Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf FruKuk » 16. nov 2023, 10:26

Jeg har for første gang i 17 år skiftet job, og jeg skal nu tage stilling til, hvad jeg vil med min pensionsaftale fra det gamle job. Jeg har aldrig ægte sagt mig ind i, hvordan jeg var forsikret (fordi jeg stadig var ung, ikke gad, ikke lige fik det gjort, etc., etc .), men nu skal jeg så tage stilling til, hvad jeg vil herfra, og jeg er ærligt helt blank :genert: Så er der nogen, der kan pege mig i en retning? Hvad skal jeg være opmærksom på?

Jeg har været privatansat frem til nu og min pensionsordning er hos AP Pension. Som jeg forstår det, kan jeg bare lade den stå, men så koster det et årligt gebyr. Jeg kan måske også flytte den? Og jeg kan vist også fortsætte med at indbetale og måske er der også andre muligheder, men jeg ved bare ikke, hvad en klog vil gøre...

Nogen, der kan hjælpe en pensionsnovice?
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Myresluger » 16. nov 2023, 11:19

Jeg har tidligere samlet min gamle og nye pensionsordning når jeg har skiftet job. Det kan man gøre gratis indenfor, jeg tror det er 6 måneder efter jobskifte. Da jeg skiftede sidst beholdt jeg min gamle ordning i pfa og fik en ny det nye sted. Det gjorde jeg fordi det gav mig mulighed for at have høj risiko på min nye opsparing med få penge og beholde min gamle opsparing med mange penge på medium risiko. Hvis jeg ikke havde en stor opsparing ville jeg altid samle, netop fordi de faste gebyrer kan blive meget dyre på en lille opsparing.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Artem » 16. nov 2023, 11:36

Jeg plejer altid at skifte og få det samlet det nye sted.
For ikke have en masse små beløb stående flere steder med administration osv.
8
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4919
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6536

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Stars » 16. nov 2023, 11:39

Som tommelfingerregel ville jeg også samle det nye sted.

Undtagelsen ville være, at den gamle havde en god forsikring af en slags indbygget, som ikke er i den nye.
4
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Petrix » 16. nov 2023, 12:13

Hvis dit tidligere pensionsselskab har været markant bedre til at investere din pension sammenlignet med dit nye pensionsselskab, så ville jeg lade pensionen stå.
1
27102021
Lander
Indlæg: 169
Tilmeldt: 17. mar 2021, 08:42
Kort karma: 2
Likede indlæg: 250

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Lander » 16. nov 2023, 12:50

'Gamle' pensioner kan man typisk få udbetalt tidligere end nye pensioner. Min kan jeg feks. få udbetalt når jeg er 60 år, hvis jeg ønsker det. Du skal være opmærksom på om du får samme betingelser hvis du flytter den, så det ikke pludseligt hedder 68 år eller noget i den stil. Men ellers er det en fordel at samle dem i samme selskab
3
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Pølsemix » 16. nov 2023, 13:45

Lander skrev:'Gamle' pensioner kan man typisk få udbetalt tidligere end nye pensioner. Min kan jeg feks. få udbetalt når jeg er 60 år, hvis jeg ønsker det. Du skal være opmærksom på om du får samme betingelser hvis du flytter den, så det ikke pludseligt hedder 68 år eller noget i den stil. Men ellers er det en fordel at samle dem i samme selskab

Det er vel ikke at betragte som en ny når flytningen foretages jvf. Jobskiftesftalen?
Den rettighed er jeg meget sikker på følger med, men korriger endelig hvis det er forkert.
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf FruKuk » 16. nov 2023, 14:41

Petrix skrev:Hvis dit tidligere pensionsselskab har været markant bedre til at investere din pension sammenlignet med dit nye pensionsselskab, så ville jeg lade pensionen stå.


Jeg aner ærligt ikke, hvordan mit gamle selskab har investeret mine penge :genert:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15019
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1191
Likede indlæg: 25288

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf sigge » 16. nov 2023, 14:45

Bliver du ikke tilbudt en samtale med en pensionsrådgiver ifm., at du tiltræder det nye job? Det gør alle nyansatte hos os (godt nok privat firma).
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2023, 15:28

FruKuk skrev:
Petrix skrev:Hvis dit tidligere pensionsselskab har været markant bedre til at investere din pension sammenlignet med dit nye pensionsselskab, så ville jeg lade pensionen stå.


Jeg aner ærligt ikke, hvordan mit gamle selskab har investeret mine penge :genert:


Log på APpension og se hvordan det ser ud, kræver MitID

IMG_2766.jpeg


Generelt set, så er AP et af de bedre selskaber når det kommer til afkast og forvaltning. Hvor har det nye job deres pension henne, hvor skal du evt. samle, og hvilke vilkår tilbyder det nye sted?

Brug evt. pensionsinfo.dk til at få et overblik over hvad du har og hvordan det vil se ud når du kan gå på pension
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf avdotja » 16. nov 2023, 17:04

Pølsemix skrev:
Lander skrev:'Gamle' pensioner kan man typisk få udbetalt tidligere end nye pensioner. Min kan jeg feks. få udbetalt når jeg er 60 år, hvis jeg ønsker det. Du skal være opmærksom på om du får samme betingelser hvis du flytter den, så det ikke pludseligt hedder 68 år eller noget i den stil. Men ellers er det en fordel at samle dem i samme selskab

Det er vel ikke at betragte som en ny når flytningen foretages jvf. Jobskiftesftalen?
Den rettighed er jeg meget sikker på følger med, men korriger endelig hvis det er forkert.

Det kan den gøre. Så vidt jeg har forstået det, kommer det an på hvordan man sammenlægger/flytter.

Der findes i hvert fald masser af folk, der har mistet rettigheden for at gå på pension som 60-årig, i forbindelse med jobskifte.

Så det skal du være opmærksom på FruKuk. Din nuværende pensionsordning, kan du formentlig begynde at trække på, når du fylder 60, mens en ny pension først kan trækkes på, 3 år før den officielle folkepensionsalder.

Men de kan sagtens samles/flyttes - det skal bare gøres rigtigt :)
3
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf FruKuk » 16. nov 2023, 19:51

sigge skrev:Bliver du ikke tilbudt en samtale med en pensionsrådgiver ifm., at du tiltræder det nye job? Det gør alle nyansatte hos os (godt nok privat firma).


Pas - er for første gang blevet ansat i det offentlige, og det er ikke mit indtryk, at der tilbydes rådgivning
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5649
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10032

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf FruKuk » 16. nov 2023, 19:53

Jeg kan godt fornemme, at jeg er langt bagud af dansen. Jeg forstår knap nok, hvad I skriver :genert:
Og det er mit indtryk, at det godt kan svare sig at sætte sig lidt ind i tingene, så jeg må vist til at oppe mig lidt

Men tusind tak for jeres svar
0
MOGA
Indlæg: 4055
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf MOGA » 16. nov 2023, 22:08

FruKuk skrev:
sigge skrev:Bliver du ikke tilbudt en samtale med en pensionsrådgiver ifm., at du tiltræder det nye job? Det gør alle nyansatte hos os (godt nok privat firma).


Pas - er for første gang blevet ansat i det offentlige, og det er ikke mit indtryk, at der tilbydes rådgivning


Pensionsrådgivning ydes af dit pensionsselskab.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Skiftet job - hvad med min pensionsordning?

Indlægaf Myresluger » 16. nov 2023, 22:55

MOGA skrev:
FruKuk skrev:
sigge skrev:Bliver du ikke tilbudt en samtale med en pensionsrådgiver ifm., at du tiltræder det nye job? Det gør alle nyansatte hos os (godt nok privat firma).


Pas - er for første gang blevet ansat i det offentlige, og det er ikke mit indtryk, at der tilbydes rådgivning


Pensionsrådgivning ydes af dit pensionsselskab.

Jeg vil nok anbefale en uvildig rådgiver, jeg tror ikke de vil anbefale at flytte en opsparing fra dem til et andet selskab. Prøv at checke om det er noget din fagforening tilbyder h is ikke arbejdsgiveren gør.
2

Tilbage til "Privatøkonomi"