Fantasy/eventyr for voksne

Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf AFK » 20. okt 2022, 22:59

milisa skrev:Ekstra spørgsmål: Pånær Tolkien m.fl., som jeg begyndte at læse som barn, har jeg læst alle'ish bøger på originalsproget. Hvad med de bøger, I anbefaler: Er de danske oversættelser gode nok, eller bør man gå med originalen?


Mit forslag tror jeg kun findes på originalsproget, som er engelsk. Forfatter er en ung kvindelig amerikaner. Jeg har kun set hendes bøger på mofibo og amazon. Ikke på eReolen.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Nesnay » 21. okt 2022, 06:10

milisa skrev:Ekstra spørgsmål: Pånær Tolkien m.fl., som jeg begyndte at læse som barn, har jeg læst alle'ish bøger på originalsproget. Hvad med de bøger, I anbefaler: Er de danske oversættelser gode nok, eller bør man gå med originalen?
Mine forslag har jeg kun læst på engelsk (bortset fra Fionavargobelinen, som jeg som skrevet ikke synes er det bedste, Kay har skrevet), så jeg kan ikke sige så meget om oversættelserne, desværre.

Edit: Det passer ikke, jeg læste faktisk første bind af The Stormlight Archives på dansk, men eftersom de senere bind ikke er oversat, vil jeg foreslå bare at tage det hele på engelsk - der er en del "selvopfundne" betegnelser med, og jeg ville selv have foretrukket at læse det hele på samme sprog.
1
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Fantasy/eventyr for voksne

Indlægaf Hurrze » 25. okt 2022, 16:45

uhh lige en tråd for mig :D :D

min favorit er helt klart Mercy Thomson serien af Patricia Briggs. Er pt. i gang med Alpha & Omega serien som er fra en anden karakter's perspektiv. Vil dog anbefale og starte med Mercy Thompson før Alpha & Omega.
Der er 13 Mercy Thompson bøger ude pt.
Handler om fey, varulve og vampyrer. Men som sagt mega spændende og kan klart anbefale

Kan helt klart også anbefale Mistbourne triologien, den kan dog være tung nogle steder, men stadig virkelig god.

Efter Alpha & Omega er færdig for mig vil jeg i gang med Wheel of time tror jeg. Har også planer om dresden files og kate daniels serien.
Kan dog ikke sige om nogle af de sidstnævnt her er gode da jeg ikke har læst dem endnu :D

Jeg læser på engelsk, eller hører. For jeg lytter til lydbøger frem for og læse dem i fysisk form. Har en del koncentrationsbesvær pga. ADHD så fysisk læsning kan være et problem for mig. Læser den samme linje om og om igen :D Lydbog hjælper mig dog mega meget psykisk da jeg næsten altid falder i søvn til lydbog og hjælper på mine angstanfald og andre ting :D

Tror jeg er kommet igennem 25 bøger de sidste 1,5 år. Startede min lydbogsrejse med at genlæse Harry Potter serien. Derefter mistbourne og så Mercy Thompson :D
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"

Tilbage til "Bøger"