Babys første autostol
- Pippi_Langstrømpe
- Kort karma: 134
- Likede indlæg: 873
Babys første autostol
Hvilken autostol valgte I til den nyfødte?
En med hank eller en, der kunne bruges i længere tid?
Hvorfor?
Jeg lurer lidt på en Cybex Aton B i-size med base og en Cybex Sirona S-fix.
Aton'en er med hank og kan bruges til at transportere baby i. Dog kan jeg simpelthen ikke finde nogle testresultater på B-modellen, så jeg er lidt i tvivl her.
Sirona'en er sådan en, man kan dreje, når baby skal ind/ud af bilen. Og kan bruges op til 105 cm, dvs. markant længere tid end Aton'en. Men man kan ikke transportere baby i den. Der er heller ikke nogen testresultater til den.
Synes, det er lidt af en jungle, hvad man skal vælge. Især når jeg ikke vil give flere tusind kr. for en autostol, der kun kan bruges i kort tid og næppe kan sælges videre uden større tab.
En med hank eller en, der kunne bruges i længere tid?
Hvorfor?
Jeg lurer lidt på en Cybex Aton B i-size med base og en Cybex Sirona S-fix.
Aton'en er med hank og kan bruges til at transportere baby i. Dog kan jeg simpelthen ikke finde nogle testresultater på B-modellen, så jeg er lidt i tvivl her.
Sirona'en er sådan en, man kan dreje, når baby skal ind/ud af bilen. Og kan bruges op til 105 cm, dvs. markant længere tid end Aton'en. Men man kan ikke transportere baby i den. Der er heller ikke nogen testresultater til den.
Synes, det er lidt af en jungle, hvad man skal vælge. Især når jeg ikke vil give flere tusind kr. for en autostol, der kun kan bruges i kort tid og næppe kan sælges videre uden større tab.
0
Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!
Ninjaen, september 2020.
Ninjaen, september 2020.
Re: Babys første autostol
Jeg ville ikke vælge en, hvor du kan transportere baby i den. I følge anbefalingerne skal de vist ikke sidde der meget længere end 30 minutter ad gangen, og det er i forvejen svært at overholde.
Hvis man kan tage baby med ud og handle osv uden at tage den ud af autostolen, så kan de pludselig sidde der rigtig længe mange gange om ugen.
Hvis man kan tage baby med ud og handle osv uden at tage den ud af autostolen, så kan de pludselig sidde der rigtig længe mange gange om ugen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
M ♡ okt 2018
- Pippi_Langstrømpe
For en god ordens skyld - links til de nævnte autostole:
Cybex Aton B:
https://www.babysam.dk/aton-b-i-size-inkl-base-m-volcano-black
Cybex Sirona S:
https://www.babysam.dk/sirona-s-i-size-deep-black-onesize
Vores budget ligger nok omkring de 2500 kr +/-.
Cybex Aton B:
https://www.babysam.dk/aton-b-i-size-inkl-base-m-volcano-black
Cybex Sirona S:
https://www.babysam.dk/sirona-s-i-size-deep-black-onesize
Vores budget ligger nok omkring de 2500 kr +/-.
0
Ninjaen, september 2020.
Ninjaen, september 2020.
Vi havde en der kunne sættes på barnevognsstellet. Det var vist en Aton etellerandet. Det er ret smart hvis man skal handle og baby lige er faldet i søvn i bilen. Men det er naturligvis ikke ergonomisk for baby at sidde der i længere tid. Men så kan man have en vikle eller bæresele med som baby kan komme op i når han vågner.
I forhold til at bære autostol i hanken, så er de pissehamrende uhandy og tunge, så det gider man altså ikke at gøre særlig langt.
Da han blev større og fik en stol hvor man ikke satte ham i udenfor bilen og klikkede hele stolen på en base var vi glade for drejefunktion, men til baby-størrelsen er det ikke et must.
I forhold til at bære autostol i hanken, så er de pissehamrende uhandy og tunge, så det gider man altså ikke at gøre særlig langt.
Da han blev større og fik en stol hvor man ikke satte ham i udenfor bilen og klikkede hele stolen på en base var vi glade for drejefunktion, men til baby-størrelsen er det ikke et must.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
- Onkel Reje
Vi havde Atonen da hun var lille (til 9 måneder) og har Sirona nu. Jeg var glad for at have en med hank, da hun var helt lille og jeg bare skulle hurtigt ind til lægen eller bære hende ind i huset fra bilen. Det var rart at hun ikke nødvendigvis skulle ud - især når det var koldt.
Sironaen vi har nu er mega smart ifht drejefunktion, og vi er glade for den, men man skal være meget opmærksom på at stramme selerne MEGET. Min datter er begyndt at kunne komme fri af selerne, hvis vi ikke har hevet rigtig grundigt til, da hun blev spændt.
Sironaen vi har nu er mega smart ifht drejefunktion, og vi er glade for den, men man skal være meget opmærksom på at stramme selerne MEGET. Min datter er begyndt at kunne komme fri af selerne, hvis vi ikke har hevet rigtig grundigt til, da hun blev spændt.
2
- Pippi_Langstrømpe
Neenah skrev:Vi havde Atonen da hun var lille (til 9 måneder) og har Sirona nu. Jeg var glad for at have en med hank, da hun var helt lille og jeg bare skulle hurtigt ind til lægen eller bære hende ind i huset fra bilen. Det var rart at hun ikke nødvendigvis skulle ud - især når det var koldt.
Det med at man lige hurtigt kan bære baby ind/ud er det, der tiltaler mig. Især hvis baby sover og det er lidt uhandy at skulle bakse med barnevogn for 5 minutter hos bageren eller noget i den stil.
Men hvis det alligevel er helt uhandy at håndtere sådan en pga. vægt og størrelse, så kan det jo næsten være ligemeget. Tror også at det måske kun er de første par måneder, det er smart nok at lige kunne lade baby sidde i stolen.
0
Ninjaen, september 2020.
Ninjaen, september 2020.
Vi havde en Rømer 0-13 kg vi var glade for. Den var ok let at sælge bagefter.
0
Pippi_Langstrømpe skrev:Neenah skrev:Vi havde Atonen da hun var lille (til 9 måneder) og har Sirona nu. Jeg var glad for at have en med hank, da hun var helt lille og jeg bare skulle hurtigt ind til lægen eller bære hende ind i huset fra bilen. Det var rart at hun ikke nødvendigvis skulle ud - især når det var koldt.
Det med at man lige hurtigt kan bære baby ind/ud er det, der tiltaler mig. Især hvis baby sover og det er lidt uhandy at skulle bakse med barnevogn for 5 minutter hos bageren eller noget i den stil.
Men hvis det alligevel er helt uhandy at håndtere sådan en pga. vægt og størrelse, så kan det jo næsten være ligemeget. Tror også at det måske kun er de første par måneder, det er smart nok at lige kunne lade baby sidde i stolen.
Jeg brugte i hvert fald det med at tage hende med i stolen indtil hun var næsten 4 måneder, og det var pengene værd. Men hvis jeg skulle købe en igen havde jeg købt en brugt, netop fordi det er så kort tid man bruger den.
Men check lige om Cybex har modeller der bruger samme base - så kan I spare en del penge.
2
-
- Kort karma: 149
- Likede indlæg: 1821
Vi har købt en Cybex Cloud Z i size mener jeg den hedder. Basen kan genbruges til næste str autostol, autostolen kan tages ud og drejes. Hvis baby sover, kan man folde den ud, så baby ligger bedre, når den ikke sidder i bilen.
2
Vi var til kiropraktor med J, da han var helt lille, hvor vi snakkede med ham om det med at sidde længe i autostol, fordi vi var nødsaget til at køre en 3-timers biltur, da han var knap 4 uger gammel (bisættelse i familien).
Han sagde, at det ikke var det store problem - babyer ligger i forvejen ret mast og i C-form i maven, så om de sidder i autostol i 30, 45 eller 60 minutter er ikke det store problem. De skal selvfølgelig ikke bo i autostolen.
Kunne jeg vælge om (vi havde en maxi-cosi pebble plus, tror jeg nok, den hedder), så ville jeg nok sørge for at vælge én, der kunne klikkes på et klapvognsstel af en art, så man ikke skulle bære autostolen når man f.eks. skulle handle og barnet var faldet i søvn. Muligvis kombineret med én, der kan drejes i de større størrelser.
Han sagde, at det ikke var det store problem - babyer ligger i forvejen ret mast og i C-form i maven, så om de sidder i autostol i 30, 45 eller 60 minutter er ikke det store problem. De skal selvfølgelig ikke bo i autostolen.
Kunne jeg vælge om (vi havde en maxi-cosi pebble plus, tror jeg nok, den hedder), så ville jeg nok sørge for at vælge én, der kunne klikkes på et klapvognsstel af en art, så man ikke skulle bære autostolen når man f.eks. skulle handle og barnet var faldet i søvn. Muligvis kombineret med én, der kan drejes i de større størrelser.
3
J, juli 2018.
Neenah skrev:Jeg brugte i hvert fald det med at tage hende med i stolen indtil hun var næsten 4 måneder, og det var pengene værd. Men hvis jeg skulle købe en igen havde jeg købt en brugt, netop fordi det er så kort tid man bruger den.
Men check lige om Cybex har modeller der bruger samme base - så kan I spare en del penge.
This!
Vi har Aton 5, og den er vi rigtig glade for. Lillebøf har siddet mere i den end anbefalet, men det var rigtig fint at kunne transportere hende I, hvis hun faldt i søvn i bilen. (I øvrigt er det god motion med en stol, der er tuuuuuung og en baby, der ikke bliver ved med at veje 3 kilo... )
Nu er hun 10 måneder, og vi har lige købt Sironaen til kærestens bil (overvejer, om det skal være den samme til min). Den er vi også glade for. Jeg ville dog virkelig ønske, at vi havde kunnet genbruge basen. Det andet føles som spild af penge.
1
Livslinjen: 70 201 201
- MrsHyacinth
- Kort karma: 542
- Likede indlæg: 6284
Pippi_Langstrømpe skrev:Neenah skrev:Vi havde Atonen da hun var lille (til 9 måneder) og har Sirona nu. Jeg var glad for at have en med hank, da hun var helt lille og jeg bare skulle hurtigt ind til lægen eller bære hende ind i huset fra bilen. Det var rart at hun ikke nødvendigvis skulle ud - især når det var koldt.
Jeg ved selvsagt ikke, hvordan det bliver i praksis, men jeg har store forhåbninger til at kunne klikke autostolen direkte på stellet til klapvogn/barnevogn.
1
- Mi55y
- Kort karma: 1088
- Geografisk sted: Århus med bolleÅ
- Likede indlæg: 18864
Vi lånte maxi-cosi pebble af min søster, og den var ok nem at håndtere ved at bære i hanken. Og så havde den solskærm, som vi var ret glade for.
Vær OBS på, at hvis man køber brugt/låner, så garanterer langt de fleste producenter kun for plastikken i 5-6 år. For lige præcis maxi-cosi gælder dog 10 år.
Vær OBS på, at hvis man køber brugt/låner, så garanterer langt de fleste producenter kun for plastikken i 5-6 år. For lige præcis maxi-cosi gælder dog 10 år.
1
S - 09.10.18
K - 05.03.21
K - 05.03.21
MrsHyacinth skrev:Pippi_Langstrømpe skrev:Neenah skrev:Vi havde Atonen da hun var lille (til 9 måneder) og har Sirona nu. Jeg var glad for at have en med hank, da hun var helt lille og jeg bare skulle hurtigt ind til lægen eller bære hende ind i huset fra bilen. Det var rart at hun ikke nødvendigvis skulle ud - især når det var koldt.
Jeg ved selvsagt ikke, hvordan det bliver i praksis, men jeg har store forhåbninger til at kunne klikke autostolen direkte på stellet til klapvogn/barnevogn.
Det er også smart - jeg har bare næsten ikke brugt det. Men det afhænger nok meget af, hvordan man primært transporterer sig og om man ofte tager bilen til småærinder, i storcenter etc. Det gør jeg ikke - jeg bruger primært bil til lange ture og barnevogn/klapvogn til fods til de små ærinder.
Jeg har Cybex Cloud-Q - den er vist afløst af Qloud-Z nu (den og Sirona kan vist dele base?). Den er smart, fordi den kan lægges helt fladt når man bruger den på klapvognsstellet. Men den vejer et ton (ca ), så den er ekstremt uhandy at bære rundt på. Min sidder altid i bilen og jeg slæber den så godt som aldrig op til 3. sal.
1
- Pippi_Langstrømpe
Lys skrev:MrsHyacinth skrev:Pippi_Langstrømpe skrev:Neenah skrev:Vi havde Atonen da hun var lille (til 9 måneder) og har Sirona nu. Jeg var glad for at have en med hank, da hun var helt lille og jeg bare skulle hurtigt ind til lægen eller bære hende ind i huset fra bilen. Det var rart at hun ikke nødvendigvis skulle ud - især når det var koldt.
Det er også smart - jeg har bare næsten ikke brugt det. Men det afhænger nok meget af, hvordan man primært transporterer sig og om man ofte tager bilen til småærinder, i storcenter etc. Det gør jeg ikke - jeg bruger primært bil til lange ture og barnevogn/klapvogn til fods til de små ærinder.
Jeg har Cybex Cloud-Q - den er vist afløst af Qloud-Z nu (den og Sirona kan vist dele base?). Den er smart, fordi den kan lægges helt fladt når man bruger den på klapvognsstellet. Men den vejer et ton (ca ), så den er ekstremt uhandy at bære rundt på. Min sidder altid i bilen og jeg slæber den så godt som aldrig op til 3. sal.
God pointe mht. hvordan man forventer at bruge bil/barnevogn. Vi har typisk det meste indenfor gåafstand, så der vil jeg nok primært bruge barnevognen. Men hvis der skal købes større ind eller en tur til lægen, så bliver det i bil.
Vi kan ikke montere autostol på den barnevogn, vi har købt. Så det er lidt det med om hank er praktisk nok eller spild af penge. Men det lyder til at det er meget 50-50, hvad I synes
Men vi skal helt sikkert tjekke om basen kan bruges til næste størrelse, hvis vi vælger en af de helt små autostole med hank.
0
Ninjaen, september 2020.
Ninjaen, september 2020.