Norge i sommerferien

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 224

Norge i sommerferien

Indlægaf Cbas » 21. aug 2022, 10:50

Vi overvejer at prøve noget helt nyt næste sommer - at tage til Norge i en vw California i 3 uger.

Nogle der har gode inputs til steder, der ikke må misses? Vi har ikke sat os så meget ind i det endnu - men tænker umiddelbart at tage over Sverige, så vi også kan vise børnene Stockholm mm
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15078
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1197
Likede indlæg: 25436

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf sigge » 22. aug 2022, 09:53

Det kan godt være, det bliver for langt at køre med børn, men jeg drømmer selv om at udforske det allernordligste Norge oppe omkring Tromsø og Lofoten. Jeg vil også meget gerne til Alta og se helleristningerne der. Iflg. min kusine er Tromsø dog ikke så hyggelig, som "man" måske forestiller sig, der har Trondheim mere af charmen med gamle huse osv.

Jeg har desværre ikke nogen konkrete anbefalinger til området, da det kun er på ønskelisten her og ikke noget, jeg har fået prøvet af endnu.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6544
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14627

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf Mangoness » 22. aug 2022, 09:56

Hvor gamle er børnene?
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17543
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3622
Likede indlæg: 42869

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf LaMariposa » 22. aug 2022, 10:12

Ved ikke, om der er børn med og hvor gamle, de er?

Men jeg synes, at området omkring Rjukan er værd at se. Naturen er virkelig smuk, og man kan gå nogle gode ture i området. Jeg har boet her https://www.kvitaavatn.no/?lang=da (det var godt nok om vinteren), og det var et godt udgangspunkt for dagsture. Tungtvandsmuseet er også et besøg værd, hvis børnene har en alder, hvor de synes, at det er spændende. Se evt "Kampen om det tunge vand" først.

Derudover er den vestlige del ude omkring Stavanger og Preikestolen også et besøg værd. Det er flot og råt. Var der, da jeg var 10 år gammel (min søster var otte), og vi vandrede op til Preikestolen alle fire. Husker det som en ret fin tur, selvom jeg nok ikke ville tage min egen datter med derop før hun er lidt ældre.

Endelig er området ved Vrådal også hyggeligt i et par dage. Her er også smuk natur og gode muligheder for vandring. Det er dog ret tyndt med andre aktiviteter lige der, hvis vejret er dårligt :D
0
:lun: Be brave
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 224

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf Cbas » 22. aug 2022, 10:41

Mangoness skrev:Hvor gamle er børnene?


13 og 12 næste sommer
1
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 224

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf Cbas » 22. aug 2022, 10:43

sigge skrev:Det kan godt være, det bliver for langt at køre med børn, men jeg drømmer selv om at udforske det allernordligste Norge oppe omkring Tromsø og Lofoten. Jeg vil også meget gerne til Alta og se helleristningerne der. Iflg. min kusine er Tromsø dog ikke så hyggelig, som "man" måske forestiller sig, der har Trondheim mere af charmen med gamle huse osv.

Jeg har desværre ikke nogen konkrete anbefalinger til området, da det kun er på ønskelisten her og ikke noget, jeg har fået prøvet af endnu.


Vi er vant til at køre langt i vores sommerferie - sidste ferie kørte vi godt 6000 km. Tænker vi skal højt op!
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15078
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1197
Likede indlæg: 25436

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf sigge » 22. aug 2022, 10:48

Hvis du ellers kan holde de 2 ud, har DR's programmer med Anne & Anders en sæson, hvor de besøger de nordiske lande. I programmet om Norge, er de netop oppe ved Lofoten og Alta, så det kunne måske tjene til lidt inspiration til det område. De er i et nyt land i hvert program, så det er kun det ene om Norge, du behøver at se.
0
You can't spell awesome without me.
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 224

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf Cbas » 22. aug 2022, 10:50

sigge skrev:Hvis du ellers kan holde de 2 ud, har DR's programmer med Anne & Anders en sæson, hvor de besøger de nordiske lande. I programmet om Norge, er de netop oppe ved Lofoten og Alta, så det kunne måske tjene til lidt inspiration til det område. De er i et nyt land i hvert program, så det er kun det ene om Norge, du behøver at se.


Tak - det var et godt tip - det vil jeg se
1
MitBrugernavnHer
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 32

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf MitBrugernavnHer » 31. aug 2022, 20:27

Jeg er lige kommet hjem fra Norge.
Jeg kørte gennem Sverige op til Nordkap, med relativt lange køredage, hvor det bare galt om at komme nordpå, bortset fra et besøg ved Storforsen.
Og derefter så stille og roligt med kortere dage fra Nordkap ned gennem Norge.
Stort set hele turen gennem Norge er fantastisk smuk. Det er som at køre i en 2.500 kilometer lang nationalpark-
Turen fra Alta til Nordkap er virkelig flot.
Lofoten er virkelig flot (Det var desværre regnvejr, da jeg var der, men jeg skal helt sikkert tilbage)
Atlanterhavsvejen, Trollstigen, Geiranger, igen virkelig smukt.
Jeg kommer helt sikkert til at tage turen hele vejen til Nordkap igen.
Vær opmærksom på at vejen gennem Norge er landevej, med fartgrænse på 80 km/t og ofte ned på 60/50 km/t igennem byer mv. Endvidere er der mange små færger mv. Og endelig så kan du forvente at holde mange fotostops. Så pas på med at planlægge for lange dage i Norge. 250 km kan godt tage det meste af en dag.
1
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 224

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf Cbas » 1. sep 2022, 05:29

Tak for svar. Hvor længe var du væk? Kørte du også gennem Sverige hjem eller tog du den anden vej og sejlede over Hirtshals?

Boede du på hotel eller camperede?
0
MitBrugernavnHer
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 32

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf MitBrugernavnHer » 16. sep 2022, 12:48

Cbas skrev:Tak for svar. Hvor længe var du væk? Kørte du også gennem Sverige hjem eller tog du den anden vej og sejlede over Hirtshals?

Boede du på hotel eller camperede?


Jeg var væk 3 uger i alt.

Jeg var med bil og egen campingvogn.

Fra Nordkap fulgte jeg vejen ned gennem Norge, ned til Geiranger. Herfra var det så meningen at jeg ville have forsat via Oslo og så videre gennem Sverige til Øresundsbroen. Men min bil brød sammen lige før Geiranger, så jeg endte med at måtte flyve hjem, og bil og campingvogn kom så hjem med SOS.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Norge i sommerferien

Indlægaf 1234 » 1. okt 2022, 17:01

Jeg følger også med, da vi også overvejer Norge næste sommer dog kun 2 uger og med mindre børn :D
0

Tilbage til "Rejser"