Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

abcd
Indlæg: 6340
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10345

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf abcd » 14. dec 2023, 09:42

Faldt lige over denne: I Paris ville kun 28% blive i deres nuværende job til samme løn hvis de blev bedt om at møde fysisk op hver dag: https://www.berlingske.dk/virksomheder/ ... smutter-vi

Hjemmearbejde har fået godt tag i folk. Jeg har også kollegaer som før Corona var "man skal være på kontoret"-folk, men som efter at have siddet hjemme har fået øjnene op for glæderne ved hjemmearbejde. Og ikke bare kollegaer, det gælder også for kunder. Jeg oplever at corona har givet anledning til et ret markant kulturskifte i den henseende. Jeg sad også en del hjemme før corona, men det var ikke nær så almindeligt dengang.
2
Hattie
Indlæg: 440
Tilmeldt: 24. jul 2023, 11:34
Kort karma: 31
Likede indlæg: 514

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Hattie » 14. dec 2023, 10:06

Ja, jeg er glad for hjemmearbejde, men det vigtigste er faktisk, at jeg får de opgaver, som matcher mine kompetencer og udfordres mentalt.
Har tidligere sagt job op, fordi jeg kedede mig og blev sat til rugbrødsarbejde.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7635

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 14. dec 2023, 10:28

Jeg havde netop det krav, at jeg skulle kunne arbejde hjemme og have fleksibel arbejdstid.
Det tager mig mellem 1 og 1½ time at komme til Kbh., og jeg meldte klart ud allerede til første samtale, og gentog det til anden samtale, at jeg ikke var interesseret i et job hvor jeg skulle køre til Kbh. 5 dage om ugen.
De svarede uden betænkningstid at det havde de heller ingen forventninger om, og jeg kunne stort set selv planlægge min arbejdstid. De så selvfølgelig helst at man deltog i det kollegiale på kontoret ved ikke at have for mange hjemmearbejdsdage.
2
Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41066

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Akehurst2 » 14. dec 2023, 10:53

1234 skrev:Ja det gør jeg. Nok endnu mere i dag end for 5 år siden, da jeg fik mit nuværende job. Hjemmearbejde og løn er meget langt nede på listen. En social arbejdsplads med kollegaer, der møder ind, er fx langt vigtigere for mig. Meningsfulde arbejdsopgaver, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel. Frihed til at styre mine projekter selv.


Mulighed for hjemmearbejde er fuldstændig standard i de stillinger/arbejdspladser, der er relevante for mig, så det ville jeg ikke spørge til - også fordi, jeg selv kun arbejder hjemme helt undtagelsesvis.

Og hvis jeg havde vidst, hvad jeg vidste i dag, da jeg skiftede job for et par år siden, så skulle jeg snarere have spurgt til, om der faktisk var folk på kontoret - for nøj, hvor er der tomt indimellem. Men jeg havde skiftet alligevel, for det er vist også bare standard mange steder, at folk arbejder meget hjemme. Men jeg kan selvfølgelig prøve at finde et job et af de steder, hvor man skal møde op :-D
2
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Straniera » 14. dec 2023, 15:04

Ja. Jeg arbejder max 30 timer om ugen, og forventer flextid samt hjemmearbejde i hvert fald to dage om ugen.
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Tux » 14. dec 2023, 15:59

I min nuværende situation kommer jeg ikke til at acceptere en ny stilling, hvis fysisk fremmøde 5 dage om ugen er et krav. Jeg har det fint hvor jeg er nu, og har blandt andet stor fleksibilitet i hvor og hvornår jeg arbejder - så det betyder selvfølgelig noget ift. hvad en fremtidig arbejdsgiver ville skulle levere.

Hvis jeg på et tidspunkt bliver arbejdsløs, og har svært ved at finde et nyt bliver jeg selvfølgelig nødt til at gå på kompromis.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf 1234 » 14. dec 2023, 17:00

Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Ja det gør jeg. Nok endnu mere i dag end for 5 år siden, da jeg fik mit nuværende job. Hjemmearbejde og løn er meget langt nede på listen. En social arbejdsplads med kollegaer, der møder ind, er fx langt vigtigere for mig. Meningsfulde arbejdsopgaver, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel. Frihed til at styre mine projekter selv.


Mulighed for hjemmearbejde er fuldstændig standard i de stillinger/arbejdspladser, der er relevante for mig, så det ville jeg ikke spørge til - også fordi, jeg selv kun arbejder hjemme helt undtagelsesvis.

Og hvis jeg havde vidst, hvad jeg vidste i dag, da jeg skiftede job for et par år siden, så skulle jeg snarere have spurgt til, om der faktisk var folk på kontoret - for nøj, hvor er der tomt indimellem. Men jeg havde skiftet alligevel, for det er vist også bare standard mange steder, at folk arbejder meget hjemme. Men jeg kan selvfølgelig prøve at finde et job et af de steder, hvor man skal møde op :-D

Jeg vil spørge ind til fremmøde. Jeg gider ikke at være et sted, hvor jeg er den eneste på kontoret.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. dec 2023, 07:28

Jeg så lige det her på Politiken og tænkte på tråden her

https://politiken.dk/debat/art9665253/S ... linkin.bio
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
11
Sir Pimp Daddy Maximus
Indlæg: 102
Tilmeldt: 21. nov 2023, 21:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Sir Pimp Daddy Maximus » 19. dec 2023, 10:54

Ja, der er nogle grundlæggende ting, der skal være i orden.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11402
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23669

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Mani » 10. feb 2024, 05:48

FormerlyKnownAs skrev:Jeg har svært ved at stille og krav og min intro til det voksne rigtige arbejdsmarked har været rodet. Men jeg er vist landet godt i det nu. Jeg blev hentet tilbage til en tidligere arbejdsplads i sidste uge og tilbuddet var endnu bedre end mine forventninger og de krav jeg reelt havde. Jeg starter 1. feb.

Fridag hver 2. uge, betalt frokost, hjemmearbejdsdag, arbejdstider fordelt som passer mig bedst. Lønnen er 10K mere ud end jeg får nu. Og så er der alt det andet der følger med. Jeg har ikke noget at klage over og ved at det er et godt tilbud, men også at de forventer noget til gengæld og det kan jeg og vil jeg sagtens leve op til.

Håber, at du har fået en god opstart :kys:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. feb 2024, 06:40

Mani skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg har svært ved at stille og krav og min intro til det voksne rigtige arbejdsmarked har været rodet. Men jeg er vist landet godt i det nu. Jeg blev hentet tilbage til en tidligere arbejdsplads i sidste uge og tilbuddet var endnu bedre end mine forventninger og de krav jeg reelt havde. Jeg starter 1. feb.

Fridag hver 2. uge, betalt frokost, hjemmearbejdsdag, arbejdstider fordelt som passer mig bedst. Lønnen er 10K mere ud end jeg får nu. Og så er der alt det andet der følger med. Jeg har ikke noget at klage over og ved at det er et godt tilbud, men også at de forventer noget til gengæld og det kan jeg og vil jeg sagtens leve op til.

Håber, at du har fået en god opstart :kys:


Du er sød :) Ja tak det har jeg. Der er intet at klage over. Jeg har lige næste uge med og så en uges ferie. Så opstarten har været stille og rolig og tid til at komme ind i alt det gamle og så når jeg er retur kan jeg starte på alt det nye.
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5364

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf AFK » 10. feb 2024, 09:12

Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Ja det gør jeg. Nok endnu mere i dag end for 5 år siden, da jeg fik mit nuværende job. Hjemmearbejde og løn er meget langt nede på listen. En social arbejdsplads med kollegaer, der møder ind, er fx langt vigtigere for mig. Meningsfulde arbejdsopgaver, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel. Frihed til at styre mine projekter selv.


Mulighed for hjemmearbejde er fuldstændig standard i de stillinger/arbejdspladser, der er relevante for mig, så det ville jeg ikke spørge til - også fordi, jeg selv kun arbejder hjemme helt undtagelsesvis.



Jeg synes godt man kan fornemme på tråden, at debatten er tung med akademikere, kontorfolk og andre kolde hænder, for hvem hjemmearbejdsdage synes en selvfølge.

Jeg gad godt se den kassedame, postbud, chauffør eller lagerarbejder, der stillede krav om 1-2 arbejdsdage om ugen.
3
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17402
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42474

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf LaMariposa » 10. feb 2024, 16:43

AFK skrev:
Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Ja det gør jeg. Nok endnu mere i dag end for 5 år siden, da jeg fik mit nuværende job. Hjemmearbejde og løn er meget langt nede på listen. En social arbejdsplads med kollegaer, der møder ind, er fx langt vigtigere for mig. Meningsfulde arbejdsopgaver, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel. Frihed til at styre mine projekter selv.


Mulighed for hjemmearbejde er fuldstændig standard i de stillinger/arbejdspladser, der er relevante for mig, så det ville jeg ikke spørge til - også fordi, jeg selv kun arbejder hjemme helt undtagelsesvis.



Jeg synes godt man kan fornemme på tråden, at debatten er tung med akademikere, kontorfolk og andre kolde hænder, for hvem hjemmearbejdsdage synes en selvfølge.

Jeg gad godt se den kassedame, postbud, chauffør eller lagerarbejder, der stillede krav om 1-2 arbejdsdage om ugen.


Akehurst2 skriver stillinger/arbejdspladser, der er relevante for hende.
1
:lun: Be brave
Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41066

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Akehurst2 » 10. feb 2024, 20:54

LaMariposa skrev:
AFK skrev:
Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Ja det gør jeg. Nok endnu mere i dag end for 5 år siden, da jeg fik mit nuværende job. Hjemmearbejde og løn er meget langt nede på listen. En social arbejdsplads med kollegaer, der møder ind, er fx langt vigtigere for mig. Meningsfulde arbejdsopgaver, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel. Frihed til at styre mine projekter selv.


Mulighed for hjemmearbejde er fuldstændig standard i de stillinger/arbejdspladser, der er relevante for mig, så det ville jeg ikke spørge til - også fordi, jeg selv kun arbejder hjemme helt undtagelsesvis.



Jeg synes godt man kan fornemme på tråden, at debatten er tung med akademikere, kontorfolk og andre kolde hænder, for hvem hjemmearbejdsdage synes en selvfølge.

Jeg gad godt se den kassedame, postbud, chauffør eller lagerarbejder, der stillede krav om 1-2 arbejdsdage om ugen.


Akehurst2 skriver stillinger/arbejdspladser, der er relevante for hende.


Ja, det giver jo selvfølgelig ingen mening at diskutere for stillinger, der ikke kan passes ved hjemmearbejde. Da jeg gjorde rent på hospital var det sjovt nok aldrig et emne.
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7510
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23710

Re: Stiller du krav til din (kommende) arbejdsplads?

Indlægaf Aragorn » 10. feb 2024, 21:25

AFK skrev:
Akehurst2 skrev:
1234 skrev:Ja det gør jeg. Nok endnu mere i dag end for 5 år siden, da jeg fik mit nuværende job. Hjemmearbejde og løn er meget langt nede på listen. En social arbejdsplads med kollegaer, der møder ind, er fx langt vigtigere for mig. Meningsfulde arbejdsopgaver, hvor jeg føler, at jeg gør en forskel. Frihed til at styre mine projekter selv.


Mulighed for hjemmearbejde er fuldstændig standard i de stillinger/arbejdspladser, der er relevante for mig, så det ville jeg ikke spørge til - også fordi, jeg selv kun arbejder hjemme helt undtagelsesvis.





Jeg synes godt man kan fornemme på tråden, at debatten er tung med akademikere, kontorfolk og andre kolde hænder, for hvem hjemmearbejdsdage synes en selvfølge.

Jeg gad godt se den kassedame, postbud, chauffør eller lagerarbejder, der stillede krav om 1-2 arbejdsdage om ugen.


Det eneste jeg kan finde ud af er at arbejde med IT. Og hjemmearbejde er et privilege men i IT betyder det også nogle gange arbejde aften og nat eller på dage hvor man egentlig skulle have fri. Jeg sad forrige fredag aften og migrerede data, lørdag morgen klokken 8 gik jeg i gang med at konfigurere en produktionskritisk server til et system der gør firmaet i stand til at tjene penge. Det kommer med jobbet og jeg får ikke mere i løn af at gøre det.

Efterfølgende er der en masse håndholdt idriftsættelse hvor man overvåger om der opstår fejl efter at have lukket for servicevinduet, så med planlægning og efterfølgende udførsel og review gik der nok 24 timer med arbejde og kommunikation fra fredag eftermiddag over lørdag til mandag op ad dagen hvor jeg var sikker på at alt var i orden.

Mine hænder er muligvis kolde, og det kan være svært at forstå hvordan kommandoer på en VM i et datacenter kan blive til rugbrød, men jeg er nu alligevel træt og brugt når jeg har taget sådan en omgang, så for mig er det stadig arbejde.

Jeg forstår godt essensen af hvad du siger og jeg er ret glad for at jeg ikke arbejder i Bilka eller på et lager, men selv om det er rigtigt at jeg ikke slider min krop i stykker og jeg finder mit arbejde spændende synes jeg nu stadig også at jeg får lov til at lave noget for min løn.

Jeg har forøvrigt også haft arbejde i Bilka, været postbud og arbejdet på slagteri på aftenhold. Og været IT supporter som telefonslave der havde fast vagt mellem 8 og 16, og fremmøde var den måde man arbejdede der.

Fleksibiliteten er kommet med øget ansvar samtidigt med at jeg har arbejdet hårdt for at blive dygtig til det jeg laver.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Job"