Den første ansatte eller tilknyttede person

HerErJeg
Indlæg: 4277
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5099

Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 04:49

Jeg har travlt og trænger så forfærdeligt til aflastning eller sparring.
Det er så ulempen ved at sidde alene med det hele, når der travlhed, så brænder lokummet.

Jeg skal så have en samtale med en person som gerne vil hjælpe mig, og jeg er så spændt, at jeg næsten ikke kan være inde i mig selv.
Det kan nok ikke blive til en ansættelse, arbejdsmængden er for svingende, og jeg skal først have lavet lidt markedsførings med personens kompetencer. Så samarbejdet må være på timelønsbasis som ekstern 'konsulent', i hvert fald her i starten.
Efterhånden som opgaver og kunder forhåbentlig kommer til, så kan den balance ændres.
Jeg har selv henvendt mig på baggrund af et opslag på Facebook, og den indledende skriftlige kontakt virker meget positiv.

Jeg håber virkelig personen vil med til sådan en lidt blød start, at vedkommende kan se muligheden i at være med til at påvirke min lille butik helt grundlæggende. Der er ikke noget som er slået fast med store søm, så alt efter hvordan kemien er, og hvilke opgaver der kan løftes, så kan nærmest alt laves om.
På den anden side, så kan personen finde andet arbejde med dags varsel, så jeg pludselig står med intet.

Der er mange tanker og spørgsmål. Der er meget håb og forventning. Og der er tvivl. Og jeg føler mig på gyngende grund, for det her er også min første gang, jeg spørger om hjælp sådan rigtig for alvor.

Har I prøvet at arbejde på sådan en måde? Og hvordan var det?
Kunne det forenes med evt. ekstra job, for samlet set at nå op på 37 timer?
Jeg har slet ikke nok til en fuldtidsstilling, og lønudgiften (500.000) vil slå bunden ud af kassen.
0
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf didaa » 10. okt 2023, 05:08

Jeg har ikke arbejdet på sådan en måde, så der kan jeg ikke byde ind med erfaringer.

Har du overvejet at kontakte jobcentret og høre om du kan få nogen i virksomhedspraktik?
0
HerErJeg
Indlæg: 4277
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5099

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 05:12

didaa skrev:Jeg har ikke arbejdet på sådan en måde, så der kan jeg ikke byde ind med erfaringer.

Har du overvejet at kontakte jobcentret og høre om du kan få nogen i virksomhedspraktik?

Det har jeg ikke (endnu)
Nu kom den her mulighed lige op, og så greb jeg den.
Måske bliver det supergodt, måske kan vi slet ikke finde ud af noget.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf englishchannel » 10. okt 2023, 06:06

Ja, det har jeg, da jeg var studerende, og min oplevelse var desværre ikke positiv.

Det havde nok en del med ejeren selv at gøre, men jeg oplevede, at han på den ene side kun ville betale mig for de timer, jeg arbejdede (rimeligt nok), men på den anden side forventede, at jeg kunne springe til med meget kort varsel. Og blev enormt frustreret, hvis jeg havde andre planer og dermed ikke kunne løse akutte opgaver. Set i bakspejlet forventede han, at jeg sad som en slags ubetalt tilkaldevagt som han kunne råde over, når det passede ham, men uden forståelse for, at man ikke sætter hele sit liv på standby for et studiejob på få timer om ugen.

Mit bedste råd til dig er at huske på, at der er tale om et job for den anden person. Jeg kan allerede se på dit indlæg, at du håber, at han vil synes at det er fedt at være med til at bygge noget op fra bunden, men typisk er den slags mere fedt for ejeren selv end for en konsulent, der er med nogle timer/dage om ugen. Hvis du sørger for nogle gode vilkår og respekterer, at vedkommende ikke står til rådighed døgnet rundt (en anden ting, jeg desværre har observeret med nogle iværksættertyper), tror jeg på, at det kan blive godt. Men det er vigtigt ikke at forvente, at den anden brænder lige så meget for din butik som du selv gør.
12
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23718

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf Mani » 10. okt 2023, 06:25

Min erfaring er at medmindre du overvejer at dele ejerskab af virksomheden eller en bonusordning etc er de færreste villige til at stå til rådighed, som det lige passer ind ift arbejdspres, med en almindelig timelønsansættelse uden nogen garanti for timer.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HerErJeg
Indlæg: 4277
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5099

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 06:28

englishchannel skrev:Ja, det har jeg, da jeg var studerende, og min oplevelse var desværre ikke positiv.

Det havde nok en del med ejeren selv at gøre, men jeg oplevede, at han på den ene side kun ville betale mig for de timer, jeg arbejdede (rimeligt nok), men på den anden side forventede, at jeg kunne springe til med meget kort varsel. Og blev enormt frustreret, hvis jeg havde andre planer og dermed ikke kunne løse akutte opgaver. Set i bakspejlet forventede han, at jeg sad som en slags ubetalt tilkaldevagt som han kunne råde over, når det passede ham, men uden forståelse for, at man ikke sætter hele sit liv på standby for et studiejob på få timer om ugen.

Mit bedste råd til dig er at huske på, at der er tale om et job for den anden person. Jeg kan allerede se på dit indlæg, at du håber, at han vil synes at det er fedt at være med til at bygge noget op fra bunden, men typisk er den slags mere fedt for ejeren selv end for en konsulent, der er med nogle timer/dage om ugen. Hvis du sørger for nogle gode vilkår og respekterer, at vedkommende ikke står til rådighed døgnet rundt (en anden ting, jeg desværre har observeret med nogle iværksættertyper), tror jeg på, at det kan blive godt. Men det er vigtigt ikke at forvente, at den anden brænder lige så meget for din butik som du selv gør.

Det er gode pointer du har.
Jeg kommer selv fra et job som eneste ansatte, dog på fuldtid, så det var et regulært ansættelsesforhold.
Men det blev 37 timer som højre hånd, hvis han sagde hop, så skulle jeg hoppe. Jeg måtte ikke snakke med kunder, for tænk hvis min egen mening kom til at skinne igennem i forhold til hans egen. Han var dybest set kontrolfreak.
Jeg vil strække mig rigtigt langt for ikke at lave den gentagelse overfor de personer jeg selv har ansvaret for, så selv om oplevelsen var træls, så giver det god viden til at komme videre.
Der er nogle arbejdsmæssige ting som jeg er rigtig god til, og så er der en stribe ting som jeg er rigtig dårlig til. Og det er især i forhold til mine svage sider, at personen vil være en stor hjælp og motivation for mig. Det er opgaver som jeg i dag undgår eller ikke får løst så godt som jeg gerne ville, så personen har meget frie hænder, for alt vil være bedre end jeg selv kan.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 566
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 170
Likede indlæg: 1349

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf MissDitte » 10. okt 2023, 08:19

Jeg startede en virksomhed op for et års tid siden og min første ansatte var også svær, fordi jeg ikke vidste noget om hvad jeg reelt ville kunne tilbyde.
Hun blev ansat og fik lovning på 15 timer pr uge - så længe der VAR noget. Hun vidste, at jeg ikke kunne love noget og at hvis ikke vi fik kunder ville jeg blive nødt til at opsige hende. Hun havde ikke job og vi talte om, at med 15 timer kunne hun klare sig. Jeg var også tydelig i, at hun selvfølgelig måtte søge andet uden at hun skulle høre noget for det - så ville jeg bare glæde mig over den tid hun nåede at hjælpe mig.
Jeg var mega heldig - hun er glad for at være der, tager ejerskab over opgaver og vi har en god dialog om ting. Vi får alt til at lade sig gøre mht arbejdstid. Til gengæld er jeg også der, hvor jeg gerne vil gøre ekstra for hende, og give hende ekstra bonusser, fordi hun i den grad har givet det en skalle.
De første 6 måneder var det også kun hende der fik løn. En enkelt måned blev den et par uger forsinket, fordi der simpelthen ikke var penge. Jeg havde spurgt, og havde hun sagt, at det ikke gik, så havde jeg givet hende løn fra min opsparing. Så hun vidste også, at jeg virkeligt satte pris på hende.
Så det KAN lade sig gøre - men sæt kæmpe pris på det arbejde der vil blive gjort :)
3
HerErJeg
Indlæg: 4277
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5099

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 08:51

MissDitte skrev:Jeg startede en virksomhed op for et års tid siden og min første ansatte var også svær, fordi jeg ikke vidste noget om hvad jeg reelt ville kunne tilbyde.
Hun blev ansat og fik lovning på 15 timer pr uge - så længe der VAR noget. Hun vidste, at jeg ikke kunne love noget og at hvis ikke vi fik kunder ville jeg blive nødt til at opsige hende. Hun havde ikke job og vi talte om, at med 15 timer kunne hun klare sig. Jeg var også tydelig i, at hun selvfølgelig måtte søge andet uden at hun skulle høre noget for det - så ville jeg bare glæde mig over den tid hun nåede at hjælpe mig.
Jeg var mega heldig - hun er glad for at være der, tager ejerskab over opgaver og vi har en god dialog om ting. Vi får alt til at lade sig gøre mht arbejdstid. Til gengæld er jeg også der, hvor jeg gerne vil gøre ekstra for hende, og give hende ekstra bonusser, fordi hun i den grad har givet det en skalle.
De første 6 måneder var det også kun hende der fik løn. En enkelt måned blev den et par uger forsinket, fordi der simpelthen ikke var penge. Jeg havde spurgt, og havde hun sagt, at det ikke gik, så havde jeg givet hende løn fra min opsparing. Så hun vidste også, at jeg virkeligt satte pris på hende.
Så det KAN lade sig gøre - men sæt kæmpe pris på det arbejde der vil blive gjort :)

1000 tak for din beretning. Meget spændende at høre den dit perspektiv, også fordi vi nogenlunde har samme korte erfaring som selvstændige.
Du har så virkelig også opret dig fuldt og helt for din ansatte, det er utroligt prisværdigt.
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1113
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2192

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf mariannaa » 10. okt 2023, 09:13

Har du tænkt på, at du kunne ansætte en fleksjobber? Dem findes der mange dygtige af.På min arbejdsplads er kun 2 ordinært ansatte i fuldtidsjob. Resten er fleks eller skånejobbet. Det fungere perfekt.
1
HerErJeg
Indlæg: 4277
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5099

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 09:59

mariannaa skrev:Har du tænkt på, at du kunne ansætte en fleksjobber? Dem findes der mange dygtige af.På min arbejdsplads er kun 2 ordinært ansatte i fuldtidsjob. Resten er fleks eller skånejobbet. Det fungere perfekt.

Det har jeg ikke. Det var meget pludseligt at denne mulighed bød sig til, og så tog jeg chancen.
Vi skal snart mødes, så bliver jeg meget klogere.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15727
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21142

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf 2SHY » 10. okt 2023, 10:45

HerErJeg skrev:
mariannaa skrev:Har du tænkt på, at du kunne ansætte en fleksjobber? Dem findes der mange dygtige af.På min arbejdsplads er kun 2 ordinært ansatte i fuldtidsjob. Resten er fleks eller skånejobbet. Det fungere perfekt.

Det har jeg ikke. Det var meget pludseligt at denne mulighed bød sig til, og så tog jeg chancen.
Vi skal snart mødes, så bliver jeg meget klogere.

Klapjob kunne også være en mulighed. Jeg har indtryk af at der også er lidt langt mellem jobs til førtidspensionister som stadig gerne vil have lidt at rykke i
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf avdotja » 10. okt 2023, 14:45

didaa skrev:Jeg har ikke arbejdet på sådan en måde, så der kan jeg ikke byde ind med erfaringer.

Har du overvejet at kontakte jobcentret og høre om du kan få nogen i virksomhedspraktik?

Undskyld, men det synes jeg er et direkte forkasteligt råd. Virksomhedspraktik er til for at den arbejdsløse kan få noget specifik erfaring; ikke for at virksomheden gratis kan få besat en reel stilling (uanset om den så er på fuld tid eller ej).
20
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf avdotja » 10. okt 2023, 15:04

HerErJeg skrev:
MissDitte skrev:Jeg startede en virksomhed op for et års tid siden og min første ansatte var også svær, fordi jeg ikke vidste noget om hvad jeg reelt ville kunne tilbyde.
Hun blev ansat og fik lovning på 15 timer pr uge - så længe der VAR noget. Hun vidste, at jeg ikke kunne love noget og at hvis ikke vi fik kunder ville jeg blive nødt til at opsige hende. Hun havde ikke job og vi talte om, at med 15 timer kunne hun klare sig. Jeg var også tydelig i, at hun selvfølgelig måtte søge andet uden at hun skulle høre noget for det - så ville jeg bare glæde mig over den tid hun nåede at hjælpe mig.
Jeg var mega heldig - hun er glad for at være der, tager ejerskab over opgaver og vi har en god dialog om ting. Vi får alt til at lade sig gøre mht arbejdstid. Til gengæld er jeg også der, hvor jeg gerne vil gøre ekstra for hende, og give hende ekstra bonusser, fordi hun i den grad har givet det en skalle.
De første 6 måneder var det også kun hende der fik løn. En enkelt måned blev den et par uger forsinket, fordi der simpelthen ikke var penge. Jeg havde spurgt, og havde hun sagt, at det ikke gik, så havde jeg givet hende løn fra min opsparing. Så hun vidste også, at jeg virkeligt satte pris på hende.
Så det KAN lade sig gøre - men sæt kæmpe pris på det arbejde der vil blive gjort :)

1000 tak for din beretning. Meget spændende at høre den dit perspektiv, også fordi vi nogenlunde har samme korte erfaring som selvstændige.
Du har så virkelig også opret dig fuldt og helt for din ansatte, det er utroligt prisværdigt.

Som en anden er inde på, skal man - som ejer - være meget opmærksom på at man ikke forventer det samme engagement fra en ansat som en ejer.

At give en ansat løn for de timer hun arbejder er ikke at "ofre sig fuldt og helt for den ansatte" (uanset om man så må tage pengene fra sin egen personlige opsparing eller ej).

Som ejer, er det ens ansvar at det altid er den ansattes løn der bliver prioriteret. Ingen (eller udskudt) løn er for ejere, ikke ansatte. Den ansatte får ikke andel i gevinsten hvis virksomheden lykkedes, så selvfølgelig skal de heller ikke være med til at betale prisen.

Alternativt må man tilbyde den ansatte en del af virksomheden (hvilket jeg så kun synes man skal, hvis man er 100% sikker på at man kan med vedkommende og at man sammen vil være i stand til at drive den bedre sammen) eller eventuelt en struktureret bonusordning (hvor den ansatte går med til en lavere løn/dårligere vilkår mod at få en større bid af kagen, når pengene begynder at komme ind).
10
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6778
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1215
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9782

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf FrøkenM » 10. okt 2023, 15:27

avdotja skrev:
didaa skrev:Jeg har ikke arbejdet på sådan en måde, så der kan jeg ikke byde ind med erfaringer.

Har du overvejet at kontakte jobcentret og høre om du kan få nogen i virksomhedspraktik?

Undskyld, men det synes jeg er et direkte forkasteligt råd. Virksomhedspraktik er til for at den arbejdsløse kan få noget specifik erfaring; ikke for at virksomheden gratis kan få besat en reel stilling (uanset om den så er på fuld tid eller ej).

Meget, meget enig.
Som en der selv har været i praktik på den måde, herefter løntilskud og så farvel og tak da det blev alvor for virksomheden, synes jeg det er at tage pis på systemet og den ledige, hvis der reelt er tale om et behov for arbejdskraft. Hvis man endelig bruger den løsning bude det IMO være på baggrund af, at man har intention om at ansætte.
3
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
didaa
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2379

Re: Den første ansatte eller tilknyttede person

Indlægaf didaa » 10. okt 2023, 17:54

avdotja skrev:
didaa skrev:Jeg har ikke arbejdet på sådan en måde, så der kan jeg ikke byde ind med erfaringer.

Har du overvejet at kontakte jobcentret og høre om du kan få nogen i virksomhedspraktik?

Undskyld, men det synes jeg er et direkte forkasteligt råd. Virksomhedspraktik er til for at den arbejdsløse kan få noget specifik erfaring; ikke for at virksomheden gratis kan få besat en reel stilling (uanset om den så er på fuld tid eller ej).


Træk lige vejret! Jeg er helt med på hvad den ordning går ud på, og jeg skriver intet sted at mit input skal bruges som det er for at besætte reel arbejdskraft. Jeg kan derimod sagtens forestille mig at der er nogen ledige som kunne få god erfaring ved at komme tættere på det her arbejdsområde hos trådstarter.
0

Tilbage til "Job"