over det.

Jeg har simpelthen svært ved at forstå, at nogen vil ødelægge den oplevelse. :gruble:
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 1092
Likede indlæg: 21926

Indlægaf Misantropen » 18. mar 2024, 23:10

paint skrev:Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)
Jeg vil gætte på, at 80% af dem jeg ser på vejen, af andre motionscyklister, har lyd i ørerne.
Det har jeg i den grad ikke. Jeg nyder fraværet af snak, og andre lyde. Bare at være 'tom' i hovedet (ingen kvikke bemærkninger, tak :-) ), og kun se, høre og observere, hvad der foregår omkring mig. Kort sagt: når jeg cykler, så cykler jeg – og intet andet. Det er næsten noget Zen-agtigt over det.

Jeg har simpelthen svært ved at forstå, at nogen vil ødelægge den oplevelse. :gruble:

For mig er der i hvert fald stor forskel. Jeg har aldrig noget i ørerne når jeg cykler, går tur, køber ind osv. Jeg kan finde på det i offentlig transport, men det er mere eller mindre også det eneste tidspunkt ude i offentligheden. Når jeg er hjemme og fx gør rent, laver mad osv. har jeg næsten altid fjernsynet eller anden lyd tændt. Det er afslappende at have i baggrunden når jeg allerede laver noget der er afslappende. Det er ikke afslappende at blokere lyden ude i trafikken.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2548
Likede indlæg: 61025

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. mar 2024, 00:35

Jeg er glad for, at jeg kom i gang med podcasts, før det blev moderne, for jeg er helt enig i, at der med årene er kommet uendelig meget "plapren og almindeligheder" ind i mediet. Jeg kan derfor sagtens forestille mig, at det er en mur af dette, som man mødes af, hvis man i dag vil prøve det af uden at have en bunke konkrete formater at starte ud med.
Jeg gider generelt ikke smalltalk, og personlige beretninger og indsigter kan hurtigt blive banale i mine ører. Jeg har en lav grænse for, hvornår noget virker sentimentalt, medmindre jeg har en personlig relation til afsender. Det er måske noget i den stil, som du også oplever?
Jeg hører primært podcasts med et stærkt afgrænset emne, og hvor der bruges en form for manuskript eller, alternativt, interviewes om noget meget konkret. Netop fordi samtale hurtigt kan blive løs snak i mine ører. Og selvom en podcast er skarpt skåret til, forholder jeg mig næsten altid til, om det aktuelle afsnit lyder som noget, der kunne interessere mig. Ellers springer jeg det over. Jeg kan også se, at jo mere jeg selv ved om et emne, jo mere "niche" bliver de podcasts, jeg hører om det. Der er nogle podcasts med løsere ramme, som jeg følger med i, dog ingen, hvor det "bare" handler om folks privatliv eller personlige historie, men det er helt klart den kategori, at der sjældnest kommer nye faste formater til på min abonnementaliste.
1
abcd
Kort karma: 360
Likede indlæg: 12462

Indlægaf abcd » 19. mar 2024, 05:00

paint skrev:Det er lidt tankevækkende så forskellige vi kan være, os mennesker. Flere, skriver at de hører podcast, mens de laver noget andet. Nu kan der selvfølgelig være forskel på, hvad man laver. Men forår og sommer, cykler jeg meget . Flere gange om ugen, tager jeg en tur ud ad Strandvejen 15-20 km, hver vej. (og nej. Jeg kører ikke i lycradragt med reklamer på ryggen)

For mig er der forskel på ting jeg gør for fornøjelse, og ting jeg skal. På en gåtur har jeg ingen lyd, der går jeg i mine egne tanker. Men skal jeg gøre rent i huset, så har jeg meget ofte en podcast i ørerne.

Jeg har heller ikke lyst til at motionere med lyd i ørerne. Tale-lyd kan jeg næppe koncentrere mig om, og musik-lyd synes jeg er lidt "snyd", jeg vil gerne kunne klare det uden lyd.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 3864
Likede indlæg: 46203

Indlægaf LaMariposa » 19. mar 2024, 05:10

For mig er fidusen, at jeg via podcasts får viden om emner, som jeg ikke ville komme til at kende til, hvis jeg skulle læse mig frem til det. Jeg er også relativt kræsen, men jeg elsker til gengæld, når jeg så rammer en rigtig god en.
0
:lun: Be brave

Never a dull moment...

Tilbage til "Livets forhold"