Dit bedste fødselstip

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Dit bedste fødselstip

Indlægaf Neenah » 20. nov 2021, 19:34

Nu er jeg pludselig sådan en der skal føde vaginalt, og jeg har en halv uge til at forberede mig. Det er lidt mindre end de seks uger smertefri fødsel skriver er nødvendigt for at øve de teknikker :-D Giv mig dit bedste fødselstip, og hold gerne tråden i en positiv stemning uden skræmmehistorier :preggo1:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3733
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 653
Likede indlæg: 11286

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Danseprinsesse » 20. nov 2021, 19:36

En drikkedunk med vand var min bedste ven under min søns fødsel.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7836
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11612

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Kerrigan » 20. nov 2021, 19:38

Hvis du skal have taget vandet, så vær sikker på at baby ikke sidder skævt. :tie:
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Sloejfen
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:52
Kort karma: 29
Geografisk sted: København SV
Likede indlæg: 267

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Sloejfen » 20. nov 2021, 19:39

Jeg var virkeligt glad for at komme i badekar (fødekar) på hospitalet. Ville ikke føde i vand så det var som lindrende effekt op til. Kæft det var dejligt, det tog lige 5 sekunder af starten og 5 sekunder af slutningen på veen og så at være vægtløs og få serveret rød Rynkeby saft i mens gjorde det ikke værre :-D

Derudover vil jeg bare sige at jeg synes det var fedt at føde! Ingen skræk historie her!
5
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34130

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf JoyNips » 20. nov 2021, 19:46

Gør som JM siger.

Hvis det gør pikkeondt i modningsfasen, så få taget vandet - det mest smertefulde for mig er i hvert fald at have væskefyldte hinder og modningsveer. Når vandet er gået er det bare hårdt at føde, som i at det er en kraftanstrengelse af rang, men faktisk ikke smertefuldt.

De her til lænden under modningsfasen
https://apopro.dk/thermacare-ryg-medici ... stk-223449
De holder i timevis. Jeg klarede mig med én fra kl 6 til kl 12 eller sådan noget.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
DannyZuko
Indlæg: 430
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 746

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf DannyZuko » 20. nov 2021, 19:49

Jeg kogte Smertefri Fødsel ned til at messe "slap af slap af slap af" til mig selv under veerne (jeg læste bogen i god tid, men fik ikke liiige øvet teknikkerne). Det hjalp faktisk til at komme igennem dem, fordi det gav et fokus.

Mit bedste tip er en drikkedunk med sportstud. Mine fødsler var hurtige og intense, og jeg var så tørstig, men kunne ikke overskue at sidde op og drikke. Så var det guld værd at kunne ligge med drikkedunken.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24609

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Moxy-lady » 20. nov 2021, 19:50

Jeg fødte lidt for tidligt (5 uger) og er typen der arbejder bedst under pres, så jeg var ikke liiiiige kommet i gang med bogen. Så min fødselsfirberedelse bestod af "the unbreakable Kimmy Smith" - første afsnit (hold fast, dette her er virkelig dybt og jord-rystende)

“I learned a long time ago that a person can stand just about anything for 10 seconds, then you just start on a new 10 seconds. All you’ve got to do is take it 10 seconds at a time.”

(At jeg så huskede forkert og mente det var syv var uvæsentligt :lol:)
Men det fungerede faktisk overraskende godt. Jeg talte konstant til 7 - og så startede jeg forfra. Det gav mig noget at fokusere på, og det gav mig en rytme i vejrtrækningen. Og så tænkte jeg vitterligt at jeg bare skulle holde de næste 7 sekunder ud, det var det, jeg tænkte ikke længere. Der er selvfølgelig ret stor forskel på kvinder, men jeg gik enormt meget ind i mig selv. En gang i mellem visualiserede jeg et bølgeskvulp på en strand, 7 sekunder ind mod stranden, 7 sekunder væk. Men mit primære fokus var at tælle.
7
My world 12-10-18 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34130

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf JoyNips » 20. nov 2021, 20:00

Åh ja, slap af i kroppen under veer. Spænd af i hænder og kæbe.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Neenah » 20. nov 2021, 20:02

Marott skrev:Ha’ styr på transporten og rent faktisk kunne finde hen til fødegangen. Også udenfor åbningstid, når alt er mørkt.

Jeg har fandme næsten været flyttet ind med alle de aftaler jeg har haft denne gang, så det burde ikke være et problem :lol:
0
Lulu
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2770

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Lulu » 20. nov 2021, 20:04

Sørg for at din mand er klædt på til dine ønsker og behov. Det er en kraftanstrengelse at føde, så lad din mand sørger for at de ting du på forhånd ved er absolut no go er noget han sørger for at få ført igennem. Sørg også for at han har en ide om hvordan du skal arbejde med veerne, jeg syntes det var meget rart at kunne fokusere på et kendt ansigt man stolede på frem for en eller anden tilfældig jordemoder.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7113
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13336

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Rapfisk » 20. nov 2021, 20:12

Lider du af menstruationssmerter? Vesmerter ligner ret meget, så hvis du har nogle gode teknikker, kan du prøve dem.

Som de andre skriver, så afslapning. Hvilket er lettere sagt end gjort. Det hjalp mig at visualisere, at veerne åbnede livmoderen og fødselskanalen og hjalp baby ned.

Og så at være åben for at gå med den fødsel, du nu får. Jeg tænker, du allerede er pænt meget udsat for ændrede planer, og er ret god til at gå med flowet, og det kommer til at hjælpe dig.
0
Livslinjen: 70 201 201
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13074

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf godtnavn » 20. nov 2021, 20:14

Vand og mangojuice med sugerør. DEt vr meget nemmere at indtage væske med sugerør når der kun var få sekunder mellem veerne.

Derudover hjalp det at få manden til at tælle, helt stille og roligt og i fast tempo, for veerne udviklede sig relativt ens hos mig, så jeg vidste at når han nåede til 10 så toppede den og så kunne jeg bedre holde til det fordi jeg hele tiden vidste hvor langt jeg var og hvornår det blev bedre.

Og så huske at hver ve får en tættere på baby :love:
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3452
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 276
Likede indlæg: 3101

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Alphilia » 20. nov 2021, 20:15

Et en-dags fødselsforberedelseskursus hvis du kan nå det, evt. skræddersyet til dig.

Læs om fødslens faser.
Skejby’s film om Kasper og Sofie (kan Googles) kan anbefales og er ret realistisk uden at være fir dramatisk.

Få snakket med jordemoderen om, hvad der er vigtigt for dig, i starten af fødslen.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Studsgaard » 20. nov 2021, 20:22

Jeg er en af dem der syntes det er fedt at føde.
Jo det gør ondt, men den præstation kroppen gør er fantastisk.

Jeg har haft tre meget forskellige fødsler.
Første fik jeg epo og mistede fornemmelsen i benene - noget jeg virkelig ikke kunne lide.
Anden gang fik jeg akupunktur imod smerterne - det kan jeg klart anbefale!
Tredie gang blev jag sat igang - efter at vandet var taget skete der ikke en skid. Men efter 40 min med vedrop - og dermed sammenkoblede veer gik jeg på wc. Hvor jeg fik Ve-storm.
Så på ti minutter gik jeg fra 4 cm åbent til at føde min datter, stående ude på det lille toilet. :lol:

Men den følelse der er i kroppen syntes jeg er fantastisk.
Jeg lukkede mig ind i mig selv og fik virkelig fornemmelsen af min krops kræfter.

Jeg tænker bare det er vigtigt at du mærker efter hvordan du har det.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3258
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12433

Re: Dit bedste fødselstip

Indlægaf Joe » 20. nov 2021, 20:31

- Tal det hele igennem med din mand forinden. Jo mere han har hørt og forstået alt du tænker om fødslen, jo mere kan du forhåbentlig slappe af i, at han har overblikket for jer begge undervejs.

- Fjol mellem veerne. Eller gør noget andet, der ikke kræver så meget, men samtidig giver dig overskud. Altså så længe, du er i en situation, hvor der er naturlige pauser. For mig var det altså at fjolle/joke/synge åndssvage sange med min mand.

Pilatesbold - måske I allerede har en fra da storesøster var lille? De er rimeligt gode at sidde på under veer. Til at bevæge sig undervejs. Og det viste sig så at Birk også var glad for købet, da han kom ud.

Jeg har aldrig født mig så sej, som da jeg fødte Birk. Så ingen skrækhistorier herfra. Jeg håber det kommer til at gå godt, og jeg er kun lidt misundelig.
-
1

Tilbage til "Graviditet"