Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25012
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30007

Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Wizzze » 6. maj 2016, 05:31

Forældre bruger mere tid på mobilen, ipads, jobbet osv. i forhold til at være sammen med børnene. Også når de fysisk er sammen med børnene er opmærksomheden og fokus ikke på børnene, men på elektronikken.

Det mener børnene ihvertfald, i en ny undersøgelse

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-0 ... -i-haanden

Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.

Kan du genkende situationen / undersøgelsen? Er der for meget andet der fjerner fokus fra børnene? Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf thomassneum » 6. maj 2016, 06:20

Wizzze skrev:Forældre bruger mere tid på mobilen, ipads, jobbet osv. i forhold til at være sammen med børnene. Også når de fysisk er sammen med børnene er opmærksomheden og fokus ikke på børnene, men på elektronikken.

Det mener børnene ihvertfald, i en ny undersøgelse

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-0 ... -i-haanden

Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.

Kan du genkende situationen / undersøgelsen? Er der for meget andet der fjerner fokus fra børnene? Og er det et problem? eller er det godt at børn ikke altid er i fokus, har de godt af at lære, at de ikke altid er i centrum? :gruble:


Jeg kan godt genkende situationen, men jeg mener måske ikke at det har taget overhånd. Så skal der være sket noget som jeg ikke har lagt mærke til. Min datter er 17 år, så vi har måske ikke helt det der behov længere?

Jeg har til gengæld oplevet det stik modsatte. At børn bliver sat i centrum for ALT. (bomuldsbørn)
Man bør jo nok finde en balance, da begge dele er skadeligt for børnene.
Senest rettet af thomassneum 6. maj 2016, 06:34, rettet i alt 1 gang.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Aima » 6. maj 2016, 06:31

Dit konkrete eksempel med børnene i gården, ser jeg som udgangspunkt intet galt i. Altså det er vel ok, at mor lige tager en slapper, mens børnene leger. Når vi var i haven eller på stranden eller den slags som børn, sad mine forældre konsekvent med næsen i en bog, om morgenen og eftermiddagen blev der læst avis og sommetider var deres fokus rettet mod TV'et eller hinanden. De var der selvfølgelig, hvis der var noget galt eller vi bad om deres opmærksomhed og de var generelt begge nærværende og engagerede forældre.

Jeg oplever ikke, min omgangskreds som de der elektronikopslugte forælde, der fuldstændigt opsluges af deres telefoner og tablets, som medierne de seneste år har præsenteret som en generel tendens. Naturligvis findes der eksempler på fraværende og uopmærksomme typer med hovedet konsekvent oppe i røven, også i deres forælderrolle, men de fandtes også for ét, to og tre årtier siden. Mit indtryk er faktisk, at det piskes op til noget det ikke er, og jeg synes egentligt det siger en del, at I bliver inspireret til at vende kvinden i gårdens adfærd med hinanden, blot fordi hun sidder med sin telefon. Tror du, I havde skænket det en eneste tanke, hvis hun i stedet havde siddet med en bog eller en avis?
11
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf HappyPaww » 6. maj 2016, 06:55

Da jeg var barn havde min far næsen i avisen eller sad og så tv hele aftenen. Eller også var han i sit værksted eller lavede andre ting, og min mor gjorde rent og ordnede have virkelig meget tid. Vi unger legede for os selv - eller så tv;)
Vi sad ikke og spillede ludo som familie, var på udflugter osv meget mere end folk er i dag. Så så længe at man er nærværende når man faktisk laver de ting, henter i institutionen osv, og generelt er opmærksom på "alt med måde", synes jeg altså ikke at man skal blæse det så voldsomt op.

Der har altid været børn der har savnet deres forældre, fordi de har arbejdet meget (enten af nød eller af lyst) og for bare 20-30 år siden var der altså ikke nær så gode muligheder for barsel, orlov, lange rejser hvor man hiver 3 mdr ud af kalenderen, Flex og deltid etc, som en del forældre gør brug af i dag.
2
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Tobywan » 6. maj 2016, 06:56

Jeg oplever nærmere det modsatte i min omgangskreds, hvor børn bliver centrum for alt. Det er tæt på at være en 15årig periode i forældrenes liv, som går med at opholde sig i sommerlande, og til en hver tid hive barnets ønsker op på et niveau, hvor jeg i hvert fald ikke mener det hører hjemme.

Det er selvfølgelig den nemme løsning, som ikke skaber konflikter... gerne med argumentet "at vi vil jo selvfølgelig det bedste for vores børn". Hvis man også lidt kan tage offerrollen som forældre, så er det helt perfekt.

Børn har som udgangspunkt godt at lære ikke alt handler om dem. Meget gør selvfølgelig, men ikke alt, og jeg er sikker på man gør dem en bjørnetjeneste ved at opføre sig sådan.
2
TomKah
Indlæg: 4205
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4339

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf TomKah » 6. maj 2016, 07:14

Jeg oplever mest den modsatte problematik. Altså at ungerne ikke giver MiG opmærksomhed fordi de sidder med næsen deres telefon eller tablet.
7
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. maj 2016, 07:17

Wizzze skrev:Forældre bruger mere tid på mobilen, ipads, jobbet osv. i forhold til at være sammen med børnene. Også når de fysisk er sammen med børnene er opmærksomheden og fokus ikke på børnene, men på elektronikken.


Det er fordi de voksne har travlt med at skrive side op og ned om hvor vigtigt barnets tarv er, i diverse kommentarfelter og internetdebatter..
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. maj 2016, 07:25

Wizzze skrev:Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.


Aima skrev:Dit konkrete eksempel med børnene i gården, ser jeg som udgangspunkt intet galt i. Altså det er vel ok, at mor lige tager en slapper, mens børnene leger.


Synes du seriøst ikke der er noget galt i, at et barn kan falde og slå sig så det græder mens moderen er tilstede, men at moderen ikke engang kan løsrive sig fra sin mobil og trøste barnet?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Lykke
Indlæg: 6942
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6466

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Lykke » 6. maj 2016, 07:48

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Meget apropos talte jeg med kæresten om præcist dette igår, da vi lige var ned og runde i vores gård, og så hvordan en mor var mere optaget af hendes mobil, end de 2 små børn som løb rundt og legede, indtil den ene faldt og så begyndte at græde, men det var en anden af gårdens voksne der måtte trøste, for mor var dybt opslugt af mobilen.


Aima skrev:Dit konkrete eksempel med børnene i gården, ser jeg som udgangspunkt intet galt i. Altså det er vel ok, at mor lige tager en slapper, mens børnene leger.


Synes du seriøst ikke der er noget galt i, at et barn kan falde og slå sig så det græder mens moderen er tilstede, men at moderen ikke engang kan løsrive sig fra sin mobil og trøste barnet?


Det virker lidt grotesk. Men så igen, hvis børnene havde været alene i gården. Så havde barnet skulle finde sin mor først, og så blive trøstet.

Jeg synes det er svært at vurdere når vi ikke har været til stede. Hvor slemt var det? Hvis barnet alligevel var mega tæt på en anden voksen, og det måske bare lige krævede et pust på knæet for at komme videre..? Jeg ved det ikke, jeg synes bare det er så nemt at dømme sådan noget ude fra.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21962
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59584

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 08:09

Der er tale om en minispøgeskemaundersøgelse, og når selv TV2 indrømmer det, må den virkelig være mini og derfor i mine øjne ubrugelig i en generel debat, men forhåbentlig anvendelig i fx. trivselsarbejdet i de pågældende klasser.

Min oplevelse er, at det vigtige for mange (især mindre) børn er, hvor meget af dagen de har adgang til deres forældre. Hvis børnene føler, at omfanget er passende, er der bedre plads til, at forældrene ikke hele tiden er nærværende, hvilket jeg godt kan genkende fra min egen barndom, hvor jeg elskede at lave ting for mig selv eller sammen med min veninde, selvom min mor og far var hjemme. Det skyldtes helt sikkert, at mit behov for at have mine forældre i nærheden generelt var dækket. Jeg mindes aldrig at have savnet dem på den triste måde i hverdagen, heller ikke i løbet af min dag i børnehaven eller skolen, for afstanden til, hvornår vi skulle ses igen, var altid overskuelig for mig.

Mht. det med mobilen er der helt sikkert mennesker, der har svært ved at holde en fornuftig balance mellem den virkelige verden og den elektroniske, men samtidig tror jeg, at det sommetider kan være en god ide at forklare sine børn, at mobilaktiviteter ikke nødvendigvis er lig med underholdning, sådan som det gerne er for børnene selv. Når man ser mig med en mobil i hånden, vil det ofte være, fordi jeg er i gang med netbank, eboks, indkøbsliste, bestilling og fornyelse af faglige biblioteksbøger, formelle emails, osv.
5
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf Karkluden » 6. maj 2016, 08:24

Aima skrev:Dit konkrete eksempel med børnene i gården, ser jeg som udgangspunkt intet galt i. Altså det er vel ok, at mor lige tager en slapper, mens børnene leger. Når vi var i haven eller på stranden eller den slags som børn, sad mine forældre konsekvent med næsen i en bog, om morgenen og eftermiddagen blev der læst avis og sommetider var deres fokus rettet mod TV'et eller hinanden. De var der selvfølgelig, hvis der var noget galt eller vi bad om deres opmærksomhed og de var generelt begge nærværende og engagerede forældre.

Jeg oplever ikke, min omgangskreds som de der elektronikopslugte forælde, der fuldstændigt opsluges af deres telefoner og tablets, som medierne de seneste år har præsenteret som en generel tendens. Naturligvis findes der eksempler på fraværende og uopmærksomme typer med hovedet konsekvent oppe i røven, også i deres forælderrolle, men de fandtes også for ét, to og tre årtier siden. Mit indtryk er faktisk, at det piskes op til noget det ikke er, og jeg synes egentligt det siger en del, at I bliver inspireret til at vende kvinden i gårdens adfærd med hinanden, blot fordi hun sidder med sin telefon. Tror du, I havde skænket det en eneste tanke, hvis hun i stedet havde siddet med en bog eller en avis?

Præcis. Ditte Okman nævnte det faktisk også i fredags i "det, vi taler om". At man ikke må sidde med telefon/iPad, men at sidde med en stor søndagsberlinger det er bare a-okay.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19669
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2450
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46372

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf LadyFox » 6. maj 2016, 08:38

Hvis nogen havde spurgt mig da jeg var barn så ville jeg også svare at jeg ikke fik helt opmærksomhed nok. Det ville ikke helt være sandheden, men jeg kunne rigtig godt lide at snakke med voksne, og stod det til mig kunne jeg snakke med de voksne HELE tiden, og det fik jeg altså ikke lov til, en jeg fik massere af opmærksomhed, vi var på massere af ture, spillede spil, lege lego, spillede Nintendo osv. Men min mor lavede altså også voksen ting med sig selv. Når vi var på legeplads læste min mor avis mens jeg legede, jeg var heller ikke særlig gammel før jeg gik i gården selv uden voksne.
Jeg manglede ikke opmærksomhed, men hvis man spurgte mig kunne jeg nok sagtens få mere opmærksomhed.

Selvfølgelig er der forældre der ikke bruger nok tid med deres børn, men det er ikke noget jeg synes er generelt. Og blandt mange af de børn der er i min omgangskreds synes jeg at det er omvendt, børnene får al den opmærksomhed de kræver, hele tiden uanset hvad.
2
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21962
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59584

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 08:39

Samano skrev:
DetSorteCirkus skrev:Der er tale om en minispøgeskemaundersøgelse, og når selv TV2 indrømmer det, må den virkelig være mini og derfor i mine øjne ubrugelig i en generel debat, men forhåbentlig anvendelig i fx. trivselsarbejdet i de pågældende klasser.


Undersøgelsen har cirka det halvdele antal respondenter af hvad en repræsentativ landsdækkende undersøgelse ville have, så selvfølgelig er den ikke mulige at generalisere ud fra, men jeg synes alligevel at lidt over 500 elever er nok et give et indblik i området.


Også når de kommer fra samme landsdel, og der ikke er spredning i alder og måske heller ikke i social baggrund?
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21962
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59584

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2016, 08:55

Samano skrev:
DetSorteCirkus skrev:De 15 skoler er fordelt udover Jylland, Fyn og Sjælland, så jeg vil tro den geografiske spredning er fin.

I forhold til alder ser jeg intet problem i at man i undersøgelse har valgt at fokusere på en bestemt alderstrin 6.klasse.
Det kan selvfølgelig ikke generaliseres til børnehavebørn osv. men tror nu alligevel det giver et indblik i børn omkring 6.klasse.

Den social baggrund er nok den sværeste for vi aner ikke om der er taget højde for den.
Altså de kan jo nemt have gjort det og jeg gætter på de også til en vis grad har gjort det men vi aner det ikke.

Men altså selvfølgelig skal undersøgelsen tages med en gran salt, men jeg mener nu alligevel at den giver viden nok til at påpege et problem, som helt klart skal undersøges nærmere for finde ud af det fylde omfang. Jeg husker dog at der allerede har været en lignende mere landsdækkende undersøgelse som Politiken vidst skrev om med lignende resultater.


Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde læst det, som om alle deltagende skoler lå på Fyn :stoned:
Jamen, så lader den geografiske spredning i hvert fald til at være på plads.
0
godtnavn
Indlæg: 11175
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13003

Re: Børn føler at forældre ikke prioriterer dem

Indlægaf godtnavn » 6. maj 2016, 09:38

Jeg synes faktisk det er et problem. Jeg synes som sådan ikke folk er for lidt sammen, men de er for lidt koncentreret sammen, hvis det giver mening?

Før mobiler kan det godt være forældrene læste avis, men når de så var sammen med børnene var de sammen med børnene. I dag kan en telefon forstyrre midt i en leg, det gør en avis ikke på samme måde.

Jeg synes ikke det er et problem specielt hos forældre-børn, men egentlig et mere bredt problem, folk er for dårlige til at slukke telefonerne og være sammen.
4

Tilbage til "Forældre"