Er det fair? Transkønnede i elitesport

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Wizzze » 22. feb 2022, 06:54

En tidligere mandlig elitesvømmer har skiftet køn, og konkurrerer nu som kvinde, og sætter alle til vægs.

https://sport.tv2.dk/2022-02-22-lia-tho ... r-det-fair

Fair, eller?

I nogen sportsgrene er den ekstra fysiske muskelmasse som en biologisk mand besidder, bare udslagsgivende, i andre måske mere tekniske sportsgrene er niveauet mere jævnt og den biologiske fordel ikke uovervindelig.

Hvad meter I skal transkønnede kunne deltage i eliteidræt? Eller skal der være specielle regler, måske endda forbud i nogen idrætsgrene?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Lisva » 22. feb 2022, 06:56

Selvfølgelig er det ikke fair.
14
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Wizzze » 22. feb 2022, 07:02

Jeg synes den er svær, for hvis vi accepterer at man kan skifte køn, så skal man ikke efterfølgende kunne diskrimineres, heller ikke som eliteidræts udøver. Omvendt så kan jeg godt se det unfair i det set fra konkurrenternes side, og der er jo en årsag til at vi har delt de fleste konkurrencer i en herre- og en kvindedel.
På den anden side, så er livet jo ikke fair, der er altid nogen som har er særligt talent, særligt gode gener, ekstra økonomiske ressourcer, bedre træningsfaciliteter og muligheder osv.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16296
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32556

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf icelady » 22. feb 2022, 07:29

Som konkurrent ville jeg godt nok være svært utilfreds. Selvom man kan føle sig som transkønnet, burde man gå ud fra hvad man er født som i fysiske idrætsgrene.



Ellers må der deles op i 3 kategorier, som Elming foreslår.
7
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4138
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3736

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 22. feb 2022, 07:35

Wizzze skrev:Jeg synes den er svær, for hvis vi accepterer at man kan skifte køn
Det gør vi ikke. Ideen er absurd ideologisk transhumanistisk hubris. Transkvinder er ikke kvinder. Transmænd er ikke mænd. Derudover er jeg ligeglad med kvindesport. Kvinder burde gå hjemme og hækle strømper og lave mad, ikke rende rundt og lave sport.
0
Grab them by the pussy
Bergen
Indlæg: 7352
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 471
Likede indlæg: 11990

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Bergen » 25. feb 2022, 03:15

Wizzze skrev:Jeg synes den er svær, for hvis vi accepterer at man kan skifte køn, så skal man ikke efterfølgende kunne diskrimineres, heller ikke som eliteidræts udøver. Omvendt så kan jeg godt se det unfair i det set fra konkurrenternes side, og der er jo en årsag til at vi har delt de fleste konkurrencer i en herre- og en kvindedel.
På den anden side, så er livet jo ikke fair, der er altid nogen som har er særligt talent, særligt gode gener, ekstra økonomiske ressourcer, bedre træningsfaciliteter og muligheder osv.


Det tåbelige opstår, når kvinder er fortrængt fra kvindesport af transkønnede og så er er mandesport og kvindesport uden biologiske kvinder tilbage.
2
abcd
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 293
Likede indlæg: 10389

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf abcd » 25. feb 2022, 03:30

Wizzze skrev:Jeg synes den er svær, for hvis vi accepterer at man kan skifte køn, så skal man ikke efterfølgende kunne diskrimineres, heller ikke som eliteidræts udøver. Omvendt så kan jeg godt se det unfair i det set fra konkurrenternes side, og der er jo en årsag til at vi har delt de fleste konkurrencer i en herre- og en kvindedel.
På den anden side, så er livet jo ikke fair, der er altid nogen som har er særligt talent, særligt gode gener, ekstra økonomiske ressourcer, bedre træningsfaciliteter og muligheder osv.


Enig i at hvis man accepterer kønsskifte, må man selvfølgelig også acceptere de nye kvinder alle steder: På kvindetoiletter, i kvindesport osv.

Løsningen er at forkaste kønsskifte. Man kan ikke skifte køn. Man kan manipulere sin krop og sit udseende, og man kan få folk til at lege med på en leg meget af tiden. Men man kan ikke skifte køn, det leder til absurditeter som mænd i kvindesport.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9684
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7936

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Sophies-mor » 25. feb 2022, 04:40

Overhovedet ikke fair.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22072

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Purple Haze » 25. feb 2022, 06:24

Jeg ser helst det ikke bliver tilladt at transkvinder deltager i professionel sport.
På amertørplan kan det være en afvejning fra sportsgren til sportsgren og fra klub til klub.

Det er selvfølgelig rigtig surt for de transkvinder der gerne vil være professionelle og har talenterne til det.
Men man kan bare ikke alting her i livet, hvis ikke man har fysikken og talenterne til det.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf sansera » 25. feb 2022, 06:24

Åh jeg synes sådan noget er mega svært. Jeg vil SÅ gerne støtte op om transkønnede. Men nej, jeg synes ikke det er fair. Og jeg synes i det hele taget, at det bliver mærkeligt, når debatten bliver så woke, at vi ikke kan anderkende det. Lidt lige som de der debatter, hvor man ikke må sige, at der er fysisk forskel på kønnene.
10
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21998
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59715

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. feb 2022, 06:46

Der er i hvert fald et problem.
Som i høj grad skyldes, at flertallet blandt de transaktivister, der for tiden råber højest, ikke er klædt godt nok på teoretisk og lader vrede være deres primære drivkraft.
Det gør dem blinde for, at ingen er hævet over at forholde sig til egne magtfordele og privilegier.
7
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Pølsemix » 25. feb 2022, 07:25

HeldigeHelge skrev:Man har grænseværdier for alt muligt inden for sport, og jeg mener, at det er biologiske grænseværdier der skal afgøre om en atlet kan stille op eller ej. Disse grænseværdier skal fastsættes på baggrund af uafhængig forskning, så man undgår situationer hvor fx afrikanske kvinder overskrider grænserne selvom de er helt almindelige kvinder.

Der er ikke et hav af transkvinder der har overtaget international topsport, så emnet bliver debatteret på en skala, der er helt ude af proportioner.

Transkvinder kan sagtens konkurrere som kvinder uden det er ‘biologisk snyd’.

Når du allerede fastslår at transkvinder kan stille op så længe de overholder nogle grænseværdier, så giver det ikke mening at tale om uafhængig forskning. Det nytter ikke noget at der fra starten insisteres på at transkvinder skal kunne deltage hvis x, y og z, det må det også kunne accepteres hvis forskningen fastslår at transkvinder ikke kan deltage på lige vilkår. En transkvinde der har været igennem en mandlig pubertet har bare en anden muskelmasse osv.
7
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Pølsemix » 25. feb 2022, 08:39

HeldigeHelge skrev:
Pølsemix skrev:
HeldigeHelge skrev:Man har grænseværdier for alt muligt inden for sport, og jeg mener, at det er biologiske grænseværdier der skal afgøre om en atlet kan stille op eller ej. Disse grænseværdier skal fastsættes på baggrund af uafhængig forskning, så man undgår situationer hvor fx afrikanske kvinder overskrider grænserne selvom de er helt almindelige kvinder.

Der er ikke et hav af transkvinder der har overtaget international topsport, så emnet bliver debatteret på en skala, der er helt ude af proportioner.

Transkvinder kan sagtens konkurrere som kvinder uden det er ‘biologisk snyd’.

Når du allerede fastslår at transkvinder kan stille op så længe de overholder nogle grænseværdier, så giver det ikke mening at tale om uafhængig forskning. Det nytter ikke noget at der fra starten insisteres på at transkvinder skal kunne deltage hvis x, y og z, det må det også kunne accepteres hvis forskningen fastslår at transkvinder ikke kan deltage på lige vilkår. En transkvinde der har været igennem en mandlig pubertet har bare en anden muskelmasse osv.



Når jeg er fortaler for grænseværdier så taler jeg jo netop for at det er de værdier der afgør tingene. Jeg forstår ikke dit indlæg som svar på mit.

Hvad hvis grænseværdierne ikke er en tilstrækkelig basis for at kunne lave en ordentlig vurdering?
Hvis vi nu antager at der blev sat en grænseværdi for testosteron for at kunne deltage i given sportsgren, men en forsker kunne påvise at transkvinde stadigvæk ville have en unfair fordel fordi vedkommende havde gennemgået en mandlig pubertet og at det dermed var irrelevant at testosteronniveauet var under grænseværdien.
Ville du så kunne acceptere en sådan konklusion?
1
godtnavn
Indlæg: 11204
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13061

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf godtnavn » 26. feb 2022, 00:07

Pølsemix skrev:
HeldigeHelge skrev:
Pølsemix skrev:
HeldigeHelge skrev:Man har grænseværdier for alt muligt inden for sport, og jeg mener, at det er biologiske grænseværdier der skal afgøre om en atlet kan stille op eller ej. Disse grænseværdier skal fastsættes på baggrund af uafhængig forskning, så man undgår situationer hvor fx afrikanske kvinder overskrider grænserne selvom de er helt almindelige kvinder.

Der er ikke et hav af transkvinder der har overtaget international topsport, så emnet bliver debatteret på en skala, der er helt ude af proportioner.

Transkvinder kan sagtens konkurrere som kvinder uden det er ‘biologisk snyd’.

Når du allerede fastslår at transkvinder kan stille op så længe de overholder nogle grænseværdier, så giver det ikke mening at tale om uafhængig forskning. Det nytter ikke noget at der fra starten insisteres på at transkvinder skal kunne deltage hvis x, y og z, det må det også kunne accepteres hvis forskningen fastslår at transkvinder ikke kan deltage på lige vilkår. En transkvinde der har været igennem en mandlig pubertet har bare en anden muskelmasse osv.



Når jeg er fortaler for grænseværdier så taler jeg jo netop for at det er de værdier der afgør tingene. Jeg forstår ikke dit indlæg som svar på mit.

Hvad hvis grænseværdierne ikke er en tilstrækkelig basis for at kunne lave en ordentlig vurdering?
Hvis vi nu antager at der blev sat en grænseværdi for testosteron for at kunne deltage i given sportsgren, men en forsker kunne påvise at transkvinde stadigvæk ville have en unfair fordel fordi vedkommende havde gennemgået en mandlig pubertet og at det dermed var irrelevant at testosteronniveauet var under grænseværdien.
Ville du så kunne acceptere en sådan konklusion?


Hvad med transkvinder der ikke har gennemgået en pubertet som mand, må de så i følge dig stille op i kvindesport?

Jeg synes det giver mening at have nogle værdier og ting der bedømmes udfra, hvad præcist det skal være vil jeg ikke gøre mig til dommer for, det tænker jeg andre har bedre forstand på end mig.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Er det fair? Transkønnede i elitesport

Indlægaf Pølsemix » 26. feb 2022, 11:04

godtnavn skrev:
Hvad med transkvinder der ikke har gennemgået en pubertet som mand, må de så i følge dig stille op i kvindesport?

Jeg synes det giver mening at have nogle værdier og ting der bedømmes udfra, hvad præcist det skal være vil jeg ikke gøre mig til dommer for, det tænker jeg andre har bedre forstand på end mig.

Skal vi ikke lige prøve at rekapitulere?
Det er dig og heldigehenning der er fortalere for at vurderingen skal ske på basis af grænseværdier, for det “giver god mening”.Men samtidig erkender i også at I ikke har forstand til at vurdere hvad og hvordan der skal testes.
Der er jeg mere åben for at transkvinder gerne må konkurrere hvis det kan ske på lige vilkår, men hvis det ikke kan ske på lige vilkår, så skal de ikke kunne konkurrere mod kvinder. Og som eksempel brugte testosteron og pubertet for der har været en diskussion om en grænseværdi for det giver mening, hvis en transkvinde har høstet frugterne af en pubertet som dreng/mand.

Som om grænseværdier er vejen frem til ligeværdig konkurrence, kan der sagtens stilles store spørgsmålstegn ved.
0

Tilbage til "Sport"