Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 136
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2754

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Venus222 » 3. feb 2022, 00:40

Jeg er indehaver af en meget funktionel engelsk bulldog. Hun lever et godt aktivt liv ,med fart over feltet .
Men, og der er et kæmpe stort men. Hera kommer fra en af de eneste opdrætter jeg kender til, der virkelig prøver at gøre noget for sundheden . Og som har viden om hvordan en sund bulldog bør se ud ( indvendigt såvel som udvendigt). Jeg kan i øvrigt sige at funktionelle bulldogs, med snuder, haler og en hvis længde i kroppen, ikke er dem der vinder på udstillinger. I bulldogverdenen er man blind over for de store helbredsmæssige problemer racen har , og de forbandede udstillinger ( og menneskelig idioti)betyder at det for mange er vigtigere at lave hunde der kan vinde præmier, frem for hunde der kan leve et godt liv.
Jeg personligt tror at det eneste der kan redde den engelske bulldog er at åbne stambøgerne og lave kontroleret krydsavl. Hvilke næppe kommer til at ske lige med det første.

Jeg elsker den engelske bulldog ,og det gør mig så uendelig trist at se hvilke forfatning mange bulldogs er i. :trist:

Så min pointe er at jeg faktisk godt forstår forbuddet, selv om jeg naturligvis hellere så et seriøst forsøg på at redde racen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 136
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2754

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Venus222 » 3. feb 2022, 10:16

Og så vil jeg lige tilføje at manglende haler, mig bekendt, ikke giver problemer med at komme af med afføring, normal vis. Problemet med manglende/små haler er hvis de er indgroede eller der er en art hulrum under halen som skidt og møj samler sig i. Der ud over er misdannede haler jo en deformitet på rygsøjlen, og er der en deformitet kan der snildt være flere, og deformiteter på rygsøjlen er bare ikke et plus.
Og så er der jo hele problemet med sprog, osv som en manglende hale kan give.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11745
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 926
Likede indlæg: 18966

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf PaleSeptember » 3. feb 2022, 10:37

.Magic. skrev:Så vidt jeg ved så er man ved at gå fra at avle perserkatten så flad og det undrer mig at man ikke gør det samme ved hunde.


Nej, det er man ikke. Der findes enkelte opdrættere, som opdrætter mere klassisk typede gammeldags persere med næse, men hvis de formaster sig til at komme på udstilling med dem, så bliver de nærmest grinet ud, og kattene får kun meget sjældent excellent og dermed certifikat.

Det skal dog siges, at selv de fladsnudede persere ikke er kommet dertil, hvor de har problemer med at trække vejret. Der ER opmærksomhed på, at de ikke bliver FOR flade.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 136
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2754

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Venus222 » 3. feb 2022, 19:06

Og hvad sker det i øvrigt for at bulldogs ofte er svært overvægtige?!
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8659

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Raenil » 3. feb 2022, 19:21

Venus222 skrev:Og hvad sker det i øvrigt for at bulldogs ofte er svært overvægtige?!


En del hundeejere har svært ved at lade være med at overfodre deres hund. Det har ikke noget med racen at gøre - udover min fordom om at vise racer tiltrækker visse personer, der ikke nødvendigvis er gode sammen med racen.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 136
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2754

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Venus222 » 3. feb 2022, 20:14

Raenil skrev:
Venus222 skrev:Og hvad sker det i øvrigt for at bulldogs ofte er svært overvægtige?!


En del hundeejere har svært ved at lade være med at overfodre deres hund. Det har ikke noget med racen at gøre - udover min fordom om at vise racer tiltrækker visse personer, der ikke nødvendigvis er gode sammen med racen.


Det er jeg med på. Min oplevelse er bare at 2/3 dele af engelske bulldogs er svært overvægtige. Fede hunde bliver jo også præmieret på udstillingerne.
I racestandarten står der noget med at de skal have god fylde. Min tolkning af "god fylde" er muskuløs, men det lader til at "god fylde" oftere tolkes som fed.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8659

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Raenil » 3. feb 2022, 20:26

Venus222 skrev:
Raenil skrev:
Venus222 skrev:Og hvad sker det i øvrigt for at bulldogs ofte er svært overvægtige?!


En del hundeejere har svært ved at lade være med at overfodre deres hund. Det har ikke noget med racen at gøre - udover min fordom om at vise racer tiltrækker visse personer, der ikke nødvendigvis er gode sammen med racen.


Det er jeg med på. Min oplevelse er bare at 2/3 dele af engelske bulldogs er svært overvægtige. Fede hunde bliver jo også præmieret på udstillingerne.
I racestandarten står der noget med at de skal have god fylde. Min tolkning af "god fylde" er muskuløs, men det lader til at "god fylde" oftere tolkes som fed.


Det er sørgeligt.
Måske hvis der var dyrlægerne med til bedømmelserne, så de højeste karakterer kun kunne gives til sunde hunde?
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 136
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2754

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Venus222 » 3. feb 2022, 20:44

Raenil skrev:
Venus222 skrev:
Raenil skrev:
Venus222 skrev:Og hvad sker det i øvrigt for at bulldogs ofte er svært overvægtige?!


En del hundeejere har svært ved at lade være med at overfodre deres hund. Det har ikke noget med racen at gøre - udover min fordom om at vise racer tiltrækker visse personer, der ikke nødvendigvis er gode sammen med racen.


Det er jeg med på. Min oplevelse er bare at 2/3 dele af engelske bulldogs er svært overvægtige. Fede hunde bliver jo også præmieret på udstillingerne.
I racestandarten står der noget med at de skal have god fylde. Min tolkning af "god fylde" er muskuløs, men det lader til at "god fylde" oftere tolkes som fed.


Det er sørgeligt.
Måske hvis der var dyrlægerne med til bedømmelserne, så de højeste karakterer kun kunne gives til sunde hunde?


Det ville kræve at bulldogklubben ville være med, og det vil de ikke.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8659

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Raenil » 3. feb 2022, 21:12

Venus222 skrev:
Raenil skrev:
Venus222 skrev:
Raenil skrev:
Venus222 skrev:Og hvad sker det i øvrigt for at bulldogs ofte er svært overvægtige?!


En del hundeejere har svært ved at lade være med at overfodre deres hund. Det har ikke noget med racen at gøre - udover min fordom om at vise racer tiltrækker visse personer, der ikke nødvendigvis er gode sammen med racen.


Det er jeg med på. Min oplevelse er bare at 2/3 dele af engelske bulldogs er svært overvægtige. Fede hunde bliver jo også præmieret på udstillingerne.
I racestandarten står der noget med at de skal have god fylde. Min tolkning af "god fylde" er muskuløs, men det lader til at "god fylde" oftere tolkes som fed.


Det er sørgeligt.
Måske hvis der var dyrlægerne med til bedømmelserne, så de højeste karakterer kun kunne gives til sunde hunde?


Det ville kræve at bulldogklubben ville være med, og det vil de ikke.


Jeg tænkte mere at den slags kunne ordnes ved lovgivning, men det har nok ingen gang på jord.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2523
Likede indlæg: 59806

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. feb 2022, 21:27

Jo mere jeg tænker over det, jo mere absurd virker denne form for dyreplageri på mig.
Den høje tolerancetærskel i forhold til landbrugsdyrs vilkår hænger formodentlig bl.a. sammen med, at man som forbruger ikke eksponeres for dyrets liv, medmindre man selv opsøger det, men en hund lever man tæt sammen med, og jeg har svært ved at forstå, at man kan tolke fx. åndedratsbesvær eller kraftig overvægt som andet end problematisk og synd for dyret.
Eller at man forud for anskaffelse af en hund ikke læser nok om racer og avl til i det mindste på baggrund af viden at kunne opfatte ovenstående som forkert og som noget, man ikke har lyst til at bidrage til eller leve op af i sin hverdag.
2
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10318
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18632

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf .Magic. » 3. feb 2022, 23:44

DetSorteCirkus skrev:Jo mere jeg tænker over det, jo mere absurd virker denne form for dyreplageri på mig.
Den høje tolerancetærskel i forhold til landbrugsdyrs vilkår hænger formodentlig bl.a. sammen med, at man som forbruger ikke eksponeres for dyrets liv, medmindre man selv opsøger det, men en hund lever man tæt sammen med, og jeg har svært ved at forstå, at man kan tolke fx. åndedratsbesvær eller kraftig overvægt som andet end problematisk og synd for dyret.
Eller at man forud for anskaffelse af en hund ikke læser nok om racer og avl til i det mindste på baggrund af viden at kunne opfatte ovenstående som forkert og som noget, man ikke har lyst til at bidrage til eller leve op af i sin hverdag.

Det passer for mit vedkommende.
Da jeg startede med at ride en hest for en landmand der har malkekvæg stoppede jeg også med at købe mælk.
Det tog ikke mange overvejelser at droppe mælken og det havde jeg ikke skænket en tanke inden.
0
Brugeravatar
Campanule
Indlæg: 221
Tilmeldt: 30. jan 2018, 18:27
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: Norge vil forbyde avl med King Charles og Engelsk Bulldog

Indlægaf Campanule » 4. feb 2022, 16:14

Magic - jeg går også i spåner, når jeg oplever det. Jeg havde en genbo for nogle år siden, som havde 2 mops. De blev så kåde, når de så mig, at de gryntede som grise, når de forsøgte at trække vejret. Hvis jeg spottede dem på afstand, fortrak jeg til sideveje

Jeg vidste ikke det med Chihuahuaer - der er nok mange fremavlede slags dyr, som har problemer af en eller anden slags
0
:banan:

Tilbage til "Kæledyr"