Katten er pludselig kræsen

fisken80
Indlæg: 22607
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53166

Katten er pludselig kræsen

Indlægaf fisken80 » 2. jan 2023, 05:58

Vores kat har altid fået kattepiller (Hills eller RC) og har altid elsket det og spist det med glæde. Vi giver ham også af og til vådfoder, men ikke dagligt.

Nu vil han pludselig ikke spise sine piller. Vi giver to forskellige slags, først var det den ene slags, han pludselig ikke vil spise og nu er det dem begge. Giver vi ham vådfoder eller lidt kød så spiser han det gerne.

Hvad pokker sker det? Det er startet her i juleferien, men det var først i går, han slet ikke gad spise nogen af pillerne. Han har været lidt rundt på gulvet de sidste dage på grund af nytårsfyrværkeri, men har jo altså spist når vi har givet ham noget vådt foder.

Jeg har spekuleret på om det er tænderne, men han får tandrensning årligt og var desuden til tjek i august, hvor der ikke var noget at bemærke med dem. Min kæreste børster desuden jævnligt hans tænder og gjorde det forleden helt uproblematisk. Han har også før fået fjernet et par tænder uden at han forinden havde udvist det mindste tegn på, at de gjorde ondt (altså dengang spiste han uproblematisk sine piller).
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3058

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf Thestral » 2. jan 2023, 06:38

Selv om at i vurderer at hans tænder ikke fejler noget kan de måske være ømme uden at det lige er til at se. Måske er det alder og han bare synes at vådfoder er the shit nu fordi han ikke gider tygge sine piller. Personligt ville jeg tage min kat til doktor dyr hvis den pludselig ændrede adfærd og det uanset hvad jeg så ellers selv kan observere. Jeg er ikke dyrlæge og det er i heller ikke. Måske der er mere galt end i lige selv kan vurdere.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7538
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1583
Likede indlæg: 23761

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf Aragorn » 2. jan 2023, 06:39

Jeg skal lige forstå om han vil spise en fuld og hel portion af vådkosten uden problemer, eller om han bare tager lidt af det. Det er nok bare min læs og forstå der ikke helt fungerer her til morgen.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
fisken80
Indlæg: 22607
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53166

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf fisken80 » 2. jan 2023, 07:11

Aragorn skrev:Jeg skal lige forstå om han vil spise en fuld og hel portion af vådkosten uden problemer, eller om han bare tager lidt af det. Det er nok bare min læs og forstå der ikke helt fungerer her til morgen.


Han spiser det hele når vi serverer vådfoder for ham
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Lys
Indlæg: 5948
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10732

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf Lys » 2. jan 2023, 07:14

Har I prøvet at bløde tørkosten op i vand? Måske kan det afklare, om det er smag eller tekstur, katten reagerer på?
0
fisken80
Indlæg: 22607
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53166

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf fisken80 » 2. jan 2023, 07:17

Lys skrev:Har I prøvet at bløde tørkosten op i vand? Måske kan det afklare, om det er smag eller tekstur, katten reagerer på?


Det spiser han under ingen omstændigheder. Dengang han fik fjernet to tænder skulle han spise vådfoder i 10 dage og dyrlægen foreslog netop at udbløde pillerne i vand. Dét kunne vi godt glemme, det rørte han ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7538
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1583
Likede indlæg: 23761

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf Aragorn » 2. jan 2023, 07:36

fisken80 skrev:
Aragorn skrev:Jeg skal lige forstå om han vil spise en fuld og hel portion af vådkosten uden problemer, eller om han bare tager lidt af det. Det er nok bare min læs og forstå der ikke helt fungerer her til morgen.


Han spiser det hele når vi serverer vådfoder for ham


Jeg ville umiddelbart tænke det skyldtes smerter ved at spise, hvis mine egne pludseligt ikke ville røre deres tørkost, men derudover ikke havde nedsat appetit.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
fisken80
Indlæg: 22607
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53166

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf fisken80 » 2. jan 2023, 07:43

Aragorn skrev:
fisken80 skrev:
Aragorn skrev:Jeg skal lige forstå om han vil spise en fuld og hel portion af vådkosten uden problemer, eller om han bare tager lidt af det. Det er nok bare min læs og forstå der ikke helt fungerer her til morgen.


Han spiser det hele når vi serverer vådfoder for ham


Jeg ville umiddelbart tænke det skyldtes smerter ved at spise, hvis mine egne pludseligt ikke ville røre deres tørkost, men derudover ikke havde nedsat appetit.


Det er også min egen umiddelbare tanke. Og jeg tænker også jeg ringer til dyrlægen og hører, hvordan jeg skal forholde mig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5402
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 707
Likede indlæg: 10441

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf lillebjoern » 2. jan 2023, 09:07

Det lyder til, at det er noget med teksturen på pillerne, måske? Hvis han stadig spiser vådfoder. Så tyder det jo ikke umiddelbart på spisevægring eller smerter ifbm fordøjelsen af maden. Jeg ville i første omgang ringe til dyrlægen og høre om nogle gode råd.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10257
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1225
Likede indlæg: 18489

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf .Magic. » 2. jan 2023, 12:40

Jeg har ikke skide meget forstand på kattetænder, men når kaniner, heste og hunde pludselig ikke vil spise er det i 90% tænderne.
Det kan ikke være tandspidser tænker jeg men måske en begyndende tandbyld eller sådan.
1
fisken80
Indlæg: 22607
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53166

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf fisken80 » 2. jan 2023, 13:39

.Magic. skrev:Jeg har ikke skide meget forstand på kattetænder, men når kaniner, heste og hunde pludselig ikke vil spise er det i 90% tænderne.
Det kan ikke være tandspidser tænker jeg men måske en begyndende tandbyld eller sådan.


Veterinærsygeplejerskens bud var en knækket tand. Eller stress i forbindelse med nytår. Hun anbefalede at vi så tiden an et par dage og hvis han stadig nægter at spise pillerne så skal vi få kigget på ham.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22607
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53166

Re: Katten er pludselig kræsen

Indlægaf fisken80 » 2. jan 2023, 18:39

Nå vi kørte ud for at købe mere vådfoder og samtidig købte vi en pose piller i en mindre størrelse end dem vi havde i forvejen. Og dem har han grovspist af nu.

Men den dyrlæge i klinikken der er ekspert i kattetænder ringer til mig når han er tilbage på onsdag så jeg lige kan få en snak med ham.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Kæledyr"