Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 1. jan 2023, 20:51

Efter 50 rejsedag på 6 måneder, så har en graviditet og kommende fødsel gjort, at kalenderen er lidt tom for rejseaktivitet de næste mange måneder.
Jeg har derfor gået i kast med planlægningen af årets sommerferie lidt tidligt :D Min mand og jeg er kommet frem til, at vi gerne vil til Polen, da det er 11 år siden, vi var der på vores først udlandsferie sammen :8:

Det bliver kør-selv-ferie, cirka 14 dage i slut juli og start august. Umiddelbart tænker jeg, at vi skal have 2 steder vi overnatter, da vi kommer til at have en 3 årige og en 3 måneder med, så vi skruer lidt ned for antal steder i forhold til normalt. Det ene af dem skal nok være Gdansk og omegn, men kan ikke rigtig finde ud af, hvor vi skal stoppe imellem Gdansk og København? Tanken er, at Gdansk ligesom bliver storbysdelen af ferien, så den anden del må meget gerne være centreret mere om natur. Når jeg googler kommer, der mest frem om det sydlig og østlig Polen i forhold til natur, men hvis det ikke behøves at være det helt spektakulære. Nogen der har nogle anbefalinger i det Nordvestlig Polen?

Ellers er alle anbefalinger i Gdansk og omegn selvfølgelig også velkommen! Særligt hoteller, da jeg lidt tænker hotel og luksus i den del, mens den anden godt kunne være sådan lidt den polske version af ødegård uden at være helt primitiv dog :D
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf Lurende Peber » 2. jan 2023, 09:11

Poznan har en pæn lille bymidte, og NH var for os et fint hotel tæt på.
Stettin finder nogen spændende. Jeg fandt det ikke interessant. Kiggede nok de forkerte steder.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Cbas
Indlæg: 542
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 224

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf Cbas » 2. jan 2023, 21:01

Sopot. Lækker strand og gode, billige restauranter
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 5. jan 2023, 07:19

Cbas skrev:Sopot. Lækker strand og gode, billige restauranter

Men som jeg har forstået, så er Sopot bare en del af Gdansk efterhånden fordi de er vokset sammen? Så havde egentlig bare set det som en del af Gdansk dagene
Men du har måske nogle mere specifikke anbefalinger til området?
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4019
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5268

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf girl_beat » 5. jan 2023, 07:59

En stor anbefaling af Kołobrzeg og Østersøkysten generelt - det er klassiske 'gamle' badebyer med god sandstrand, promenade og fine hoteller :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 5. jan 2023, 18:09

[[/list]
girl_beat skrev:En stor anbefaling af Kołobrzeg og Østersøkysten generelt - det er klassiske 'gamle' badebyer med god sandstrand, promenade og fine hoteller :)

Altså badeby på sådan en Skagen agtig måde? Det lige den eneste type gamle badeby, jeg kender.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4019
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5268

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf girl_beat » 6. jan 2023, 08:09

1234 skrev:[[/list]
girl_beat skrev:En stor anbefaling af Kołobrzeg og Østersøkysten generelt - det er klassiske 'gamle' badebyer med god sandstrand, promenade og fine hoteller :)

Altså badeby på sådan en Skagen agtig måde? Det lige den eneste type gamle badeby, jeg kender.

Jeg mindes, det var mindre byer, der ligger sådan side om side :) Stranden er god, der ligger mange små caféer og restauranter - eller hoteller - langs promenaden, og priserne er meget rimelige generelt.

Prøv evt. at google et par billeder for bedre indtryk :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf Den norske løve » 8. jan 2023, 15:19

Har siste 20 år når ikke korona har hindret kjørt i nordlige Polen flere ganger pr år, både business og pleasure-turer. Vil ut fra det påstå jeg kjenner området ganske godt, har pga business-turene kontakt med polakker som liker å reise i eget land og deler en del man ikke har reell sjanse til å finne ut av som standard ikke-polsktalende turist. Kan derfor gjerne tenke meg å dele en del her, TS, men noen spørsmål først før jeg bruker mer tid på emnet.

  • Er norsk helt OK for deg å lese? Har notert at for noen i Danmark later norsk slett ikke til å være særlig OK å lese (derimot helst provoserende har jeg fått inntrykk av) og aner ikke ditt forhold til dette.
  • Hvor viktig er «Gdansk» i forhold til «og omegn»? (Litt praktisk alt nå: Sentrale Gdansk er med utviklingen siste fem år etter min mening lite egnet å bo i hva gjelder juni-juli-august dersom man også har ønske om nattero, enda mindre med treåring medbrakt også. Sentrale Gdansk er også blitt en meget stressende by å kjøre i den tiden og med stadig mer kø om man ikke velger kjørerute og -tid med omhu.)
  • Du nevner at bortsett fra Gdansk kan turen «meget gerne være centreret mere om natur». Hva er formålet med naturen (beskue den,  komme seg ut i den sammen med treåring og evt baby, begge deler, noe annet?) og hva er «god natur» i dine/deres øyne, strand, skog, eng, vann, åser, fjell, villhet/velpleiethet, etc? (Husk at Ola Nordmann og Knud Danske godt kan tenke rimelig ulikt mht dette. Etter mitt eget syn er all natur i helt nordlige Polen – akkurat som i minst 98 % av  Danmark eks Bornholm - i meste laget flat og velpleiet, steinfri og uten villhet/mektighet. Rimelig ensartet i Ola Nordmanns øyne altså, men medbrakt en treåring i trille (paraplyvogn) og med mer blikk for de små nyanser i naturen enn mange Ola Nordmenn har (hvorfor SKAL man  f eks ta seg tid til å legge merker til nyanser pga 5-10 meter høydeforskjell, 50-100 meter må da være absolutt minimum...) ser jeg  absolutt for meg fordeler med slik flathet  og velpleiethet også. 
  • For Gdansk/omegn: Hvor ligger de største interessene? Noen få stikkord i hast, tenk gjerne utover disse.  Arkitektur, historie, museer, utflukter, bare «dase» gatelangs og la seg overraske, kirker etc, badeegnet strand, interessant natur nær Gdansk, shopping?
  • Du nevner «hotel og luksus» for Gdansk. Hva er «luksus» i dine/deres øyne når det gjelder hotell?
    Hvilke absolutte minimumskrav har du/dere mht standard ved overnatting? (Du nevner f eks «uden at være helt primitiv dog», hvor går grensen konkret for «helt klart for primitivt»?)
  • Hvilket maksimum-budsjett har du/dere for overnattingene, uttrykt som helt konkret tall i DKK eller PLN, pr døgn eller totalt  for overnattingene? Jeg understreker her «maksimum», så se på tallet som den absolutte smertegrense oppover for reelt å vurdere. Har nemlig to steder i Gdansk-området jeg meg gjerne vil peke på, men i juni-juli-august får dere ingen av disse «room only»for tilsvarende 1000 DKK/natt for  og ene neppe for 1500 DKK/natt heller. Er disse av interesse eller er det over maksimum?

Skal skrive mer når jeg vet hvorvidt dette har interesse for deg, TS og kommer da tilbake straks tiden i pt meget travel hverdag tillater. Har ellers litt utfyllende kommentarer/bemerkninger til det som har vært nevnt hittil på tråden også. Går inn på det når TS har svart på (alle) punktene slik at jeg har mer fornuftig å si om emnet.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 8. jan 2023, 19:56

Den norske løve skrev:Har siste 20 år når ikke korona har hindret kjørt i nordlige Polen flere ganger pr år, både business og pleasure-turer. Vil ut fra det påstå jeg kjenner området ganske godt, har pga business-turene kontakt med polakker som liker å reise i eget land og deler en del man ikke har reell sjanse til å finne ut av som standard ikke-polsktalende turist. Kan derfor gjerne tenke meg å dele en del her, TS, men noen spørsmål først før jeg bruker mer tid på emnet.

  • Er norsk helt OK for deg å lese? Har notert at for noen i Danmark later norsk slett ikke til å være særlig OK å lese (derimot helst provoserende har jeg fått inntrykk av) og aner ikke ditt forhold til dette.
  • Hvor viktig er «Gdansk» i forhold til «og omegn»? (Litt praktisk alt nå: Sentrale Gdansk er med utviklingen siste fem år etter min mening lite egnet å bo i hva gjelder juni-juli-august dersom man også har ønske om nattero, enda mindre med treåring medbrakt også. Sentrale Gdansk er også blitt en meget stressende by å kjøre i den tiden og med stadig mer kø om man ikke velger kjørerute og -tid med omhu.)
  • Du nevner at bortsett fra Gdansk kan turen «meget gerne være centreret mere om natur». Hva er formålet med naturen (beskue den,  komme seg ut i den sammen med treåring og evt baby, begge deler, noe annet?) og hva er «god natur» i dine/deres øyne, strand, skog, eng, vann, åser, fjell, villhet/velpleiethet, etc? (Husk at Ola Nordmann og Knud Danske godt kan tenke rimelig ulikt mht dette. Etter mitt eget syn er all natur i helt nordlige Polen – akkurat som i minst 98 % av  Danmark eks Bornholm - i meste laget flat og velpleiet, steinfri og uten villhet/mektighet. Rimelig ensartet i Ola Nordmanns øyne altså, men medbrakt en treåring i trille (paraplyvogn) og med mer blikk for de små nyanser i naturen enn mange Ola Nordmenn har (hvorfor SKAL man  f eks ta seg tid til å legge merker til nyanser pga 5-10 meter høydeforskjell, 50-100 meter må da være absolutt minimum...) ser jeg  absolutt for meg fordeler med slik flathet  og velpleiethet også. 
  • For Gdansk/omegn: Hvor ligger de største interessene? Noen få stikkord i hast, tenk gjerne utover disse.  Arkitektur, historie, museer, utflukter, bare «dase» gatelangs og la seg overraske, kirker etc, badeegnet strand, interessant natur nær Gdansk, shopping?
  • Du nevner «hotel og luksus» for Gdansk. Hva er «luksus» i dine/deres øyne når det gjelder hotell?
    Hvilke absolutte minimumskrav har du/dere mht standard ved overnatting? (Du nevner f eks «uden at være helt primitiv dog», hvor går grensen konkret for «helt klart for primitivt»?)
  • Hvilket maksimum-budsjett har du/dere for overnattingene, uttrykt som helt konkret tall i DKK eller PLN, pr døgn eller totalt  for overnattingene? Jeg understreker her «maksimum», så se på tallet som den absolutte smertegrense oppover for reelt å vurdere. Har nemlig to steder i Gdansk-området jeg meg gjerne vil peke på, men i juni-juli-august får dere ingen av disse «room only»for tilsvarende 1000 DKK/natt for  og ene neppe for 1500 DKK/natt heller. Er disse av interesse eller er det over maksimum?

Skal skrive mer når jeg vet hvorvidt dette har interesse for deg, TS og kommer da tilbake straks tiden i pt meget travel hverdag tillater. Har ellers litt utfyllende kommentarer/bemerkninger til det som har vært nevnt hittil på tråden også. Går inn på det når TS har svart på (alle) punktene slik at jeg har mer fornuftig å si om emnet.


Du kan bare skrive på norsk, det har jeg ingen problemer med at læse.
Vi vil egentlig gerne bo i gåafstand fra tingene i Gdansk. Vi er der for at opleve byen, historien, arkitekturen og maden, så vil meget nødig undgå 30 min med offentlig transport før vi er i byen. Jeg bor til dagligt under 10 min fra Rådhuspladsen i København netop fordi jeg elsker byen :) Så kørsel i en større by skræmmer os heller ikke, selvom vi primært kun tænker at køre på tur til fx Malbork. Generelt er historien den primære årsag til vi tager Gdansk.

Med natur har jeg egentlig ikke så mange tanker om det skal være klitter eller skov. Jeg tænker egentlig mest skov, fordi det er roen og det at kunne gå en tur mens man kigger på flotte sten eller hvad nu min datter vil kigge på. Hvor jeg forstiller mig strandene er fyldt med turister på den årstid, men vi har selvfølgelig oplevet en tom strand i Juli, så måske det også kan ske i Polen.
I forhold til luksus er det nu ikke mere end en god hotel morgenmad og evt. et badekar. Primitivt er toiletter, som er hul i jorden og vand med håndpumpe, som nogen svenske ødegård har.

Jeg har ikke lagt budget endnu, men vi kan godt bruge 1000 kr. eller mere på det rigtig pr. nat.
0
Brugeravatar
Den norske løve
Indlæg: 42
Tilmeldt: 17. jun 2022, 10:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf Den norske løve » 9. jan 2023, 16:55

TS, ikke stort mer enn «bekrefter jeg har lest og antar å ha forstått» + en presisering/spørsmål og et spørsmål nå:

Presisering/spørsmål:
Jeg ser din logikk mht det du skriver om å «bo i gåafstand fra tingene i Gdansk». For det ene holder denne imidlertid bare under en bestemt forutsetning jeg kommer til senere og for det andre: Selv om forutsetningen jeg nevnte måtte være til stede er jeg rimelig sikker på at økonomisk sett vil litt alternativ tenking her minst 90 % betyr lavere totalregnskap og minst 99 % ikke bety høyere totalregnskap OGSÅ DERSOM turen da forlenges ett døgn for å ta igjen tapt reisetid til/fra. Hvordan tenker du i forhold til dette? (Ellers vil jeg også gjerne presisere at jeg på ingen måte så for meg kjøring i større by i seg selv skulle være et moment i forhold til deg. Ulemper som alltid kan følge med bykjøring – f eks trafikkpropp og sneglehastighet - er derimot et moment like mye for deg som for andre.)

Spørsmål:
Slik mine ikke ferdigarbeidede tankeri saken står frem pr nå er det fullt mulig å kjøre slik du tenker, altså København-mellomstopp A- Gdansk(området)-mellomstopp A-København. (evt direkte Gdansk-København i løpet av dagen). Imidlertid betyr dette at dere da vil hoppe bukk over mange av godsakene og bør revidere dersom dere skal få opplevd det jeg mener dere bør ut fra hva langt du har skissert pr nå er av interesse: Min tanke pr nå er derfor Købehavn-mellomstopp A-mellomstopp-B-Gdansk(området)-mellomstopp C-København og med tre ulike muligheter distansen «mellomstopp C-København». Mellomstopp A krever minimum tre overnattinger (to-sju overnattinger som minstekrav er meget vanlig i mer ferieattraktive deler av Polen i skoleferien), fire er etter mitt syn passe for deres tilfelle. Behovet i forhold til mellomstopp B er natten over for å kunne få med alt relevant underveis A-Gdansk(området). (Få ordnet her via dagsturer fra A/Gdansk(området) er fullt mulig, men betyr mye ekstra tid og km kastet bort sammenlignet med et mellomstopp B.) Mellomstopp C krever minimum to overnattinger, etter mitt syn passe med deres utgangspunkt. Fra C til København ser jeg altså tre muligheter, en uten overnatting og to med. Hvordan tenker du i forhold til dette?

Mer rekker jeg dessverre ikke nå, men har jeg svar på spørsmålet i løpet av dagen regner jeg med å kunne få skrevet mer i løpet av morgendagen.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 11. jan 2023, 10:26

Den norske løve skrev:TS, ikke stort mer enn «bekrefter jeg har lest og antar å ha forstått» + en presisering/spørsmål og et spørsmål nå:

Presisering/spørsmål:
Jeg ser din logikk mht det du skriver om å «bo i gåafstand fra tingene i Gdansk». For det ene holder denne imidlertid bare under en bestemt forutsetning jeg kommer til senere og for det andre: Selv om forutsetningen jeg nevnte måtte være til stede er jeg rimelig sikker på at økonomisk sett vil litt alternativ tenking her minst 90 % betyr lavere totalregnskap og minst 99 % ikke bety høyere totalregnskap OGSÅ DERSOM turen da forlenges ett døgn for å ta igjen tapt reisetid til/fra. Hvordan tenker du i forhold til dette? (Ellers vil jeg også gjerne presisere at jeg på ingen måte så for meg kjøring i større by i seg selv skulle være et moment i forhold til deg. Ulemper som alltid kan følge med bykjøring – f eks trafikkpropp og sneglehastighet - er derimot et moment like mye for deg som for andre.)

Spørsmål:
Slik mine ikke ferdigarbeidede tankeri saken står frem pr nå er det fullt mulig å kjøre slik du tenker, altså København-mellomstopp A- Gdansk(området)-mellomstopp A-København. (evt direkte Gdansk-København i løpet av dagen). Imidlertid betyr dette at dere da vil hoppe bukk over mange av godsakene og bør revidere dersom dere skal få opplevd det jeg mener dere bør ut fra hva langt du har skissert pr nå er av interesse: Min tanke pr nå er derfor Købehavn-mellomstopp A-mellomstopp-B-Gdansk(området)-mellomstopp C-København og med tre ulike muligheter distansen «mellomstopp C-København». Mellomstopp A krever minimum tre overnattinger (to-sju overnattinger som minstekrav er meget vanlig i mer ferieattraktive deler av Polen i skoleferien), fire er etter mitt syn passe for deres tilfelle. Behovet i forhold til mellomstopp B er natten over for å kunne få med alt relevant underveis A-Gdansk(området). (Få ordnet her via dagsturer fra A/Gdansk(området) er fullt mulig, men betyr mye ekstra tid og km kastet bort sammenlignet med et mellomstopp B.) Mellomstopp C krever minimum to overnattinger, etter mitt syn passe med deres utgangspunkt. Fra C til København ser jeg altså tre muligheter, en uten overnatting og to med. Hvordan tenker du i forhold til dette?

Mer rekker jeg dessverre ikke nå, men har jeg svar på spørsmålet i løpet av dagen regner jeg med å kunne få skrevet mer i løpet av morgendagen.


Vi kommer maks til at have 3 overnatningssteder formentlig kun 2.
Det er simpelthen bedst med børn at have en stabil base og ikke hoppe for meget rundt.
Før børn have vi sikkert lavet det som en roadtrip med max 4 overnatninger i Gdansk og ellers max 2 de andre.

Altså om vi skal køre ind til og ud af centrum af Gdansk den første og sidste dag, hvorefter vi bruger gåben eller offentlig transport resten af tiden.
Kan jeg simpelthen ikke se skulle give mere transport tid end at skulle tage offentlig transport ind hver dag.
Det har det aldrig gjort i nogen anden by, jeg har rejst i og tvivler på at bilkøerne er så massive i Gdansk i forhold til andre europæisk storbyer jeg har kørt i :D
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11750
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 926
Likede indlæg: 18975

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf PaleSeptember » 11. jan 2023, 12:20

Jeg vil bare komme med en anbefaling om at installere den app, der hedder Bolt, og så vælge kørsel med dem i Gdansk fremfor taxa eller offentlig transport. Det fungerer helt perfekt, er billigt og vi følte os på ingen måder utrygge ved det.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 12. jan 2023, 09:22

PaleSeptember skrev:Jeg vil bare komme med en anbefaling om at installere den app, der hedder Bolt, og så vælge kørsel med dem i Gdansk fremfor taxa eller offentlig transport. Det fungerer helt perfekt, er billigt og vi følte os på ingen måder utrygge ved det.

Kender den :) Selvom vi normalt ikke bruger taxa, så meget fint at have i baghånden.

Hvorhenne boede I i Gdansk?
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11750
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 926
Likede indlæg: 18975

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf PaleSeptember » 12. jan 2023, 09:51

1234 skrev:
PaleSeptember skrev:Jeg vil bare komme med en anbefaling om at installere den app, der hedder Bolt, og så vælge kørsel med dem i Gdansk fremfor taxa eller offentlig transport. Det fungerer helt perfekt, er billigt og vi følte os på ingen måder utrygge ved det.

Kender den :) Selvom vi normalt ikke bruger taxa, så meget fint at have i baghånden.

Hvorhenne boede I i Gdansk?


Jeg kan ikke huske, hvad hotellet hed, men det var et godt stykke fra centrum i et uinteressant område, så jeg vil ikke ligefrem anbefale det. Vi var på katteudstilling dernede, og hotellet blev valgt ud fra, at man kunne have kat med, og det var i nærheden af udstillingen.
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Kør-selv-ferie Polen - Gdansk og ??

Indlægaf 1234 » 15. jan 2023, 12:29

Vi er nået frem til, at vi gerne vil gøre det lidt anderledes. Vi vil gerne tage natfærgen mellem Gdynia og Karlskrona den ene vej. Vi sparer noget kørsel og få brugt noget sovetid, som transport. Min store datter er samtidig ret vild med at sejle, så det vil være sjovere end bilkørsel. Vi har også en drøm om at sejle til færøerne, når børnene bliver større, så det er jo en fin lille test. Jeg skal bare lige have bestemt mig for, hvad for en vej vi skal starte med.
0

Tilbage til "Rejser"