Let i go eller tag chancen

bibbs
Indlæg: 999
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1391

Let i go eller tag chancen

Indlægaf bibbs » 15. jan 2024, 12:53

Jeg blev for ca et år siden fyret pga jeg ikke ville samme vej spm min daværende leder.
Oversat han var bange for at jeg ville afsløre hans inkopetence.

Han havde fået overbevist hans chef om alt muligt som ikke var sandt

Nu er han blevet fyret pga inkompetence

Jeg overvejer at skrive en besked til hans chef( som jeg inden alt det her havde et godt forhold til)
Jeg savner mit gamle job og vil skrive noget ala

Hej chef

Jeg hører at xxxc er stoppet.
Måden jeg stoppede på var ikke optimal, men jeg er kommet tilbage.
Så hvis du har brug for noget jeg kan hjælpe med for at få afdelingen på rette kurs igen siger du til

Mvh

Bibbs

Men skal jeg bare glemme det eller give det et skud?

Hvad siger debatten?

Jeg har er nyt Ok job
To tidligere medarbejdere har bedt mig søge,
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5633

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Luffegås » 15. jan 2024, 12:55

Jeg synes du skal ringe :) Det kan godt være det ikke giver noget, men bare det at have forsøgt med en varm kontakt vil betyde meget tror jeg.
5
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Pølsemix » 15. jan 2024, 12:59

Jeg synes at den er lidt svær at give et klart sort/hvid svar på. Jeg tror det kommer an på hvordan jeres forhold var, og hvilken branche det handler om. Jeg ville nok starte med et telefonopkald for at catche op eller foreslå et kaffemøde i en mail, din er lidt for direkte til min smag.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17065
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21305

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Misantropen » 15. jan 2024, 13:01

Hvis du skal give det et skud synes jeg du enten skal lave en reel ansøgning eller konkretisere hvorfor du skriver.

Afhængigt af hvor meget du har haft med afdelingen at gøre ved du jo heller ikke, hvor meget de har brug for din, eller andres, hjælp.
4
bibbs
Indlæg: 999
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1391

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf bibbs » 15. jan 2024, 13:29

Misantropen skrev:Hvis du skal give det et skud synes jeg du enten skal lave en reel ansøgning eller konkretisere hvorfor du skriver.

Afhængigt af hvor meget du har haft med afdelingen at gøre ved du jo heller ikke, hvor meget de har brug for din, eller andres, hjælp.


Jeg ved at planen er at søge en til min gamle stilling men hvornår ved jeg jo ikke

Hvad kunne en mere blød formulering være ?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17065
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21305

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Misantropen » 15. jan 2024, 13:33

bibbs skrev:
Misantropen skrev:Hvis du skal give det et skud synes jeg du enten skal lave en reel ansøgning eller konkretisere hvorfor du skriver.

Afhængigt af hvor meget du har haft med afdelingen at gøre ved du jo heller ikke, hvor meget de har brug for din, eller andres, hjælp.

Jeg ved at planen er at søge en til min gamle stilling men hvornår ved jeg jo ikke

Hvad kunne en mere blød formulering være ?

Jeg synes ikke du skal lave en mere blød formulering. Snarere tværtimod. Den er allerede meget blød og underdanig.

Hvorfor ikke lave en uopfordret ansøgning?
2
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4579

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf PerXX » 15. jan 2024, 13:34

Har i haft nogen former for kontakt siden du stoppede?
0
Lys
Indlæg: 5944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10725

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Lys » 15. jan 2024, 13:36

bibbs skrev:
Misantropen skrev:Hvis du skal give det et skud synes jeg du enten skal lave en reel ansøgning eller konkretisere hvorfor du skriver.

Afhængigt af hvor meget du har haft med afdelingen at gøre ved du jo heller ikke, hvor meget de har brug for din, eller andres, hjælp.


Jeg ved at planen er at søge en til min gamle stilling men hvornår ved jeg jo ikke

Hvad kunne en mere blød formulering være ?


Jeg ville ringe op og høre til planerne for din gamle stilling, så du kan vurdere om du ønsker at vende tilbage og få en fornemmelse af, hvordan de ville se på din ansøgning.

Alternativt sende en kort mail og spørge om chefen vil mødes over en kop kaffe eller lignende.
7
Aurora
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 211
Likede indlæg: 2720

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Aurora » 16. jan 2024, 19:08

Der er jo ikke noget på spil udover din ære, men jeg har svært ved at se at der kommer noget godt ud af det.

For det første, så kender de dig, og skal nok selv tage kontakt hvis de mener, du lige er den der skal til for at få “afdelingen på rette kurs” (hvis de også mener den skal rettes op). Og for det andet så har du været et dyrt bekendtskab i og med at de har opsagt dig.

Hvis dine tidligere kolleger er enige i at du er den helt rigtige kandidat, så vil det bedste være at de taler din sag overfor chefen.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42586

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf LaMariposa » 16. jan 2024, 19:36

Synes også, at du skal ringe eller skrive en mail og høre, om din tidligere chef har lyst til at drikke en kop kaffe. Alternativt kan du sende en uopfordret ansøgning, som Misantropen også er inde på.

Kan ikke helt sætte en finger på, hvad der gør det, men der er et eller andet ved tonen i din mail, som jeg ikke bryder mig om. Du kender selvfølgelig virksomheden bedst, så det kan jo være, at jeg er helt off.
3
:lun: Be brave
Smiling_Goat
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12260

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Smiling_Goat » 16. jan 2024, 20:15

Nu spørger du jo om tanker.

Jeg vil også anbefale at du ringer i stedet.

Ang. Teksten, så sådan helt ærligt, ikke? Du lyder bitter.

"Måden jeg stoppede på var ikke optimal, men jeg er kommet tilbage."

Hvordan "kommet tilbage"? Hvorfor nævner du det akavede exit? Hvis lederen du skriver til kender historien, er det så nødvendigt at nævne den?

"Så hvis du har brug for noget jeg kan hjælpe med for at få afdelingen på rette kurs igen siger du til."

Når du skriver "hjælpe med at få afdelingen på rette kurs igen" bliver du fuldstændigt afhængig af, at både du og lederen du skriver til er enige om, at din tidligere leder var uduelig - sådan helt åbent enige om det. Jeg mener ikke, det er nok, at du har hørt rygter eller er ret sikker på, at lederen synes det. Du skal nærmest have talt med personen om det, så beskeden her bliver lidt indforstået og med et blink i øjet. Ellers risikerer du jo at modtageren ikke er enig i præmisset om, at afdelingen sejler og er han ikke enig i det, kommer han heller ikke til at være enig i, at du kan hjælpe med noget.

Jeg ville i øvrigt godt nok være påpasselig med at afslutte med "siger du til." Det kommer virkelig nemt til at lyde arrogant, særligt hvis lederen ikke er enig i dit første præmis op, at afdelingen skal på rette kurs.

Bottom line: Din tekst kan få en til at tænke, at du føler dig uberettiget fyret, og hvis du ikke var blevet det, ville afdelingen ikke være ude af kurs.


Jeg ville holde det virkelig let og glemme fortiden. Jeg kan ikke forestille mig, at lederen får tilnærmelsesvist lyst til at genoptage kontakten, hvis han er det mindste i tvivl om, hvorvidt du er kommet videre eller kan slippe det hændte. Han risikerer jo at få skabt dårlig stemning og uro.

Jeg ville i stedet fokusere på, hvad der får dig til at række ud. Hvad gør, at du gerne vil arbejde der igen? Savner du opgaverne? Kollegerne? Der må jo være en grund til, at du søger tilbage.
26
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25757

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jan 2024, 20:24

Tag chansen, søg uopfordret enten som en søgning eller direkte mail til leder
Uden reference til fortiden, igen antydninger af frustration eller bitterhed. Skriv hvad du har at byde ind med, og hvorfor du gerne vil tilbage, herunder hvorfor arbejdspladsen er attraktiv for dig, og fx hvad du savner ved den.
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
bibbs
Indlæg: 999
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1391

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf bibbs » 16. jan 2024, 20:32

Problemet er jo nok at jeg er lidt bitter
Mit nye job er Ok og et eller andet sted et det jeg savner mest mine kolleger
Jeg tror jeg dropper det for nu og afventer om stillingen bliver slået op eller

Det er lidt sjovt for jeg er lidt overtroisk og tror på tegn og den slags, jeg har mødt 2 af mine tidligere kolleger den sidste uge hvor jeg nærmest ikke har set en eneste siden jeg stoppede
0
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4362

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf TomKah » 16. jan 2024, 20:52

Jeg er meget enig med smiling goals indtryk. Jeg kan ikke lide tonen i din mail, men samtidig synes jeg at hvis du gerne vil tilbage, så er det en god ide at skrive. Jeg synes din mail skal nævne specifikt hvorfra du har hørt om xxxs fratrædelse og du derfor tror at virksomheden kunne være på udkig efter en person med dine kompetencer.
Dernæst skal du fokusere på hvad du har lært af oplevelse som du faktisk ret fint skriver i dit sidste indlæg, at du savner at have meningsfulde og nære kollegiale relationer og dette kan bidrage tll at lade den tidligere konflikt træde i baggrunden og give grobund for en ny start for jeres samarbejde.

Feks.
6
ajnaM
Indlæg: 10100
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27655

Re: Let i go eller tag chancen

Indlægaf ajnaM » 17. jan 2024, 06:29

Jeg søgte for et par år siden tilbage til en arbejdsplads, hvor jeg var stoppet - ikke direkte pga samarbejdsproblemer, men jeg var ikke stille om de udfordringer, der gik mig på.

Min tidligere chef stoppede, og jeg ringede til min øverste chef for at høre, hvad de tænkte med stillingen - og om hun kunne se mig i den. Det var ikke ligetil, men krævede en del kaffemøder og telefonsamtaler, før hun kunne se det. Jeg havde som sagt italesat udfordringer med bla. ledelsen, da jeg stoppede. :genert:

Havde jeg sendt en mail som din, var det aaaaaldrig blevet til noget. Det havde været for direkte. Så jeg vil opfordre dig til at ringe eller aftale et kaffemøde. Det synes jeg til gengæld helt klar, du skal gøre!
7
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"