Opdrage en kat - er det overhovedet muligt?

Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 694
Likede indlæg: 7835

Opdrage en kat - er det overhovedet muligt?

Indlægaf Neenah » 15. sep 2021, 11:41

I foråret 2020 overtog vi en hankat, som vi er mega glade for - han er 6 år nu. Han gør ikke det store væsen af sig, men han er mega kælen og elsker (elsker!) kontakt og at blive nusset. Vi har aldrig haft kat før, så vi har taget det lidt som det kom, men det er begyndt at give lidt problemer, som vi ikke rigtig kan løse.

Det største problem lige nu er at han kradser på døren om natten for at komme ud (typisk omkring kl. 3) - vi kan godt bare åbne døren eller vinduet og få ham til at hoppe ud, men problemet er dels at min mand sover ret overfladisk, så det forstyrrer hans søvn rigtig meget, og dels så skal jeg føde om et par måneder, og det er ikke mega optimalt med endnu mere opvågning om natten.

Kan vi på nogen måde få ham til at stoppe? Hen over foråret og sommeren har vi bare sovet med åbent vindue i soveværelset - så har han hoppet ind og ud efter forgodtbefindende. Det meste af natten sover han sammen med os, enten på mig, i arm med min mand eller i fodenden.

Det andet problem er hvordan det bliver med en nyfødt i huset. Han kommer fint ud af det med vores datter på 3, og han hopper ikke op på hende eller går ind på hendes værelse om natten. Til gengæld har han været i symbiose med min mave, stort set siden jeg lavede to streger på testen. Der går tre sekunder fra jeg sætter mig i sofaen eller lægger mig i sengen om natten til han ligger på mig, gerne med hovedet og poterne på min mave, så han ligesom omfavner den. Det er meget sødt, men jeg er lidt bekymret for hvordan det skal blive når maven er væk og babyen ligger i tremmesengen ved siden af vores seng.

Kattelem er ikke en mulighed. Der er intet sted den kan installeres i vores døre, og vi har ikke lyst til at bruge mange tusind kroner på at få pillet en termorude ud for at få sat en lem i et vindue.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Kort karma: 283
Likede indlæg: 8717

Re: Opdrage en kat - er det overhovedet muligt?

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. sep 2021, 12:07

Hvis han har en bakke indenfor, tror jeg desværre bare kradseriet er en kamp i må tage. Det kræver udholdenhed men i må.simpelthen bare ignorere ham, når han kradser. Efter nogle dage (eller uger alt efter hvor stædig han er) vil han opgive og finde på noget andet.

Jeg tror ikke man på nogen måde kan forudse hans reaktion på den lille ny. Der må i nok bare vente og se.
5
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
MrsHyacinth
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6284

Indlægaf MrsHyacinth » 15. sep 2021, 12:18

Vores ellers ikke videre sociale kat var på samme måde ift graviditet. Før jeg selv vidste det, indtog hun pladsen på min mave, og der lå hun nærmest konstant de næste 8,5 mdr.

Jeg var lidt nervøs ift baby, eftersom hun ikke ligefrem er til larm, hurtige bevægelser og mennesker i det hele taget, men hun har overrasket helt vildt. Hun er SÅ sød og tålmodig, og da han som helt lille græd kom hun over og lagde sig stille op mod os i stedet for at stresse op eller gå hjemmefra.

Han elsker hende og bryder ud i eksalterede hyl, når han ser hende, og i det hele taget er de megacute sammen. Jeg har selvsagt været meget over ham for at sikre, at han ikke rev hende i pelsen/halen etc, men nu hvor han nærmer sig 9 mdr har han fanget, at “ae-ae” er vejen frem.

Det kan selvfølgelig variere helt vildt, men vores er et godt eksempel på, at katte og børn kan have gode bånd fra starten.

Mht kradseriet er der ikke andet at gøre end at være konsekvent og holde ud, hvis der ikke er mulighed for kattelem. Personligt har vi valgt at prioritere det, fordi det der med at outlaste en kat på stædighed kan kræve overraskende meget overskud. At katten så nægter at bruge den, er en anden sag... Vi blev med andre ord tvunget til at tage kampen. I dag har hun accepteret, at nat = lukket dør. Vi har til tider vinduet til at stå åben om natten, men hun kan efter tabet af den store dør-krig acceptere, at det er en bonus, hvis det er åben. Mao hyler hun ikke længere natten lang de dage, det ikke er tilfældet, men det tog vist et par mdr, før hun kapitulerede på at råbe døråbnerne op om natten.
4
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 879
Likede indlæg: 19347

Indlægaf Æble » 15. sep 2021, 14:39

Luk den ud om aftenen inden i går i seng. Evt sørg for at den har et trygt sted udenfor at være, en god soveplads i et skur eller lign som er nemmere at lave kattelem i.

Vi har kattelem og det er virkelig en lettelse. Så hvis det på nogen måde kan lade sig gøre kan det anbefales.
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 694
Likede indlæg: 7835

Indlægaf Neenah » 15. sep 2021, 14:59

Æble skrev:Luk den ud om aftenen inden i går i seng. Evt sørg for at den har et trygt sted udenfor at være, en god soveplads i et skur eller lign som er nemmere at lave kattelem i.

Vi har kattelem og det er virkelig en lettelse. Så hvis det på nogen måde kan lade sig gøre kan det anbefales.

Men er det forsvarligt, også når det bliver rigtig koldt? Vi opererede med at lukke ham udenfor en overgang, men der er så mange katte i nabolaget at vi i stedet blev vækket af slagsmål hele tiden. Det er heldigvis længe siden sidst, men det har i hvert fald givet ham nogle knubs.
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 1506
Likede indlæg: 33474

Indlægaf TinaW » 15. sep 2021, 15:43

Neenah skrev:
Æble skrev:Luk den ud om aftenen inden i går i seng. Evt sørg for at den har et trygt sted udenfor at være, en god soveplads i et skur eller lign som er nemmere at lave kattelem i.

Men er det forsvarligt, også når det bliver rigtig koldt? Vi opererede med at lukke ham udenfor en overgang, men der er så mange katte i nabolaget at vi i stedet blev vækket af slagsmål hele tiden. Det er heldigvis længe siden sidst, men det har i hvert fald givet ham nogle knubs.

Har I et skur eller lign, I kan installere en kattelem i og som han kan have en kurv stående i, hvis han gerne vil ind i løbet af natten?
Vores er 100 % udekatte og bor ude i værkstedet, hvor der er sat kattelem i døren til.
Vi har også af og til problemer med omstrejfende katte (vi bor på landet) og den ene af vores får også tit knubs, da han mener han skal agere vagtkat (de er alle tre neutraliserede og slås ikke for alvor indbyrdes, selv om de ikke altid er lige gode venner)
Mht. babyen ville jeg ikke være bekymret.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 879
Likede indlæg: 19347

Indlægaf Æble » 15. sep 2021, 16:33

Neenah skrev:

Ja hvis i sørger for at den kan komme ind et trygt og tørt sted, fx et skur hvor i har en kattehule. Det er dog lidt svært at gøre noget ved de andre katte. I skal nok have en kattelem med chiplæser så.

(Anekdote: Vi havde problemer med at der kom fremmede katte ind af vores kattelem og ind i huset, både når vi ikke var der eller fordi de jagtede vores kat. Derfor købte vi en fin og dyr lem med chiplæser. Desværre siger den et højt bip når den registrerer og vores kat bliver bange og læber væk :lol: Så vi slog læseren fra og har nu verdens dyreste kattelem uden chip :rulle: Heldigvis har vi ikke set de fremmede katte i flere år)
3
Brugeravatar
.Magic.
Kort karma: 1342
Likede indlæg: 20489

Indlægaf .Magic. » 15. sep 2021, 18:58

Hvis i lukker ham ud inden i går i seng så kan i risikere at han står og kradser på døren udefra fordi han vil ind eller at han sidder ved et vindue og bræger. Så vågner i jo nok af det i stedet for :D

Jeg ved det er irriterende men jeg tror den bedste måde at komme det til livs på er ved at ignorere den adfærd i ikke ønsker og så belønne ham når han gør det i håber.

Mht baby så tror jeg det er som med hunde. Hold øje og ikke lad dem være alene sammen.
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1657
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21498

Indlægaf 2SHY » 15. sep 2021, 19:59

Hvad med de der luftsprays man kan få til at skræmme katten væk? De er noget pebrede i det men måske en løsning?

https://www.adogdream.dk/ssscat-katte-a ... 4_EALw_wcB
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
PepsiMagt
Kort karma: 26
Likede indlæg: 220

Indlægaf PepsiMagt » 15. sep 2021, 21:30

Den bedste løsning er at smide katten ud når i går i seng, at sove med hørepropper, eller installere en kattelem. Katte vil gerne ud klokken lort om natten. Det er ikke noget i kan opdrage den til ikke at ville.
0
Brugeravatar
Kilix
Kort karma: 216
Likede indlæg: 3129

Indlægaf Kilix » 15. sep 2021, 21:53

Vores kat har fri adgang til haven naar der er godt vejr. Ofte staar havedoeren aabent naesten hele tiden i den varmere periode. Det er en meget lille, lukket have (paa alle 4 sider) som han ikke kan komme ud af. Naar vi kommer til efteraaret og doeren bliver hold lukket oftere, har vi ca 7-10 dage hvor han er pisse irriterende fordi han gerne vil ud og snuse lidt rundt, men det kommer han bare ikke. Naar de ca 10 dage er gaaet finder han noget andet at gaa op i.
Saa hold ud :)
2
fisken80
Kort karma: 1171
Likede indlæg: 55336

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2021, 15:28

Æble skrev:
Neenah skrev:

Ja hvis i sørger for at den kan komme ind et trygt og tørt sted, fx et skur hvor i har en kattehule. Det er dog lidt svært at gøre noget ved de andre katte. I skal nok have en kattelem med chiplæser så.

(Anekdote: Vi havde problemer med at der kom fremmede katte ind af vores kattelem og ind i huset, både når vi ikke var der eller fordi de jagtede vores kat. Derfor købte vi en fin og dyr lem med chiplæser. Desværre siger den et højt bip når den registrerer og vores kat bliver bange og læber væk :lol: Så vi slog læseren fra og har nu verdens dyreste kattelem uden chip :rulle: Heldigvis har vi ikke set de fremmede katte i flere år)

Bare som info til TS så kan man godt få kattelemme med chip, der ikke siger højt bip når katten skal ind. Vores siger bare et lille lavt klik.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4384

Indlægaf billiebean » 16. sep 2021, 16:12

Kattelem har gjort vores liv ca. 80% nemmere :D

Men tænker ellers at en løsning med at smide katten ud om natten og så have et godt beskyttet sovested evt med mad og fx et skur eller andet med en chiplem, kunne være en løsning.

Vi bruger chiplem og det fungerer så fint.
0
JoyNips
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 35059

Indlægaf JoyNips » 16. sep 2021, 17:33

Mine katte startede med at sove i soveværelset for 16 år siden. Indtil en af dem bed mig i brystvorten mens jeg sov. Så røg de ud. De første par nætter blev der skrabet og miavet og så affandt de sig med det. Siden har jeg ikke haft katte i soveværelset og det er ikke et problem for dem. Den ene sidder klar hver morgen og miaver når man kommer ud, de to andre er ligeglade.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 967
Likede indlæg: 19969

Indlægaf PaleSeptember » 25. okt 2021, 12:26

Har I praktiseret at stå op om natten og lukke ham ud, når han skraber på døren? For hvis I har det, så tillykke - så har I allerede opdraget ham, nemlig til at I kommer og lukker ham ud, når han skraber. Nu skal I så lære ham det modsatte, det kan godt være sin sag, og det kræver en hel del tålmodighed.

Du skriver, at han kommer i slagsmål. Er han kastreret? For det vil sikkert hjælpe gevaldigt både på slagsmålene og udtrangen.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Kæledyr"