Kan jeg lære at klatre?

Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Sangius » 29. maj 2022, 19:17

Jeg er ikke sporty. Har aldrig været sporty.

Men jeg har fået en ide om, at starte til noget klatring.

Men kan man det? Som total nybegynder, 32 år?

Jeg har forsøgt at søge lidt rundt, men mangler lidt svar på, om hvad jeg kan forvente.

Nogen der har prøvet at lære at klatre, uden nogen former for erfaring førhen?

Skræm mig lige væk, eller giv mig blod på tanden. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24609

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Moxy-lady » 29. maj 2022, 19:28

Altså, jeg har mega højdeskræk, men sidst jeg var i klatreklub ville z have mig til at prøve også. Jeg klatrede nogle gange da jeg lige havde mødt min kæreste for en halv menneskealder siden, men det var ikke meget.
Men sidst kom jeg altså helt op til toppen (6-8 meter husker det ikke, men det var højt) på den nemme rute. Det er egentlig ikke så meget svært ved det, eller, det afgør du jo selv alt efter sværhedsgraden af ruten. Man skal bare huske at holde røven ind til væggen i stedet for at man skal kæmpe mod tyngdekraften fordi man stritter den bagud. Og så kræver det fingerkræfter (igen, det kommer an på ruten, de nemme ruter har store greb så der er det ikke så slemt, men på de svære ruter holder du meget af din vægt oppe med dine fingerkræfter, og det er svært.)

Men det er sjovt, især fordi du er tvunget til at have fokus, du kan ikke bare lade tankerne myldre, du skal hele tiden overveje din rute og dit næste greb, det kan jeg godt lide. Jeg ville nok gøre det mere hvis vi boede tættere på og jeg ikke var så højdeskræk.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7506
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1769
Likede indlæg: 24609

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Moxy-lady » 29. maj 2022, 19:29

Og selvfølgelig kan du det! Nu bor du ikke ligefrem i nærheden, men min svigerfar er instruktør nede i Skælskør, og de har klatrere o alle aldre.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf AFK » 29. maj 2022, 19:39

Mange idrætshøjskoler har sommerferie-kurser. Nap en uge på en skole, der har vægklatring og få prøvet det af.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Andromeda
Indlæg: 315
Tilmeldt: 8. nov 2017, 21:46
Kort karma: 14
Likede indlæg: 458

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Andromeda » 29. maj 2022, 20:13

Ja, det kan man sagtens! Jeg begyndte som 30 årig, også uden at være videre sporty eller særlig stærk. Jeg har ikke haft noget professionel træning, fandt tips og tricks online og klatrede ind imellem med en veninde, som havde fået noget undervisning. Det er dog uden reb, hvor man ikke klatrer så højt (bouldering hedder det), med reb skal man vist som minimum have et lille kursus i hvordan man håndterer det.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Artem » 29. maj 2022, 22:31

Jeg var 30 år da jeg for en del år tilbage valgte at tage på klatrekursus i en sommerferie på en idrætshøjskole.

Ser mig selv som en ok stærk sporty mand, men kunne ikke være med de små smidige gymnastikpiger.
Generelt handler det om at bruge benene så meget som muligt, hvor man kun skal holde fast med armene, men trykker sig opad med benene.

Synes selv det var sjovt, men ikke ligefrem en sportsgren jeg har kastet mig over siden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9144
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22075

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Purple Haze » 30. maj 2022, 02:48

Moxy-lady skrev:Altså, jeg har mega højdeskræk, men sidst jeg var i klatreklub ville z have mig til at prøve også. Jeg klatrede nogle gange da jeg lige havde mødt min kæreste for en halv menneskealder siden, men det var ikke meget.
Men sidst kom jeg altså helt op til toppen (6-8 meter husker det ikke, men det var højt) på den nemme rute. Det er egentlig ikke så meget svært ved det, eller, det afgør du jo selv alt efter sværhedsgraden af ruten. Man skal bare huske at holde røven ind til væggen i stedet for at man skal kæmpe mod tyngdekraften fordi man stritter den bagud. Og så kræver det fingerkræfter (igen, det kommer an på ruten, de nemme ruter har store greb så der er det ikke så slemt, men på de svære ruter holder du meget af din vægt oppe med dine fingerkræfter, og det er svært.)

Men det er sjovt, især fordi du er tvunget til at have fokus, du kan ikke bare lade tankerne myldre, du skal hele tiden overveje din rute og dit næste greb, det kan jeg godt lide. Jeg ville nok gøre det mere hvis vi boede tættere på og jeg ikke var så højdeskræk.


Ikke nødvendigvis (det fremhævede), kommer an på hvilken teknik du bruger.

Startede med at klatre da jeg var mid/sidst i 30’erne.
Vil påstå alle (der ikke vil have lange negle) kan klatre.

Det sværeste er at finde nogen at klatre med, og finde et godt sted, synes jeg.

De nemmeste ruter minder lidt om at kravle op af en stige.
Og de sværeste ligner at folk kravler op af en væg Spiderman-style.
Så der er noget for enhver smag.

Har oplevet nogle få typer der var “ubehagelige”, og det var mest overfor folk i deres egen gruppe - men ellers er min oplevelse at folk passer sig selv, eller alternativt er søde og belærende på den gode måde. Sikkerhed er ret vigtigt, så det er godt når folk griber ind hvis nogen gør noget farligt.

De “farligste” typer oplever jeg er de der unge macho-type-fyre der tror det handler om at hive sig op i armene, og ikke helt forstår hvordan en fx slank kvinde gravid i 8 måned kan være bedre og hurtigere end dem.
Som bliver forlegne og gør grin med det, hvis det bliver påtalt at de opfører sig risikofyldt. Men dem er der heldigvis ikke særlig mange af, og de kommer sjældent særlig mange gange.

Jeg har været rigtig glad for at klatre, men er desværre kommet væk fra det, hovedsageligt pga corona. Men håber jeg kan komme i gang igen på et tidspunkt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1924

Re: Kan jeg lære at klatre?

Indlægaf Skvatman » 31. maj 2022, 11:29

Sangius skrev:Jeg er ikke sporty. Har aldrig været sporty.

Men jeg har fået en ide om, at starte til noget klatring.

Men kan man det? Som total nybegynder, 32 år?

Jeg har forsøgt at søge lidt rundt, men mangler lidt svar på, om hvad jeg kan forvente.

Nogen der har prøvet at lære at klatre, uden nogen former for erfaring førhen?

Skræm mig lige væk, eller giv mig blod på tanden. :D

Det kan du 100%

Brug benene mest - så er du godt på vej ;)
0

Tilbage til "Sport"