Hvordan er det at være pædagogmedhjælper?

determig_
Indlæg: 11
Tilmeldt: 21. sep 2023, 11:26
Kort karma: 0

Re: Hvordan er det at være pædagogmedhjælper?

Indlægaf determig_ » 17. okt 2023, 08:06

ajnaM skrev:
determig_ skrev:
ajnaM skrev:Min søn fortalte, da han gik i børnehave, at hans pædagog havde måttet gå på toilettet foran hele stuen - de var 24 børn - en dag. Det endte med, at hun havde stoppet toilettet og - efter et mislykket svupper-forsøg - havde måttet pakke sin hånd ind i en plastikpose og stikke den i toilettet for at samle sin l*rt op. Igen foran omkring 24 børn.

… hun havde været alene på stuen i flere timer pga sygdom og møder. Hun havde holdt sig i timevis, til hun til sidst ikke kunne mere. Og så var hun nødt til at holde døren åben, så børnene ikke var helt alene. Der var mange små og nye på stuen.




Det siger lidt om, hvordan det kan være at arbejde i børnehave. :genert: Jeg har selv været pædagogmedhjælper i både børnehave og vuggestue, og jeg har set alt muligt knap så rart. Især råhed blandt pædagoger, som blandt andet stoppede mig fra at trøste vuggestuebørn, fordi ‘der ikke var tid, så vi skulle ikke vænne dem til det’. Jeg har også gået hjem og tænkt, at det støjniveau påvirkede mit nervesystem i et omfang, der ville give mig stress på få måneder.

Jeg har også haft fantastiske børn mellem hænderne, og det har været meget givende. Men det har ikke opvejet de hårde vilkår.

Jeg ville måske overveje at prøve lærervikar i stedet for pædagogmedhjælper, hvis du har baggrunden. Det giver bedre, der er samme gode jobmuligheder (og mulighed for at blive meritlærer), samme mulighed for at gøre en forskel - og så er børnene større. :genert:


Det lyder også helt vildt. Jeg gider ikke engang gå på toilettet foran mine egne børn :D Det kunne godt være, jeg skal overveje lærervikar. Det har jeg haft overvejet før - og havde i folkeskolen selv en drøm om at blive folkeskolelærer. Jeg er cand.mag i Dansk, så det er jo ikke helt ved siden af. Hvordan får jeg bedst et job som (ufaglært) lærervikar, hvis jeg går i den retning. Gør det selvfølgelig kun, hvis jeg er helt seriøs og gerne vil.


Jeg ville kontakte nogle skoler i dit område. Kommunen har ofte også centrale tilkaldevikarer, men jeg ville klart foretrække at være tilknyttet én skole. Det kan godt være svært at komme ind i en klasse som vikar, hvis eleverne ikke kender dig.

Vikarjobbet kan også være hårdt i folkeskolen, men min erfaring er, at det kan være et ganske fint job - også som voksen, hvis man kan lide at arbejde med børn og gerne vil gøre en forskel. Og igen er der gode muligheder for at tage en læreruddannelse sideløbende over tid. Lønnen er udmærket, både som vikar og lærer. Hvis du har mod på det, ville jeg klart prøve det af. :)


Ja, jeg må prøve at kontakte nogle skoler i mit område. Jeg foretrækker klart at blive tilknyttet én fast skole - af flere årsager. Og så undersøge muligheden for at tage en læreuddannelse sideløbende over tid. Det vil jeg absolut ikke være bleg for, hvis det er dét, der bare er drømmen. Det må jeg altså prøve af og lige undersøge. :)
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5615

Re: Hvordan er det at være pædagogmedhjælper?

Indlægaf Luffegås » 21. nov 2023, 08:46

Ikke at jeg fuldstændig kan relatere men da jeg gik på grundforløb til sosu-skolen engang skulle vi i praktik i en børnehave. Jeg var 17 år og total forelsket i alle børnene, og på dag 2. nr husker jeg en pædagog lige venligt sagde:"Du kan ikke holde til det hvis du skal løfte alle børn når de beder om det". På dag nr. 4 havde jeg GIGA ondt i ryggen haha..
Fordelen var klart at man ikke har "det samme ansvar" som de uddannede. Selvfølgelig skal du i bund og grund det samme hvad angår pleje, omsorg, og nærvær. Men det med planer og andet er ikke dit ansvar.
Men der er også mange ulemper og jeg tror derfor de fleste jeg kender der starter som medhjælper pludselig tager hele uddannelsen. Jeg kender mange unge der starter som medhjælper inden de tager på uni, eller har store drømme om at rejse verden rundt, og pludselig er de uddannet, fordi man får lyst til mere.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.

Tilbage til "Job"