Skattelettelser.

abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Skattelettelser.

Indlægaf abcd » 6. nov 2023, 16:10

fisken80 skrev:Men de undersøgelser er jeg temmelig sikker på tager fejl. Bevægelsen går klart den anden vej. Og jeg tvivler desuden på, at 2900 får ret mange til at gide arbejde mere…


I intervallet ca. 50.000 - 63.000 om måneden er der en del at hente, der går man fra knap 3.000 til knap 12.000 om året sparet. Det rammer et ret bredt udvalg af middelklassetopskattebetalere som sparer noget topskat. Topskat af middelklassen er helt sikkert noget der påvirker manges lyst til at arbejde ekstra, så den del skal nok rykke noget.
1
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Skattelettelser.

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2023, 16:20

abcd skrev:
Santa skrev:Hvorfor skulle et udvidet repertoire ikke lige præcis være en god grund til at have behov for flere penge? Det kunne være et behov for efter- eller videreuddannelse af personalet eller oprettelse af flere stillinger (og dermed lønudgift til flere)?
Jeg er i hvert fald ikke enig i din påstand.


Fordi vi har en af verdens største offentlige sektorer målt på ansatte, den beskæftiger næsten 30% af arbejdsstyrken. Det synes jeg for det første er rigeligt, og for det andet så hører vi jo på trods af denne enorme arbejdsstyrke ikke andet end brok over at der mangler sygeplejersker og pædagoger og lærere og så videre. Det får ikke det offentlige til at fremstå som en kompetent arbejdsgiver at det har enorme ressourcer, men at selv kerneydelserne alligevel får så megen kritik. Det er muligt at der er for få pædagoger fordi pengene bruges på noget andet, men så er øvelsen at prioritere penge over på det vigtigste, og det er det offentlige nødt til at lære, ellers er højere skatter bare penge i et sort hul.


Præcis! Det er simpelthen for let for det offentlige bare at råbe på flere penge. De samlede statslige indtægter udgjorde 1.094 mia. i 2022: https://oes.dk/media/45508/kort-om-stat ... b-2022.pdf (s. 7)

Hvis et så gigantisk budget ikke kan hænge sammen med 10 mia. i skattelettelser, der i øvrigt ikke koster 10 mia., fordi der er tilbageløb, blandt andet grundet øget beskæftigelse, så vil jeg foreslå, at man går budgettet lidt grundigere igennem. Det vil være sundt for mange statslige instanser.
2
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Skattelettelser.

Indlægaf MrMister » 6. nov 2023, 16:32

abcd skrev:
Santa skrev:Hvorfor skulle et udvidet repertoire ikke lige præcis være en god grund til at have behov for flere penge? Det kunne være et behov for efter- eller videreuddannelse af personalet eller oprettelse af flere stillinger (og dermed lønudgift til flere)?
Jeg er i hvert fald ikke enig i din påstand.


Fordi vi har en af verdens største offentlige sektorer målt på ansatte, den beskæftiger næsten 30% af arbejdsstyrken. Det synes jeg for det første er rigeligt, og for det andet så hører vi jo på trods af denne enorme arbejdsstyrke ikke andet end brok over at der mangler sygeplejersker og pædagoger og lærere og så videre. Det får ikke det offentlige til at fremstå som en kompetent arbejdsgiver at det har enorme ressourcer, men at selv kerneydelserne alligevel får så megen kritik. Det er muligt at der er for få pædagoger fordi pengene bruges på noget andet, men så er øvelsen at prioritere penge over på det vigtigste, og det er det offentlige nødt til at lære, ellers er højere skatter bare penge i et sort hul.


Et eksempel på at velfærdsstaten mangler grænser er uddeling af gratis bind og tamponer, hvor staten påtager sig ansvar, der retteligt tilhører individet.

Vi får ikke ROI på vores skat nogetsteds. Vi topper ingen ranglister, men svaret er altid send flere penge. Vi lever i snit 2 år kortere end nordmænd, ligger bag Estland, Polen og Slovenien på Pisa-test, og ligger godt nede af listen på GDP rank. Singapore er det land, der altid overrasker mig. De har kun viden at konkurrere på, men er altid i top 3-5 på nærmest alt - inkl IQ, GDP, livslængde osv.

Danmark er bare sakket bagud gennem mange, mange år og flere penge løser intet, tværtimod. Man er nødt til at tage et opfør med regionerne, djøf-invasionen og regel & kontroltyranniet. Og så prioritere midlerne langsigtet og ikke kun 4 år frem.

Eks kender jeg konkrete eksempler på, at en kommunes PPR og socialforvaltning har bedt en bekendt institutionsleder prioritere mellem flere børn med akutte, sociale behov (læs: underretning og så’n), fordi kommunen kun har ressourcer til at hjælpe en af dem. På lang sigt bliver det 110% dyrere.

Eller accepten af at hver 6. elev forlader folkeskolen uden at være i stand til at læse. Hvis man er barn af ufaglærte forældre, dumper både dansk og matematik (gør ~15%!), bor i København i en lavindkomst familie, så har man knapt 20% chance for at have en ungdomsuddannelse som 25 årig. Så meget for brudt social arv. Eller de mange, mange eksempler på psykisk sårbare og syge børn, der bare overlades til dem selv.

At man kan prioritere bind og tamponer, kommunikationsmedarbejdere og selvlysende bænke, og alt det andet spild, mens hver 6. elev end ikke kan læse, så har man altså ikke sine prioriteringer i orden. For dét er immervæk skandaløst og kan kun løses med prioritering, ledelse og langsigtede planer (vs reformer, forsøg og andre idiotiske tiltag Antorini stod bag)
3
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Kirstenkp
Indlæg: 595
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 973

Re: Skattelettelser.

Indlægaf Kirstenkp » 6. nov 2023, 16:39

Jeg står til en lettelse på 15000,-. Det er mange penge, men kommer jo ikke til at betyde noget i hverdagsøkonomien i 2030.
Jeg ville have fortrukket en ordentlig reform og en gennemgribende prioritering i velfærdssamfundet, så man kunne få en ordentlig kvalitet i sundhedsvæsenet, børnepasning, ældrepleje osv.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Skattelettelser.

Indlægaf Tobywan » 6. nov 2023, 16:39

11.700,- hvilket er positivt både for mig og den ekstra vækst det vil skabe overordnet set.

Jeg hilser dog på ingen måde et mere kompliceret skattesystem velkommen.
1
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Skattelettelser.

Indlægaf fisken80 » 6. nov 2023, 16:41

abcd skrev:
fisken80 skrev:Men de undersøgelser er jeg temmelig sikker på tager fejl. Bevægelsen går klart den anden vej. Og jeg tvivler desuden på, at 2900 får ret mange til at gide arbejde mere…


I intervallet ca. 50.000 - 63.000 om måneden er der en del at hente, der går man fra knap 3.000 til knap 12.000 om året sparet. Det rammer et ret bredt udvalg af middelklassetopskattebetalere som sparer noget topskat. Topskat af middelklassen er helt sikkert noget der påvirker manges lyst til at arbejde ekstra, så den del skal nok rykke noget.


Det kræver jo, at de mennesker er på timeløn - er det sandsynligt? Hvis de er på fast månedsløn får de jo ikke en højere månedsløn af at arbejde flere timer. Så hvorfor skulle de gøre det?

Og du skal simpelthen ikke bilde mig ind, at de tager et ekstra job fordi de får en skattelettelse. Det er sgu mere sandsynligt, at de i stedet går ned i tid, fordi skattelettelserne vil udligne løntabet.

Folk vil arbejde mindre ikke mere.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Skattelettelser.

Indlægaf Tobywan » 6. nov 2023, 16:44

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Men de undersøgelser er jeg temmelig sikker på tager fejl. Bevægelsen går klart den anden vej. Og jeg tvivler desuden på, at 2900 får ret mange til at gide arbejde mere…


I intervallet ca. 50.000 - 63.000 om måneden er der en del at hente, der går man fra knap 3.000 til knap 12.000 om året sparet. Det rammer et ret bredt udvalg af middelklassetopskattebetalere som sparer noget topskat. Topskat af middelklassen er helt sikkert noget der påvirker manges lyst til at arbejde ekstra, så den del skal nok rykke noget.


Det kræver jo, at de mennesker er på timeløn - er det sandsynligt? Hvis de er på fast månedsløn får de jo ikke en højere månedsløn af at arbejde flere timer. Så hvorfor skulle de gøre det?

Og du skal simpelthen ikke bilde mig ind, at de tager et ekstra job fordi de får en skattelettelse. Det er sgu mere sandsynligt, at de i stedet går ned i tid, fordi skattelettelserne vil udligne løntabet.

Folk vil arbejde mindre ikke mere.


Det kræver da udelukkende at man har en fast månedsløn, men får ekstrabetaling for overarbejde.

Det gør vi hos os, hvor jeg i dag betaler topskat af alt overarbejde, som nemt et 10-15.000 hver måned.

Så jo, det vil betyde en hel del.
1
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Skattelettelser.

Indlægaf fisken80 » 6. nov 2023, 16:51

Tobywan skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Men de undersøgelser er jeg temmelig sikker på tager fejl. Bevægelsen går klart den anden vej. Og jeg tvivler desuden på, at 2900 får ret mange til at gide arbejde mere…


I intervallet ca. 50.000 - 63.000 om måneden er der en del at hente, der går man fra knap 3.000 til knap 12.000 om året sparet. Det rammer et ret bredt udvalg af middelklassetopskattebetalere som sparer noget topskat. Topskat af middelklassen er helt sikkert noget der påvirker manges lyst til at arbejde ekstra, så den del skal nok rykke noget.


Det kræver jo, at de mennesker er på timeløn - er det sandsynligt? Hvis de er på fast månedsløn får de jo ikke en højere månedsløn af at arbejde flere timer. Så hvorfor skulle de gøre det?

Og du skal simpelthen ikke bilde mig ind, at de tager et ekstra job fordi de får en skattelettelse. Det er sgu mere sandsynligt, at de i stedet går ned i tid, fordi skattelettelserne vil udligne løntabet.

Folk vil arbejde mindre ikke mere.


Det kræver da udelukkende at man har en fast månedsløn, men får ekstrabetaling for overarbejde.

Det gør vi hos os.


Det er der pænt mange steder man ikke gør. De fleste steder hedder det afspadsering eller også er man på jobløn uden øvre arbejdstid.

Derudover kræver det også at man arbejder et sted, hvor der er behov for overarbejde - det er ikke ligefrem givet, at det er tilfældet. Slet ikke i en tid, hvor vi temmelig sikkert ser ind i en økonomisk krise med faldende beskæftigelse.
Derudover kræver det også, at folk rent faktisk gider at arbejde flere timer. Det er heller ikke ligefrem givet - tendensen går den stik modsatte vej og den er kun blevet stærkere de seneste år.

De steder, hvor der (lige nu) er brug for arbejdskraft der er skattelettelserne så marginale, at flertallet af mennesker i de brancher vil føle, at der bliver gjort grin med dem, hvis nogen tror de vil arbejde flere timer om ugen for de småpenge, der er tale om - i job, der i forvejen er nedslidende.

Men altså - det er på sin vis ganske morsomt at læse, hvordan politikere og flere andre tror på, at skattelettelser vil løse en hel masse...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Skattelettelser.

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2023, 17:02

1234 skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår ikke alle dem, der skriver at de hellere ville bruge pengene på pædagoger, sygehuse m.v.

Det bedste ved skattelettelser er at der så bliver færre penge, staten kan pisse væk i inkompetence. Det ville jo aldrig gå til noget nyttigt, sådan som der forvaltes pt. Så hellere til mig.

Man kunne jo ændre på forvaltningen istedet for at give skattelettelser. Jeg har ikke brug for penge. Jeg har brug for flere voksne i min børns børnehave og på min mands arbejde.


Hvad med at ændre forvaltningen OG give skattelettelser? De to ting udelukker jo ikke hinanden.
1
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41083

Re: Skattelettelser.

Indlægaf Akehurst2 » 6. nov 2023, 17:10

fisken80 skrev:
Tobywan skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Men de undersøgelser er jeg temmelig sikker på tager fejl. Bevægelsen går klart den anden vej. Og jeg tvivler desuden på, at 2900 får ret mange til at gide arbejde mere…


I intervallet ca. 50.000 - 63.000 om måneden er der en del at hente, der går man fra knap 3.000 til knap 12.000 om året sparet. Det rammer et ret bredt udvalg af middelklassetopskattebetalere som sparer noget topskat. Topskat af middelklassen er helt sikkert noget der påvirker manges lyst til at arbejde ekstra, så den del skal nok rykke noget.


Det kræver jo, at de mennesker er på timeløn - er det sandsynligt? Hvis de er på fast månedsløn får de jo ikke en højere månedsløn af at arbejde flere timer. Så hvorfor skulle de gøre det?

Og du skal simpelthen ikke bilde mig ind, at de tager et ekstra job fordi de får en skattelettelse. Det er sgu mere sandsynligt, at de i stedet går ned i tid, fordi skattelettelserne vil udligne løntabet.

Folk vil arbejde mindre ikke mere.


Det kræver da udelukkende at man har en fast månedsløn, men får ekstrabetaling for overarbejde.

Det gør vi hos os.


Det er der pænt mange steder man ikke gør. De fleste steder hedder det afspadsering eller også er man på jobløn uden øvre arbejdstid.

Derudover kræver det også at man arbejder et sted, hvor der er behov for overarbejde - det er ikke ligefrem givet, at det er tilfældet. Slet ikke i en tid, hvor vi temmelig sikkert ser ind i en økonomisk krise med faldende beskæftigelse.
Derudover kræver det også, at folk rent faktisk gider at arbejde flere timer. Det er heller ikke ligefrem givet - tendensen går den stik modsatte vej og den er kun blevet stærkere de seneste år.

De steder, hvor der (lige nu) er brug for arbejdskraft der er skattelettelserne så marginale, at flertallet af mennesker i de brancher vil føle, at der bliver gjort grin med dem, hvis nogen tror de vil arbejde flere timer om ugen for de småpenge, der er tale om - i job, der i forvejen er nedslidende.

Men altså - det er på sin vis ganske morsomt at læse, hvordan politikere og flere andre tror på, at skattelettelser vil løse en hel masse...


Først og fremmest er det jo noget økonomer, der forsker i adfærdseffekter, tror på, og som ligger til grund for Finansministeriets arbejde og deres økonomiske modeller.

Men du ved simpelthen bedre?

https://cepos.dk/abcepos-artikler/0028- ... -velstand/ Og ja, CEPOS er ikke upartiske, men de henviser her til De Økonomiske Råd og Produktivitetskommissionen, så det er ikke frit svævende påstande.
4
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Skattelettelser.

Indlægaf fisken80 » 6. nov 2023, 18:01

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
Tobywan skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Men de undersøgelser er jeg temmelig sikker på tager fejl. Bevægelsen går klart den anden vej. Og jeg tvivler desuden på, at 2900 får ret mange til at gide arbejde mere…


I intervallet ca. 50.000 - 63.000 om måneden er der en del at hente, der går man fra knap 3.000 til knap 12.000 om året sparet. Det rammer et ret bredt udvalg af middelklassetopskattebetalere som sparer noget topskat. Topskat af middelklassen er helt sikkert noget der påvirker manges lyst til at arbejde ekstra, så den del skal nok rykke noget.


Det kræver jo, at de mennesker er på timeløn - er det sandsynligt? Hvis de er på fast månedsløn får de jo ikke en højere månedsløn af at arbejde flere timer. Så hvorfor skulle de gøre det?

Og du skal simpelthen ikke bilde mig ind, at de tager et ekstra job fordi de får en skattelettelse. Det er sgu mere sandsynligt, at de i stedet går ned i tid, fordi skattelettelserne vil udligne løntabet.

Folk vil arbejde mindre ikke mere.


Det kræver da udelukkende at man har en fast månedsløn, men får ekstrabetaling for overarbejde.

Det gør vi hos os.


Det er der pænt mange steder man ikke gør. De fleste steder hedder det afspadsering eller også er man på jobløn uden øvre arbejdstid.

Derudover kræver det også at man arbejder et sted, hvor der er behov for overarbejde - det er ikke ligefrem givet, at det er tilfældet. Slet ikke i en tid, hvor vi temmelig sikkert ser ind i en økonomisk krise med faldende beskæftigelse.
Derudover kræver det også, at folk rent faktisk gider at arbejde flere timer. Det er heller ikke ligefrem givet - tendensen går den stik modsatte vej og den er kun blevet stærkere de seneste år.

De steder, hvor der (lige nu) er brug for arbejdskraft der er skattelettelserne så marginale, at flertallet af mennesker i de brancher vil føle, at der bliver gjort grin med dem, hvis nogen tror de vil arbejde flere timer om ugen for de småpenge, der er tale om - i job, der i forvejen er nedslidende.

Men altså - det er på sin vis ganske morsomt at læse, hvordan politikere og flere andre tror på, at skattelettelser vil løse en hel masse...


Først og fremmest er det jo noget økonomer, der forsker i adfærdseffekter, tror på, og som ligger til grund for Finansministeriets arbejde og deres økonomiske modeller.

Men du ved simpelthen bedre?

https://cepos.dk/abcepos-artikler/0028- ... -velstand/ Og ja, CEPOS er ikke upartiske, men de henviser her til De Økonomiske Råd og Produktivitetskommissionen, så det er ikke frit svævende påstande.


Nu er der jo lige så mange økonomer, der ikke tror på det. Eller i hvert fald er stærkt skeptiske overfor det.

Men altså - det må jo være let at bevise tænker jeg. Det er jo ikke just første gang der gives skattelettelser. Så virkede det de andre gange? Hævede det arbejdsudbuddet? Begyndte folk at arbejde mere?

Eller er tendensen i stedet, at flere og flere går ned i tid, stiger af hamsterhjulet eller pensionerer sig selv tidligt?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Skattelettelser.

Indlægaf fisken80 » 6. nov 2023, 18:06

Som sagt - det er jo ikke fordi jeg griber mine påstande ud af den frie luft… https://www.tv2fyn.dk/fyn/skatten-er-pa ... er-oekonom

Sjovt nok siger hun præcis det samme som mig. At skattelettelser megwt vel kan føre til, at folk arbejder mindre.

Læg også mærke til, hvad folk svarer på spørgsmålet.

Og vi tager lige en mere

https://avisendanmark.dk/debat/nyt-stud ... irker-ikke

Som lige præcis peger på, at nej - det virker ikke og det har det sådan set aldrig rigtig gjort.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Skattelettelser.

Indlægaf fisken80 » 6. nov 2023, 18:08

I øvrigt - lad os bare lege med tanken om, at de mest vellønnede så begynder at arbejde mere. Og derfor får flere penge mellem hænderne. Hvad tror vi de gør med de penge?

Jeg vil gerne byde ind: de investerer pengene og om 10 år pensionerer de sig selv tidligt. Hokus pokus - flere mennesker, der forlader arbejdsmarkedet før tid.

Så ærlig talt. Stå nu ved, at skattelettelser er en ideologisk ting. Det må man jo gerne mene. Men lad nu være med at påstå, at det på sigt er til gavn for nogen som helst anden end den enkelte.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15000
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25248

Re: Skattelettelser.

Indlægaf sigge » 6. nov 2023, 18:10

Selv en trækprocent på 0 for indtjening over en vis grænse, ville ikke give mig lyst til konsekvent at arbejde mere en 37 timer om ugen.
0
You can't spell awesome without me.
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Skattelettelser.

Indlægaf abcd » 6. nov 2023, 18:18

fisken80 skrev:Som sagt - det er jo ikke fordi jeg griber mine påstande ud af den frie luft… https://www.tv2fyn.dk/fyn/skatten-er-pa ... er-oekonom

Sjovt nok siger hun præcis det samme som mig. At skattelettelser megwt vel kan føre til, at folk arbejder mindre.

Læg også mærke til, hvad folk svarer på spørgsmålet.

Og vi tager lige en mere

https://avisendanmark.dk/debat/nyt-stud ... irker-ikke

Som lige præcis peger på, at nej - det virker ikke og det har det sådan set aldrig rigtig gjort.


Ville det også gælde hvis skatten var 70%, 80%, 90%? Så jo mere skat, jo mere arbejde? Hvad hvis vi øger skatten til 100%, vil folk så bare arbejde helt vildt? Nok ikke, jeg vil tro du vil medgive at 100% skat vil sænke arbejdsudbuddet. Så din teori må betyde at fra 0% skat til x% skat, vil mere skat øge arbejdsudbuddet, og fra x% til 100%, vil det skifte og mere skat vil sænke arbejdsudbuddet. Hvad er x? Det må jo i givet fald være skatteprocenten hvor man får i både pose og sæk.
2

Tilbage til "Privatøkonomi"