Problemer med nethandel

Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Problemer med nethandel

Indlægaf Arend » 13. nov 2022, 15:29

Jeg bor i Grønland og ville købe et hygrometer til at måle luftfugtigheden.

Alle industrivarer kommer langvejs fra her til øen, og det har betydning for klimatænkning. Vi skal jo bruge nogen varer.

Jeg søgte i Danmark efter en forhandler, men det var besværligt. Ved den første forhandler kunne jeg ikke betale, fordi de kun sælger i Danmark, og ved den anden forhandler kunne jeg ikke slippe for at betale moms (selvom der ikke er moms i Grønland). Desuden kostede fragten ligeså meget som hygrometret.

Jeg synes tit fragten er et problem ved nethandel i udlandet, så jeg kiggede på ebay, hvor den slags er meget lettere.

Så fandt jeg et kinesisk kombineret hygrometer og termometer i Californien, hvor jeg formoder at et kinesisk selskab har et fjernlager (men jeg ved det ikke). Seller information = bobbob-go.

Det var godt nok billigt.

1 item EUR 1.99
Shipping EUR 0.90
Order total = EUR 2.89

Hygrometret koster altså kun ca. 23 kroner inklusive fragt til Grønland. Jeg lod mig lokke af den lave pris, fordi jeg er nysgerrig.

Prisen er som nævnt for fragt med skib - men jeg tror ikke, det bliver sendt fra Californien, for det forventes allerede at være her 5. december. De har måske også et fjernlager i Europa, for det svarer til den tid som fragten tager med skib fra Aalborg.

Billede

Nu står jeg tilbage med overvejelser om, hvorfor det er så billigt - og hvor langt varen er fragtet fra den blev produceret (klimahensyn)?

Jeg kan gode se, at der kan være mange små termometre i et fragtskib - men alligevel.
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7586
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1587
Likede indlæg: 23850

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf Aragorn » 13. nov 2022, 15:42

Var der ikke noget med at Postnord betalte helt vilde summer til udenlandsk nethandel fordi der var nogle regler der gjorde at de skulle bidrage til transporten?

Fragten er givetvis ikke klimavenlig, for kapitalisme har ikke miljøet i sine overvejelser. Det kan næppe komme bag på nogen.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf DenBruneMunk » 13. nov 2022, 15:50

Næste gang er Amazon.de måske alternativet , eller amazon.com , de er vel hurtigere med fragt? , så ved jeg så ikke med moms.
Mange aliexpress varer finder du også på amazon med en lille merpris, og så en enklere returvare ordning og gratis her i regionen når jeg køber fra Tyskland.
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf Arend » 13. nov 2022, 16:09

Aragorn skrev:Var der ikke noget med at Postnord betalte helt vilde summer til udenlandsk nethandel fordi der var nogle regler der gjorde at de skulle bidrage til transporten?

Fragten er givetvis ikke klimavenlig, for kapitalisme har ikke miljøet i sine overvejelser. Det kan næppe komme bag på nogen.


Jo - Berlinske skriver at en gammel postaftale, fra dengang Kina var et udviklingsland, betyder, at PostNord er forpligtet til at at levere poloskjorten og hårelastikkerne til danskerne for kun 6,50 kr. Til sammenligning koster det 21,50 kr. at sende et stort brev mellem to danske adresser.

Det virker ikke tidsvarende.

- men i mit tilfælde med hygrometret sker den sidste del af rejsen (fra Aalborg) med Royal Arctic Line, som er 100 procent ejet af Grønlands Selvstyre.

- og jeg betaler jo kun 0,90 EUR for fragten, og det er højst 7 kroner, som skal deles mellem Royal Arctic Line og ukendte transportører.
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf Arend » 13. nov 2022, 16:31

DenBruneMunk skrev:Næste gang er Amazon.de måske alternativet , eller amazon.com , de er vel hurtigere med fragt? , så ved jeg så ikke med moms.
Mange aliexpress varer finder du også på amazon med en lille merpris, og så en enklere returvare ordning og gratis her i regionen når jeg køber fra Tyskland.


I Danmark skal man betale moms fra afsenderlandet, hvis det er i EU. Hvis du køber en vare i Italien på nettet, skal du altså betale italiensk moms.

Du skal betale dansk moms fra nethandel i lande uden for EU.

Jeg skal betale moms i Grønland, men her er der slet ikke moms. Normalt trækker en danske netbutik, som handler med grønlændere, ikke moms på salg i Grønland - og indberetter bare i sit momsregnskab at salget er sket til Grønland.

Nogen gange kan man møde en dansk netbutik, som ikke gør det - og jeg ved ikke, om de selv scorer momsen, eller de bare er ligeglade.

En gang har jeg prøvet at købe nogen dyre briller til min samlever i Danmark - og ville have momsen tilbage.

Det skulle jeg først aftale med butikken i Danmark, hvor jeg købte brillerne - og så skulle jeg have et stempel på noget papir hos skattevæsenet her i Grønland, der beviste at brillerne var indført i Grønland - og at jeg boede her.

Så sendte jeg papiret tilbage og fik senere momsen refunderet.

Længe leve bureaukratiet :)
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11452
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23789

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf Mani » 13. nov 2022, 16:49

Arend skrev:
DenBruneMunk skrev:Næste gang er Amazon.de måske alternativet , eller amazon.com , de er vel hurtigere med fragt? , så ved jeg så ikke med moms.
Mange aliexpress varer finder du også på amazon med en lille merpris, og så en enklere returvare ordning og gratis her i regionen når jeg køber fra Tyskland.


I Danmark skal man betale moms fra afsenderlandet, hvis det er i EU. Hvis du køber en vare i Italien på nettet, skal du altså betale italiensk moms.

Du skal betale dansk moms fra nethandel i lande uden for EU.

Jeg skal betale moms i Grønland, men her er der slet ikke moms. Normalt trækker en danske netbutik, som handler med grønlændere, ikke moms på salg i Grønland - og indberetter bare i sit momsregnskab at salget er sket til Grønland.

Nogen gange kan man møde en dansk netbutik, som ikke gør det - og jeg ved ikke, om de selv scorer momsen, eller de bare er ligeglade.

En gang har jeg prøvet at købe nogen dyre briller til min samlever i Danmark - og ville have momsen tilbage.

Det skulle jeg først aftale med butikken i Danmark, hvor jeg købte brillerne - og så skulle jeg have et stempel på noget papir hos skattevæsenet her i Grønland, der beviste at brillerne var indført i Grønland - og at jeg boede her.

Så sendte jeg papiret tilbage og fik senere momsen refunderet.

Længe leve bureaukratiet :)

Det kan være megabøvlet for små butikker, netop pga bureaukrati, derfor tilbyder alle det ikke. Det koster for megen arbejdstid ift hvad de tjener på handlen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf DenBruneMunk » 13. nov 2022, 20:42

Arend skrev:
DenBruneMunk skrev:Næste gang er Amazon.de måske alternativet , eller amazon.com , de er vel hurtigere med fragt? , så ved jeg så ikke med moms.
Mange aliexpress varer finder du også på amazon med en lille merpris, og så en enklere returvare ordning og gratis her i regionen når jeg køber fra Tyskland.


I Danmark skal man betale moms fra afsenderlandet, hvis det er i EU. Hvis du køber en vare i Italien på nettet, skal du altså betale italiensk moms.

Du skal betale dansk moms fra nethandel i lande uden for EU.

Jeg skal betale moms i Grønland, men her er der slet ikke moms. Normalt trækker en danske netbutik, som handler med grønlændere, ikke moms på salg i Grønland - og indberetter bare i sit momsregnskab at salget er sket til Grønland.

Nogen gange kan man møde en dansk netbutik, som ikke gør det - og jeg ved ikke, om de selv scorer momsen, eller de bare er ligeglade.

En gang har jeg prøvet at købe nogen dyre briller til min samlever i Danmark - og ville have momsen tilbage.

Det skulle jeg først aftale med butikken i Danmark, hvor jeg købte brillerne - og så skulle jeg have et stempel på noget papir hos skattevæsenet her i Grønland, der beviste at brillerne var indført i Grønland - og at jeg boede her.

Så sendte jeg papiret tilbage og fik senere momsen refunderet.

Længe leve bureaukratiet :)

Du betaler kun DK moms for pakker som er produkter fra Amazon EU S.a.r.L. , marketplace produkter som kun sendes igennem amazon er uden deres moms.

Så måske virker det, hvis du bare springer produkter over som amazon ikke sælger lagerfører og sælger , "Amazon EU S.a.r.L." ser du stå ud for produkt i kurv, og du ser ofte også produkt stå som sælger: amazon, ellers står der et marketplace navn, som t.ex aliexpresismine eller andet firmanavn.
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Problemer med nethandel

Indlægaf Arend » 13. nov 2022, 22:04

DenBruneMunk skrev:Du betaler kun DK moms for pakker som er produkter fra Amazon EU S.a.r.L. , marketplace produkter som kun sendes igennem amazon er uden deres moms.

Så måske virker det, hvis du bare springer produkter over som amazon ikke sælger lagerfører og sælger , "Amazon EU S.a.r.L." ser du stå ud for produkt i kurv, og du ser ofte også produkt stå som sælger: amazon, ellers står der et marketplace navn, som t.ex aliexpresismine eller andet firmanavn.


Jeg har ikke prøvet Amazon, og skriver om de almindelige regler for moms. Jeg handler tit på eBay.

Når jeg kigger på Amazon, så synes jeg, det ser dyrt ud. Nu har jeg lige prøvet at kigge på det igen. Jeg søger på Google med to søgeord: Amazon og Grønland for at se om Amazon handler i Grønland. Det var ikke meningen, at jeg ville finde en vare med navnet "Grønland", men det kan vel være lige så godt et eksempel som andre varer.

Så finder jeg:

Billede

Jeg kan se øverst på billedet, at der er mange på Amazon, som leverer her til Grønland - men det ser dyrt ud.

Blu-ray/DVD'en koster ca. 100 kr. og fragten er 220 kr.
1
I krig er sandheden det første offer

Tilbage til "Computere, spil og internet"