Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 2. jun 2019, 08:04

Ja, skal vi ikke have sådan en? Hvad enten det handler om at spare op, sænke forbruget, blive gældfri eller noget helt fjerde, kan vi dele vores mål og resultater her :banan:
Senest rettet af englishchannel 3. jun 2019, 04:31, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 2. jun 2019, 08:09

TS begynder: Min mand og jeg fokuserer i øjeblikket på at betale vores boliglån i banken ud. Vi har betalt 300.000 af i år, og jeg satser på at der ryger yderligere 50.000 efter sommerferien.

Vi har tidligere haft et højt forbrug, men af både økonomiske og klimahensyn vil især jeg gerne skære ned. Så der er boliglånet også en god motivationsfaktor til at blive bedre til at bruge de ting, vi har, i stedet for at købe nyt hele tiden.
6
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7789
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19145

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 2. jun 2019, 08:13

Mit mål er lidt mindre :blush: vi har kun en indkomst så målene er lidt beskedne men de er der da:

Lån: vil betale 20.000 af i boliglån og 6000 af i SU-lån inden årets udgang.
Opsparing: vil spare yderligere 15.000 op oveni den opsparing jeg har pt., igen inden årets udgang.

Generelt: jeg vil gerne at vi holder os indenfor vores forbrugsmål som er 3000 på mad og 3000 på sjov og ballade per måned. Det har knebet lidt men det burde altså kunne lade sig gøre.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 2. jun 2019, 08:17

Hunkat skrev:Mit mål er lidt mindre :blush: vi har kun en indkomst så målene er lidt beskedne men de er der da:

Lån: vil betale 20.000 af i boliglån og 6000 af i SU-lån inden årets udgang.
Opsparing: vil spare yderligere 15.000 op oveni den opsparing jeg har pt., igen inden årets udgang.

Generelt: jeg vil gerne at vi holder os indenfor vores forbrugsmål som er 3000 på mad og 3000 på sjov og ballade per måned. Det har knebet lidt men det burde altså kunne lade sig gøre.


Der er ingen mål, der er for beskedne til denne tråd :kys: Fedt at du vil være med!
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24682

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaScrooge » 2. jun 2019, 08:27

Mine umiddelbare mål er

- skifte bank, inkl nyt lån (er i proces)
- opstarte privat pensionsopsparing
- spare 30.000 op til næste år

Der er nogle ændringer i min andelsforening, som jeg skal have overblik over; når det er sket finder jeg ud af, om jeg kan øge afbetalingen på mit andelslån, hvilket i så fald er et mål.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 2. jun 2019, 08:39

Vi skal til fire store fester over den næste 1,5 måned, og jeg har faktisk fundet outfits til dem alle uden behov for at købe nyt. For et halvt år siden ville jeg nok have købt i hvert fald to nye kjoler og et par sko, så det er jeg lidt stolt over :D

Derudover har vi fundet ud af, at vi, ved at rykke sommerferien en uge, kan låne et sommerhus, hvor vi kun betaler for forbrug. Alternativet var enten at skulle til udlandet eller på badehotel i Danmark, så det kommer virkelig til at kunne mærkes på budgettet :banan2:
7
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 2. jun 2019, 20:55

Jeg vil gerne sænke mit forbrug over et bred kam, blive bedre til at købe brugt (og sende egne ting videre) samt kun købe ting jeg reelt har brug for.

Helt konkret forsøger jeg at holde forbruget på under 15.000 kr/måned i snit (undtaget penge jeg får på den ene eller anden måde feks i gave eller fordi jeg sælger et eller andet jeg har haft liggende). Det er inklusiv alt; dvs husleje, velgørenhed, mad, forbrug, ferier, gaver og hvad der nu ellers findes.

Jeg er ikke helt sikker på at det lykkes i år; til dels fordi jeg sjuskede lidt de første måneder af året, til dels fordi det, gavemæssigt, kommer til at være et ret dyrt år og sidst - men ikke mindst - har jeg vist mere eller mindre lagt mig fast på en sommerferie der løber op i en 25-30.000 kr.

Men jeg prøver :)
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. jun 2019, 21:12

Jeg synes min økonomi kører super godt...
Så mit mål for året må være at jeg gerne vil nå at spare minimum 20.000 kr op, gerne 30.000 således at der ved årsskiftet står 50.000 på min opsparing
Jeg hr gjort et godt indhug i den desidste par måneder, med nonfirmation og køb af rejse.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 91
Likede indlæg: 957

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Jydepigen » 3. jun 2019, 12:17

Jeg skal til New York om lidt og får nok futtet min opsparing på 15.000,- væk.
Men vil arbejde på at få sparet 15.000,- op igen inden 2020.
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2943

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Kilix » 12. jun 2019, 22:00

Rigtig interessant traad! Det er hyggeligt at foelge med i hvad i andre har som maal :D

Min kaereste flytter hjem igen efter lidt over et aar i Luxemburg og faar samtidig en hoejere loen paa sit nye arbejde. Derfor bliver der ekstra godt med luft i budgettet, da vi ikke laengere skal betale dyr husleje til lejligheden i Lux. Jubiii Det gode 'Double Income No Kids' liv starter lige om lidt! :D
Saa nu leger vi lidt med tanken om at koebe et hus i Danmark som vi kan leje ud. Gerne et todelt hus hvor vi kan bruge den ene 'vinge' naar vi er paa besoeg i Danmark.
Vi har dog lige et projekt der koster lidt knaster, foerst:
1. Vi skal have gennemrenoveret raekkehuset vi bor i foerst og fremmest.
1.1 Omlaegge boliglaan - Efter snart ni aar her i huset burde der vaere lidt frivaerdi som kan bruges til renovation
2. Laegge budget for husejeri i Danmark - Nogen der har nogen tips til hvordan et gennemsnits husbudget ser ud I .dk? Jeg taenker paa ejerudgifter som vand, varme, el, renovation osv osv. Vi kommer ikke til at have nogen specifikke 'husholdnings udgifter' da huset bliver brugt til udlejning/ferie destination. (Vi skal selvfoelgelig lige have kigget reglerne igennem om hvad vi maa)
2.1 Serioest kigge paa hus i Danmark
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 641
Likede indlæg: 8855

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 13. jun 2019, 15:33

Dejligt at så mange vil være med :klap:

Jeg har installeret Nordea Wallet, og det har virkelig været en øjenåbner at få et så klart overblik over forbruget fra måned til måned :nerve: Der har været en del bryllupsudgifter, der har mudret billedet i løbet af foråret, men alligevel har det været vildt, hvad vi (dvs. mest jeg) har brugt af penge siden nytår.

I juni måned har vi dog indtil videre ikke brugt penge på noget unødvendigt (faktisk kan jeg se, at jeg ikke har brugt mit kort siden 27. maj), så jeg er enormt spændt på at se, hvad der står på kontoen når juni er overstået.

Bruger I andre nogle teknikker eller værktøjer for at nå jeres mål?
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24682

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaScrooge » 13. jun 2019, 15:37

englishchannel skrev:Dejligt at så mange vil være med :klap:

Jeg har installeret Nordea Wallet, og det har virkelig været en øjenåbner at få et så klart overblik over forbruget fra måned til måned :nerve: Der har været en del bryllupsudgifter, der har mudret billedet i løbet af foråret, men alligevel har det været vildt, hvad vi (dvs. mest jeg) har brugt af penge siden nytår.

I juni måned har vi dog indtil videre ikke brugt penge på noget unødvendigt (faktisk kan jeg se, at jeg ikke har brugt mit kort siden 27. maj), så jeg er enormt spændt på at se, hvad der står på kontoen når juni er overstået.

Bruger I andre nogle teknikker eller værktøjer for at nå jeres mål?


Jeg installerede på et tidspunkt et eller andet program fra min bank, men det er aldrig trådt i kraft, så måske gjorde jeg det forkert. Synes ellers det er super smart, så når jeg skifter bank om lidt håber jeg de har et til deres netbank.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7789
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19145

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Hunkat » 13. jun 2019, 15:41

Jeg bruger spiir som kan lidt det samme, man kan sætte sig mål som man vil holde sig indenfor og det virker rigtig godt for mig. Jeg får hurtigt 'glemt' småudgifterne men Spiir husker :blush:
Ifølge den har vi brugt ALT for mange penge de sidste to måneder, det skal der simpelthen styr på.

Oh, jeg har endnu et mål: Jeg skal have kradset to lån ind inden årets udgang
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9872
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9593

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Spjaerten » 13. jun 2019, 15:58

Mit mål er at få min kassekredit ud af verden og starte på at spare op igen.
Næsten 2 år på dagpenge i alt, over de sidste 3 år, har sat sine spor.
0
Tryk på * :slem:
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Buller » 13. jun 2019, 16:26

Spiir app og på computeren holder selv øje med forbruget og kommer det i kategorier.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"