Hvorfor går du på arbejde?

Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf AFK » 30. apr 2023, 19:49

Udelukkende for at have en indtægt, jeg kan leve af. Vandt jeg pludselig den store gevinst i lotto, ville jeg stoppe med at arbejde resten af mit liv... på stedet!
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Kommodedyret » 30. apr 2023, 20:09

Fordi det er ret svært at eksistere i vores samfund uden at tjene penge. Selvom mit nuværende job er ret godt mht arbejdsopgaver, så er det er ikke noget jeg ville fortsætte med hvis jeg havde et reelt valg.
1
Closure, closure, closure closure closure
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Fruity » 30. apr 2023, 20:27

Af mange årsager:

For at have noget fornuftigt at lave, for at bidrage til min omverden, fordi jeg anser det som en samfundspligt at arbejde, for af være en god rollemodel, for kollegaerne, for lønnen.

Jeg vil helst ikke forestille mig ikke at arbejde.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3786
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8241

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Anilara » 30. apr 2023, 20:41

Løn og for at være medvirkende faktor til at samfundet kører rundt.
Fællesskab.
0
Masser af.
Ikke "massere af"... Ffs.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6400
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14770

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Pjeps » 30. apr 2023, 21:03

Primært forvar have en indkomst.

Men jeg har så valgt et fag jeg overvejende godt kan lide. Desværre er rammerne i sundhedsvæsenet så forringede at det indimellem påvirker min arbejdsglæde. Og kom jeg til så mange penge at jeg ikke behøvede at tage på job hver dag, så ville jeg pensionere mig selv øjeblikkeligt.
0
:ninja:
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Straniera » 30. apr 2023, 21:11

Udelukkende for at have en indkomst. Jeg gik med glæde hjemme. Der er masser af andre ting, jeg hellere vil end at arbejde.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Artem » 30. apr 2023, 21:14

Mest for løn i dag.
Hvis vi bare går 5 år tilbage i tiden, tænkte jeg at jeg stadig ville arbejde selv om jeg vandt 300 mio i lotto, men på nedsat tid, for at have noget indhold til livet, kollegaer, netværk osv.

Det som nok mest har ændret sig er at jeg siden har fået en kæreste og med hendes børn svigerforældre osv.
Sammen med at jeg igen de sidste 5 år har fået et stort motionsnetværk med løbere osv.

Som gør at jeg dag sagtens kunne undvære arbejdet for det sociale. Da jeg vil have nok i familie og motionsvennerne. Og da jeg generelt mangler tid til alt det jeg gerne vil. Synes jeg arbejdet fylder for meget, og kunne sagtens undvære det i dag hvis det ikke var for pengene det giver.

Det skal dog ikke forståes sådan at jeg ikke er glad for mit arbejde. Det måtte bare gerne fylde mindre. 20 timer om ugen ville være at foretrække.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14797
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19236

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Flora » 30. apr 2023, 21:26

For at have en indtægt. Hvis jeg vandt i Lotto, ville jeg stoppe med at arbejde. Kunne snildt fylde min tid ud med alt muligt andet.
0
MOGA
Indlæg: 4055
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf MOGA » 30. apr 2023, 21:54

Flora skrev:For at have en indtægt. Hvis jeg vandt i Lotto, ville jeg stoppe med at arbejde. Kunne snildt fylde min tid ud med alt muligt andet.


Præcis dette.

Jeg kan faktisk godt lide mit arbejde, men jeg ville uden at blinke stoppe, hvis jeg kunne.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf englishchannel » 1. maj 2023, 04:33

At arbejde giver mig noget struktur, energi og motivation som jeg har svært ved at opretholde, når jeg ikke går på arbejde. De perioder, hvor jeg ikke har været hverken i uddannelse eller arbejdet grundet enten ledighed eller barsel, er jeg hurtigt endt med at bruge dagene på sofaen uden at kunne tage mig sammen til noget. Jeg ville ønske, at jeg var typen, der læste en masse bøger, lavede frivilligt arbejde og tog til foredrag og på café, men jeg har erkendt, at jeg har brug for eksterne krav og forventninger for at kunne tage mig sammen til ret meget :genert:
10
fisken80
Indlæg: 22606
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53163

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf fisken80 » 1. maj 2023, 04:53

Nesnay skrev:
Nesnay skrev:Helt sikkert primært for løn. Jeg er for det meste fint tilfreds med mit job og mine kolleger, men jeg arbejder for at kunne finansiere mit liv og de ting, jeg gerne vil.

Hvis jeg uventet blev mangemillionær, kunne jeg sagtens fylde min tid ud med læsning, museer, teater, biograf, rejser, gåture, madlavning, socialt samvær mv. uden at arbejde.
Det er i øvrigt ikke specielt sundt for mig at gå på arbejde i mit nuværende job - både meget skærmarbejde i sig selv og de dertil hørende arbejdsstillinger, der fører til spændinger, er major triggers ift. min migræne.


Det her. Begge indlæg. Plus alt for meget pres på konstant så min hjerne er på overarbejde.

Jeg ved dog ikke om jeg ville stoppe helt med at arbejde, hvis muligheden bød sig. Men jeg ville gå markant ned i tid til 15-20 timer om ugen max
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22606
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53163

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf fisken80 » 1. maj 2023, 04:58

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, hvor mange der allerede har svaret, at det handler om løn. Politikerne burde snart indse, at folk som de er flest ikke længere ser arbejdet som en pligt, men som noget de er nødt til. Hvilket på sigt kan blive et ret stort problem, hvis der for alvor kommer en bevægelse, hvor rigtig mange prioriterer at arbejde mindre og forbruge mindre.

Måske er det ved at være på tide, at vi skruer arbejdsmarkedet anderledes sammen så folk rent faktisk kan forestille sig, at de godt gider arbejde.

For det gider jeg egentlig godt. Jeg kan faktisk godt lide mit arbejde. Men det er simpelthen så hårdt for min psyke og mit sind, at jeg er fuldkommen udbrændt når jeg kommer hjem og hele tiden ser frem mod næste lange weekend og næste ferie så jeg kan restituere.
7
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4143
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3738

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 1. maj 2023, 05:06

For penge. Men har ikke "gået på" arbejde i 20 år. Arbejder for mig selv. Men det er stadig arbejde, og gør det stadig for pengene.
0
Grab them by the pussy
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Straniera » 1. maj 2023, 06:08

fisken80 skrev:Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, hvor mange der allerede har svaret, at det handler om løn. Politikerne burde snart indse, at folk som de er flest ikke længere ser arbejdet som en pligt, men som noget de er nødt til. Hvilket på sigt kan blive et ret stort problem, hvis der for alvor kommer en bevægelse, hvor rigtig mange prioriterer at arbejde mindre og forbruge mindre.

Måske er det ved at være på tide, at vi skruer arbejdsmarkedet anderledes sammen så folk rent faktisk kan forestille sig, at de godt gider arbejde.

For det gider jeg egentlig godt. Jeg kan faktisk godt lide mit arbejde. Men det er simpelthen så hårdt for min psyke og mit sind, at jeg er fuldkommen udbrændt når jeg kommer hjem og hele tiden ser frem mod næste lange weekend og næste ferie så jeg kan restituere.



Til det markerede: Jeg fornemmer, at den bevægelse er godt på vej. Jeg er selv på 30 timer, og flere af mine kollegaer vil gerne det samme.
Folk på mit job taler om fire dages arbejdsuger konstant, og i stedet for at forhandle sig til mere i løn, er der en tendens til at forhandle sig ned i tid eller til flere fridage.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25757

Re: Hvorfor går du på arbejde?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. maj 2023, 06:19

Løn er helt sikkert en del af det, - penge er en væsentlig og nødvendig faktor.

Men jeg har ikke valgt uddannelse/job efter hvad der giver penge på bundlinjen, - jeg har valgt med hjertet.
Og jeg er virkelig glad for mit job, jeg elsker at lave det jeg gør, jeg trives virkelig godt, det bidrager til megen glæde, læring, udvikling.
Jeg føler jeg bidrager med noget, at jeg er vellidt og værdsat, jeg har nogle skønne kollegaer.
Hvis jeg vandt den store gevinst i lotto, - så ville jeg nok trække stikket et par år (fokus på børn) - men jeg tror ikke jeg ville slippe mit fag/område helt, men det ville være på nedsat tid, eller frivillig basis.

Jeg har været i mit fag i 21 år, og jeg er på ingen måde træt af det.
Jeg har dog gjort mig nogle erfaringer ifht. hvilken arbejdsplads jeg trives på, at jeg har brug for værdier der matcher mine - ikke kun i ord, men også i alt det vi gør, jeg har brug for ordentlighed og faglighed, jeg har brug for at føle og mærke at jeg har tid til at løse opgaverne på tilfredsstillende vis.
Dette bidrager i høj grad til arbejdsglæde og trivsel, og er det ikke til stede, - så er jeg kort og godt heller ikke.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Job"