Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44211

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 5. feb 2024, 17:52

Apropos ovenstående/forrige indlæg, er plakaten vel lidt tankevækkende. Den blev udgivet i 1937 (har jeg lige læst mig til), som en slags fejring eller måske reklame for, at nu kørte lyntog i Danmark 120 km/t. Og det var jo flot nok, dengang. Men skruer vi lige tiden 87 år frem til 2024, så kører nutidens IC3 tog (absolut topfart)..tadaaa..120 km/t. Oh, fagre nye verden.. :gruble:

dsb.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf girl_beat » 9. feb 2024, 21:07

FormerlyKnownAs skrev:
flicka skrev:
Jeg har været samme sted på Borneo som jer pga. dine anbefalinger og det var hvert øjeblik og hver en krone værd :love:
Vi så bl.a. 3 vilde orangutanger på den tur :dåne:



Ej hvor godt. Fantastisk sted og fantastiske mennesker. Vi så også det meste der var. Desværre kun en endnu varm bæ fra pygmæ elefanter. Så de havde liiige været der. Snyd!

Jeg fandt dette gamle indlæg i håb om, at I måske vil dele et par tips om Borneo? :)

Vi er ved at planlægge tur og havde egentlig kig på Sandakan-området for at bo nogle dage i regnskoven og se orangutanger og bjørne. Men Udenrigsministeriet fraråder unødige rejser til dén del af øen :( Så nu ved vi ikke helt, om vi tør, eller om der er andre områder at se i retning af med samme mulighed for naturoplevelser, uden at det kræver flere dagsrejser væk fra civilisationen :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13044
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. feb 2024, 05:29

girl_beat skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
flicka skrev:
Jeg har været samme sted på Borneo som jer pga. dine anbefalinger og det var hvert øjeblik og hver en krone værd :love:
Vi så bl.a. 3 vilde orangutanger på den tur :dåne:



Ej hvor godt. Fantastisk sted og fantastiske mennesker. Vi så også det meste der var. Desværre kun en endnu varm bæ fra pygmæ elefanter. Så de havde liiige været der. Snyd!

Jeg fandt dette gamle indlæg i håb om, at I måske vil dele et par tips om Borneo? :)

Vi er ved at planlægge tur og havde egentlig kig på Sandakan-området for at bo nogle dage i regnskoven og se orangutanger og bjørne. Men Udenrigsministeriet fraråder unødige rejser til dén del af øen :( Så nu ved vi ikke helt, om vi tør, eller om der er andre områder at se i retning af med samme mulighed for naturoplevelser, uden at det kræver flere dagsrejser væk fra civilisationen :)


Vi bookede vores jungletur hos dem her og jeg kender flere som også har brugt dem. Det kan kun anbefales.

Man booker nogle dage hvor man bor i deres, forholdsvise, primitive Camp, de sørger for al mad og mange ture dag, nat og aften- for at se så mange dyr som muligt.

https://www.uncletan.com/camp-info/

https://www.uncletan.com/


Jeg drømmer om at komme tilbage dertil med mine børn.
2
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2212
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3245

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 10. feb 2024, 07:53

FormerlyKnownAs skrev:
girl_beat skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
flicka skrev:
Jeg har været samme sted på Borneo som jer pga. dine anbefalinger og det var hvert øjeblik og hver en krone værd :love:
Vi så bl.a. 3 vilde orangutanger på den tur :dåne:



Ej hvor godt. Fantastisk sted og fantastiske mennesker. Vi så også det meste der var. Desværre kun en endnu varm bæ fra pygmæ elefanter. Så de havde liiige været der. Snyd!

Jeg fandt dette gamle indlæg i håb om, at I måske vil dele et par tips om Borneo? :)

Vi er ved at planlægge tur og havde egentlig kig på Sandakan-området for at bo nogle dage i regnskoven og se orangutanger og bjørne. Men Udenrigsministeriet fraråder unødige rejser til dén del af øen :( Så nu ved vi ikke helt, om vi tør, eller om der er andre områder at se i retning af med samme mulighed for naturoplevelser, uden at det kræver flere dagsrejser væk fra civilisationen :)


Vi bookede vores jungletur hos dem her og jeg kender flere som også har brugt dem. Det kan kun anbefales.

Man booker nogle dage hvor man bor i deres, forholdsvise, primitive Camp, de sørger for al mad og mange ture dag, nat og aften- for at se så mange dyr som muligt.

https://www.uncletan.com/camp-info/

https://www.uncletan.com/


Jeg drømmer om at komme tilbage dertil med mine børn.


Vi var også afsted med Uncle Tan på Formerlys anbefaling og jeg kan også kun anbefale det.

Man skal dog være indstillet på at det er primitivt. Men det er godt. Flinke mennesker og maden er udmærket.
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2212
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3245

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 10. feb 2024, 08:43

Sig til, hvis der er andre tips, I leder efter. Vi prøvede bl.a. at bestige Mt. Kinabalu, da vi var på Borneo. Desværre nåede vi kun op til overnatningsstedet lige inden toppen og måtte opgive efter 2 overnatninger grundet dårligt vejr. Men det var en fed oplevelse alligevel.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf girl_beat » 10. feb 2024, 08:59

flicka skrev:Sig til, hvis der er andre tips, I leder efter. Vi prøvede bl.a. at bestige Mt. Kinabalu, da vi var på Borneo. Desværre nåede vi kun op til overnatningsstedet lige inden toppen og måtte opgive efter 2 overnatninger grundet dårligt vejr. Men det var en fed oplevelse alligevel.

Tak :kys:
Vores plan var egentlig 4-5 dage i regnskoven omkring reservaterne i Sepilok uden for Sandakan - var I dér?

Men vi tøver med at booke, indtil vi hører fra UM. De fraråder rejser på det meste af østkysten pga. risiko for pirater og kidnapning af turister :nerve: Det er bestemt ikke en risiko, vi tør løbe, når vi rejser med et mindre barn.

Og så ville vi tage en uge i/omkring Kota Kinabalu efterfølgende for at opleve byen, markederne, strandene og de fantastiske solnedgange :love2:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2212
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3245

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf flicka » 10. feb 2024, 22:03

girl_beat skrev:
flicka skrev:Sig til, hvis der er andre tips, I leder efter. Vi prøvede bl.a. at bestige Mt. Kinabalu, da vi var på Borneo. Desværre nåede vi kun op til overnatningsstedet lige inden toppen og måtte opgive efter 2 overnatninger grundet dårligt vejr. Men det var en fed oplevelse alligevel.

Tak :kys:
Vores plan var egentlig 4-5 dage i regnskoven omkring reservaterne i Sepilok uden for Sandakan - var I dér?

Men vi tøver med at booke, indtil vi hører fra UM. De fraråder rejser på det meste af østkysten pga. risiko for pirater og kidnapning af turister :nerve: Det er bestemt ikke en risiko, vi tør løbe, når vi rejser med et mindre barn.

Og så ville vi tage en uge i/omkring Kota Kinabalu efterfølgende for at opleve byen, markederne, strandene og de fantastiske solnedgange :love2:


Nej, vi var med førnævnte Uncle Tan. Og var også forbi et orangutang-rehabiliteringscenter ikke så langt fra Sepilok, som en del af pakken hos Uncle Tan.

Kota Kinabalu var ikke noget særligt, som jeg lige husker det. Men et fint sted at være i et par dage, hvis man kommer fra KL eller skal videre.

Jeg fik en ekstra krølle på den ferie, fordi en flagermus fløj ind i hovedet på mig den sidste morgen i campen, så jeg måtte flyve til Kuching for at få en rabiesvaccine. Det var det eneste sted på hele Borneo, hvor man kunne få rabies post-exposture vaccine :deer:
Så det skal man lige tage med i overvejelserne ifht. rejsevacciner inden afrejse. Rabies forekommer på Borneo og der har været flere dødsfald de senere år, men typisk pga. hundebid.
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13044
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. feb 2024, 22:50

flicka skrev:
girl_beat skrev:
flicka skrev:Sig til, hvis der er andre tips, I leder efter. Vi prøvede bl.a. at bestige Mt. Kinabalu, da vi var på Borneo. Desværre nåede vi kun op til overnatningsstedet lige inden toppen og måtte opgive efter 2 overnatninger grundet dårligt vejr. Men det var en fed oplevelse alligevel.

Tak :kys:
Vores plan var egentlig 4-5 dage i regnskoven omkring reservaterne i Sepilok uden for Sandakan - var I dér?

Men vi tøver med at booke, indtil vi hører fra UM. De fraråder rejser på det meste af østkysten pga. risiko for pirater og kidnapning af turister :nerve: Det er bestemt ikke en risiko, vi tør løbe, når vi rejser med et mindre barn.

Og så ville vi tage en uge i/omkring Kota Kinabalu efterfølgende for at opleve byen, markederne, strandene og de fantastiske solnedgange :love2:


Nej, vi var med førnævnte Uncle Tan. Og var også forbi et orangutang-rehabiliteringscenter ikke så langt fra Sepilok, som en del af pakken hos Uncle Tan.

Kota Kinabalu var ikke noget særligt, som jeg lige husker det. Men et fint sted at være i et par dage, hvis man kommer fra KL eller skal videre.

Jeg fik en ekstra krølle på den ferie, fordi en flagermus fløj ind i hovedet på mig den sidste morgen i campen, så jeg måtte flyve til Kuching for at få en rabiesvaccine. Det var det eneste sted på hele Borneo, hvor man kunne få rabies post-exposture vaccine :deer:
Så det skal man lige tage med i overvejelserne ifht. rejsevacciner inden afrejse. Rabies forekommer på Borneo og der har været flere dødsfald de senere år, men typisk pga. hundebid.


Enig, Kota Kinablu er ikke et sted hvor der er noget særligt at lave. Som jeg husker var det sådan cirka ingenting faktisk.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4012
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5262

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf girl_beat » 11. feb 2024, 10:22

flicka skrev:
girl_beat skrev:
flicka skrev:Sig til, hvis der er andre tips, I leder efter. Vi prøvede bl.a. at bestige Mt. Kinabalu, da vi var på Borneo. Desværre nåede vi kun op til overnatningsstedet lige inden toppen og måtte opgive efter 2 overnatninger grundet dårligt vejr. Men det var en fed oplevelse alligevel.

Tak :kys:
Vores plan var egentlig 4-5 dage i regnskoven omkring reservaterne i Sepilok uden for Sandakan - var I dér?

Men vi tøver med at booke, indtil vi hører fra UM. De fraråder rejser på det meste af østkysten pga. risiko for pirater og kidnapning af turister :nerve: Det er bestemt ikke en risiko, vi tør løbe, når vi rejser med et mindre barn.

Og så ville vi tage en uge i/omkring Kota Kinabalu efterfølgende for at opleve byen, markederne, strandene og de fantastiske solnedgange :love2:


Nej, vi var med førnævnte Uncle Tan. Og var også forbi et orangutang-rehabiliteringscenter ikke så langt fra Sepilok, som en del af pakken hos Uncle Tan.

Kota Kinabalu var ikke noget særligt, som jeg lige husker det. Men et fint sted at være i et par dage, hvis man kommer fra KL eller skal videre.

Jeg fik en ekstra krølle på den ferie, fordi en flagermus fløj ind i hovedet på mig den sidste morgen i campen, så jeg måtte flyve til Kuching for at få en rabiesvaccine. Det var det eneste sted på hele Borneo, hvor man kunne få rabies post-exposture vaccine :deer:
Så det skal man lige tage med i overvejelserne ifht. rejsevacciner inden afrejse. Rabies forekommer på Borneo og der har været flere dødsfald de senere år, men typisk pga. hundebid.

Sikke noget :lol: Men tak for værdifuldt input!
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4362

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 12. feb 2024, 18:37

Overvejer at tage til Italien men frygter varmen. Sidste år var vi i Grækenland men kun den sidste dag var det frygteligt varmt. Ellers var det fint. Men nu skal vi rejse slut juli i stedet for slut juni.

Er der forskel sådan gennemsnitligt på øst og vestkyst? Bari kontra Napoli/Amalfi?
Er det fuldstændig overrendt at se Pompeji og Capri på den tid af året.

Kan også blive lun på Stromboli bare sådan pga filmen med Ingrid bergman.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44211

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 12. feb 2024, 23:08

TomKah skrev:Overvejer at tage til Italien men frygter varmen. Sidste år var vi i Grækenland men kun den sidste dag var det frygteligt varmt. Ellers var det fint. Men nu skal vi rejse slut juli i stedet for slut juni.

Er der forskel sådan gennemsnitligt på øst og vestkyst? Bari kontra Napoli/Amalfi?
Er det fuldstændig overrendt at se Pompeji og Capri på den tid af året.

Kan også blive lun på Stromboli bare sådan pga filmen med Ingrid bergman.


Der er ikke væsentlig temperaturforskel på f.eks. Bari og Amalfikysten. Man skal regne med en temperatur omkring de 30 grader. August, er faktisk den varmeste måned.
Men hvorfor netop Bari, hvis jeg må være så nysgerrig? Det er ikke ligefrem noget kendt turistmål, medmindre man bruger det som udgangspunkt for at rejse rundt i Puglia eller man vil sejle til Korfu eller Dubrovnik. Og ja, der er mange mennesker i Pompeji og Capri i juli måned.

Omkring Napoli, ville jeg nok vælge øen Ischia, som ligger ude i Napolibugten eller måske tage til Sicilien - Taormina, er smuk. Men Siracusa og
Cefalù, er bestemt også værd at lægge vejen forbi. Man flyver til Catania, som i sig selv også er et besøg værd.

Apropos film, som du skriver, så har Ischia lagt scene til omkring 30 film. https://www.ischiareview.com/ischia-in-the-movies.html
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
TomKah
Indlæg: 4220
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4362

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf TomKah » 13. feb 2024, 08:51

https://www.fdm-travel.dk/italien/koer- ... te-italien

Det er ovenstående rejse jeg tager udgangspunkt i. Vil nok være væk i 14-18 dage så skal lægge noget til (også pool/afslapning), så det var mest hvor vi skulle lægge det ind.

Jeg har dog ikke besluttet mig for noget endnu.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44211

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf paint » 13. feb 2024, 16:09

TomKah skrev:https://www.fdm-travel.dk/italien/koer-selv-ferie/apulien-det-kontrastfyldte-italien

Det er ovenstående rejse jeg tager udgangspunkt i. Vil nok være væk i 14-18 dage så skal lægge noget til (også pool/afslapning), så det var mest hvor vi skulle lægge det ind.

Jeg har dog ikke besluttet mig for noget endnu.


Det lyder da også som en fin tur. Der er ikke overrendt nede i 'hælen'. Det er små idylliske byer og landsbyer, samt nogle fine kystbyer. Hvis jeg selv skulle lægge noget ind i turen med lidt afslapning etc. ville jeg nok vælge Salerno, (hvis vi altså ikke lige selv havde en lejlighed i Raggio Calabria) fremfor Amalfi, Positano etc. - som er ekstremt crowded i højsæsonen.
Herfra har man også et godt udgangspunkt til andre steder, på den meget smukke kyststrækning. Man kan f.eks tage på en bådtur til 'Den blå grotte' (Capri)(La grotta azzurra) eller andre steder.

salerno.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23716

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mani » 14. feb 2024, 16:09

Hvor længe før afgang bør man være i Stansted for at nå igennem sikkerhed, paskontrol etc?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Cbas
Indlæg: 541
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 223

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Cbas » 14. feb 2024, 16:18

Mani skrev:Hvor længe før afgang bør man være i Stansted for at nå igennem sikkerhed, paskontrol etc?


I ret fod tid. Vi var der i maj sidste år. Det tog en krig. Lang ventetid på at komme op fra perronen til lufthavnen (hvis du tager toget) og kæmpe lang kø i security. Det var meget ineffektivt og tog rigtig lang tid
0

Tilbage til "Rejser"