Den seriøse “slip af med katten” tråd

Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11420
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23716

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Mani » 15. nov 2023, 16:21

LaMariposa skrev:
ajnaM skrev:
LaMariposa skrev:Ja, det har jeg.

Og altså... Den her tråd handler jo i øvrigt om, hvordan man kan slippe af med katte i haven. Den er ikke lavet for, at katteelskere skal komme ind og fortælle, hvorfor deres kæledyr slet ikke er irriterende.


Nej nej - det undrer mig bare, fordi jeg har haft adskillige katte og kendt mange flere og vitterligt aldrig har hørt om katte, der angriber fremmede mennesker.

Katte plejer virkelig at holde sig væk fra andre mennesker end deres egne - nogle katte gider ikke engang deres egne mennesker. Du må være særligt uheldig, hvis du flere gange har oplevet at blive bidt umotiveret af en fremmed kat.


Fint. Jeg gider ikke blive ved med at forklare og forsvare.

Det burde heller ikke være nødvendigt!
6
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Onager
Indlæg: 98
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:21
Kort karma: 12
Likede indlæg: 246

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Onager » 15. nov 2023, 16:59

Mani skrev:
LaMariposa skrev:
ajnaM skrev:
LaMariposa skrev:Ja, det har jeg.

Og altså... Den her tråd handler jo i øvrigt om, hvordan man kan slippe af med katte i haven. Den er ikke lavet for, at katteelskere skal komme ind og fortælle, hvorfor deres kæledyr slet ikke er irriterende.


Nej nej - det undrer mig bare, fordi jeg har haft adskillige katte og kendt mange flere og vitterligt aldrig har hørt om katte, der angriber fremmede mennesker.

Katte plejer virkelig at holde sig væk fra andre mennesker end deres egne - nogle katte gider ikke engang deres egne mennesker. Du må være særligt uheldig, hvis du flere gange har oplevet at blive bidt umotiveret af en fremmed kat.


Fint. Jeg gider ikke blive ved med at forklare og forsvare.

Det burde heller ikke være nødvendigt!


Nødvendigt og nødvendigt. Det burde ikke være nødvendigt at blive ved med at forklare nej, men man kan ikke klandre folk for at spørge til omstændighederne for det ER immervæk uheldigt og usædvanligt. Det havde det også været hvis der var tale om fx fugle eller hunde der "angreb" uden grund.

Det er ikke fordi du skal forsvare noget, men når en person har oplevet noget usædvanlig opførsel flere gange, så er det svært ikke at sige, at det altså ER helt exceptionelt uheldigt og ikke naturlig adfærd for en kat. For jeg tror let at man, hvis man oplever det Mariposa har, vil tænke ”Jamen, sådan er katte jo så åbenbart”. Det er de ikke- det er besynderlig adfærd, som jeg aldrig har oplevet eller hørt om, og der må være tale om angste utilpassede katte, der enten bliver behandlet dårligt, eller er blevet behandlet dårligt af tidligere ejere. Hvis jeg fortalte, jeg var blevet bidt/nappet aggressivt af tre forskellige hunde i tre forskellige familier fuldstændig ud af det blå, så tror jeg også folk med forstand på hunde, ville fortælle mig, at det ikke er normal adfærd for en hund, og at jeg måtte have været helt utrolig uheldig.

Hjælper det så på at katte skider på dine møbler og at du jo altså BLEV bidt tre gange? Nej. Men det er bare for at sige, at det ikke har været tre almindelige veltilpassede katte du har mødt.

Gamle mølædte tæpper det kan smides over udehynder eller gå-væk-kat spray i de områder, er stadig mit umiddelbart bedste bud når det kommer til udemøbler. Selvom det selvfølgelig også er træls.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Fruity » 15. nov 2023, 18:48

MrMister skrev:Jeg synes iøvrigt at katte er ulækre og kan virkelig ikke li’ deres natur. Hunde kan jeg straks bedre med. Blot de ikke er farlige. Jeg skal aldrig igen nyde noget af, at prøve at løbe fra en bidsk kamphund, der syntes ubehageligt godt om min røv. Dér var jeg seriøst bange og skreg pænt højt. At ejeren ikke aflivede den (eller jeg meldte det) er mig i dag en gåde.

Hunde kan man også leje med. Og så lugter deres lort altså også mindre end en kats. Og er mere “fast”, så det enklere fjernes fra græsplæner og ikke efterlader spor.

Måske man skulle lave et borgerforslag om, at husdyr ikke må være løsgående af hensyn til dyreliv og natur. Rattle up those cat lovers


Ahhhh. Katte skal kun have tørkost. Fordelen er netop at deres kattebakke ikke lugter og er let at skifte
0
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf MrMister » 15. nov 2023, 18:59

Fruity skrev:
MrMister skrev:Jeg synes iøvrigt at katte er ulækre og kan virkelig ikke li’ deres natur. Hunde kan jeg straks bedre med. Blot de ikke er farlige. Jeg skal aldrig igen nyde noget af, at prøve at løbe fra en bidsk kamphund, der syntes ubehageligt godt om min røv. Dér var jeg seriøst bange og skreg pænt højt. At ejeren ikke aflivede den (eller jeg meldte det) er mig i dag en gåde.

Hunde kan man også leje med. Og så lugter deres lort altså også mindre end en kats. Og er mere “fast”, så det enklere fjernes fra græsplæner og ikke efterlader spor.

Måske man skulle lave et borgerforslag om, at husdyr ikke må være løsgående af hensyn til dyreliv og natur. Rattle up those cat lovers


Ahhhh. Katte skal kun have tørkost. Fordelen er netop at deres kattebakke ikke lugter og er let at skifte


Oh, så det er vel indikation af, at de fråder i fugleunger :(
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42586

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf LaMariposa » 15. nov 2023, 19:21

Onager skrev:
Mani skrev:
LaMariposa skrev:
ajnaM skrev:
LaMariposa skrev:Ja, det har jeg.

Og altså... Den her tråd handler jo i øvrigt om, hvordan man kan slippe af med katte i haven. Den er ikke lavet for, at katteelskere skal komme ind og fortælle, hvorfor deres kæledyr slet ikke er irriterende.


Nej nej - det undrer mig bare, fordi jeg har haft adskillige katte og kendt mange flere og vitterligt aldrig har hørt om katte, der angriber fremmede mennesker.

Katte plejer virkelig at holde sig væk fra andre mennesker end deres egne - nogle katte gider ikke engang deres egne mennesker. Du må være særligt uheldig, hvis du flere gange har oplevet at blive bidt umotiveret af en fremmed kat.


Fint. Jeg gider ikke blive ved med at forklare og forsvare.

Det burde heller ikke være nødvendigt!


Nødvendigt og nødvendigt. Det burde ikke være nødvendigt at blive ved med at forklare nej, men man kan ikke klandre folk for at spørge til omstændighederne for det ER immervæk uheldigt og usædvanligt. Det havde det også været hvis der var tale om fx fugle eller hunde der "angreb" uden grund.

Det er ikke fordi du skal forsvare noget, men når en person har oplevet noget usædvanlig opførsel flere gange, så er det svært ikke at sige, at det altså ER helt exceptionelt uheldigt og ikke naturlig adfærd for en kat. For jeg tror let at man, hvis man oplever det Mariposa har, vil tænke ”Jamen, sådan er katte jo så åbenbart”. Det er de ikke- det er besynderlig adfærd, som jeg aldrig har oplevet eller hørt om, og der må være tale om angste utilpassede katte, der enten bliver behandlet dårligt, eller er blevet behandlet dårligt af tidligere ejere. Hvis jeg fortalte, jeg var blevet bidt/nappet aggressivt af tre forskellige hunde i tre forskellige familier fuldstændig ud af det blå, så tror jeg også folk med forstand på hunde, ville fortælle mig, at det ikke er normal adfærd for en hund, og at jeg måtte have været helt utrolig uheldig.

Hjælper det så på at katte skider på dine møbler og at du jo altså BLEV bidt tre gange? Nej. Men det er bare for at sige, at det ikke har været tre almindelige veltilpassede katte du har mødt.

Gamle mølædte tæpper det kan smides over udehynder eller gå-væk-kat spray i de områder, er stadig mit umiddelbart bedste bud når det kommer til udemøbler. Selvom det selvfølgelig også er træls.


Hvorfor er det, at vi skal blive ved med at kværne rundt i det? Jeg har forstået pointen. Det ændrer ikke noget for mig. Jeg gider ikke katte - tilpassede eller utilpassede. De bidrager simpelthen ikke med noget som helst positivt i mit liv. Det er fint, at andre vil have dem og holder af dem.
3
:lun: Be brave
Onager
Indlæg: 98
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:21
Kort karma: 12
Likede indlæg: 246

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Onager » 15. nov 2023, 19:28

LaMariposa skrev:
Onager skrev:
Mani skrev:
LaMariposa skrev:
ajnaM skrev:
LaMariposa skrev:Ja, det har jeg.

Og altså... Den her tråd handler jo i øvrigt om, hvordan man kan slippe af med katte i haven. Den er ikke lavet for, at katteelskere skal komme ind og fortælle, hvorfor deres kæledyr slet ikke er irriterende.


Nej nej - det undrer mig bare, fordi jeg har haft adskillige katte og kendt mange flere og vitterligt aldrig har hørt om katte, der angriber fremmede mennesker.

Katte plejer virkelig at holde sig væk fra andre mennesker end deres egne - nogle katte gider ikke engang deres egne mennesker. Du må være særligt uheldig, hvis du flere gange har oplevet at blive bidt umotiveret af en fremmed kat.


Fint. Jeg gider ikke blive ved med at forklare og forsvare.

Det burde heller ikke være nødvendigt!


Nødvendigt og nødvendigt. Det burde ikke være nødvendigt at blive ved med at forklare nej, men man kan ikke klandre folk for at spørge til omstændighederne for det ER immervæk uheldigt og usædvanligt. Det havde det også været hvis der var tale om fx fugle eller hunde der "angreb" uden grund.

Det er ikke fordi du skal forsvare noget, men når en person har oplevet noget usædvanlig opførsel flere gange, så er det svært ikke at sige, at det altså ER helt exceptionelt uheldigt og ikke naturlig adfærd for en kat. For jeg tror let at man, hvis man oplever det Mariposa har, vil tænke ”Jamen, sådan er katte jo så åbenbart”. Det er de ikke- det er besynderlig adfærd, som jeg aldrig har oplevet eller hørt om, og der må være tale om angste utilpassede katte, der enten bliver behandlet dårligt, eller er blevet behandlet dårligt af tidligere ejere. Hvis jeg fortalte, jeg var blevet bidt/nappet aggressivt af tre forskellige hunde i tre forskellige familier fuldstændig ud af det blå, så tror jeg også folk med forstand på hunde, ville fortælle mig, at det ikke er normal adfærd for en hund, og at jeg måtte have været helt utrolig uheldig.

Hjælper det så på at katte skider på dine møbler og at du jo altså BLEV bidt tre gange? Nej. Men det er bare for at sige, at det ikke har været tre almindelige veltilpassede katte du har mødt.

Gamle mølædte tæpper det kan smides over udehynder eller gå-væk-kat spray i de områder, er stadig mit umiddelbart bedste bud når det kommer til udemøbler. Selvom det selvfølgelig også er træls.


Hvorfor er det, at vi skal blive ved med at kværne rundt i det? Jeg har forstået pointen. Det ændrer ikke noget for mig. Jeg gider ikke katte. De bidrager simpelthen ikke med noget positivt i mit liv.


Fordi jeg elsker at kværne? Det er en debat- træd ud af den, hvis det bliver for træls, jeg forventer ikke svar. Alle dyr kan bidrage med noget positivt, men når du aldrig har haft katte og kun oplever besvær med dem forstår jeg godt. Jeg ikke ude i at overtale dig til at se kattes fortræffeligheder. Men vil du have råd, eller vil du have ligesindede der kan bekræfte dig i at katte er trælse og skal holdes på egen grund? Det sidste finder du nemt, men det ændrer jo ikke på problemet.
0
fisken80
Indlæg: 22606
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53161

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf fisken80 » 15. nov 2023, 19:48

MrMister skrev:
Fruity skrev:
MrMister skrev:Jeg synes iøvrigt at katte er ulækre og kan virkelig ikke li’ deres natur. Hunde kan jeg straks bedre med. Blot de ikke er farlige. Jeg skal aldrig igen nyde noget af, at prøve at løbe fra en bidsk kamphund, der syntes ubehageligt godt om min røv. Dér var jeg seriøst bange og skreg pænt højt. At ejeren ikke aflivede den (eller jeg meldte det) er mig i dag en gåde.

Hunde kan man også leje med. Og så lugter deres lort altså også mindre end en kats. Og er mere “fast”, så det enklere fjernes fra græsplæner og ikke efterlader spor.

Måske man skulle lave et borgerforslag om, at husdyr ikke må være løsgående af hensyn til dyreliv og natur. Rattle up those cat lovers


Ahhhh. Katte skal kun have tørkost. Fordelen er netop at deres kattebakke ikke lugter og er let at skifte


Oh, så det er vel indikation af, at de fråder i fugleunger :(


Så må jeg konstatere, at det gør vores ikke. For det lugter ikke særlig meget og det er meget let at fjerne fra bakken.
Men det vidste jeg nu godt, han er alt for doven. Han fanger én fugl i foråret og er meget stolt og så har han ligesom vist os, at han stadig kan.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Onager
Indlæg: 98
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:21
Kort karma: 12
Likede indlæg: 246

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Onager » 15. nov 2023, 22:09

Delfin skrev:
Onager skrev:
Delfin skrev:Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen, men når indpakningen bliver til et større projekt, så vil jeg også have lov at brokke mig over at skulle gøre et stykke arbejde, som jeg i bund og grund ikke har kræfter til alle dage, og da slet ikke vil ofre kræfter på, hvis det drejer sig om at jeg gerne lige vil sidde en kort stund derude.

Jeg er ikke i tvivl om, at problemet er større her, fordi vi er en boligforening, hvor vi bor tæt og alle dde små haver står i forbindelse med hinanden hele vejen rundt mellem tre blokke. Der skulle aldrig have været givet tilladelse til udekat her

En af dem ender måske på asfalten engang. Det er ikke få gange, jeg har måttet klodse bremsen på vej ind i bebyggelsen


Selvfølgelig. Man har al ret til at brokke sig over et eller andet arbejde uanset hvor stort eller lille som er pga. andres dyr. Eller vilde dyr for den sags skyld. Nu ved jeg ikke hvad det er for et møbel, men er det ikke muligt at smide et stort tæppe over uden at have gang i en større indpakning med presenning fx?
Og det lyder rigtig nok som et sted, hvor det ikke er en god ide at have udekatte, så det er uheldigt folk alligevel har valgt at lade dem løbe frit der.


Nej det er ikke muligt, den skal dækkes af for regn. Det havde heller ikke været et problem med regndækken, hvis det ikke samtidig skulle bindes fast med indtil flere snore, for at de ikke møver sig ind under.

Jeg tror det ville hjælpe, hvis katteejerne var bedre til at lave hyggehjørner/gemmesteder til deres katte i egen have.


Ja ok, så undgår du ikke den. Måske er det nemmeste at have et designeret grimt tæppe, du opbevarer sammen med presenningen og som du smider på inden du lægger presenningen på. Så kan kattene ganske vist komme ind, men sviner tæppet i stedet. Det er måske mindre bøvlet end at skulle snørre indtil flere steder.

Og ja, det tror jeg bestemt du har ret i. Vi havde en "vild" kat der kom hos os engang, og vi besluttede at lave et overdække på en stol med en gammel sovepose. Der endte den med at ligge ret ofte, nok fordi det var det bedste sted at finde ly.
0
In_your_eyes
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1946

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf In_your_eyes » 15. nov 2023, 22:46

Denne tråd illustrere meget tydeligt, hvorfor der er så stort et problem med katte, eller det er jo reelt katteejere der er problemet.
Den ene dårlige undskyldning efter den anden. Forslag i massevis til hvordan folk, der er trætte af dovne katteejere, bare skal gøre dit og dat for at undgå deres katte på deres grund.

Det er virkelig skræmmende så ligeglade folk er med deres katte og hvor lidt respekt nogle katteejere har for andres folk ejendom.
18
:pompom:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16297
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32556

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf icelady » 16. nov 2023, 00:05

Jeg er katteejer, og jeg er på "Hold katten på egen matrikel"-holdet.

Kan du ikke finde ud af holde katten på egen matrikel, så lad vær med at have kat.
Det er ikke en ret at have kæledyr, og arten af dit kæledyr berettiger ikke til at være ligeglad med loven, eller for den sags skyld de gener en kat kan medføre.

I de fleste tilfælde er folk dog ikke generet af strejfende udekatte.

Jeg har flere gange -af mere eller mindre fanatiske katteejere - fået en lekture om at "Katte har et naturligt instikt for at komme ud." Jeg vil mene det kommer an på hvad de har været vant til fra små. (hvilket dyrlæger og katteavlere har givet mig ret i. Men der er jo nok lige så mange meninger, som der er katteejere).


For det første vil de 2 af dem slet ikke ud. :D Den ene har endda været udekat i en 6-7 år, men ikke på vilkår om hun vil ud af hoveddøren mere.

For det andet kender Viktor, der gerne vil ud, men kun kommer det i snor, ikke til konceptet "trafik", så hvis han fik lov at rende ude, ville det højst sandsynligt ende med han blev kørt ned.
Hvor jeg boede før, slap han ud et par gange. 2 af gangene så jeg ham, da han kom tilbage. Han drønede ud på vejen i begge tilfælde, så hhv en bil og en knallert måtte klodse bremserne, for dér kom der altså en kat.

Havde jeg udekat ville jeg have dårlig samvittighed, hvis min kat blev kørt ned.

Og der findes jo mange katte som aldrig kommer ud, og som på trods af det, har et tilfredsstillende katteliv. Det er jo ikke fordi man ser mange racekatte komme forbi, ift "almindelige" huskatte.


Jeg forstår heller ikke, hvorfor folk uden kat skal gøre en masse tiltag, pga andres dyr. Det virker i min optik ansvarsfralæggende og egoistisk.


Men jeg tror aldrig det ændrer sig, desværre.
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Petrix » 16. nov 2023, 01:19

ajnaM skrev:
Santa skrev:
ajnaM skrev:
Santa skrev:Jeg begynder at tænke at jeg skulle have haft kat i stedet for hund….så behøvede jeg ikke at gå ture med den 3 gange om dagen - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at lege med den eller aktivere den - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at købe plastposer og samle lorte op - jeg kunne bare lukke den ud.
Jeg behøvede ikke at træne med den, så den ikke er til gene for andre - jeg kunne bare sige: sådan er dens natur.


Altså, helt ærligt, ja…

Derfor jeg er kattemenneske. Katten foretrækker det efter min klare erfaring sådan. Så længe den får mad, en lun plet i solen og et blødt sted at sove - og har nogle mennesker, den kan vælge at nusse med - så tror jeg, udekatten er et af de mest tilfredse kæledyr, du kan få.

Din editering af mit indlæg fjerner fuldstændig min pointe og det tror jeg godt du ved.


Altså, jeg ville aldrig have indekat igen, så den del skar jeg ud.

Men jeg synes på ingen måde, det er ansvarsfralæggende at have kat på de måder, du beskriver ovenfor. Jeg synes oprigtigt, det er den helt normale måde at have kat på. :genert:


Det er seriøst den helt normale måde at have kat på og sådan har det altid været siden den dag folk begyndte at have kat som kæledyr i villakvarterene.
At der er folk som tror man kan opdrage en kat til at blive inden for matriklen synes jeg er ret vildt.
0
27102021
Sofakartoflen
Indlæg: 3898
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9259

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Sofakartoflen » 16. nov 2023, 01:42

Jeg synes, det er helt utroligt, at folk bruger "sådan har vi altid gjort" argumentet. Hvis vi skulle opføre os sådan, som man tidligere har gjort, ville lænkehunde være helt ok, det samme ville det være at slå sin hund, hunde og katte skulle ikke have dyrefoder men madrester og mælk at drikke, hvis en kat fik killinger, og vi ikke ville have dem, kunne vi bare drukne dem eller kaste dem hårdt ned på et cementgulv. Alle disse ting skete i min barndom på landet.

Det er vel lidt, ligesom når folk skriver på facebook, at forældre pakker deres børn ind i vat, når de ikke lader dem cykle 5 km til skole:
Tingene er ikke som i gamle dage eller før i tiden. Der var ikke så meget trafik, derfor kunne man bedre cykle til skole. Og vi boede ikke så tæt, (og havde heller ikke så mange havemøbler) så derfor blev vi ikke generet i samme grad af katte.

Når det er sagt, regnede vi jo heller ikke dyr for noget dengang. Vi havde også et helt andet barnesyn. Heldigvis er vi blevet klogere.

Jeg synes, det er så mærkeligt, at katten stadig bliver behandlet så ansvarsløst. Der er fokus på dyrs vilkår i zoos og cirkus, men det er åbenbart helt ok, at man ikke passer på sin kat. Hvad ville man ikke tænke om et menneske, der lod sin hund løbe frit omkring, så den risikerede at blive kørt over?

Hvorfor skal man lige netop acceptere andres katte i sin have? Hvorfor katte men ikke hunde? Hvad med børn? Må man frabede sig andres børn i sin have? Små børn forstår heller ikke, at man ikke gider have dem i sin have.

Men mest af alt, hvorfor er katteejerens behov for at have en kat og ikke hegne den inde vigtigere end naboens ejendomsret?
11
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Petrix » 16. nov 2023, 01:56

Jeg tænker vi er kommet dertil, at man faktisk ikke bør have et kæledyr.
0
27102021
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Delfin » 16. nov 2023, 01:59

Onager skrev:
Delfin skrev:
Onager skrev:
Delfin skrev:Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen, men når indpakningen bliver til et større projekt, så vil jeg også have lov at brokke mig over at skulle gøre et stykke arbejde, som jeg i bund og grund ikke har kræfter til alle dage, og da slet ikke vil ofre kræfter på, hvis det drejer sig om at jeg gerne lige vil sidde en kort stund derude.

Jeg er ikke i tvivl om, at problemet er større her, fordi vi er en boligforening, hvor vi bor tæt og alle dde små haver står i forbindelse med hinanden hele vejen rundt mellem tre blokke. Der skulle aldrig have været givet tilladelse til udekat her

En af dem ender måske på asfalten engang. Det er ikke få gange, jeg har måttet klodse bremsen på vej ind i bebyggelsen


Selvfølgelig. Man har al ret til at brokke sig over et eller andet arbejde uanset hvor stort eller lille som er pga. andres dyr. Eller vilde dyr for den sags skyld. Nu ved jeg ikke hvad det er for et møbel, men er det ikke muligt at smide et stort tæppe over uden at have gang i en større indpakning med presenning fx?
Og det lyder rigtig nok som et sted, hvor det ikke er en god ide at have udekatte, så det er uheldigt folk alligevel har valgt at lade dem løbe frit der.


Nej det er ikke muligt, den skal dækkes af for regn. Det havde heller ikke været et problem med regndækken, hvis det ikke samtidig skulle bindes fast med indtil flere snore, for at de ikke møver sig ind under.

Jeg tror det ville hjælpe, hvis katteejerne var bedre til at lave hyggehjørner/gemmesteder til deres katte i egen have.


Ja ok, så undgår du ikke den. Måske er det nemmeste at have et designeret grimt tæppe, du opbevarer sammen med presenningen og som du smider på inden du lægger presenningen på. Så kan kattene ganske vist komme ind, men sviner tæppet i stedet. Det er måske mindre bøvlet end at skulle snørre indtil flere steder.

Og ja, det tror jeg bestemt du har ret i. Vi havde en "vild" kat der kom hos os engang, og vi besluttede at lave et overdække på en stol med en gammel sovepose. Der endte den med at ligge ret ofte, nok fordi det var det bedste sted at finde ly.


Det var måske en løsning, men så kommer næste problem. Hvor gør jeg af det, når jeg piller det af. Min have er kun et frimærke og terrassen endnu mindre. Det hele fylder jo op, og det skulle jo gerne være hyggeligt at sidde der og ikke ligne en opbevaringsplads.
Plads er i øvrigt også problemet i den anden løsning, som kunne være at tage madrassen ind. Jeg har ingen plads til den, medmindre den skal ligge og flyde i stuen. Den er for stor til en hyndeboks udenfor, som kunne være en tredje løsning.

Det er ikke fordi jeg ikke har tænkt i løsninger, problemet har jo eksisteret i årevis. Jeg har jo også fundet en der virker nogenlunde, selvom den er møgtræls for mig at håndtere, og jeg bliver hverken yngre eller mindre handicappet.
I bund og grund er jeg bare træt af, at jeg skal bruge så megen energi på at løse et problem, der dybest set ikke burde være mit.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Onager
Indlæg: 98
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:21
Kort karma: 12
Likede indlæg: 246

Re: Den seriøse “slip af med katten” tråd

Indlægaf Onager » 16. nov 2023, 03:36

In_your_eyes skrev:Denne tråd illustrere meget tydeligt, hvorfor der er så stort et problem med katte, eller det er jo reelt katteejere der er problemet.
Den ene dårlige undskyldning efter den anden. Forslag i massevis til hvordan folk, der er trætte af dovne katteejere, bare skal gøre dit og dat for at undgå deres katte på deres grund.

Det er virkelig skræmmende så ligeglade folk er med deres katte og hvor lidt respekt nogle katteejere har for andres folk ejendom.


Netop det svar jeg forventede ville komme på et tidspunkt. Kniber det med læseforståelsen (undskyld jeg er nedladende, men altså..). For at citere Mister:
"Hvis man reelt er træt af naboernes strejfende katte og kattelort, hvad kan man så gøre, når naboerne ikke evner at holde katten på egen grund (og man ikke gider ulejlige politiet for noget så småt)?"

Der efterspørges netop løsninger til at slippe for katte/de problemer de medfører. Det formaster jeg mig til at give. Måske banale, måske ikke virksomme, men alligevel. Hvis jeg skrev til en person, hvis naboer havde problemer med hans katte, kunne jeg finde på at foreslå ham at indhegne sin have etc. Men når jeg eller andre skriver til dem der HAR problemerne, så KAN vi kun foreslå ting DE SELV kan gøre. Det kan nu engang ikke være anderledes!

"Hvad kan jeg gøre?"
"Du kan måske det eller det"
"JEG burde ikke gøre noget, de katte skal bare holdes på egen grund!"
"Altså ok, men..."

Lad mig give et råd der vil falde mere i visses smag:
"Katte skal holdes på egen grund! Alle der ikke gør det er uansvarlige og ligeglade per automatik!"
Der! Jeg håber, der er nogen der kan bruge det "råd" til noget, for det forekommer mig en smule Goddag mand økseskaft.

Hvis man vil have en tråd hvor man kan være enige, og give hinanden ret så kan man da det. Det kan være det giver noget opløftning at føle, man ikke er alene med sine holdninger og frustrationer. Fair nok. Men hvis formålet hverken er det eller at få råd, så antager jeg det er at ”få fat” i folk som mig- udekatteejere der ikke er komplet ego og væk fra vinduet. Og det får man ikke ved at være unuanceret og aggressiv. Det har jeg trods alt ikke oplevet nogen være ”den anden vej” i denne tråd. Ej heller ved at joke med at hvis kattene nu blev flået i småstykker af hunde SÅ kunne de lære det de lorteejere! Jeg siger det bare. You catch more flies osv. ...I har jo en god ”sag”! I HAR jo helt reelle problemer med katte! Der er ingen grund til overdrivelse og sort/hvide antagelser.

Jeg har ikke brug for nogle undskyldninger for at have udekatte. Men jeg har mine GRUNDE som jeg har valgt at forklare netop for at sige, at det var en velovervejet beslutning, hvor både kattenes sikkerhed og naboer er taget GRUNDIGT i betragtning. Der er MANGE steder jeg kunne bo, hvor jeg ikke ville vælge at have udekat, fordi risikoen ville være for stor. Det kan nå et punkt, hvor det er ansvarsløst over for katten og/eller for stor sandsynlighed for gene for naboer. Men det punkt er jeg ikke i nærheden af at nå, her hvor jeg bor. Her har jeg vurderet risiciene minimale og derfor acceptable- i sidste ende det værd for kattene. 100% sikkerhed er ikke lig med bedre liv. Det er ikke en beslutning der er taget ud fra dovenskab eller bekvemmelighed. Og ABSOLUT INGEN er så lidt ligeglad med mine katte som mig.

Vi kan hurtigt blive enige om at ethvert besvær pga. andres dyr er træls og urimeligt. Men hvad skal udekatteejere bidrage med, hvis ikke deres egne begrundelser og råd. Må de kun være med hvis de siger "Jeg har nu valgt at holde mine katte inde pga. jeres indlæg! Tak for at åbne mine øjne!"? Jeg kommer fx ikke til, efter 25 års uproblematisk udekattehold, at holde mine katte inde, fordi jeg læser at fremmede mennesker et helt andet sted og i et helt andet miljø har (forudsigelige) problemer med deres naboers katte. Jeg kan som udekatteejer ikke stå til regnskab for alle andre mennesker, der har valgt at have udekatte i områder, hvor det er til stor gene og hvor de burde have vidst bedre. Jeg kan forklare MINE grunde til at have dem og evt. komme med råd. That's it. De værste syndere er sgu nok ikke typerne, der læser denne slags tråde alligevel.

Der ER mennesker der er ligeglade med deres katte og med naboers ejendom og gener. Der ER mennesker der ikke gør sig nogle overvejelser før de lukker deres katte ud, fordi det er nemt. Og de mennesker er måske uden for pædagogisk rækkevidde. Men de der ikke er, og som måske læser med i denne tråd, vil være mere lydhøre, hvis de ikke får skudt i skoene, at de mere eller mindre er rædsomme mennesker der også er uempatiske og ligeglade med deres dyr. Lige så problematiske udekatte kan være i det ene område, ligeså ukompliceret kan de være i et andet. Fx ude på landet. Det ER uhyggeligt hvor ligeglade visse mennesker er med deres katte, det jeg enig i. Men jeg er ikke enig i, at man automatisk er det, ved at have udekat.

(Sorry, jeg kan ikke holde det kort)
2

Tilbage til "Kæledyr"