Telefon på arbejdet vs. privat

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9002
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1525
Likede indlæg: 25746

Re: Telefon på arbejdet vs. privat

Indlægaf Madam Pomfrey » 21. mar 2024, 09:59

Galoldriel skrev:På min tidligere arbejdsplads havde vi ikke arbejdstelefoner, men én telefon til deling til dem af os, der aldrig kunne drømme om at bruge vores private telefon .

Jeg var lærer, og at give sit private nummer til forældrene var ofte den direkte vej til at blive ringet op uden for arbejdstid.


Jeg har indtryk af at mange lærere ofte kan gennemskue hvilke forældre der helt naturligt vil respektere privatlivets fred, og hvem der vil hace svært ved grænsen.

Jeg har oplevet flere af mine børns lærere ringe eller sms'e fra privat mobil.
En lærer har sågar skrevet sit nummer i en besked på Aula og skrevet at vi altid kan henvende os pr sms eller opkald.
Der er det mig der bliver Rasmus modsat og som primært bruger klassens (specialskole) mobil.

Bl.a med udgangspunkt i gdpr, jeg har ikke lyst til at der ligger skriftlige samtaler om mit barn på en lærers tlf.

Lige så bruger jeg indimellem selv min tlf til kontakt til en beboers pårørende, netop fordi jeg ved at denne altid vil respektere min tid, mit privatliv, og henvendelser er altid på mit initiativ.
Men jeg sletter også korrespondancen løbende, da det kan have en vis grad af person følsomhed.
Der er fx dialog i forbindelse med indlæggelse, hvor en skriftlig dialog er et hensyn til beboeren, som kan blive meget påvirket af tlf opkald.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4209

Re: Telefon på arbejdet vs. privat

Indlægaf Galoldriel » 21. mar 2024, 10:04

Madam Pomfrey skrev:
Galoldriel skrev:På min tidligere arbejdsplads havde vi ikke arbejdstelefoner, men én telefon til deling til dem af os, der aldrig kunne drømme om at bruge vores private telefon .

Jeg var lærer, og at give sit private nummer til forældrene var ofte den direkte vej til at blive ringet op uden for arbejdstid.


Jeg har indtryk af at mange lærere ofte kan gennemskue hvilke forældre der helt naturligt vil respektere privatlivets fred, og hvem der vil hace svært ved grænsen.

Jeg har oplevet flere af mine børns lærere ringe eller sms'e fra privat mobil.
En lærer har sågar skrevet sit nummer i en besked på Aula og skrevet at vi altid kan henvende os pr sms eller opkald.
Der er det mig der bliver Rasmus modsat og som primært bruger klassens (specialskole) mobil.

Bl.a med udgangspunkt i gdpr, jeg har ikke lyst til at der ligger skriftlige samtaler om mit barn på en lærers tlf.

Lige så bruger jeg indimellem selv min tlf til kontakt til en beboers pårørende, netop fordi jeg ved at denne altid vil respektere min tid, mit privatliv, og henvendelser er altid på mit initiativ.
Men jeg sletter også korrespondancen løbende, da det kan have en vis grad af person følsomhed.
Der er fx dialog i forbindelse med indlæggelse, hvor en skriftlig dialog er et hensyn til beboeren, som kan blive meget påvirket af tlf opkald.


Det er jeg ikke så sikker på, man kan regne med. Alene én klasse med 26-28 elever har mange forældre, og hvis man har flere klasser, vokser mængden jo tilsvarende. Man kan ikke kende alle lige godt.

Og hvad, hvis de forældre, man ikke ønsker at give sit private nummer, finder ud af, at andre har det? Siger man så, at man har en fornemmelse af, de ikke vil respektere grænsen? Lyver man, og hvad siger man i så fald? Der kan hurtigt komme dårlig stemning, fordi nogle forældre vil kunne føle sig forskelsbehandlet.
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Modesty Blame
Indlæg: 4411
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 528
Likede indlæg: 9573

Re: Telefon på arbejdet vs. privat

Indlægaf Modesty Blame » 22. mar 2024, 20:45

Der er nul chance for, at jeg vil bruge min private telefon i arbejdsmedfør. Vi har lige haft 3-4 dage med internetproblemer, hvor IT foreslog, at vi kunne bruge internetdeling på vores telefoner. Dataabonnementet på min konto er 5 GB pr måned. Det forstår nok ikke så længe, hvis vi bruget internetdeling. Og mit private Data...not a chance.
4
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1110
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2191

Re: Telefon på arbejdet vs. privat

Indlægaf mariannaa » 22. mar 2024, 21:38

Jeg bruger min egen telefon i mit job, men har også en arbejdstelefon til rådighed, som bruges til de borgere,som jeg ikke ønsker får mit private nummer (arbejder som socialrådgiver i en kriserådgivning).
0

Tilbage til "Job"