Bogen der ændrede dit liv?

Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Bogen der ændrede dit liv?

Indlægaf Seladon » 22. sep 2019, 15:35

Flere bøger har ændret nit liv, det er lidt svært at lave en liste over deres betydning.

Jeg husker klart og tydeligt Humboldts gift af Saul Bellow som en bog der væltede mange stereotyper og bragte farverige og overaskende skildringer af sammensatte karakterer...
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1208
Likede indlæg: 22441

Indlægaf dgd2007 » 22. sep 2019, 16:10

Jeg læste Bhagavad Gita en del som 17-årig - den påvirkede mig bestemt noget :-D
Jeg tror såmænd stadigvæk der er noget der hænger ved. Bl.a. forklaringen på hvad den bedste form for handlinger er.:

* Den laveste var dem man gør bare for at sikre at man kan leve bevidstløst :)
    * Lidt bedre er dem man gør for at sætte noget i gang (sådan entreprenør-agtigt)
    * Endnu bedre er dem man gør for at opnå idealistiske formål
    * Men allerbedst er dem man gør uden tanke for at opnå noget, men blot: "Dette bør gøres"

Sidstnævnte fordi det gør en "fri" (af resultatet af sine handlinger). En interessant synsvinkel! Og så kunne jeg godt lide det indirekte postulat om at man har et indre kompas - ellers ville man jo ikke kunne vide hvad der "burde gøres".

Det er en af de hinduistiske "bibler".
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 858
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 15359

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 22. sep 2019, 16:24

Der er flere og nok lidt af forskellige grunde.

Willard Motley - Lev stærkt, dø ung + Ingen skal skrive min gravskrift.
Susan Hinton - The outsider. (Læste også Tex, men det gjorde ikke ligeså stort indtryk).
Christopher Paolini - Arven-serien. Var et fantastisk univers at forsvinde ind i når tingene var svære at være i.
Lauren Brooke - Heartland serien. Noget af det eneste min far og jeg havde sammen da jeg var barn, på trods af at han ikke er videre interesseret i heste.

Jeg læste også en bog om en lille pige der blev ven med en farvet pige, da apartheit og racismen var i fuld flor. Jeg kan ikke huske hvad den hed, men den gjorde SÅ stort indtryk på mig. Der var en hest involveret og dens hoved endte op foran den lille farvede piges hoveddør. Kan huske at jeg var SÅ forarget over at man kunne behandle andre mennesker sådan bare fordi de havde en anden hudfarve...
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 1266
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 26785

Indlægaf Delfin » 22. sep 2019, 16:53

Jeg kan ikke pege på bestemte bøger, der har ændret mit liv, men jeg har læst mange bøger, som jeg tror har været med til at forme mig.

Derimod kan jeg pege på det modsatte. Det ændrede mit liv markant, da jeg holdt op med at læse Bibelen og min, af andre, forudbestemte vej.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
01 10 24

Tilbage til "Bøger"