Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 816
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 799

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf A 7 » 19. okt 2015, 07:12

Nu er jeg republikaner, men jeg synes, der er en ligestillingspointe. Enten burde Mary blive kaldt prinsesse eller Henrik konge, eller også skal der findes en ny ligestillet titel for personer, der gifter sig med en regent.

Off topic, så synes jeg at Danmarks og danske mediers behandling af prins Henrik gennem tiden har været skammelig.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf dgd2007 » 19. okt 2015, 07:40

Ikke fordi jeg går meget op i det ... Men det undrer mig faktisk, at så mange af damerne her "kan lide" Prins Henrik :gruble:
0
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 07:41

Skal man dømme på debatten herinde, så skader Henrik højst sig selv ved at fremture - ikke kongehuset.

Men har har jo også et helt gennemgående ry som en, der går sine egen veje, så det kan måske medvirke til, at hans udtalelser kun rammer ham selv, fordi alle ved, kongehuset ikke er en del af det.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8995
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. okt 2015, 08:08

DetSorteCirkus skrev:
Jeg kan også godt lide ham, ikke mindst fordi jeg kun har hørt godt om ham fra dem, jeg kender, der har mødt ham, men derfor synes jeg stadig, at han her fører en dårlig sag på en dårlig måde.
Han kan ikke få kongetitlen uden en grundlovsændring, og en sådan proces bliver kun yderst sjældent så meget som sat i gang. Manden er højt begaver og meget vidende, så det ved han udmærket, og det er især det, der undrer mig ved hans optræden på dette område.


Helt enig...

Jeg synes han udstiller sig selv! Og jeg tænker også mandschauvinist, godt nok er han bundet op på nogle traditioner og normer, men lever i 2015, og at ens hustru har en højere titel og rang end en selv burde virkeligt ikke være et problem. Og det er det indtryk jeg sidder tilbage med, at det er et problem for ham at hans hustru er højere rangerende end han.
Det gør ikke noget positivt for hans image!

Om det skader monarkiet, det er svært at sige synes jeg, jeg er overordnet pro kongehuset, men jeg bliver sgu lidt træt i masken. Og ja selvfølgelig pisker mediere skummet af fløde, det plejer de jo at gøre, men det er Henrik selv der giver dem fløden at piske i, og det synes jeg han burde undlade.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. okt 2015, 08:50

dgd2007 skrev:Ikke fordi jeg går meget op i det ... Men det undrer mig faktisk, at så mange af damerne her "kan lide" Prins Henrik :gruble:


"Godt kan lide" er i mine øjne lige akkurat det positive stadie over at være ligeglad; hvad mener du, at han har gjort, som skulle betyde, at det samlede indtryk af ham i stedet forventeligt burde blive negativt hos de fleste?
0
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 08:57

dgd2007 skrev:Ikke fordi jeg går meget op i det ... Men det undrer mig faktisk, at så mange af damerne her "kan lide" Prins Henrik :gruble:


Jeg kan godt lide ham (så meget som man nu kan lide en person, man ikke kender fra andet end medierne) fordi jeg synes han er et underholdende indslag, han er flamboyant i sine udtalelser og påklædning, han er en kæmpe åbenlys livsnyder med sin mad og vin og overdådighed, han er farverig, vidende, skriver digte, taler mange sprog, er belæst og berejst, har holdninger. I modsætning til fx hans sønner og svigerdøtre, som virker endimensionelle, kedelige og ikke særligt intellektuelle - som søde og rare og pæne uden nogen form for dybde.

Og så synes jeg, han gennemgående beskrives som en usnobbet og betænksom person, en vennernes ven, i medierne. Det giver jo også et positivt indtryk.

Der er så også noget medlidenhed i det - for jeg synes, han bliver behandlet meget hårdt af medierne. Hvorfor er Mary og Marie fx meget mere populære? De bidrager med nul og niks ud over pæne smil og en flok af unger.
3
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 816
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 799

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf A 7 » 19. okt 2015, 09:26

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Ikke fordi jeg går meget op i det ... Men det undrer mig faktisk, at så mange af damerne her "kan lide" Prins Henrik :gruble:


Jeg kan godt lide ham (så meget som man nu kan lide en person, man ikke kender fra andet end medierne) fordi jeg synes han er et underholdende indslag, han er flamboyant i sine udtalelser og påklædning, han er en kæmpe åbenlys livsnyder med sin mad og vin og overdådighed, han er farverig, vidende, skriver digte, taler mange sprog, er belæst og berejst, har holdninger. I modsætning til fx hans sønner og svigerdøtre, som virker endimensionelle, kedelige og ikke særligt intellektuelle - som søde og rare og pæne uden nogen form for dybde.

Og så synes jeg, han gennemgående beskrives som en usnobbet og betænksom person, en vennernes ven, i medierne. Det giver jo også et positivt indtryk.

Der er så også noget medlidenhed i det - for jeg synes, han bliver behandlet meget hårdt af medierne. Hvorfor er Mary og Marie fx meget mere populære? De bidrager med nul og niks ud over pæne smil og en flok af unger.


Fordi de er kvinder.
1
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 09:39

A 7 skrev:
Akehurst2 skrev:
Der er så også noget medlidenhed i det - for jeg synes, han bliver behandlet meget hårdt af medierne. Hvorfor er Mary og Marie fx meget mere populære? De bidrager med nul og niks ud over pæne smil og en flok af unger.


Fordi de er kvinder.


Tror du? Det kan da godt være, at det er lettere at blive en populær prinsesse - så kan man jo se fin ud i kjoler og smykker og føde børn og være overskudsmor.

Det må være svært for mænd at gifte sig ind i kongehuset til underordnet status og en fremtid som vedhæng, mens konen sidder på pengene, magten og det hele. Det synes Henrik jo tydeligvis også.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf dgd2007 » 19. okt 2015, 09:39

DetSorteCirkus skrev:"Godt kan lide" er i mine øjne lige akkurat det positive stadie over at være ligeglad; hvad mener du, at han har gjort, som skulle betyde, at det samlede indtryk af ham i stedet forventeligt burde blive negativt hos de fleste?

Nej, men jeg er opdraget med, at han er en arrogant nar, der ikke gider lære dansk :fløjt:
Jeg har ikke hørt andet hjemmefra, siden jeg var 12-13 år (=1967).
Jeg læser betydeligt færre Billedblade end de fleste herinde, faktisk ingen, så jeg ved ikke, hvad han evt. har af charmerende egenskaber. Jeg hører jo kun ting som netop, at han fra tid til anden whiner over, at han ikke må kalde sig konge. Og så at han blev væk fra dronningen jubilæum, men umiddelbart efter var klar til at deltage i et eller andet andet.
Så det er baggrunden for, at jeg erklærer mig "overrasket" - det var det eneste, jeg sagde - over, at så mange af damerne her giver ham likes :D

Akehurst2 skrev:[...]
Der er så også noget medlidenhed i det - for jeg synes, han bliver behandlet meget hårdt af medierne. Hvorfor er Mary og Marie fx meget mere populære? De bidrager med nul og niks ud over pæne smil og en flok af unger.

Som sagt er jeg meget bagud med billedbladsstoffet ... mit indtryk er, at prinsesse Donaldson er yderst tjekket til sin rolle (og har et pænt smil). Den anden virker lidt som en efterligning af hende, og jeg har slet ikke noget indtryk af hende.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 816
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 799

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf A 7 » 19. okt 2015, 09:51

Akehurst2 skrev:
Tror du? Det kan da godt være, at det er lettere at blive en populær prinsesse - så kan man jo se fin ud i kjoler og smykker og føde børn og være overskudsmor.

Det må være svært for mænd at gifte sig ind i kongehuset til underordnet status og en fremtid som vedhæng, mens konen sidder på pengene, magten og det hele. Det synes Henrik jo tydeligvis også.


Og Alexandra var totalt darling fra day one - i sine spadserdragter, og inden hun havde født nogen børn.

Det må være pissetræls - som kvinde eller mand - at blive behandlet som prins Henrik er blevet det i det her land, når man tænker på hvad han egentlig rummer. Han var for den sags skyld også en ganske charmerende og flot fyr i sin tid, men lige meget har det åbenbart hjulpet.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf vibbsen » 19. okt 2015, 11:44

Akehurst2 skrev:
Tror du? Det kan da godt være, at det er lettere at blive en populær prinsesse - så kan man jo se fin ud i kjoler og smykker og føde børn og være overskudsmor.

Det må være svært for mænd at gifte sig ind i kongehuset til underordnet status og en fremtid som vedhæng, mens konen sidder på pengene, magten og det hele. Det synes Henrik jo tydeligvis også.


Jeg tror det er SÅ meget lettere at blive en populær prinsesse end det er at være ham som er gift med kronprinsessen/dronningen.

Kik til vores broderland Sverige....Jeg har simpelthen så ondt af stakkels Prins Daniel som er gift med Victoria....Kig på ham....Han er da et vedhæng. Han står bare der og smiler og giver hånd...Men han virker altså utrolig "blah"....Havde han været en kvinde så havde han i det mindste kunnet tage noget pænt tøj på.

Kik på England. Prins Philip har sgu altid fremstået som lidt af en sur stodder hvis du spørger mig. Ikke mange smil der. Som om han bare næsten ikke kan vente med at komme ud af uniformen og op til Skotland og skyde et eller andet.

Omend jeg synes at der er noget ligestillingsmæssigt forkert i den måde man anvender titlerne i kongehuset, så ville det klæde Prins Henrik at glide af på spørgsmålet istedet for at blive ved med at fremsætte sin pointe. Så er der også en god chance for at især de danske avisers hetz imod ham ikke ville blive ved med at få næring.....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 11:47

vibbsen skrev:Jeg tror det er SÅ meget lettere at blive en populær prinsesse end det er at være ham som er gift med kronprinsessen/dronningen.

Kik til vores broderland Sverige....Jeg har simpelthen så ondt af stakkels Prins Daniel som er gift med Victoria....Kig på ham....Han er da et vedhæng. Han står bare der og smiler og giver hånd...Men han virker altså utrolig "blah"....Havde han været en kvinde så havde han i det mindste kunnet tage noget pænt tøj på.

Kik på England. Prins Philip har sgu altid fremstået som lidt af en sur stodder hvis du spørger mig. Ikke mange smil der. Som om han bare næsten ikke kan vente med at komme ud af uniformen og op til Skotland og skyde et eller andet.



Jeg tror også, det må være virkelig svært at sætte sig ind i på forhånd, hvordan det er at være et vedhæng. Både for mænd og kvinder, men da især for franskmænd af Henriks generation og opvækst.

Ja, han vidste det, da han giftede sig. I teorien. For ved man nogensinde rigtigt, hvordan det vil være at være prinsgemal?

Det har jo tydeligvis været sværere end som så.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7505
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1768
Likede indlæg: 24600

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf Moxy-lady » 19. okt 2015, 19:38

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:Ikke fordi jeg går meget op i det ... Men det undrer mig faktisk, at så mange af damerne her "kan lide" Prins Henrik :gruble:


Jeg kan godt lide ham (så meget som man nu kan lide en person, man ikke kender fra andet end medierne) fordi jeg synes han er et underholdende indslag, han er flamboyant i sine udtalelser og påklædning, han er en kæmpe åbenlys livsnyder med sin mad og vin og overdådighed, han er farverig, vidende, skriver digte, taler mange sprog, er belæst og berejst, har holdninger. I modsætning til fx hans sønner og svigerdøtre, som virker endimensionelle, kedelige og ikke særligt intellektuelle - som søde og rare og pæne uden nogen form for dybde.

Og så synes jeg, han gennemgående beskrives som en usnobbet og betænksom person, en vennernes ven, i medierne. Det giver jo også et positivt indtryk.

Der er så også noget medlidenhed i det - for jeg synes, han bliver behandlet meget hårdt af medierne. Hvorfor er Mary og Marie fx meget mere populære? De bidrager med nul og niks ud over pæne smil og en flok af unger.


Det synes jeg så slet ikke. Jeg synes at de begge to arbejder rigtig hårdt, altid støtter op om deres ægtefæller og generelt set virker til at forstå at for at nyde, må man også yde. Jeg synes at Henrik er illoyal overfor dronningen og den position han har. Som tidligere skrevet synes jeg at han fremstår forkælet og aristokratisk i ordets negative betydning (ikke værste, men synes at han hænger fast i forrige århundreders adelige rolle)

Jeg kan bedre lide ham nu, end tidligere, nok mest fordi jeg synes at han viser sin lidt mere bløde side frem, specielt med Isabella. Men i min verden har man hinandens ryg i et ægteskab, og jeg synes at han lader Margrethe "hanging out to dry"- og ikke nok med det, så skal hun faktisk agere mellemmand fordi en grandvoksen mand er tøsefornærmet. Jeg synes at han opfører sig som et kvaj, og at han er forkælet. I modsætning til hans svigerdøtre-i særdeleshed Mary, som altid har Frederiks ryg, altid tropper op med et smil og (muligvis påtaget, men i så fald glimrende skuespil) oprigtig interesse, og render land og rige rundt.
Noget af det værste man kan være i min verden, er illoyal. Og det synes jeg at Prins Henrik er. Både overfor Danmark, men værst, overfor Dronningen.

Det er meget muligt at man skal lave systemet om, for at følge med tiden (om han skal have titlen konge, eller Mary skal forblive prinsesse) - det er jeg i princippet ligeglad med. Men jeg er ret sikker på at det ikke vil stille ham tilfreds. Jeg har læst at han mener at det er unaturligt at han har lavere rang end sin kone. Og så kan man da snakke om et problem med ligestillingen?

Jeg forstår nok ikke rigtig den her "Henrik er fantastisk"-holdning. Det virker lidt som en trods-modbevægelse fordi han (indrømmet!) ikke altid har været specielt vellidt, hverken i befolkningen eller i medierne. Og jeg synes ikke helt at han har gjort sig fortjent til den.
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf hotlips » 21. okt 2015, 19:03

jeg synes kongehuset er fint nok,det er med til at gøre kultur og historie synligt og velkendt for mange og det er vigtigt,men det bygger på traditioner og det er derfor vi beholder dem og derfor de trods alt lever et voldsomt privilegeret liv og det gælder også ham.når man har sin taburet,formue og sikkerhed af de grunde så kan man ikke komme og hyle op om ligestilling for hvis det er så vigtigt for ham at mennesker er lige. så kan han sq starte med at frasige sine titler,privilegier og få sit et job som alle andre eller leve af sin pension som det ville det jo være nu.

selvom der helt sikkert kan være reelle problemer ved at leve som de gør,så er det simpelthen for forkælet pg det får ham til at fremstå som en utaknemmeligt gammel krukke at blive ved med at tage det op.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Prins Henrik føler sig højlydt diskrimineret igen - gør det noget?

Indlægaf dgd2007 » 22. okt 2015, 00:53

hotlips skrev:[...]
for hvis det er så vigtigt for ham at mennesker er lige. så kan han sq starte med at frasige sine titler,privilegier
[...]

Ja, det er lige præcis det der, der ikke rigtig hænger sammen :)
0

Tilbage til "Livets forhold"