Børneeksem hjælp

Vaniljestang
Indlæg: 156
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 470

Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 29. mar 2023, 06:53

Er der nogen herinde, der har fundet det gode råd/middel mod børneeksem? Jeg vil så gerne hjælpe min datter, da hendes hud går helt amok.

Hun har haft eksem i ca 2-3 år og vi har været ved hudlæge og smurt med Elidel uden mærkbar effekt. Vi har smurt med utallige hormonsalve kure fx Brentacort, Locoid, Mildison. Hormonsalverne virker som regel rigtig godt, men allerede max 1 uge efter endt kur, begynder huden at klø igen og eksemet går total i udbrud. Har prøvet både langsom udtrapning og pludselig stop. Det er næsten overalt på kroppen, værst på håndled, albuebøjning, knæhaser, men hun klør sig til blods og sår overalt på kroppen undtaget ansigtet. Vågner om natten og ligger og kradser.

Vi har selvfølgelig forsøgt mange forskellige cremer til daglig indsmøring. La Roche både den fede og den tyndere, Helo anti itch, Aderma Exomega, Danatekt, Decubal, Dexeryl med flere. Den seneste tid er der også opstået et nyt problem. Det er begyndt at gøre meget ondt, når vi smører i fugtighedscreme. I går var det så slemt hun skreg og skreg. Det er som om hendes hud reagerer på cremerne nu suk.

Vi vasker uden parfume og skyllemiddel, bruger ikke uld og følger de andre gængse eksem råd. Hun er udredt for fødevareallergi med blodprøver der intet viste. Har ikke fundet en fiskeolie, hun kan lide. Prøvet eskio Kids omega. Kan ikke huske det andet mærke. Hun får mælkesyre tabletter fra Duolac.

Kan ikke engang trøste mig med vi går forår og sommer i møde, for hendes hud er lige slem hele året og solcreme får hendes hud til at gå i udbrud også suk.
0
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Mette » 29. mar 2023, 07:02

Det lyder frygteligt.

Jeg ville prøve med havre-bad (google) og produkterne fra Kraes.
0
Vaniljestang
Indlæg: 156
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 470

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 29. mar 2023, 07:12

Åh glemte Kraes. Det har vi faktisk også prøvet...
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Sangius » 29. mar 2023, 07:12

Der findes forskellige slags ESKIO, så deler lige et link til dem begge mine børn spiser - det var også svært at finde et mærke de gerne ville have:

https://www.med24.dk/kosttilskud/olier/ ... qsEALw_wcB

Udover det har vi haft god effekt af Bidro gel efterfulgt af Bidro creme, når gelen er tørret ind:

https://mecindo.dk/bidro-gel-150ml-da?g ... i2EALw_wcB

Og:

https://www.os-365.dk/shop/156-cremer-t ... UQEALw_wcB

Start behandlingen med en hormonkur, for at slå eksemen ned. Trap ud ved at smøre hormoncreme hver anden dag, og gel+creme hver anden dag i en uges tid. Så hver tredje dag i uges tid.
Når du stopper med hormoncremen og kun bruger gelen, så hold øje med eksemen - hvis den blusser op, så prøv med hormoncreme én gang om ugen eller to for at tage det i opløbet.

Undgå sæbe på kroppen - alt slags sæbe. Bad evt i badekar med havrekræs, eller hvad det nu hedder.

Held og lykke. Det er forfærdeligt med det eksem.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Sangius » 29. mar 2023, 07:20

Derudover - en god vitaminpille med især E og D vitamin, samt noget probiotika. Optagelsen af D og E vitamin er ikke den bedste, og en sund tarm hjælper på dette. Begge vitaminer har kliniske studier som understøtter at de hjælper mod atopisk eksem.

Udover det, så forstår jeg virkelig det du står i - hvor man køber sig fattig i alle mulige produkter som folk anbefaler, og eksemen bliver bare ved.

Vi har datterens under kontrol nu, med daglig vitaminpille, fiskeolie, nul sæbe, undgå alt fra Neutral, Bidro creme og havrekræs i badevandet. Sikke et cirkus.
Hormoncremen har vi liggende, og hun får et tyndt lagt ca en gang om måneden, lidt oftere om vinteren, hvis vi synes det har taget til.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4264
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1203

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Moe » 29. mar 2023, 07:30

Vaniljestang skrev:Er der nogen herinde, der har fundet det gode råd/middel mod børneeksem? Jeg vil så gerne hjælpe min datter, da hendes hud går helt amok.

Hun har haft eksem i ca 2-3 år og vi har været ved hudlæge og smurt med Elidel uden mærkbar effekt. Vi har smurt med utallige hormonsalve kure fx Brentacort, Locoid, Mildison. Hormonsalverne virker som regel rigtig godt, men allerede max 1 uge efter endt kur, begynder huden at klø igen og eksemet går total i udbrud. Har prøvet både langsom udtrapning og pludselig stop. Det er næsten overalt på kroppen, værst på håndled, albuebøjning, knæhaser, men hun klør sig til blods og sår overalt på kroppen undtaget ansigtet. Vågner om natten og ligger og kradser.

Vi har selvfølgelig forsøgt mange forskellige cremer til daglig indsmøring. La Roche både den fede og den tyndere, Helo anti itch, Aderma Exomega, Danatekt, Decubal, Dexeryl med flere. Den seneste tid er der også opstået et nyt problem. Det er begyndt at gøre meget ondt, når vi smører i fugtighedscreme. I går var det så slemt hun skreg og skreg. Det er som om hendes hud reagerer på cremerne nu suk.

Vi vasker uden parfume og skyllemiddel, bruger ikke uld og følger de andre gængse eksem råd. Hun er udredt for fødevareallergi med blodprøver der intet viste. Har ikke fundet en fiskeolie, hun kan lide. Prøvet eskio Kids omega. Kan ikke huske det andet mærke. Hun får mælkesyre tabletter fra Duolac.

Kan ikke engang trøste mig med vi går forår og sommer i møde, for hendes hud er lige slem hele året og solcreme får hendes hud til at gå i udbrud også suk.

Jeg vil foreslå, at du følger de råd, der er på netdoktor.dk:

https://netdoktor.dk/boern/fakta/boerneeksem.htm
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf FruKuk » 29. mar 2023, 10:39

Først kram til dig og datteren :ae: Det er så hårdt, når ens barn virkelig er plaget af eksem.

Det der har virket bedst for min datter er;

- Fedtcreme fra Exomega morgen, eftermiddag og aften
- Hormoncreme morgen og aften ved udbrud. Derefter smøres der fast 2 gange ugentligt også selvom der ikke er eksem
- Korte, ikke for varme brusebade med sæben fra A-derma
- Nattøj i tyndt bomuld, der vendes på vrangen, så sømmene ikke kradser
- Køleelemanter/genbrugsisterninger til de værst angrebne områder
- Masser af vand. Minimum 1,5 liter dagligt
- Ikke udsættes for sol og hellere tyndt løst tøj end solcreme
- Vaske i Nettos vaskemiddel uden parfume. Neutral er helt udelukket
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Bøtte » 29. mar 2023, 11:59

EyeQ fiskeolie gjorde en stor forskel herhjemme.

De har skiftet navn, kan ikke lige huske hvad de hedder nu.
1
Bergen
Indlæg: 7362
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12011

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Bergen » 29. mar 2023, 12:19

Bøtte skrev:EyeQ fiskeolie gjorde en stor forskel herhjemme.

De har skiftet navn, kan ikke lige huske hvad de hedder nu.


Equazen. Virker også godt her.
1
Vaniljestang
Indlæg: 156
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 470

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 29. mar 2023, 18:18

Tak for de mange svar allerede. Min datter er 4 år. Den fiskeolie, Sangius linker til er netop den hun ikke kunne lide. Smager de der Equazen bedre og må børn på 4 bruge dem?
Har godt hørt det med Neutral produkter. Vi bruger Remas vaskemiddel, men jeg vil forsøge Nettos. Og se nærmere på nogle af de foreslåede cremer, vi ikke kender/har prøvet.
0
Bergen
Indlæg: 7362
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12011

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Bergen » 29. mar 2023, 18:33

:love:
Vaniljestang skrev:Tak for de mange svar allerede. Min datter er 4 år. Den fiskeolie, Sangius linker til er netop den hun ikke kunne lide. Smager de der Equazen bedre og må børn på 4 bruge dem?
Har godt hørt det med Neutral produkter. Vi bruger Remas vaskemiddel, men jeg vil forsøge Nettos. Og se nærmere på nogle af de foreslåede cremer, vi ikke kender/har prøvet.


Jeg mener, at anbefalingen på bøtten på tyggetabletterne er fra 3 år og de alm tabletter fra 5 år. Jeg ville personligt ikke have et problem med at give til en 4 år.

Jeg er holdt op med at bruge vaskemiddel. Giver tøjet en ekstra skyldning istedet. Det funger ok her.
0
Vaniljestang
Indlæg: 156
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 470

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 29. mar 2023, 18:48

Hvordan bliver tøjet så rent? Underbukser og madplettet og børnehavebeskidt tøj fx?
0
Bergen
Indlæg: 7362
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12011

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Bergen » 29. mar 2023, 19:14

Det bliver fint rent her. Forvask og et ekstra skyl. Af og til lagt i blød i vand natten over før vaskedag.

Om det virker for andre kan jeg jo ikke redegøre for.

Vi har ikke haft madplettet tøj - vi brugte en hagesmæk, der kunne tørres af med køkkenrulle. Undertøj kører jeg på 90 grader. Om børnehavetøj til hverdagsbrug havde en plet gik jeg ikke så meget op i kontra det virker på eksem her at undlade vaskemiddel.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf FruKuk » 29. mar 2023, 19:55

Vaniljestang skrev:Tak for de mange svar allerede. Min datter er 4 år. Den fiskeolie, Sangius linker til er netop den hun ikke kunne lide. Smager de der Equazen bedre og må børn på 4 bruge dem?
Har godt hørt det med Neutral produkter. Vi bruger Remas vaskemiddel, men jeg vil forsøge Nettos. Og se nærmere på nogle af de foreslåede cremer, vi ikke kender/har prøvet.


Vi fik i øvrigt først nogenlunde kontrol over datterens eksem, da hun blev tilknyttet en børnelæge med allergiklinik, der kunne tage os i hånden og guide os gennem den jungle af cremer, behandlinger og gode råd, man bliver mødt med hele tiden. Jeg ved ikke, om I har samme mulighed?

Remse vaskemiddel fungerer også for os. I en periode brugte vi vaskekugler, men det ændrede ikke rigtigt noget for hende.

Vores primære redning har været hormoncreme, hormoncreme og så lidt mere hormoncreme. Og tubebandage til hænderne om natten, når det var værst, så hun ikke kløede sig selv helt til blods.
1
Vaniljestang
Indlæg: 156
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 470

Re: Børneeksem hjælp

Indlægaf Vaniljestang » 30. mar 2023, 19:30

Hvor kan man finde svar på, hvor mange gange om året barnet må få kure med hormonsalve? Synes ikke, hudlægen gav et konkret svar.
0

Tilbage til "Børn"