Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 03:31

Jeg står nu i en situation, hvor jeg sandsynligvis kommer til at gå glip af fødslen af vores barn.

Mit skib ankommer til Suez Kanalen om 10 dage, hvor det var meningen jeg skulle afløses.
Igår måtte min afløser trist fortælle mig, at hans mor er indlagt og sandsynligvis ikke lever mange uger.
Derfor ønsker han at udskyde afløsningen med ca. 3 uger.

Hvis vores afløsning udskydes, så kommer jeg ikke hjem til fødslen.

Jeg vil prøve at få rederiet til at sende en anden afløser, men det er tvivlsomt om de kan finde nogen med så kort varsel.

Jeg er ikke meget for at presse min normale afløser, da hans mor jo er alvorligt syg, men det er jo ikke sikkert at hun kun har få uger tilbage.
0
27102021
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9698
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7942

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Sophies-mor » 17. sep 2021, 03:40

Det kendes.
Afmønstringsproblemer.

Rederiet er kke indstillet på at forsøge at trylle med en anden afløser, der kan hjælpe?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 04:04

Sophies-mor skrev:Det kendes.
Afmønstringsproblemer.

Rederiet er kke indstillet på at forsøge at trylle med en anden afløser, der kan hjælpe?


Vi finder ud af det senere idag, men der er ret skrappe kompentence krav og jeg tvivler på man har nogen, som umiddelbart kan komme og afløse mig.
0
27102021
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4918
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6533

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Stars » 17. sep 2021, 04:09

Hvad siger din kone?

Er hun ok med det, hvis du ikke er det, eller er hun dybt ulykkelig ved tanken?

Og hvordan har du det selv med det?
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 06:19

Stars skrev:Hvad siger din kone?

Er hun ok med det, hvis du ikke er det, eller er hun dybt ulykkelig ved tanken?

Og hvordan har du det selv med det?


Jeg har ikke sagt det til hende endnu, men hun vil helt sikkert tage det meget tungt.
Det er vores første barn og sikkert også det éneste vi får taget vores alder i betragtning.
For mit eget vedkommende er det mindst ligeså vigtigt og noget jeg har glædet mig til siden første scanning.

Hun kommer også til at stå alene med en flytning.
Selvfølgelig er det dårlig timet at planlægge flytning nu, men vi skulle være flyttet til Singapore da hun havde fået en ny stilling og vi opsagde derfor vores lejlighed. Efterfølgende er hun istedet blevet fyret pga. organisationsændringer og Corona og nu står vi så her :(
0
27102021
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16488
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf TinaW » 17. sep 2021, 06:37

HeldigeHelge skrev:Jeg ville bede virksomheden om at løse det. De må finde en anden afløser. Hvordan er det med at finde nyt job? Er det nemt? Hvis ja - så ville jeg sige op hvis de ikke fandt en ny afløser og så tage hjem. Jeg ville ikke misse en forældres død eller fødslen af mit barn.


Nu er det jo et vilkår man har når man sejler, at man kan risikere at gå glip af både fødsler og dødsfald.
Ligger man ikke i havn er det jo ikke sikkert, man sådan lige kan komme fra borde. Er sikker på de fleste arbejdsgivere, vil gøre hvad de kan, men nogen gange er det bare ikke muligt.

Petrix, jeg håber du/rederiet finder en løsning, så du kan komme hjem til fødslen.
8
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 06:40

HeldigeHelge skrev:Jeg ville bede virksomheden om at løse det. De må finde en anden afløser. Hvordan er det med at finde nyt job? Er det nemt? Hvis ja - så ville jeg sige op hvis de ikke fandt en ny afløser og så tage hjem. Jeg ville ikke misse en forældres død eller fødslen af mit barn.


Jeg har desværre ikke mulighed for bare at tage hjem, så det hjælper ikke at opsige mit job.

Hvis det havde været muligt bare at tage hjem, så ville jeg nok ikke kunne finde et job med bedre generelle vilkår og løn, end hvad jeg har nu.

Jeg har det skidt med ikke at komme hjem og jeg har det også dårligt med at prøve at overtale min “back 2 back” om at komme herud selvom hans mor er syg.
1
27102021
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16488
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf TinaW » 17. sep 2021, 06:42

HeldigeHelge skrev:
TinaW skrev:
HeldigeHelge skrev:Jeg ville bede virksomheden om at løse det. De må finde en anden afløser. Hvordan er det med at finde nyt job? Er det nemt? Hvis ja - så ville jeg sige op hvis de ikke fandt en ny afløser og så tage hjem. Jeg ville ikke misse en forældres død eller fødslen af mit barn.


Nu er det jo et vilkår man har når man sejler, at man kan risikere at gå glip af både fødsler og dødsfald.
Ligger man ikke i havn er det jo ikke sikkert, man sådan lige kan komme fra borde. Er sikker på de fleste arbejdsgivere, vil gøre hvad de kan, men nogen gange er det bare ikke muligt.

Petrix, jeg håber du/rederiet finder en løsning, så du kan komme hjem til fødslen.


Det virker ikke som om det er tilfældet. Det virker som om en afløsning er muligt - det handler om at finde en afløser. Og det ville jeg så bede virksomheden om at få ordnet.


Og mon ikke de gør det, hvis de kan? Petrix skriver at det ikke er sikkert, de kan med så kort varsel, da jobbet kræver visse kompetencer.
4
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 872
Likede indlæg: 19069

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Æble » 17. sep 2021, 07:30

Jeg synes det er virkeligt ærgerligt at det bliver et dilemma du og afløseren skal løse. Mener at virksomheden må løse det for jer, ligenu står du at skulle vælge at undvære dit barns fødsel til fordel for en kollegas livsbegivenhed. Det er ikke fair.

Det er benhårdt at være kone til en sømand og være alene i lange perioder. Og endnu mere under graviditet og tilmed flytning. Jeg synes lidt at du i dine overvejelser her vægter dine ønsker mod din kollegas. Men husk at tage din kones behov med. Vægter din kones behov i situationen mindre end din kollegas?

Og det er det jeg synes er unfair at du skal stå med, at du ved at vælge fødsel kommer til at stå lidt som en lort. Derfor mener jeg at i må skubbe ansvar for løsningen over på arbejdsgiver.
9
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34131

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2021, 07:57

Personligt er jeg faktisk lidt ligeglad med om min mand er med til fødslen. Altså, vi planlægger at han er, fordi sådan gør “man” jo, men det spiller ærligt ikke den store rolle. Og han er ret ligeglad med sådan noget med at klippe navlestrengen. Så vi har fx heller ikke planlagt noget med en ekstra person i huset til vores søn i tilfælde af at han har brug for at trække sig fra fødslen eller hvis jeg skal overføres til hospital. Den bro krydser vi hvis det bliver relevant.

Men dermed ikke sagt at andre ikke kan have det anderledes. Og jeg synes bestemt ikke at det er rimeligt at din kollegas problem bliver noget, du skal løse. Det må din arbejdsgiver gøre. I har begge en stor begivenhed forude og der er som sådan ikke lige én af dem der trumfer den anden. Men det er immervæk lidt mere sikkert at din kone føder end at hans mor dør, fornemmer jeg. Så ultimativt synes jeg du er i din gode ret til at sige “ved du hvad, det er jeg ked af, og i enhver anden situation havde jeg gerne udskudt afløsning. Men kone og fødsel, du ved… det kan jeg sgu ikke. Jeg er nødt til at stå af om 10 dage som planlagt. Og så er det rederiet, der må finde ud af, hvad de skal gøre ifht din situation” til din kollega.
15
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Fruity » 17. sep 2021, 08:22

Det undrer mig faktisk at muligt dødsfald om tre uger er lovligt forfald.

Ældre mennesker dør hele tiden om tre uger. Rigtigt ofte omkring jul. Det når de ofte mange gange.

Beklager min kynisme - men jeg havde forventet, din kollega påmønstrede. Udfordringen er vel at han så har krav på at komme hjem, hvis moren rent faktisk dør - og at det er dyrt.

Men det har jeres arbejdsgiver nu flere uger til at løse. Ud over økonomien i det, er det så reelt umuligt at finde en afløser? (Jeg ved godt, jeg er den eneste herinde, der tror på den udfordring, men er det det, så tænker jeg en mulighed, hvor du tager hjem til fødsel og flyver op og afløser ved dødsfald efter fødsel, hvis skibet er et sted undervejs de kommende uger, hvor det kan lade sig gøre?)
2
Brugeravatar
Whydontyouandi
Indlæg: 198
Tilmeldt: 30. jun 2016, 15:22
Kort karma: 110
Likede indlæg: 773

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Whydontyouandi » 17. sep 2021, 08:47

Jeg mener helt bestemt, det må være din afløsers job at få rederiet til at skaffe en ny afløser.
Og hans hovedpine - groft sagt - hvis det ikke lykkes.

Derefter må det være op til rederiet, hvem af jer (dig eller afløseren) de vil pålægge at opholde sig på skibet.

Så, altså. Jeg ville melde tilbage til afløseren, at jeg desværre selv sidder i saksen, da jeg har en kone, der føder inden længe, som jeg har lovet at være hos under fødslen. Og så opfordre ham til at kontakte rederiet og forsøge at finde en løsning.
13
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf Petrix » 17. sep 2021, 09:00

Æble skrev:Jeg synes det er virkeligt ærgerligt at det bliver et dilemma du og afløseren skal løse. Mener at virksomheden må løse det for jer, ligenu står du at skulle vælge at undvære dit barns fødsel til fordel for en kollegas livsbegivenhed. Det er ikke fair.

Det er benhårdt at være kone til en sømand og være alene i lange perioder. Og endnu mere under graviditet og tilmed flytning. Jeg synes lidt at du i dine overvejelser her vægter dine ønsker mod din kollegas. Men husk at tage din kones behov med. Vægter din kones behov i situationen mindre end din kollegas?

Og det er det jeg synes er unfair at du skal stå med, at du ved at vælge fødsel kommer til at stå lidt som en lort. Derfor mener jeg at i må skubbe ansvar for løsningen over på arbejdsgiver.


Min kones ønsker vægter selvfølgelig højest, men problemet er jo at det er mig, som står herude og dermed afhængig af at han kommer og afløser mig.
Nu er rederiet informeret og de arbejder på sagen, men har ikke på stående fod nogen ledige med de rigtige kompetencer, der kan sendes herud.
Uden afløser kommer jeg naturligvis ikke hjem.

Vi har stadig en god uge at løbe på, men mine forhåbninger er ikke gode, og værst af alt, så bliver jeg nødt til at forklare problemstillingen til min kone.
0
27102021
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34131

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf JoyNips » 17. sep 2021, 09:05

Petrix skrev:
Min kones ønsker vægter selvfølgelig højest, men problemet er jo at det er mig, som står herude og dermed afhængig af at han kommer og afløser mig.
Nu er rederiet informeret og de arbejder på sagen, men har ikke på stående fod nogen ledige med de rigtige kompetencer, der kan sendes herud.
Uden afløser kommer jeg naturligvis ikke hjem.

Vi har stadig en god uge at løbe på, men mine forhåbninger er ikke gode, og værst af alt, så bliver jeg nødt til at forklare problemstillingen til min kone.


Der synes jeg du skal være benhård. Du står af når I rammer Suez-kanalen som planlagt og aftalt, og så er det altså rederiets hovedpine om og hvem der skal afløse dig. Det er ikke DIG der vil ændre en aftale, det er din kollega.
12
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22003
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59734

Re: Kæmpe Dilemma - Går glip af fødslen

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2021, 09:10

Har arbejdsgiver været med inde over planlægningen af afløsningen, eller er det en aftale, som kollegaen og du helt selv har indgået?
Jeg undrer mig nemlig over, at kollegaen kontakter dig i stedet for firmaet.
Når det er ham, der ændrer planer, burde det retfærdigvis også være ham, der stod med et problem nu, medmindre der mere har været tale om en form for vennetjeneste. I det sidste tilfælde kan jeg sådan set godt forstå, at han føler, at han kan trække sig nu, fordi situationen har ændret sig markant for ham.

Kort sagt undrer jeg mig over, at det ikke er arbejdsgiver, der skal afgøre, om din kollega kan blive væk i to ekstra uger.
12

Tilbage til "Graviditet"