Tråden om privatinvestering

Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2775

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 14. jan 2024, 11:06

avdotja skrev:Jeg havde et afkast på knap 18% i 2023 (hvilket var NOGET bedre end i 2022 :tie:). Rigtig fint, når man sammenligner med danske C25, men knap så imponerende, når man sammenligner med de udenlandske markedsindekser :lol:

Men i kroner/øre, er det (urealiseret!) stadigvæk mere end jeg får i løn :)

Jeg tror gerne jeg vil have nogle flere udbytteaktier i 2024. Overvejer om jeg måske skal have nogle Mærsk-aktier i 2024 (selvom jeg selvfølgelig godt er klar over at de ikke giver samme udbytte som i 2023!) :gruble:

Er der nogen der har gode bud, på udbytteaktier? Fik i 2023, primært udbytte fra Nordea, Danske Bank, Sydbank og Pandora.


Morten W. Langer fra økonomisk ugebrev har sammensat en liste over de 40 ”bedste” udbytteaktier i 2024 i Dansk aktionærforenings nyhedsbrev som jeg lige har modtaget.
Det koster ikke noget at abonnere på nyhedsbrevet og man behøver ikke være medlem af Dansk aktionærforening for at modtage det.

Jeg har sat bedste i citationstegn fordi, som jeg læser det har han kun set på analytikernes forventninger til udbytteprocenten i 2023 (det udbytte der som hovedregel udbetales i foråret 2024 for danske selskaber), samt deres forventninger til de kommende to års udbytteprocent for selskaberne, men f.eks. ikke på vækstforventninger, værdiansættelse, marginer etc.

Alle 40 selskaber er noteret på Københavns fondsbørs, men Torm (UK), BankNordik (Færøerne), Nordea (Finland), Trifork (Schweiz) er udenlandske selskaber. Det kan have betydning for udbytteskatten.

PS.
Er analytikernes forventninger til de kommende års udbytteprocent ikke stigende ville jeg betragte det som et faresignal.

Bedste udbytteaktier: 33 selskaber øger udbytte i 2025

https://www.shareholders.dk/investorvid ... b-90580897



Du kan gratis tilmelde dig nyhedsbrevet på nedenstående link.

https://www.shareholders.dk/nyhedsbrev
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 14. jan 2024, 12:02

Tak Kim. Nu har jeg tilmeldt mig nyhedsbrevet, så må vi se om jeg også får det.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2775

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 14. jan 2024, 12:46

avdotja skrev:Tak Kim. Nu har jeg tilmeldt mig nyhedsbrevet, så må vi se om jeg også får det.


Det må du undskylde.
Men de artikler i nyhedsbrevet der er låst kræver nok alligevel et medlemskab for at man kan læse dem, det tænkte jeg ikke på da jeg kan læse dem alle.

Men jeg kan sige at Mærsk som du overvejer har en udbytteprocent på 4,1 % der kommer til udbetaling her til foråret hvis du køber den forinden. De kommende to år forventes udbytteprocenten at falde til henholdsvis 1,2 % og 2,0 % fra nuværende kurs.


Alm. Brand er en aktie med forventet stigende udbytter de kommende år.
5,5 % (aktuelt for regnskabsåret 2023 som du kan købe dig ind på til nuværende kurs). De kommende to år forventes dette at stige til henholdsvis 6,5 % og 7,7 % fra nuværende kurs.
Jeg fremhæver denne aktie på listen fordi selskabet også forventes at få stigende indtjening.

Der er aktier på listen der giver højere udbytter.
For Torm forventes udbytteprocenten f.eks. at være henholdsvis 19,2 % (2023) 17,0 % (2024) 17,0 % (2025). Og for BankNordik 19,9 % (2023) 15,7 % (2024) 13,8 % (2023). Det er de to selskaber der topper listen med de højeste forventede udbytteprocenter.
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 14. jan 2024, 15:35

KIM K skrev:
avdotja skrev:Tak Kim. Nu har jeg tilmeldt mig nyhedsbrevet, så må vi se om jeg også får det.


Det må du undskylde.
Men de artikler i nyhedsbrevet der er låst kræver nok alligevel et medlemskab for at man kan læse dem, det tænkte jeg ikke på da jeg kan læse dem alle.

Men jeg kan sige at Mærsk som du overvejer har en udbytteprocent på 4,1 % der kommer til udbetaling her til foråret hvis du køber den forinden. De kommende to år forventes udbytteprocenten at falde til henholdsvis 1,2 % og 2,0 % fra nuværende kurs.


Alm. Brand er en aktie med forventet stigende udbytter de kommende år.
5,5 % (aktuelt for regnskabsåret 2023 som du kan købe dig ind på til nuværende kurs). De kommende to år forventes dette at stige til henholdsvis 6,5 % og 7,7 % fra nuværende kurs.
Jeg fremhæver denne aktie på listen fordi selskabet også forventes at få stigende indtjening.

Der er aktier på listen der giver højere udbytter.
For Torm forventes udbytteprocenten f.eks. at være henholdsvis 19,2 % (2023) 17,0 % (2024) 17,0 % (2025). Og for BankNordik 19,9 % (2023) 15,7 % (2024) 13,8 % (2023). Det er de to selskaber der topper listen med de højeste forventede udbytteprocenter.


Banknordik trækker vidst en ret høj kildeskat så vidt jeg ved, mener det er 35% Færøerne trækker, derudover kommer der så 12% til dk. Så den er jeg gået udenom selvom jeg har haft kig på den.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2775

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 16. jan 2024, 15:41

Rhododendron skrev:
KIM K skrev:
Det kommer lidt an på hvor meget du tillægger mulighed for vækst i aktiekursen.
D/S Norden er en oplagt kandidat, hvor der samtidig er mulighed for kursgevinst (jeg har faktisk lige solgt min beholdning i dag). Har du taget et blik på Thorleif Jacksons Nordiske udbyttportefølje?
https://www.nordnet.dk/blog/thorleif-ja ... tier-2024/


Må jeg spørge hvorfor du har solgt D/S Norden?

Jeg har lidt af den, men har ikke fulgt dem så længe, at jeg har sat mig 100% ind i den.


Jens Løgstrup tror ikke længere på D/S Norden, så må du gøre op med dig selv om du tror mest på ham eller Thorleif Jackson :fløjt:
Jens Løgstrup er også en succesrig investor.

Jens Løgstrup forudså aktiens massive stigning - har nu droppet dansk vinderaktie


En succesfuld dansk aktieveteran har valgt at sælge helt ud af en af de seneste års helt store vindere på det danske aktiemarked. De gyldne tider er væk, advarer han.

Ordene kommer fra storinvestor, Jens Løgstrup, der ellers længe har haft Norden-aktien i porteføljen. Men nu har han skåret aktien ud af porteføljen.

Han var blandt dem, der tidligt så opturen i det store rederi, der både opererer indenfor tank og tørlast. Han købte hovedparten af sine Norden-aktier i andet halvår af 2021.

Læs mere

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/jen ... ppet-dansk
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2775

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 18. jan 2024, 08:23

Ny dansk handelsplatform ser snart dagens lys, og som noget nyt tilbyder de som de første i Danmark ”fractional investing”. Det vil sige man kan købe mindre dele af en aktie.
Prismæssigt slår de sig op på at være konkurrencedygtige med Saxo bank og Nordnet, og ligesom danske banker indrapporterer de handlerne til skat.

Fint med mere konkurrence.

Danskere står bag ny handelsplatform: Tilbyder særlig form for investering

Som den første danske handelsplatform er danske Endavu netop gået i luften med såkaldt 'fractional investing'.

Det vil sige, at man som investor på handelsplatformen kan få lov til at købe en mindre del af en aktie, hvis man eksempelvis ikke har godt 13.000 kr. til at købe en Mærsk-aktie, men stadig ønsker at investere i selskabet.

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/dan ... g-form-for
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2024, 19:34

En af mine rigtig gode udbytteaktier skifter skatteforhold til norske, og dermed al for høj skat (har på pension hvor man ikke kan tilbagesøge så vidt jeg kunne læse) så skal have den udskiftet, men har slet ikke lyst til at skulle af med den :whine:
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2775

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 1. feb 2024, 12:24

Nordnet har skrevet en lille blog hvor man kan se hvor meget andre på ens alder har stående hos dem, og hvor ofte de handler.

Jeg tror generelt folk der har oprettet et depot hos Nordnet har større opsparringer end gennemsnitsdanskeren. Men jeg tror også mange af deres kunder har aktiedepoter hos andre børsmæglere, og de er af gode grunde ikke inkluderet i opgørelsen.

Så meget har andre på din alder investeret
1
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 1. feb 2024, 16:54

KIM K skrev:Nordnet har skrevet en lille blog hvor man kan se hvor meget andre på ens alder har stående hos dem, og hvor ofte de handler.

Jeg tror generelt folk der har oprettet et depot hos Nordnet har større opsparringer end gennemsnitsdanskeren. Men jeg tror også mange af deres kunder har aktiedepoter hos andre børsmæglere, og de er af gode grunde ikke inkluderet i opgørelsen.

Så meget har andre på din alder investeret

Intéressant at fonde mm er ikke-eksisterende i ældre kunders depoter.
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 1. feb 2024, 21:32

Vi har sparet mere op end gennemsnittet :banan: meeeeen om et par måneder hopper vi begge en alderskategori på grafen og så er vi pludselig markant under, næsten halvt så lidt som gennemsnittet, så må nyde de her måneder hvor vi kan føle os som superopsparer :lol:

Jeg undre mig over antallet af handler ikke er større, jeg tænker mange har månedsopsparing og derigennem laver et par handler hver måned, men måske det ikke tæller med i handlerne? Tæller månedsoparping med har vi 2 handler hver måned alene der. Derudover smider jeg også udbytte i en af nordnets fonde hver måned på min pension (de er jo kurtage fri og udbytte der gemmes til pal skatten sættes der løbende) så jeg handler nok en hel del mere end gennemsnittet for jeg køber jo også af og til aktier eller tager lidt gevinst.

Tænker grunden til at de ældre nærmest ikke har fonde er at deres beløb er så høje at de selv får spredt sig ud, men omvendt tænker jeg netop fonde er en mere sikker løsning når de ikke har nær så lang tidshorisont. Jeg tænker i hvert fald selv jeg ville gå mere over i fonde når jeg bliver gammel, men måske bliver jeg klogere, der må jo være en grund til de vælger som de gør.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7683
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21514

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Nesnay » 2. feb 2024, 18:05

Jeg blev kortvarigt lidt bekymret, da mine fonde tog et hak ned i dag, men så kom jeg i tanke om, at det er udbyttesæson :D

Hvis jeg sjusser rigtigt, bliver det ca. 19.000 før skat i denne omgang.
1
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 2. feb 2024, 20:04

Det er da noget af et udbytte! Tror det bliver en 500 kr her, men mange bække små, og så ryger det bare med i månedsopsparingsindkøbet måneden efter, så om mange år komemr jeg måske også deropad. Har planer om at om mange år skal forårets udbytter betaler årets sommerferie, det synes jeg kunne være en ret fin model, men der går nogle år før de er så store, om ikke før så når jeg er pensionist :lol:

Tilgengæld hygger jeg mig med mine aktier der så småt er begyndt at melde udbytter ud, er hyggeligt at kunne se en masse kommende udbytter de næste måneder. Får lidt hele året men der er ingen tvivl om at foråret er den vilde periode.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6683

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf 1234 » 3. feb 2024, 06:27

Jeg tror at jeg cirka får 2000 kr. I udbytte. Jeg er begyndt at fylde min aktiesparekonto op istedet for månedsopsparing, så udbytte skal derover.
1
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1652
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2775

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 8. feb 2024, 10:46

Der må være en del Mærsk aktionærer herinde.
I kan se frem til at få nogle aktier i Svitzer Group A/S, da Mærsk vil børsnotere selskabet.
Udbyttet bliver i øvrigt på 515 kroner pr. aktie.

Bliver Mærsk-bestyrelsens plan godkendt på en kommende generalforsamling, vil Mærsk-aktionærer automatisk komme til at eje Svitzer-aktier, der ventes optaget til handel på fondsbørsen i København.

»Under forudsætning af en sådan godkendelse bliver aktierne i Svitzer Group fordelt til APMM’s aktionærer, som ud over deres aktiebeholdning i APMM også bliver aktionærer i Svitzer Group,« skriver Mærsk.

Svitzer-aktierne forventes at have første handelsdag 30. april 2024.

https://www.euroinvestor.dk/nyheder/mae ... terselskab
0
godtnavn
Indlæg: 11208
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13075

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf godtnavn » 8. feb 2024, 11:46

Jeg er pænt træt af min mærsk aktie i dag, godt den står på mit pensionsdepot så den har 35 år til at oppe sig :lol:

Tilgengæld er jeg glad for udbytteaktier for tiden, der er så mange kommende udbytter at se frem til, og især i år hvor vi grundet barsel ikke får sat yderligere i aktier er det rart med en god portion udbytter så jeg alligevel kan købe lidt nyt her og der.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"