Valg af destination

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11452
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1803
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23788

Re: Valg af destination

Indlægaf Mani » 27. aug 2023, 15:16

Artem skrev:
Mani skrev:Det er en kombination af vores bucketlister, steder vi elsker at komme og de unge mænds ønsker. Derudover er vi begyndt at tænke ind om vi kan reducerer flyveturene - der er en del fede steder i køreafstand til en lang weekend, så behøver vi at flyve hver gang? Det er afgjort de unge mænd, der har skubbet til den sidste del - og det har faktisk givet nogle superfede oplevelser vi nok ellers ikke ville have fået.

Nu er der en del som skriver det med at flyve mindre. :genert:

Personligt har jeg det bare lidt svært med den del. For har også et par meget hellige venner på FB som mener at man ikke bør flyve mere.
Men fælles for dem som mener at man ikke længere skal flyve så meget, er at det er sådan nogle på 40-50 år som har haft fløjet rigtigt meget og set de fleste lande. Hvorfor det på en måde er nemmere for dem at være hellige i dag og sige at vi ikke længere behøver at flyve. Da de har været rundt og se verden.

Mens mig og min kæreste ikke har haft rejst ret meget, og set ret mange lande, hvor det meste har været vores nabolande. Hvor Frankrig og Spanien er det længst væk vi ellers har været.
Hvor det først er nu her i slut 40'erne at vi har tiden, lysten og økonomien til at komme ud og se og opleve mere af verden.
Problemet er bare at nu er det blevet politisk ukorrekt, mens vi måtte have fløjet alt det vi ville for 10-20 år siden. Men der gjorde vi det ikke.

Altså personligt er det vi fravælger at flyve på weekendturer og at flyve på sommerferie i Europa, hvor vi kan fylde en bil og opleve undervejs fremfor at flyve. Vi kommer stadig til at flyve på langfart ind i mellem og jeg kommer til at flyve med arbejde.

Derudover så skrev jeg det ikke for at være hellig, for jeg går ikke og dømmer hvad andre vælger. Jeg skrev det fordi det er mine unge mennesker, der har fået mig til at ændre vaner der, så vi tager weekend/forlænget weekend turer til Tyskland, i DK eller Sverige i stedet. Så mere at vi havde ændret vores måde at vælge - ikke at jeg har en holdning til hvordan andre vælger.

Jeg synes du og din kæreste skal nyde jeres ferie og træffe de valg der fungerer for jer. Jeg tror vitterligt ikke at det er de samme valg eller fravalg der giver mening for os alle.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17515
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3611
Likede indlæg: 42810

Re: Valg af destination

Indlægaf LaMariposa » 27. aug 2023, 17:11

Det er oftest prisen på flybilletter og muligheden for direkte fly, det er afgørende, hvis vi skal flyve. Vi har en tumling, så vi flyver helst uden stop, hvis vi kan. Vi elsker dig Spanien, så vi ender ofte der, hvis ikke vi specifikt har besluttet os for at tage et nyt sted hen.
0
:lun: Be brave
MOGA
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 527
Likede indlæg: 7388

Re: Valg af destination

Indlægaf MOGA » 27. aug 2023, 17:38

Det er en kombination af mange ting; steder vi gerne vil opleve, pris m.m.

Der er steder, vi/jeg har været mange gange, fx London og Berlin. Det forhindrer mig ikke i at tage turen igen, men der er andre steder, som på min ubevidste bucketlist er krydset af, når de er besøgt.

Jeg tænker over miljøet, og kunne nok ikke finde på at flyve til Berlin, mens det er klart, at man til andre destinationer er nødt til at flyve. Vi flyver maks. en gang om året, er mit bud.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5325
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6699

Re: Valg af destination

Indlægaf 1234 » 27. aug 2023, 19:08

catnip skrev:Vores ferier falder som oftest sammen med feltarbejde, konferencer eller inviterede seminarer rundt omkring i verden, så tit er det bestemt på forhånd hvor vi skal hen. Det er både godt og skidt. Dels har vi været helt enormt priviligerede at se og opleve dele af verden som ikke er særlig gængse, men rejseformen betyder også at det oftest er work-cations hvor down time ikke er så prioriteret som den skulle være for en rigtig ferie. Enten det eller også familiebesøg hjemme fordi vi bor i udlandet, og så går det hele lidt op i at ræse rundt og se alle - den del prøver vi dog at komme aktivt væk fra og prioritere sammenhængende dage kun på os selv når vi er hjemme, fx til jul.

I foråret tog vi på vores måske første planlagte ferie uden arbejde eller familie i tankerne. Vi valgte Sicilien pga historiske seværdigheder, klimaet i forhold til årstiden, afstanden, maden og vinen.

Jeg kan faktisk godt forestile mig, at det ikke er helt så afslappende at holde ferie i forbindelse med arbejdsrejser. Jeg rejser også en del med mit arbejde, men holder aldrig ferie i forbindelse med det, fordi jeg ikke vil bruge feriedage, når min mand og børn ikke er med. Jeg tror heller ikke helt, at jeg ville kunne få arbejdet ud af kroppen, hvis jeg fx havde afholdt et stort seminar og efterfølgende lige var et par dage på ferie :gruble:

Artem skrev:Det bestemmer min kæreste så det har været meget nemt ind til videre. :lol:

Seriøst er der lidt sandhed i det som at vi har været i nord Norge hvor min kærestes søster arbejde, og vi skal til NZ hvor hendes søn arbejder nu, og det var også hende som havde en drøm at om cykle rundt i Normandiet. Hvor jeg mest af alt har været sådan ok det lyder spændende det er jeg med på.

Men når vi så endelig er af sted er det ofte mig der mere planlægger turen i detaljer, og med hvad vi skal se i det område, og hvilken rute vi kører, cykler osv.

Det lyder lækkert for din kæreste :D Hun vælger et sted, du klarer resten.
Herhjemme er det både mig der primært udvælger og planlægger, men selvom jeg elsker at planlægge kunne jeg egentlig godt bruge en enkel rejse, hvor jeg ikke stod for den del :fløjt:


Mani skrev:Det er en kombination af vores bucketlister, steder vi elsker at komme og de unge mænds ønsker. Derudover er vi begyndt at tænke ind om vi kan reducerer flyveturene - der er en del fede steder i køreafstand til en lang weekend, så behøver vi at flyve hver gang? Det er afgjort de unge mænd, der har skubbet til den sidste del - og det har faktisk givet nogle superfede oplevelser vi nok ellers ikke ville have fået.


Jeg er også begyndt at tænke mere i, hvordan vi reducerer antal flyvninger. Målet er max 1 flyvning om året, når børnene bliver større gerne kun 1 hver anden år. VI ender dog med 2 i år. VI måtte erkende at vi ikke orkede køreferie med en baby på 3 måneder. Jeg har dog også håb om at få lidt mere gang i togrejse. Jeg overvejer en test med en forlænget weekend til Hamborg :)

Selma156 skrev:Jeg har rejst meget, men har som sådan aldrig haft en bucketlist. Der er klart nogle ting, jeg gerne vil opleve (nordlys gik i opfyldelse i år!) og så vil jeg gerne dykke med hvalhajer, ro kajak i Grønland osv.

I år har jeg været på en ferie til Italien med nogle veninder, som vi havde talt om i mange år, og det passede endelig. Jeg er desuden så heldig, at jeg nogle gange får tilbudt presseture på mit arbejde, hvor jeg f.eks. har været på Cypern, Sverige, Færøerne og Grækenland, som jeg skriver reportager fra. Jeg rejser både solo og med venner og familie, og har været på udlandsophold tre gange - samt et par backpackerture og en sejltur over Stillehavet.

Jeg tænker faktisk mere over mine flyveture. Jeg rejser ikke længere bare på en weekendtur til London eller Berlin med fly, fordi jeg kan. Jeg kunne heller ikke finde på at flyve indenrigs, og så har jeg ikke fløjet oversøisk siden 2018. Men det klinger alligevel lidt hult, for jeg elsker at rejse, og der hører fly jo ofte med. Jeg vil klart rejse mere med tog i fremtiden, som jeg fx har gjort til Berlin, Stockholm og Beograd.

Jeg rejser efter aktiviteter: Dykning og ski især. Og så rejser jeg somme tider for at besøge venner i udlandet. Får selv en veninde fra Finland på besøg i næste weekend. Jeg kan både lide at researche og planlægge lidt, men jeg kan også godt lide at tage til lande, som for mig er stort set ukendte - som fx da jeg tog ret spontant til Georgien.

Vi har nu heler ikke nogen nedskreven bucketliste, det er mere sådan en det kunne vi godt tænke os liste, hvor ting også hopper ind og ud. Lige nu har jeg fx ret stort fokus på endelig at få set Færøerne, da min mand har en del ferie der og jeg er træt om at høre om det og se billeder. Nu vil jeg selv opleve det :D

Jeg vil meget gerne høre om den der togtur til Beograd! Det er en af mine favoritbyer og jeg boede der i 2016.

Lucia skrev:Jeg går allerhelst efter lande/steder, jeg ikke har besøgt før, og derefter afhænger det af hvor meget tid, jeg har til rådighed og hvor besværligt det er at komme frem (har ikke bil, så vælger gerne ud fra hvad der er muligt fra min nærmeste lufthavn, hvis der er tale om flyrejser). Prisen betyder selvfølgelig også noget, men det er ikke førsteprioritet.

Jeg har efterhånden det luksusproblem at jeg har besøgt de fleste lande i Europa, bortset fra de lidt mere utilgængelige østlande, så jeg kommer til at slække mere og mere på mit krav om nyt land hver gang. Det kræver lidt længere ferier at rejse længere væk, så det er lidt sværere at få til at gå op med et begrænset antal ferieuger om året.


Jeg har også tidligere haft ikke besøgt før meget højt på listen, når jeg valgt destination. Jeg har dog langt fra besøgt alle lande i Europa endnu, men kan mærke at jeg også få lyst til at gå mere i dybden med steder end tidligere og genbesøge dem.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5325
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6699

Re: Valg af destination

Indlægaf 1234 » 27. aug 2023, 19:10

Derudover har min mands arbejdsplads også en hel del nice ferieboliger.
Dem kigger jeg også altid lidt på, fordi de er bedre end hvad vi fx kan få på airbnb til samme pris.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21521

Re: Valg af destination

Indlægaf catnip » 27. aug 2023, 19:12

1234 skrev:
catnip skrev:Vores ferier falder som oftest sammen med feltarbejde, konferencer eller inviterede seminarer rundt omkring i verden, så tit er det bestemt på forhånd hvor vi skal hen. Det er både godt og skidt. Dels har vi været helt enormt priviligerede at se og opleve dele af verden som ikke er særlig gængse, men rejseformen betyder også at det oftest er work-cations hvor down time ikke er så prioriteret som den skulle være for en rigtig ferie. Enten det eller også familiebesøg hjemme fordi vi bor i udlandet, og så går det hele lidt op i at ræse rundt og se alle - den del prøver vi dog at komme aktivt væk fra og prioritere sammenhængende dage kun på os selv når vi er hjemme, fx til jul.

I foråret tog vi på vores måske første planlagte ferie uden arbejde eller familie i tankerne. Vi valgte Sicilien pga historiske seværdigheder, klimaet i forhold til årstiden, afstanden, maden og vinen.

Jeg kan faktisk godt forestile mig, at det ikke er helt så afslappende at holde ferie i forbindelse med arbejdsrejser. Jeg rejser også en del med mit arbejde, men holder aldrig ferie i forbindelse med det, fordi jeg ikke vil bruge feriedage, når min mand og børn ikke er med. Jeg tror heller ikke helt, at jeg ville kunne få arbejdet ud af kroppen, hvis jeg fx havde afholdt et stort seminar og efterfølgende lige var et par dage på ferie :gruble:


Altså vi arrangerer altid at den anden tager med, det var måske ikke tydeligt nok. Så vi tager altid ferierne sammen når det er work-cations. Jeg vil sige at nogle af de bedste ferieminder vi har, har været fra vores feltarbejde sammen, og som udgangspunkt er det kun fedt at fejre en veloverstået arbejdsbedrift med ferie bagefter. Tit er det bare ikke nok tid, det er nok mest det der er problemet.
0
- Nevertheless she persisted -
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5325
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6699

Re: Valg af destination

Indlægaf 1234 » 27. aug 2023, 19:22

catnip skrev:
1234 skrev:
catnip skrev:Vores ferier falder som oftest sammen med feltarbejde, konferencer eller inviterede seminarer rundt omkring i verden, så tit er det bestemt på forhånd hvor vi skal hen. Det er både godt og skidt. Dels har vi været helt enormt priviligerede at se og opleve dele af verden som ikke er særlig gængse, men rejseformen betyder også at det oftest er work-cations hvor down time ikke er så prioriteret som den skulle være for en rigtig ferie. Enten det eller også familiebesøg hjemme fordi vi bor i udlandet, og så går det hele lidt op i at ræse rundt og se alle - den del prøver vi dog at komme aktivt væk fra og prioritere sammenhængende dage kun på os selv når vi er hjemme, fx til jul.

I foråret tog vi på vores måske første planlagte ferie uden arbejde eller familie i tankerne. Vi valgte Sicilien pga historiske seværdigheder, klimaet i forhold til årstiden, afstanden, maden og vinen.

Jeg kan faktisk godt forestile mig, at det ikke er helt så afslappende at holde ferie i forbindelse med arbejdsrejser. Jeg rejser også en del med mit arbejde, men holder aldrig ferie i forbindelse med det, fordi jeg ikke vil bruge feriedage, når min mand og børn ikke er med. Jeg tror heller ikke helt, at jeg ville kunne få arbejdet ud af kroppen, hvis jeg fx havde afholdt et stort seminar og efterfølgende lige var et par dage på ferie :gruble:


Altså vi arrangerer altid at den anden tager med, det var måske ikke tydeligt nok. Så vi tager altid ferierne sammen når det er work-cations. Jeg vil sige at nogle af de bedste ferieminder vi har, har været fra vores feltarbejde sammen, og som udgangspunkt er det kun fedt at fejre en veloverstået arbejdsbedrift med ferie bagefter. Tit er det bare ikke nok tid, det er nok mest det der er problemet.

Jeg regnede nu også med i tog afsted sammen :D Min mand ville bare ikke have mere ferie næsten, hvis han skulle med mig hver gang :lol:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15061
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1197
Likede indlæg: 25396

Re: Valg af destination

Indlægaf sigge » 28. aug 2023, 09:27

Jeg har en bucket list med drømmerejser, men eftersom det ofte er til destinationer langt væk eller til lidt dyrere steder, er de reserveret til rejser ifm. runde (eller nu også halvrunde) fødselsdage, fordi det kræver noget opsparing at få råd til dem. Rejserne på bucket listen får jeg inspiration fra f.eks. TV-programmer, debatten, kolleger/venner og rejseforedrag.

Øvrige rejsemål bliver jeg egentlig inspireret til på samme måde, og så har jeg en ambition/ongoing nytårsforsæt om at besøge en ny europæisk storby hvert år. Og så er det efter aftale med den aktuelle rejsemakker, hvor turen går hen. F.eks. har jeg i efteråret planlagt ture til hhv. Rom og Wien.

I mange år var min primære destination London, og det er en by, jeg aldrig "bliver færdig med", og fordi jeg har været der så mange gange, er det nemt at rejse dertil, fordi jeg ikke skal sætte mig ind i en masse nyt. Men efterhånden fik jeg lyst til at se nogle andre steder også, og så kom ønsket om at besøge andre europæiske storbyer.

Og så er jeg de seneste år blevet lidt mere politisk forbruger, så der er lande, jeg ikke ønsker at besøge pga. f.eks. deres holdning til LGBT-personer eller abortrettigheder.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2636
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 180
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3961

Re: Valg af destination

Indlægaf Anlewi » 28. aug 2023, 09:36

Det er altid lidt tilfældig. Det handler om pris, hvornår der er muligt at rejse og en hensigtserklæring om ikke at tage det samme sted hen mere end 1 gang.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9884
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9605

Re: Valg af destination

Indlægaf Spjaerten » 28. aug 2023, 10:43

I år har de fleste af mine ture været bestemt af pris

Grækenland fordi det var billigste ferie

Den storby jeg skal til i efteråret 100 pga fly priser

Men ellers har jeg også en bucket liste jeg prøver at navigere iflg

Den er dog stadig super lang, har ikke set ret meget udenfor Europa endnu
0
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Rejser"