Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 2. dec 2022, 16:40

På min arbejdsplads (kommunal) kan vi ikke få godtgørelse for at bruge egen bil, selvom det et i arbejdsøjemed.
Jeg sidder i et team, hvor vi kører rigtig meget, og vi har bedt vores MED repræsentant om, at det bliver bragt op i MED endnu engang, da vi er flere som sætter en hel del penge til, og samtidig også slider på vores egne biler. Præmissen for at passe vores arbejde er, at vi kan møde vores borgere, dér hvor det passer dem bedst. Vi har også mange virksomhedsbesøg, som naturligt nok kræver at vi er udekørende.

Arbejdspladsens begrundelse for at nægte os godtgørelse er, at der finde én lånebil man kan booke sig ind på, samt to elcykler og to el-løbehjul. Vi arbejder i en stor kommune, så der er lange afstande, bilen er reserveret 4 dage ud af 5 til vores ukrainske flygtningeindsats, og vi er ca 15 medarbejdere, som arbejder med megen kørsel. Det er fuldstændigt umuligt, at få kalender puslespillet til at gå op, hvis vi alle skal booke os ind på kommunens transportmuligheder, samtidig med at det skal passe med borgeres og virksomhedernes skemaer.
Der er også rejsekort til rådighed, men tidsmæssigt er det en dødssejler, da vi i forvejen løber stærkt for at nå alt, og tiden i en bus, ville gøre det helt og aldeles umuligt at nå dét, der er krav om.

Mærkeligt nok er det kun beskæftigelses- og social afdelingen i kommunen, der er disse restriktioner på, så vidt vi ved. Andre kan godt søge om at få udbetalt kilometerpenge.

Mit spørgsmål er: må de godt nægte os kørselspenge. Og kan vi i så fald selv indberette vores kørsel og få fradrag?
Jeg har kigget lidt på skat, men kan ikke helt gennemskue det.
0
Jadajada
Indlæg: 724
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2347

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Jadajada » 2. dec 2022, 16:58

Hvis I er enige om det, så er det vel bare at bruge de transportmidler, I får stillet til rådighed. Og så må I nå det, I nu engang kan nå.

Ikke om jeg ville bruge min egen bil I arbejdsøjemed uden at blive rimeligt kompenseret.
18
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9033
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1532
Likede indlæg: 25829

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. dec 2022, 17:08

Jeg var stoppet med at bruge egen bil med det samme, og havde gjort brug af de tilgængelige muligheder, og forhåbentligt var det en kollektivt tilgang til problematikken.
Så nå det tage den tid det tager at komme fra a til b, så den der sidde på beslutningerne får øjnene op for hvor usmidigt det er.

Jeg er inden for socialområdet i en kommune, vi får godtgørelse for både bilkørsel og brug af egen cykel. Udkørende hjemmevejleder har et antal af biler og cykler til rådighed som de forventes at gøre brug af, fremfor at vælge egen bil.
På min arbejdsplads har vi 2 minibusser til rådighed, og de bruges self primært, men er de ikke til rådighed, så må vi gerne anvende egen bil (dog ikke kørsel med borgere af forskningsmæssige årsager, såsom tvist om hvem betaler selvrisiko hvis borger smækker døren op i en anden bil)

Vi indberetter kørslen via minløn appen eller medarbejdernet, nemt og hurtigt. Så skal leder blot godkende kørslen.
Hvilket vi forøvrigt mindes om jævnligt fra MED udvalgt, Husk at indberette kørsel!
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 2. dec 2022, 17:12

Det har vi også snakket om i teamet, men folk ender jo alligevel altid i deres biler, fordi vi har en opgave som skal løses.
Og ja - det er loco og urimeligt. Der er kun én i mit team, som ikke har kørekort og bil, og hun tager offentlig transport, men er slet ikke ude på sine opgaver på samme måde som os andre. Men et eller andet sted, er hun et dårligt eksempel, da hun generelt gør tingene anderledes og efter min mening ikke, som det burde gøres.... Men det er en anden snak. Vi andre er meget mere ude i marken. Måske netop fordi vi har vores biler.

Men jeg gad godt kende reglerne på området. Kan de spise os af med dét, de stiller til rådighed? Også når der er andre regler for de andre forvaltninger?
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9652
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 27027

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Santa » 2. dec 2022, 17:17

Knirkemis skrev:Det har vi også snakket om i teamet, men folk ender jo alligevel altid i deres biler, fordi vi har en opgave som skal løses.
Og ja - det er loco og urimeligt. Der er kun én i mit team, som ikke har kørekort og bil, og hun tager offentlig transport, men er slet ikke ude på sine opgaver på samme måde som os andre. Men et eller andet sted, er hun et dårligt eksempel, da hun generelt gør tingene anderledes og efter min mening ikke, som det burde gøres.... Men det er en anden snak. Vi andre er meget mere ude i marken. Måske netop fordi vi har vores biler.

Men jeg gad godt kende reglerne på området. Kan de spise os af med dét, de stiller til rådighed? Også når der er andre regler for de andre forvaltninger?

Har du spurgt din fagforening? De kender vel reglerne godt for jeres område/kommune.

Men jeg ville i øvrigt gære som de andre siger: droppe egen bil og så må arbejdstempoet jo gå gevaldigt ned. Bare ærgerligt, Sonnyboy.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Artem » 2. dec 2022, 17:47

Tror gerne de må kræve at i bruger de ting de stiller til rådighed, men hvis det så ikke kan lade sig gøre i praksis eller i kun når halvt så meget. Så må de jo bare finde sig i at borgerne bliver svigtet på den måde.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Lisva » 2. dec 2022, 17:58

Det lyder godt nok både urimeligt og mærkeligt. Jeg er ansat i Aalborg Kommune, og her får vi 3,5 kr. pr. kørt kilometer ud fra Skat's satser. Jeg ville da tro, det var ens for alle kommuner.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9033
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1532
Likede indlæg: 25829

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. dec 2022, 18:13

Knirkemis skrev:
Men jeg gad godt kende reglerne på området. Kan de spise os af med dét, de stiller til rådighed? Også når der er andre regler for de andre forvaltninger?


Jeg tænker ikke at de kan forvente og forlange at i anvender elektriske løbehjul, det må være en personlig vurdering om man er tryg ved det, - jeg ville ikke være det, det går hurtigt, og der kan f.x. være huller i vejen, -jeg har ikke lyst til at styrt på sådan en sag ihvertfald.

Men cykel og bil (hvis man har kørekort) og off transport, det tænker jeg ikke er et problem, men de skal self. være til rådighed.
Jeg ville orientere ledelse hver eneste gang der ikke var et muligt transport middel til rådighed, eller transport tog mere tid end der er til rådighed, så borgere ikke fik den nødvendige tid og hjælp. Og jeg ville orientere borger hver eneste gang, om hvorfor jeg var forsinket eller måtte gå tidligere.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7118
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1433
Likede indlæg: 13344

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Rapfisk » 2. dec 2022, 18:23

kartoffelpizza skrev:Jeg er 99,9% sikker på de gerne må gøre det de gør.

Enig, det vil blive opfattet som en frivillig aftale, og den må man altid indgå (ud over der, hvor det stiller medarbejderen dårligere på områder, der er dækket af lovgivning eller overenskomst).
Senest rettet af Rapfisk 2. dec 2022, 19:51, rettet i alt 1 gang.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9775
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 796
Likede indlæg: 7981

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Sophies-mor » 2. dec 2022, 18:50

Ikke på vilkår, om jeg ville lægge egen bil til på de vilkår.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
MrMister
Indlæg: 2409
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6980

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf MrMister » 2. dec 2022, 19:13

Din arbejdsgiver kan ikke kræve, at du ukompenseret stiller bil til rådighed. det er næppe nævnt i din kontrakt - hvad siger din kontrakt?

Hvad du når, er hvad du når. Det er ikke din opgave at stille midler til rådighed. Det er din arbejdsgivers
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Knirkemis » 2. dec 2022, 23:06

Tak for alle jeres input.

Jeg har meldt mig ud af min fagforening, fordi jeg ikke var tilfreds med vores tillidsrepræsentants indsats. Ovenstående er bare én ud af mange problemstillinger på min arbejdsplads, hvor hk ikke har løftet en finger. Heldigvis er der skiftet godt og grundigt ud i ledelsen de sidste par år, hvilket hjælper på mange ting og lige nu er kørsel mit primære issue.

Jeg tror, vi må have en snak i teamet, om en kollektiv beslutning. Jeg er bare ikke sikker på, at alle vil være med på at vi gør fælles front. Folk er konfliktsky, selvom vores teamleder udtrykker forståelse for vores frustrationer over så tåbelige beslutninger.
0
MrMister
Indlæg: 2409
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6980

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf MrMister » 3. dec 2022, 09:03

Knirkemis skrev:Tak for alle jeres input.

Jeg har meldt mig ud af min fagforening, fordi jeg ikke var tilfreds med vores tillidsrepræsentants indsats. Ovenstående er bare én ud af mange problemstillinger på min arbejdsplads, hvor hk ikke har løftet en finger. Heldigvis er der skiftet godt og grundigt ud i ledelsen de sidste par år, hvilket hjælper på mange ting og lige nu er kørsel mit primære issue.

Jeg tror, vi må have en snak i teamet, om en kollektiv beslutning. Jeg er bare ikke sikker på, at alle vil være med på at vi gør fælles front. Folk er konfliktsky, selvom vores teamleder udtrykker forståelse for vores frustrationer over så tåbelige beslutninger.


Uanfægtet dit manglende tilhørsforhold til en fagforening, som jeg kraftigt vil tilråde dig at genoverveje, så vil en opsigelse begrundet med i dine private forhold, her din privatøkonomi, være pænt usaglig.

Mit råd vil være at skriftligt meddele din arbejdsgiver, at du ønsker afklaret hvorvidt de vil rimeligt kompensere dig for brug af dit private køretøj i arbejdsøjemed.

Hvis de svarer negativt tilbage - og indtil de svarer tilbage - afstår du fra at bruge din egen bil. Du kan tage bussen på deres regning som din mindre effektive kollega.

Med en spirende recession og historisk lav ledighed, skal de være inkompetente som sjældent set, hvis de ikke løser dette på en lovlig og rimelig måde. Men igen, de er chefer i det offentlige :D (Sorry!)
5
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf Artem » 3. dec 2022, 10:34

Har selv haft arbejdet i en teknisk forvaltning, og der har som sådan ikke været nogle problemer med at få kørepenge. Vi indberettede det også selv direkte i OPUS. Hvor vores chef alene skulle godkende det.

Men de så helst at vi brugte firmabilerne, og der også var en fornuftig mængde af dem. Men på trods af det kørte jeg nærmest aldrig selv i dem, men brugte min private. Som skyldes geografi, med at jeg selv boede i hovedbyen, mens teknisk forvaltning lagde i en mindre by efter kommunesammenlægning 30 km her fra.
Men da de fleste af mine møder ude i byen enten var her i byen hvor jeg boede, eller lagde på vejen til job. Så gav det jo ingen mening først at køre på job for så at tage en firmabil og køre tilbage igen.

Det har dog været en ting som har været oppe og vende et par gange i de 5 år jeg var der, med at de firmabiler ikke blev brugt nok.
Hvor nogle var af den holdning at vi skulle køre på job og så tage en firmabil tilbage igen. Men mine chefer blev da trods alt ved med at acceptere at jeg og flere kollegaer som boede i hovedbyen som mig nærmest kun brugte vores egen bil. Da det gav den mest effektive arbejdsdag.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
MOGA
Indlæg: 4062
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 527
Likede indlæg: 7392

Re: Kørsel i egen bil i arbejdsøjemed

Indlægaf MOGA » 3. dec 2022, 11:15

MrMister skrev:
Knirkemis skrev:Tak for alle jeres input.

Jeg har meldt mig ud af min fagforening, fordi jeg ikke var tilfreds med vores tillidsrepræsentants indsats. Ovenstående er bare én ud af mange problemstillinger på min arbejdsplads, hvor hk ikke har løftet en finger. Heldigvis er der skiftet godt og grundigt ud i ledelsen de sidste par år, hvilket hjælper på mange ting og lige nu er kørsel mit primære issue.

Jeg tror, vi må have en snak i teamet, om en kollektiv beslutning. Jeg er bare ikke sikker på, at alle vil være med på at vi gør fælles front. Folk er konfliktsky, selvom vores teamleder udtrykker forståelse for vores frustrationer over så tåbelige beslutninger.


Uanfægtet dit manglende tilhørsforhold til en fagforening, som jeg kraftigt vil tilråde dig at genoverveje, så vil en opsigelse begrundet med i dine private forhold, her din privatøkonomi, være pænt usaglig.

Mit råd vil være at skriftligt meddele din arbejdsgiver, at du ønsker afklaret hvorvidt de vil rimeligt kompensere dig for brug af dit private køretøj i arbejdsøjemed.

Hvis de svarer negativt tilbage - og indtil de svarer tilbage - afstår du fra at bruge din egen bil. Du kan tage bussen på deres regning som din mindre effektive kollega.

Med en spirende recession og historisk lav ledighed, skal de være inkompetente som sjældent set, hvis de ikke løser dette på en lovlig og rimelig måde. Men igen, de er chefer i det offentlige :D (Sorry!)


Dette.
Jeg har selv, sammen med mine kollegaer, kæmpet samme kamp. Men det var dælme hårdt, så længe det varede, så bered jer.
0

Tilbage til "Job"