Tråden om privatinvestering

Rhododendron
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1134

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Rhododendron » 18. mar 2024, 21:03

MrsHyacinth skrev:Hvad gør I andre med jeres Novo aktier?

Jeg har ikke rigtig skænket mine en tanke før kursen stak af, og der er annonceret tilbagekøbsprogram.

Jeg købte en mindre sjat til kurs ca 125 (justeret) tilbage i 2017, fordi kursen havde taget nogle tæv, og jeg havde en rest, der skulle placeres. Det køb har klaret sig NOGET bedre end min samtidige investering i Pfizer, skulle jeg hilse og sige :tie:

Nu er værdien steget til 100+, så jeg synes, jeg bør forholde mig aktivt til det. Hælder til at holde på dem i hvert fald op til at vinduet for tilbagekøb udløber, men jeg kan se, at fx Wizze har valgt at sælge.

Hit me med jeres egne valg om Novo og begrundelser derfor.


Jeg glæder mig til jeg forhåbentlig står i samme dilemma om nogle år, men mine har en GAK på 650-ish kr. så jeg er rimelig ny i Novo :lol:

Jeg ville tage stilling ud fra hvor meget de fyldte i mit depot, men hvis jeg var nervøs for et dyk, ville jeg have en minimumskurs jeg ville sælge til. Jeg tør ikke lægge stop loss-ordre ind i tilfælde af pludselige dyk, så jeg har kursalarmer på minimumskurserne.
Men Novo ville jeg ikke sælge nu, medmindre de fyldte meget ift. mine andre aktier. Jeg tror dog ikke den vil blive med med at stige i samme tempo som nu, da den virker til at være lidt hypet, men jeg tror heller ikke den får store dyk i de næste par år.
0
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6282

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf MrsHyacinth » 19. mar 2024, 08:46

Den fylder en del, eftersom den er steget så voldsomt, og andre placeringer har været ret ringe :tie:

Jeg må blankt erkende, at der ingen aktiv investeringspleje har været, siden jeg købte Novo. Livet har været turbulent med nogle ret voldsomme skift siden da, så det er først nu, jeg begynder at have ro på og mental luft til at fokusere på “nice to do” ting.

Egentlig er jeg ret tryg ved Novo pt. At iværksætte et storstilet tilbagekøbsprogram indikerer for mig selvtillid og tro på firmaets nye tiltag, og jeg har en grundlæggende tillid til virksomheden. Eneste grund til at jeg satte en del i Pfizer og ikke det hele i Novo tilbage i 2017 var mantraet om risikospredning - mavefornemmelsen var til ren Novo, men for en gangs skyld fulgte jeg den ikke og var i stedet fornuftig.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 19. mar 2024, 09:37

Jeg solgte en femtedel af min NOVO beholdning da kursen ramte 925 i forrige uge, samme grund som dig, den begyndte at fylde for meget. Jeg har endnu ikke placeret midlerne endnu. Og nu har japan hævet renten, ser lige hvordan det påvirker ting, inden jeg vælger noget nyt.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2776

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 29. mar 2024, 06:23

KIM K skrev:Jeg havde ret meget held i sprøjten i 2023, hvor især den amerikanske portefølje udmærkede sig.
I forbindelse med rebalanceringen har jeg skiftet ud og omlagt porteføljen så den nu ser ud som følger:
Så skal folk være velkomne til at slå sig på lårene af grin når det (sikkert) går helt galt i 2024 :D

Abercrombie & Fitch Co.
Advanced Drainage Systems Inc
Alpha Metallurgical Resources Inc
AppLovin Corporation
Cavco Industries Inc
Celestica Inc.
Comcast Corporation
Crocs Inc
Deckers Outdoor Corp
Green Brick Partners Inc
International Seaways
KLA Corp
Lennar Corp
Manulife Financial Corporation
Meta Platforms, Inc.
Modine Manufacturing Company
M/I Homes, Inc.
Oppfi inc
Sterling Infrastructure, Inc.
Wells Fargo & Company


Status for 1. kvartal 2024:

Porteføljen er steget 23,7 % i årets første 3 måneder vs. benchmark der er oppe 7,91 % år til dato (begge dele inklusiv udbytter og målt i dollars). Benchmark er S&P 500 ligevægt.
Nedenfor ses kursudviklingen (eksklusiv udbytter) for de enkelte aktier i porteføljen for årets første 3 måneder, samt porteføljens udvikling vs. S&P 500 ligevægt målt i totalafkast (inklusiv udbytter) for begge.

Jeg har benyttet snowball-analytics til graferne.
Snowball-analytics tillader ikke man benytter rigtige indeks som benchmarks. Kun aktiver der kan handles på en børs kan sættes ind. Derfor har jeg benyttet ETF’en Invesco S&P 500 Equal Weight med tickerkoden RSP som benchmark i grafen. Det er den største ETF der følger S&P 500 ligevægt, og udviklingen adskiller sig kun marginalt ift. det rigtige indeks (7,73 % vs. 7,91 % år til dato i totalafkast).

Vender tilbage med en status ved afslutningen af 2. kvartal, så må vi se om heldet er opbrugt til den tid.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2024, 20:22

Status for første kvartal her er lort, jeg er kun steget ca 2%, er dog stadig fint over index hvis man ser på f.eks. 1 år, eller hele perioden jeg har investeret (lidt under 2 år) men i år har været ringe. En af mine store beholdninger er faldet meget (-16% i år) hvilket helt sikkert har betydning, men jeg har den for udbytte og den er stadig i stort plus, men lige i år har den ikke været en vinder.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2983
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8389

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. apr 2024, 07:26

Jeg håber i kan hjælpe herinde med nogle gode råd :)

Vi planlægger at sætte overskydende skat ind på aktiesparekontoen. Jeg er i tvivl om hvordan pengene skal investeres.

Lige nu er fordelingen på kontoen:
50% Amundi MSCI world V UCITS ETF acc
25% iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD acc
15% iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR acc
10% iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD acc

Skal jeg købe en helt anden etf? Skal fordelingen ændres?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2776

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 15. apr 2024, 09:40

Fru Himmelblå skrev:Jeg håber i kan hjælpe herinde med nogle gode råd :)

Vi planlægger at sætte overskydende skat ind på aktiesparekontoen. Jeg er i tvivl om hvordan pengene skal investeres.

Lige nu er fordelingen på kontoen:
50% Amundi MSCI world V UCITS ETF acc
25% iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD acc
15% iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR acc
10% iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD acc

Skal jeg købe en helt anden etf? Skal fordelingen ændres?


Er i bevidste omkring i er tungt eksponeret mod amerikanske aktier, herunder i særdeleshed seks store amerikanske aktier der tilsammen vægter godt 18 procent i porteføljen.
Det behøver der ikke være noget galt i, bare i er bevidste omkring det.
Men nogle tænker ikke over når de køber store brede indeksfonde, at det er den samme lille håndfuld aktier der vægter tungt i flere af dem.

To tredjedele af jeres aktier er amerikanske, qua amerikanske aktier udgør en stor andel i tre af jeres fonde: MSCI world (70,89 %) S&P 500 (100 %) MSCI ACWI (63,82 %).
Og i disse fonde vægter samme seks store amerikanske tech selskaber tungt, hvilket betyder Microsoft, Apple, Nvidia, Amazon, Meta og Alphabet vægter godt 18 % i jeres portefølje.

Jeg har ikke noget bud på hvilken ETF i skal købe, men såfremt i ikke ønsker at være tungt eksponeret mod enkelte selskaber, sektorer og lande skal i nok holde jer fra at købe flere fonde hvor ovennævnte seks selskaber indgår, og de indgår i mange så det bør i være opmærksom på.

https://www.msci.com/documents/10199/17 ... fc565ededb

https://www.msci.com/documents/10199/8d ... 2942e3adeb

https://www.ishares.com/us/products/239 ... sp-500-etf
4
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2983
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8389

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. apr 2024, 10:06

KIM K skrev:
Fru Himmelblå skrev:Jeg håber i kan hjælpe herinde med nogle gode råd :)

Vi planlægger at sætte overskydende skat ind på aktiesparekontoen. Jeg er i tvivl om hvordan pengene skal investeres.

Lige nu er fordelingen på kontoen:
50% Amundi MSCI world V UCITS ETF acc
25% iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD acc
15% iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR acc
10% iShares MSCI ACWI UCITS ETF USD acc

Skal jeg købe en helt anden etf? Skal fordelingen ændres?


Er i bevidste omkring i er tungt eksponeret mod amerikanske aktier, herunder i særdeleshed seks store amerikanske aktier der tilsammen vægter godt 18 procent i porteføljen.
Det behøver der ikke være noget galt i, bare i er bevidste omkring det.
Men nogle tænker ikke over når de køber store brede indeksfonde, at det er den samme lille håndfuld aktier der vægter tungt i flere af dem.

To tredjedele af jeres aktier er amerikanske, qua amerikanske aktier udgør en stor andel i tre af jeres fonde: MSCI world (70,89 %) S&P 500 (100 %) MSCI ACWI (63,82 %).
Og i disse fonde vægter samme seks store amerikanske tech selskaber tungt, hvilket betyder Microsoft, Apple, Nvidia, Amazon, Meta og Alphabet vægter godt 18 % i jeres portefølje.

Jeg har ikke noget bud på hvilken ETF i skal købe, men såfremt i ikke ønsker at være tungt eksponeret mod enkelte selskaber, sektorer og lande skal i nok holde jer fra at købe flere fonde hvor ovennævnte seks selskaber indgår, og de indgår i mange så det bør i være opmærksom på.

https://www.msci.com/documents/10199/17 ... fc565ededb

https://www.msci.com/documents/10199/8d ... 2942e3adeb

https://www.ishares.com/us/products/239 ... sp-500-etf


Tusind tak for svaret! Det var meget brugbart.

Jeg har været klar over, at der er et overlap af virksomheder, men ikke hvor meget det egentlig fylder.

Jeg må lige overveje hvad næste step bliver. Havde egentlig tænkt bare at købe op i de samme fonde. Men det kan godt være, at vi bør sprede lidt mere ud.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf JoyNips » 25. apr 2024, 06:58

Er der nogen, der har erfaring med uafhængig rådgivning? Jeg er i en situation, hvor jeg gerne vil have taget et holistisk kig på det hele. Ejendomme, virksomhed, investeringer, pension, skatteoptimering osv.

Jeg har haft et møde med Formuepleje, men er ikke super imponeret af deres investeringsløsninger. De vil gerne have mig til at smide en masse penge i deres aktivt forvaltede løsninger med årlige omkostninger på 1,62 % OG resultathonorar på 10 %. Og så er jeg helt ærligt ikke interesseret i at betale til golfture, lounges i lufthavne osv.

Min egen bank har mig selvfølgelig i private banking segmentet og jeg kan også her få rådgivning til det hele. Men de vil selvfølgelig også gerne aktivt forvalte mine penge.

Næste på programmet er et møde med Finanshuset Fredensborg, som jeg synes jeg hører godt om mange steder.

Er der nogen af jer, der har erfaringer at dele?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7684
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21516

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 3. maj 2024, 09:56

Jeg har sat min månedsopsparing op til 10.000 om måneden. Jeg får ikke rigtig taget mig sammen til at købe enkeltaktier for tiden, og ASK og AOP er fyldt op, så jeg kan lige så godt smide overskuddet derind i stedet for bare at lade kontantopsparingen vokse.
2
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 7. maj 2024, 08:30

Jeg har rundet 100.000 kr i fortjeneste :banan: Det er sgu lidt vildt at vi havde været 100.000 fattigere hvis ikke vi var begyndt at investerer for under 2 år siden. En del af det er dog låst i en pension så vi har ikke 100.000 ekstra i frie midler, men det er stadig vildt og fortjener et par bananer :banan: :banan:

Og jeg har jo bare startet på et heldigt tidspunkt, mener jeg er 6 procentpoint over det danske index, så er intet vildt investeringsgeni, kan jo være indexet har overhalet mig om en uge, så fejrer mest bare at jeg kastede mig ud i det for små 2 år siden.
6
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2776

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 14. maj 2024, 04:22

Nordnet har opgjort afkastene for 1.kvartal fordelt på køn og alder i norden.
Jeg synes ikke der tegner sig et entydigt billede om hvilke aldersgrupper der har over/underpræsteret ift. andre.
I Danmark har de ældre investorer klaret sig bedst, men det har de ikke i de øvrige nordiske lande.
Min umiddelbare forventning vil være at ældre erfarne investorer præsterer bedre end yngre på den lange bane.

Kvinderne har til gengæld slået mændene i alle 4 lande, så der kan man godt tale om en klar tendens synes jeg, omend ét kvartal ikke siger alverden. Men jeg har tidligere læst at kvinder skulle være bedre investorer, måske der er noget om snakken.

Mændene eller kvinderne? Dette køn har sikret det bedste afkast i 2024

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mae ... ast-i-2024


Det fik Nordnets kunder i afkast i årets første kvartal

https://www.nordnet.dk/blog/det-fik-nor ... e-kvartal/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2983
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8389

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Fru Himmelblå » 14. maj 2024, 05:33

KIM K skrev:Nordnet har opgjort afkastene for 1.kvartal fordelt på køn og alder i norden.
Jeg synes ikke der tegner sig et entydigt billede om hvilke aldersgrupper der har over/underpræsteret ift. andre.
I Danmark har de ældre investorer klaret sig bedst, men det har de ikke i de øvrige nordiske lande.
Min umiddelbare forventning vil være at ældre erfarne investorer præsterer bedre end yngre på den lange bane.

Kvinderne har til gengæld slået mændene i alle 4 lande, så der kan man godt tale om en klar tendens synes jeg, omend ét kvartal ikke siger alverden. Men jeg har tidligere læst at kvinder skulle være bedre investorer, måske der er noget om snakken.

Mændene eller kvinderne? Dette køn har sikret det bedste afkast i 2024

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mae ... ast-i-2024


Det fik Nordnets kunder i afkast i årets første kvartal

https://www.nordnet.dk/blog/det-fik-nor ... e-kvartal/


Det er sandsynligt, at der er langt flere mænd der investerer end kvinder. Og at de kvinder der investerer, er dem der virkelig har sat sig ind i tingene. Så kvinder er næppe bedre til at investere generelt, men de kvinder der investerer, er dem der kan finde ud af det.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2776

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 14. maj 2024, 06:03

Fru Himmelblå skrev:
KIM K skrev:Nordnet har opgjort afkastene for 1.kvartal fordelt på køn og alder i norden.
Jeg synes ikke der tegner sig et entydigt billede om hvilke aldersgrupper der har over/underpræsteret ift. andre.
I Danmark har de ældre investorer klaret sig bedst, men det har de ikke i de øvrige nordiske lande.
Min umiddelbare forventning vil være at ældre erfarne investorer præsterer bedre end yngre på den lange bane.

Kvinderne har til gengæld slået mændene i alle 4 lande, så der kan man godt tale om en klar tendens synes jeg, omend ét kvartal ikke siger alverden. Men jeg har tidligere læst at kvinder skulle være bedre investorer, måske der er noget om snakken.

Mændene eller kvinderne? Dette køn har sikret det bedste afkast i 2024

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mae ... ast-i-2024


Det fik Nordnets kunder i afkast i årets første kvartal

https://www.nordnet.dk/blog/det-fik-nor ... e-kvartal/


Det er sandsynligt, at der er langt flere mænd der investerer end kvinder. Og at de kvinder der investerer, er dem der virkelig har sat sig ind i tingene. Så kvinder er næppe bedre til at investere generelt, men de kvinder der investerer, er dem der kan finde ud af det.


Jeg mener også flere mænd end kvinder investerer.
Jeg tror årsagen til at mænd halter efter kvinderne (og her er det fordommene der taler), er at mænd som gruppe har en tendens til at tro for meget på egne evner, hvorfor de løber højere risiko.
Høj risiko er normalt positivt for afkastet på sigt, men ikke hvis risikoen manifesterer sig i en smal portefølje hvor man er villig til at satse hele butikken på ganske få selskaber.
Her forestiller jeg mig kvinder er mere risikoavers.
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2983
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8389

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Fru Himmelblå » 14. maj 2024, 10:49

KIM K skrev:
Fru Himmelblå skrev:
KIM K skrev:Nordnet har opgjort afkastene for 1.kvartal fordelt på køn og alder i norden.
Jeg synes ikke der tegner sig et entydigt billede om hvilke aldersgrupper der har over/underpræsteret ift. andre.
I Danmark har de ældre investorer klaret sig bedst, men det har de ikke i de øvrige nordiske lande.
Min umiddelbare forventning vil være at ældre erfarne investorer præsterer bedre end yngre på den lange bane.

Kvinderne har til gengæld slået mændene i alle 4 lande, så der kan man godt tale om en klar tendens synes jeg, omend ét kvartal ikke siger alverden. Men jeg har tidligere læst at kvinder skulle være bedre investorer, måske der er noget om snakken.

Mændene eller kvinderne? Dette køn har sikret det bedste afkast i 2024

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mae ... ast-i-2024


Det fik Nordnets kunder i afkast i årets første kvartal

https://www.nordnet.dk/blog/det-fik-nor ... e-kvartal/


Det er sandsynligt, at der er langt flere mænd der investerer end kvinder. Og at de kvinder der investerer, er dem der virkelig har sat sig ind i tingene. Så kvinder er næppe bedre til at investere generelt, men de kvinder der investerer, er dem der kan finde ud af det.


Jeg mener også flere mænd end kvinder investerer.
Jeg tror årsagen til at mænd halter efter kvinderne (og her er det fordommene der taler), er at mænd som gruppe har en tendens til at tro for meget på egne evner, hvorfor de løber højere risiko.
Høj risiko er normalt positivt for afkastet på sigt, men ikke hvis risikoen manifesterer sig i en smal portefølje hvor man er villig til at satse hele butikken på ganske få selskaber.
Her forestiller jeg mig kvinder er mere risikoavers.


Det tror jeg godt, der kan være noget om. Men det er svært at sige, hvis de kvinder der investerer, er gode til det og i højere grad er positive overfor risiko end den gængse kvinde. Så længe det fortsat er et mindre segment af kvinder der investerer, er det svært at sige noget generelt, da de givetvis vil have nogle kvaliteter der i første omgang gør, at investeringer tiltaler dem.
1
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Privatøkonomi"