Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf FruKuk » 9. aug 2023, 08:15

Måske er jeg helt off, da jeg jo kun har dine indlæg at tage afsæt i, men som du beskriver forskellen mellem dit og din eksmands tilgang til børneopdragelse/rammer, så tænker jeg, at det måske er værd at kigge lidt her? En 12 årig, der står lige på tærsklen til at blive teenagere, der også skal navigere i 2 meget forskellige rammer/tilgange er måske for svært for hende? Måske er 7/7 løsningen ikke længere i din datters interesse? Måske har hun brug for at have en base et sted, hvor hun primært er og hvor hendes primære voksen påvirkning også er? Jeg tror ikke, at mobilen i sig selv er problemet. Den er som flere nævner hendes "løsning". Jeg tror, at der skal graves dybere end det.
4
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 862
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Sustentaculum » 9. aug 2023, 10:03

FruKuk skrev:Måske er jeg helt off, da jeg jo kun har dine indlæg at tage afsæt i, men som du beskriver forskellen mellem dit og din eksmands tilgang til børneopdragelse/rammer, så tænker jeg, at det måske er værd at kigge lidt her? En 12 årig, der står lige på tærsklen til at blive teenagere, der også skal navigere i 2 meget forskellige rammer/tilgange er måske for svært for hende? Måske er 7/7 løsningen ikke længere i din datters interesse? Måske har hun brug for at have en base et sted, hvor hun primært er og hvor hendes primære voksen påvirkning også er? Jeg tror ikke, at mobilen i sig selv er problemet. Den er som flere nævner hendes "løsning". Jeg tror, at der skal graves dybere end det.


Det har jeg selv tænkt mange gange, men min udfordring ligger egentlig i at hun helst vil være hos sin far. Altid. Og har haft det sådan i mange år.

Og. Jeg ville ønske at hendes far kunne give hende hvad jeg vurderer som "en god fast base" men det kan han ikke. Han er bare ikke enig.

Jeg synes også hun skal have en fast base. Jeg er bare den eneste der synes det skal være hos mig. Og det ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre ved. Hvis han kunne give hende rammer jeg synes var gode nok, ville det for min skyld være fint hun var hos sin far 10/4 eller 12/2. Men det kan han ikke.
0
Rhododendron
Indlæg: 461
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1136

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Rhododendron » 9. aug 2023, 15:42

Jeg synes jeg læste i en anden tråd at i har en søn med autisme?
Er der nogle forhold omkring ham, som hun skal tilpasse sig?

Min umiddelbare tanke var om hun kunne have adhd for jeg synes hun har nogle af de lidt skjulte “pigesymptomer”, men adhd og autisme kan have mange ligheder.
Det kan godt være jeg er helt forkert på den, og I ved det sikkert i forvejen, men hvis hun har nogle udfordringer i autist eller adhd-retningen kan det sociale være meget svært og det kan være akavet at blive kastet ud i det, hvis hun ikke har lyst. Derudover kan skærmen sagtens være en afhængighed fordi den ene video afløser den anden, men det kan også være det eneste hun kan forholde sig til, hvis hun er presset på det sociale og af forventningerne til hende af den ene og anden art. Initiativet til at finde på noget andet end skærm kan også være påvirket af hendes trivsel, så det ender i en ond spiral.

Du skriver at hun helst vil være hos sin far, hvor hun er enebarn og hvor hun måske ikke skal tilpasse sig til andre end ham?
Er hun ked af at være hos jer, eller vurderer du at det handler mere om (de manglende) rammer der er hos hendes far?
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 862
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Sustentaculum » 9. aug 2023, 17:11

Rhododendron skrev:Jeg synes jeg læste i en anden tråd at i har en søn med autisme?
Er der nogle forhold omkring ham, som hun skal tilpasse sig?

Min umiddelbare tanke var om hun kunne have adhd for jeg synes hun har nogle af de lidt skjulte “pigesymptomer”, men adhd og autisme kan have mange ligheder.
Det kan godt være jeg er helt forkert på den, og I ved det sikkert i forvejen, men hvis hun har nogle udfordringer i autist eller adhd-retningen kan det sociale være meget svært og det kan være akavet at blive kastet ud i det, hvis hun ikke har lyst. Derudover kan skærmen sagtens være en afhængighed fordi den ene video afløser den anden, men det kan også være det eneste hun kan forholde sig til, hvis hun er presset på det sociale og af forventningerne til hende af den ene og anden art. Initiativet til at finde på noget andet end skærm kan også være påvirket af hendes trivsel, så det ender i en ond spiral.

Du skriver at hun helst vil være hos sin far, hvor hun er enebarn og hvor hun måske ikke skal tilpasse sig til andre end ham?
Er hun ked af at være hos jer, eller vurderer du at det handler mere om (de manglende) rammer der er hos hendes far?


Du har helt ret. Hendes (halv) lillebror er højtbegavet ig hat aspergers.

Jeg har også tænkt i diagnosebaner, men jeg ved det ikke.

Jeg tror helt sikkert at hun tilpasser sig, men jeg er ikke sikker på atdet er mere, end man almindeligvis gør som storesøster. Lillebror har det fint, og kræver meget få særhensyn.

Hun har det fint hos os, hun er glad, og har det godt, men tror helt sikkert hun nyder roen og "friheden" (de manglende krav) hos far :)
0
ajnaM
Indlæg: 10113
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27696

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf ajnaM » 9. aug 2023, 17:23

Sustentaculum skrev:
Rhododendron skrev:Jeg synes jeg læste i en anden tråd at i har en søn med autisme?
Er der nogle forhold omkring ham, som hun skal tilpasse sig?

Min umiddelbare tanke var om hun kunne have adhd for jeg synes hun har nogle af de lidt skjulte “pigesymptomer”, men adhd og autisme kan have mange ligheder.
Det kan godt være jeg er helt forkert på den, og I ved det sikkert i forvejen, men hvis hun har nogle udfordringer i autist eller adhd-retningen kan det sociale være meget svært og det kan være akavet at blive kastet ud i det, hvis hun ikke har lyst. Derudover kan skærmen sagtens være en afhængighed fordi den ene video afløser den anden, men det kan også være det eneste hun kan forholde sig til, hvis hun er presset på det sociale og af forventningerne til hende af den ene og anden art. Initiativet til at finde på noget andet end skærm kan også være påvirket af hendes trivsel, så det ender i en ond spiral.

Du skriver at hun helst vil være hos sin far, hvor hun er enebarn og hvor hun måske ikke skal tilpasse sig til andre end ham?
Er hun ked af at være hos jer, eller vurderer du at det handler mere om (de manglende) rammer der er hos hendes far?


Du har helt ret. Hendes (halv) lillebror er højtbegavet ig hat aspergers.

Jeg har også tænkt i diagnosebaner, men jeg ved det ikke.

Jeg tror helt sikkert at hun tilpasser sig, men jeg er ikke sikker på atdet er mere, end man almindeligvis gør som storesøster. Lillebror har det fint, og kræver meget få særhensyn.

Hun har det fint hos os, hun er glad, og har det godt, men tror helt sikkert hun nyder roen og "friheden" (de manglende krav) hos far :)


Fik min dreng valget om at være hos en forælder med vores regler og en forælder helt uden skærmregler, så tror jeg godt, jeg ved, hvad han ville vælge. :D

Men det er jo ikke det valg, der ville gøre ham mest glad og velfungerende på sigt. Barnet vælger bare den vej, der lige nu virker umiddelbart mest attraktiv - det er forældrene, der er nødt til at tænke langsigtet og være kedelige… (og nogle forældre vælger så at hoppe over, hvor gærdet er lavest. :genert:)
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Muspel
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 775
Likede indlæg: 10783

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Muspel » 9. aug 2023, 20:11

Kunne det måske være en ide at I kastede jer over en kreativ hobby sammen, som ikke kan lade sig gøre med telefon i hånden? Fx hækling. Eller perler. Eller måske store puslespil - hvor hun så fx kan høre lydbog imens? Hvis nu I fx starter på puslespil sammen, mon ikke hun så kunne have lyst til at fortsætte selv?
Jeg ved, det lyder lidt fjollet. Men både på efterskole og specialskole med unge, hvor jeg har arbejdet, har sådan et 1000 brikkers puslespil næsten været det eneste, der kunne få dem væk fra telefonen.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 862
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Sustentaculum » 10. aug 2023, 07:16

Muspel skrev:Kunne det måske være en ide at I kastede jer over en kreativ hobby sammen, som ikke kan lade sig gøre med telefon i hånden? Fx hækling. Eller perler. Eller måske store puslespil - hvor hun så fx kan høre lydbog imens? Hvis nu I fx starter på puslespil sammen, mon ikke hun så kunne have lyst til at fortsætte selv?
Jeg ved, det lyder lidt fjollet. Men både på efterskole og specialskole med unge, hvor jeg har arbejdet, har sådan et 1000 brikkers puslespil næsten været det eneste, der kunne få dem væk fra telefonen.


Det er en rigtig god ide. Vi var netop i bog og ide forleden, og hun kastede sin kærlighed på Diamond art, så det er vi gået i gang med. Det er også noget de store kan lave sammen :)
6
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 862
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Sustentaculum » 11. aug 2023, 06:55

Jeg vil bare lige sige tak for jeres input, trods det lidt ømtåleligt emne (opdragelse/diagnoser/skærmtid) er jeg glad for at få sådan nogen søde og omsorgsfulde svar. Jeg har fået gode input til både eventuelle diagnoser, som jeg selv har overvejet, men også konkrete råd i forhold til skærm/aktivitet/det sociale, og ikke mindst har jeg fået endnu et spark i retningen af at jeg må have fat i hendes far.

Jeg synes det er så svært, at stå alene med følelsen af at han ikke giver hende et ordentligt tilbud, og jeg ved ikke helt hvor jeg skal vende mig hen med min bekymring. Men nu har jeg faktisk fat i en søde dame fra kommunen som har tilbudt vores datter nogen samtaler, så tror egentlig jeg vil prøve at ringe til hende, og høre om man kan få noget "forældre-terapi" af en art, hvor vi kan få en der kender barnet lidt, til at hjælpe os til at finde ud af hvad der er bedst for hende, i forhold til bopæl osv.

Tak for jer. :)
10
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8561
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1302
Likede indlæg: 15279

Re: Udfordringer med 12-årig - ensomhed, skærmforbrug, osv.

Indlægaf Zonta » 11. aug 2023, 09:01

Kan hun forklares mekanismerne bag Tiktok, instagram, reels, algoritmer osv.? Altså det med, at de er designet til at holde dig til skærmen (på en børnevenlig måde selvfølgelig). Om hun måske kunne have lyst til at prøve at nedsætte forbruget, f.eks. ved hjælp af apps, der kan sige til, når man har brugt x antal minutter på en app og lukke for den resten af dagen? Om der er noget hun gerne vil i stedet for (som f.eks. diamond art, se en film, være med til at lave mad, gå en tur, et eller andet)?
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Børn"